Ontwikkelingen HHK

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Ligt maar net welke Afgescheiden kerk. De GKV/NGK zijn niet "zo moeilijk" meer. Daar zijn ze tegenwoordig zelfs "Vrijgemaakt" van het schriftgezag.
Dat klopt, maar dat is voor een PKN-er niet schrikbarend. Dat is in de eigen kerk ook niet ongewoon. Het ging me meer om de beweging die dr. Klaassen heeft gemaakt.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:De Afgescheiden kerken zijn niet bepaald aantrekkelijk voor het gewone kerkvolk. O.a. dat ze daar op alle slakken zout leggen.
Wie behoren bij het gewone kerkvolk?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:Wie behoren bij het gewone kerkvolk?
De leden zonder ambtelijke taak en/of bredere kerkelijke interesse. Maar over die definitie kun je twisten.

Ik ken weinig mensen die zich druk maken over brede kerkelijke ontwikkelingen. Mensen zijn gefocused op de eigen gemeente.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Wie behoren bij het gewone kerkvolk?
De leden zonder ambtelijke taak en/of bredere kerkelijke interesse. Maar over die definitie kun je twisten.

Ik ken weinig mensen die zich druk maken over brede kerkelijke ontwikkelingen. Mensen zijn gefocused op de eigen gemeente.
Dan spreek je toch al snel over honderdduizenden mensen die in afgescheiden kerken (doop)lid zijn. Dat rechtvaardigt toch niet jouw uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:Dan spreek je toch al snel over honderdduizenden mensen die in afgescheiden kerken (doop)lid zijn. Dat rechtvaardigt toch niet jouw uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk?
Niet overdrijven.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Dan spreek je toch al snel over honderdduizenden mensen die in afgescheiden kerken (doop)lid zijn. Dat rechtvaardigt toch niet jouw uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk?
Niet overdrijven.
Waar overdrijf ik in?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Dan spreek je toch al snel over honderdduizenden mensen die in afgescheiden kerken (doop)lid zijn. Dat rechtvaardigt toch niet jouw uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk?
Niet overdrijven.
Dat lijkt mij bepaald geen overdrijving.

CGK 70.223 (1 januari 2022)
GG 107.931 (31 december 2020)
GKV 110.347 (1 oktober 2020)
GGiN 23.695 (1 januari 2022)
NGK 32.898 (2020)
OGG 18.000 (2005)
HHK 60.159 (31 december 2021)
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 dec 2022, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Dan spreek je toch al snel over honderdduizenden mensen die in afgescheiden kerken (doop)lid zijn. Dat rechtvaardigt toch niet jouw uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk?
Niet overdrijven.
Je komt eenvoudig aan enkele honderdduizenden. Ik dacht dat jij zo van de feiten en onderzoeken was ;).
Ik denk dat het aantal wekelijkse kerkgangers hoger ligt dan in de PKN.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is wie je wil meetellen als het gaat over de beweging van dr. Klaassen. Ik tel daar de GKV, NGK en deel van de CGK niet in mee. Kom je uit op ongeveer een kwart miljoen.

En ik kan me niet voorstellen dat al die mensen zich wel druk maken om de betreffende standpunten.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:De vraag is wie je wil meetellen als het gaat over de beweging van dr. Klaassen. Ik tel daar de GKV, NGK en deel van de CGK niet in mee. Kom je uit op ongeveer een kwart miljoen.

En ik kan me niet voorstellen dat al die mensen zich wel druk maken om de betreffende standpunten.
Het ging om jouw niet te rechtvaardigen uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk. Dr. Klaassen was PKN-hervormd en heeft zich nu afgescheiden naar een andere hervormde kerk.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:]Het ging om jouw niet te rechtvaardigen uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk. Dr. Klaassen was PKN-hervormd en heeft zich nu afgescheiden naar een andere hervormde kerk.
Nee, het punt is dat het niet aantrekkelijk is omdat men op alle slakken zout legt. Niet omdat ze afgescheiden zijn.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:]Het ging om jouw niet te rechtvaardigen uitspraak dat afgescheiden kerken niet bepaald aantrekkelijk zijn voor het gewone kerkvolk. Dr. Klaassen was PKN-hervormd en heeft zich nu afgescheiden naar een andere hervormde kerk.
Nee, het punt is dat het niet aantrekkelijk is omdat men op alle slakken zout legt. Niet omdat ze afgescheiden zijn.
Welke kerk is volgens jou dan wel aantrekkelijk?
De niet afgescheiden kerken (PKN, hoewel die ook uit de RK komen, en RK) zijn het op basis van de kerkverlating en de daling van het aantal kerkgangers in iedergeval ook niet.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Bijnaam schreef:
MePaul schreef:
Henk J schreef:Een reactie van ds. J. Belder op het vertrek van ds. M. Klaassen. https://cvandaag.nl/premium/93810-dr-m- ... 08dchAVGRM
Mooie reactie vind ik! Overigens is het voordeel van de keuze van de dominee dat kanselruil meer voorkomt. Dominee M Klaassen ging gisteren voor in 2 ochtenddiensten in de hhk en in de avond in de pkn.
Wat vind je precies mooi aan deze reactie?
Ik vind het ook een mooie bijdrage. Soms denk ik van ds. Belder wel eens dat hij zijn bijdrage wat vaker zou mogen laten overnachten. Dit is echter een genuanceerd artikel. Ik hoef het niet met hem eens te zijn, maar hij legt in ieder geval de vinger op de zere plek. Mensen kunnen zich focussen op één onderwerp en ieder gevoel voor verhoudingen kwijtraken. Dat is heel vervelend, maar wel waar.

Er is geen enkel principieel verschil tussen de PKN tot 2004 en nu. De PKN werd tot 2004 eerder orthodoxer dan vrijzinniger. Dat zijn twee relevante inzichten, mijns inziens.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 dec 2022, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:Nee, het punt is dat het niet aantrekkelijk is omdat men op alle slakken zout legt. Niet omdat ze afgescheiden zijn.
Sommige mensen uit het gewone kerkvolk van de afgescheiden kerken zullen dit vast met je eens zijn. Anderen niet en ervaren helderheid en duidelijkheid als positief. Gezien de ontwikkeling van de ledenaantallen van de afgelopen paar decennia zijn mij geen feitelijke gegevens bekend die jouw generaliserende uitspraak rechtvaardigen.

Wordt je mening niet een beetje beïnvloed door de Whatsappgroep van jouw familie? :huhu
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susan »

Bijnaam schreef:
MePaul schreef:Respectvol! Dominee Belder probeert zich in te leven in de keuze van dominee Klaassen, maar laat tegelijkertijd zien dat hij er zelf anders over denkt.
En hoe vind je het dat hij dit via CVandaag schrijft als medebroeder? Is dat nodig? Welk doel dient het?
Ik vind het vreemd. Als dominee J. Belder echt een vriend zou zijn (zoals hij zegt) van ds. Klaassen, zou hij op social media toch niet de suggestie opwerpen dat zijn vriend en broeder zich misschien teveel heeft vastgebeten in de materie die hem zo zwaar op zijn hart lag (zodat hij er bijna in is gestikt).

Waarom moet iedereen weten dat dominee J. Belder er van overtuigd is dat dr. M Klaassen te vroeg weg gegaan is? Een vriend heeft te aller tijd lief; en een broeder wordt in de benauwdheid geboren toch? Is dit broederlijk? Getuigt dit van oprechte geestelijke vriendschap? En is het niet een beetje te vroeg voor zo'n artikel?
Plaats reactie