Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef:
Bertiel schreef:
JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Wellicht in algemene zin, in onze kerk bespeur ik niets van dit alles.
Online
merel
Berichten: 9666
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:
JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Wellicht in algemene zin, in onze kerk bespeur ik niets van dit alles.
Of het valt je niet op ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef: Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Wellicht in algemene zin, in onze kerk bespeur ik niets van dit alles.
Of het valt je niet op ;)
Je daagt me wel uit hoor :huhu
Punt 1: In de statuten hebben we oog voor de dorpsgemeenschap, dit komt na voren in kerstevangelisatie en manieren waarop wij de dorpelingen met het Evangelie willen bereiken. Ook veel zorg aan een instelling binnen de dorp. Daarnaast paar x per jaar ergens anders gaan evangeliseren.
Punt 2: We nodigen in feite iedere predikant binnen de HHK uit, die komen dan ook van ds GA vd Brink- W Roos. Als er iets te doen valt wat met de landelijke kerk te maken heeft wordt dit aanbevolen en aangeprezen.
Punt 3: Er zijn een aantal ( stuk of 3) broekendraagsters die zondags in een rok aan het Heilig Avondmaal gaan, daar wordt niets van gezegd, tenminste niet publiekelijk.
Punt 4: Dat zou wellicht wat beter kunnen denk ik, maar daar heb ik tot op heden geen zicht op wat de punten zijn om dit veranderen.
Punt 5: Nette kleding is juist te prijzen lijkt me, daar wordt niet aandacht aan geschonken ook niet van: ''Moet je die toch eens zien'' . Wel moeten vrouwen verplicht een hoed op bij belijdenis, doop en HA. De prediking is wel ietwat veranderd in mijn ogen, meer nadruk op heiligmaking.
Punt 6: Zie punt 1
Punt 7: Zie punt 1
Online
merel
Berichten: 9666
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Zoals ik al dacht; het valt jou niet op. ;) De verschillen tussen de HHK predikanten zijn niet groot. De discussie gaat over verschillen van inzicht in de marge van het evangelie. Grote inhoudelijke verschillen zijn er niet. Althans beduidend minder grote verschillen dan voorheen binnen de hervormde kerk.

De opmerking over 3! vrouwen die wel eens een broek dragen, maar niet aan het HA is ook een miniem verschil van inzicht. De discussie binnen de PKN of CGK zijn wel van een andere orde.

Ik denk daarom dat het lijstje van @ Ansulmus wel klopt.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Ikhoor hierover geen discussie. En zie zeker nog een rand die bezocht wordt.
Nee voor zo ver mijn kennis gaat is de Hhk zeker geen afgescheiden kerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:Ikhoor hierover geen discussie. En zie zeker nog een rand die bezocht wordt.
Nee voor zo ver mijn kennis gaat is de Hhk zeker geen afgescheiden kerk
Het scheelt over het algemeen wel (denk ik) of je een HHK gemeente hebt die, vaak in een dorp indertijd in zijn geheel niet de PKN is ingegaan. Of een gemeente die verzamelt is uit verschillende gemeenten en dan ook nog eens een grote toestroom uit andere kerken kent of gekent heeft. Dit mbt tot oog voor de randkerkelijken. Maar verder is hier al eerder discussie over geweest. Volgens veel buitenstaanders is HHK afgescheiden. Als HHK er zeg ik klopt niet. Wel dat sommige gemeenten cultuur kennen van een afgescheiden kerk. Misschien door de samenstelling? Maar niet landelijk. Alhoewel er hier ook zijn die menen dat het anders is :).
Terugkijkend voor de scheuring. Tja toen had je in feite soms ook al gemeenten of modaliteiten die een kerkje in de kerk waren. Gingen ook niet alle predikanten overal voor. En deden ze dat wel... tja was je dan wel degelijk genoeg? Of vond men het lastig iemand ergens te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 02 dec 2022, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1099
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Hier legt dr. Klaassen zelf nog één en ander uit: https://www.rd.nl/artikel/1000850-dr-kl ... t-verlaten
Fides Quaerens Intellectum
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Anselmus schreef:
Bertiel schreef:
JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Beste Anselmus,

Ik ben zelf hervormd opgegroeid in een volkskerk (GB). Ik kan het volgende zeggen op je punten:
1. Het volkskerkdenken is ook in de PKN op z'n retour en leeft alleen op die plaatsen waar het dorp en de kerk aan elkaar verbonden is. Bijv. HHG Leerbroek, Opheusden, Staphorst om maar wat te noemen. Een GB gemeente als Apeldoorn, Amstelveen, Rotterdam-Zuid zijn streekgemeentes en geen volkskerk gemeenten. Daarvoor is de kerk teveel in de marge. Ten diepste ook niet wezenlijk voor de hervormde kerk.
Dat veel HHG's verdreven zijn uit de dorpskerk helpt ook niet mee met de verbinding met het dorp als volkskerk. Daar kan de HHG niet veel aan doen.

2. Niet gericht op het vaderland. Dat zal blijken uit de bede voor politiek, meeleven met burgerlijke overheid en evangelisatie. Nu zijn er wellicht wat minder HHG's die evangeliseren. Maar als ik de HHK goed volg is er best wel veel aandacht voor zending. Ik zie niet zo het verschil met GB gemeenten.

3. Geneuzel over broeken. In heel veel GB gemeenten was het tot in de jaren 90 not done om in broek naar de kerk te komen, tv-bezit was niet vanzelfsprekend, zeker niet in rechterflank en waren hoeden ook zeker niet uit. Statenvertaling was vanzelfsprekend. Waren die GB gemeenten ook niet-hervormd dan? Of was het het frame vanuit het midden van de kerk?

4. Brede bundel met geaccepteerde liederen was er vroeger in de Bondsgemeenten ook niet echt. Men deed maar wat of men hield vast aan de psalmen.

5. Scheidingsdenken. Juist in de linkerflank GB denkt men dat gelovigen in de kerk zijn en de wereld in de kerk. In de HHK weet men dat dit dwars door de kerk loopt.

6. Verrechtsing in de prediking is er in het algemeen gezien niet. Zie nieuwe dominees als Van 't Hart, Van den Brink, Van de Weg, Van Binsbergen, Krooneman, Kazen, etc. Allemaal voluit appellerend.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1099
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef: Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Wellicht in algemene zin, in onze kerk bespeur ik niets van dit alles.
Of het valt je niet op ;)
Je daagt me wel uit hoor :huhu
Punt 1: In de statuten hebben we oog voor de dorpsgemeenschap, dit komt na voren in kerstevangelisatie en manieren waarop wij de dorpelingen met het Evangelie willen bereiken. Ook veel zorg aan een instelling binnen de dorp. Daarnaast paar x per jaar ergens anders gaan evangeliseren.
Punt 2: We nodigen in feite iedere predikant binnen de HHK uit, die komen dan ook van ds GA vd Brink- W Roos. Als er iets te doen valt wat met de landelijke kerk te maken heeft wordt dit aanbevolen en aangeprezen.
Punt 3: Er zijn een aantal ( stuk of 3) broekendraagsters die zondags in een rok aan het Heilig Avondmaal gaan, daar wordt niets van gezegd, tenminste niet publiekelijk.
Punt 4: Dat zou wellicht wat beter kunnen denk ik, maar daar heb ik tot op heden geen zicht op wat de punten zijn om dit veranderen.
Punt 5: Nette kleding is juist te prijzen lijkt me, daar wordt niet aandacht aan geschonken ook niet van: ''Moet je die toch eens zien'' . Wel moeten vrouwen verplicht een hoed op bij belijdenis, doop en HA. De prediking is wel ietwat veranderd in mijn ogen, meer nadruk op heiligmaking.
Punt 6: Zie punt 1
Punt 7: Zie punt 1
Punt 1: wat een plaatselijke gemeente doet zegt niets over hoe een kerk zich gepositioneerd ziet. De HHK denkt niet als volkskerk, maar positioneert het eigene. In de doopvisie klinkt deze gedachte overigens nog wel door in de kerkorde.
Punt 2: precies stimulatie tot activiteiten van de landelijke kerk is iets anders dan stimuleren tot dingen met een algemeen christelijk karakter zoals bijvoorbeeld OpenDoors of iets dergelijks. Het blijft veilig bij de zendingsdag van de HHK. Veel mensen waren lid van EO-visie. Dat zie ik in de HHK niet snel gebeuren.
Punt 3: dat er in jouw gemeente niets van gezegd wordt, wil niet zeggen dat het elders geen issue is. In Elspeet/Doornspijk, Staphorst en Urk Elimkerk(?) is dat bijvoorbeeld wel een probleem. Ik zie in de HHK predikantsvrouwen niet zomaar een broek aantrekken, in de NHK was hier meer ruimte voor.
Punt 4: zijn we het dus over eens
Punt 5: precies m'n punt: de enige regel is: eerbaar (=niet te bloot). We hoeven niet zo snel een mening te hebben over wat mensen wel of niet dragen. Daar iets van vinden vind ik een afgescheiden trekje. Niet per se verkeerd, maar in de NHK was daar veel minder drukte om.
Punt 6 en 7: zijn mijns inziens anders dan punt 1. Naar binnen gericht zijn gaat verder dan volkskerkdenken. Dat heeft ook te maken met bereidheid om het debat aan te gaan, een open houding tot gesprek in media en politiek. Dat zie ik maar een enkeling doen en dan alleen nog in het RD. Iemand die dat begrijpt is bijvoorbeeld Bart-Jan Spruijt die podium neemt in columns, lezingen en het ND en zelfs Trouw. Niet alleen 'preaching for the choir' , maar ook buiten de zuil, met een open houding het gesprek aan gaan. Bij dit punt past ook dat in de NHK ruimte was om te stemmen op meerdere politieke partijen, maar binnen de HHK veelal SGP gestemd wordt (goede stem overigens wat mij betreft), maar er is minder bewegingsruimte voor mensen die buiten de lijntjes kleuren vind ik.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1099
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Refojongere schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:
JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Beste Anselmus,

Ik ben zelf hervormd opgegroeid in een volkskerk (GB). Ik kan het volgende zeggen op je punten:
1. Het volkskerkdenken is ook in de PKN op z'n retour en leeft alleen op die plaatsen waar het dorp en de kerk aan elkaar verbonden is. Bijv. HHG Leerbroek, Opheusden, Staphorst om maar wat te noemen. Een GB gemeente als Apeldoorn, Amstelveen, Rotterdam-Zuid zijn streekgemeentes en geen volkskerk gemeenten. Daarvoor is de kerk teveel in de marge. Ten diepste ook niet wezenlijk voor de hervormde kerk.
Dat veel HHG's verdreven zijn uit de dorpskerk helpt ook niet mee met de verbinding met het dorp als volkskerk. Daar kan de HHG niet veel aan doen.

2. Niet gericht op het vaderland. Dat zal blijken uit de bede voor politiek, meeleven met burgerlijke overheid en evangelisatie. Nu zijn er wellicht wat minder HHG's die evangeliseren. Maar als ik de HHK goed volg is er best wel veel aandacht voor zending. Ik zie niet zo het verschil met GB gemeenten.

3. Geneuzel over broeken. In heel veel GB gemeenten was het tot in de jaren 90 not done om in broek naar de kerk te komen, tv-bezit was niet vanzelfsprekend, zeker niet in rechterflank en waren hoeden ook zeker niet uit. Statenvertaling was vanzelfsprekend. Waren die GB gemeenten ook niet-hervormd dan? Of was het het frame vanuit het midden van de kerk?

4. Brede bundel met geaccepteerde liederen was er vroeger in de Bondsgemeenten ook niet echt. Men deed maar wat of men hield vast aan de psalmen.

5. Scheidingsdenken. Juist in de linkerflank GB denkt men dat gelovigen in de kerk zijn en de wereld in de kerk. In de HHK weet men dat dit dwars door de kerk loopt.

6. Verrechtsing in de prediking is er in het algemeen gezien niet. Zie nieuwe dominees als Van 't Hart, Van den Brink, Van de Weg, Van Binsbergen, Krooneman, Kazen, etc. Allemaal voluit appellerend.
Punt 1: zoals ik tegen Geijtenbeekje zei: volkskerkdenken is juist geen gemeentelijk concept, maar kerkelijk concept. Ik zie dat bij de PKN toch nog meer aanwezig dan bij de HHK.

Punt 2: GB = niet hetzelfde als de NHK. Kerk van volk en vaderland gaat ook verder dan alleen voorbede. Nu is dit denken uit de hele maatschappij aan het verdwijnen, dus misschien niet specifiek voor de HHK.

Punt 3: nogmaals GB is niet hetzelfde als de hele NHK. Het feit dat je de GB noemt waarvan een deel ook HHK is geworden bevestigt mijns inziens dat juist die flank anders denkt dan de brede NHK. Sowieso is het idee van broeken en rokken vrij uniek in Nederland (een Amerikaanse waar vanuit Nederland kerken heb gegaan zijn). Wij hebben veel gereisd, overal ter wereld is dit geen issue. Dat je GB noemt (die aan de rechterkant staat van de PKN) bevestigt mijns inziens mijn punt dat de HHK veel rechtser is dan de oude NHK.

Punt 4: in zeer veel gezinnen stond de bundel van Joannes de Heer en veel mensen kenden die liederen en ze werden veel geciteerd. Kun je in de meeste HHK's niet mee aankomen. Een commissie van de kerkenraad moet toestemming geven welke liederen wel en niet zijn toegestaan. In veel NHK-gemeenten was hier meer ruimte voor.

Punt 5: zie mijn punt bij Geijtenbeekje.

Punt 6: je noemt precies een aantal dominees die niet kerkbreed worden gevraagd. Daartegenover plaats ik namen als Kand. D. Baarssen, ds C.A. van den Brink, ds. van den Herik, (ds. van Olst), om nog recenter mannen te noemen. Maar ook zij worden niet kerkbreed gevraagd. Als ik 'zicht op de kerk lees' zucht ik weleens: veel van hetzelfde, geen frisse actualiteiten met kritische evaluatie of feedback, maar ook hier: 'preaching for the choir'. In de NHK konden ledikanten het met elkaar oneens zijn en een discussie aan gaan. Dat gebeurt in de HHK nauwelijks. Ik dat zie ik als afgescheiden trekje: vooral eenheid uitstralen, en prikkelende discussie die oproept tot onderbouwing en argumentatie zie ik bijna nergens.
Fides Quaerens Intellectum
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Dat wordt gezien het 'eigene' van de GG erg lastig. Vroeger kon dat nog wel, ds Minderman, ds de Blois. maar ik vermoed dat de drempel te hoog is gemaakt voor instroom van drie of twee en half verbonders die ruim willen blijven preken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Tussen de CGK en HHK is er natuurlijk meer een band dan tussen de CGK en GG.
Denk aan opening voor elkaars kansels en jongerenorganisatie(s) die ook behoorlijk samenwerken.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refogast »

Zou het kunnen dat nog meer PKN-predikanten zich gaan aansluiten bij de HHK?
Te denken valt aan ds. M. van Kooten, ds. Lohuis e.a.
Laatst gewijzigd door Refogast op 02 dec 2022, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie