Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Erskinees schreef:Kennissen van ons kerken in een HHG in de rechterflank, om het zo maar te verwoorden. Een gemeente die ook best verwant is aan de vrije voorgangers in de lande. Volgens onze kennissen is de HHK erg aan het verschuiven en is het niet wat ze er in 2004 van verwacht hadden. Kan zomaar dat een verhaal als dit (dus van voormalig kand. Roos) die beeldvorming nog verergert. Dat zou m.i. jammer zijn.
Ik heb het idee dat de houding richting de hetvormde gemeenten binnen de PKN ook wat vriendelijker is geworden. En gelukkig maar.
Dat komt misschien ook omdat er een aantal hardliners van destijds inmiddels met emeritaat is.
De scherpe kantjes zijn er wel wat van af.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Het is óf gebrek aan geestelijke erkenning of aan studievaardigheden, naar mijn idee.
Het lijkt me niet dat het beide is.
Nee hoor. Als iemand zijn punten niet haalt en zegt dat dat ook onnodig is en dat het ware werk des Heeren gewoon niet genoeg waardering krijgt en veel meer waard is dan alle studiepunten bij elkaar, dan gaat het prima samen.

Maar los daar van: ik vroeg me af waaruit je concludeert wie er gelijk heeft.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Laten we de zaken niet erger maken dan ze zijn.

Binnen de HHK is een student die kennelijk niet voldoende punten heeft gehaald om door te gaan. Waardoor de man in kwestie niet meer mag preken.
Laten we voor hem bidden: de weg is voor hem al moeilijk genoeg. Zeker met al her commentaar van refoforum erbij.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Reformer schreef:
Ditbenik schreef: Nee, maar dat heeft allemaal niets van doen met het feit dat heel Limburg onder LoZ valt en dat dit ook zo zal blijven totdat er een Limburg een gemeente is die zich wil aansluiten bij de HHK. Daarvoor is evangelisatiewerk nodig en dat kan niet legaal gebeuren als de HSV wordt gebruikt. Dat was het punt waar het over ging en staat geheel los van het wijzigen van gemeentegrenzen.
Formeel klopt dit inderdaad. Los van deze kerkelijke structuren vindt er dus wel evangelisatiewerk in Kerkrade plaats, destijds geïnitieerd vanuit de hhg Apeldoorn, dat later in een interkerkelijke stichting is ondergebracht. Met enige creativiteit is er dus best e.e.a. mogelijk!
Nee, met creativiteit kom je er niet. Het is alleen mogelijk buiten de kerk.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef:
Reformer schreef:
Ditbenik schreef: Nee, maar dat heeft allemaal niets van doen met het feit dat heel Limburg onder LoZ valt en dat dit ook zo zal blijven totdat er een Limburg een gemeente is die zich wil aansluiten bij de HHK. Daarvoor is evangelisatiewerk nodig en dat kan niet legaal gebeuren als de HSV wordt gebruikt. Dat was het punt waar het over ging en staat geheel los van het wijzigen van gemeentegrenzen.
Formeel klopt dit inderdaad. Los van deze kerkelijke structuren vindt er dus wel evangelisatiewerk in Kerkrade plaats, destijds geïnitieerd vanuit de hhg Apeldoorn, dat later in een interkerkelijke stichting is ondergebracht. Met enige creativiteit is er dus best e.e.a. mogelijk!
Nee, met creativiteit kom je er niet. Het is alleen mogelijk buiten de kerk.
Dan verkies ik met creativiteit evangelisatiewerk in Limburg verrichten boven niets doen.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Reformer schreef:
Ditbenik schreef:
Reformer schreef:
Ditbenik schreef: Nee, maar dat heeft allemaal niets van doen met het feit dat heel Limburg onder LoZ valt en dat dit ook zo zal blijven totdat er een Limburg een gemeente is die zich wil aansluiten bij de HHK. Daarvoor is evangelisatiewerk nodig en dat kan niet legaal gebeuren als de HSV wordt gebruikt. Dat was het punt waar het over ging en staat geheel los van het wijzigen van gemeentegrenzen.
Formeel klopt dit inderdaad. Los van deze kerkelijke structuren vindt er dus wel evangelisatiewerk in Kerkrade plaats, destijds geïnitieerd vanuit de hhg Apeldoorn, dat later in een interkerkelijke stichting is ondergebracht. Met enige creativiteit is er dus best e.e.a. mogelijk!
Nee, met creativiteit kom je er niet. Het is alleen mogelijk buiten de kerk.
Dan verkies ik met creativiteit evangelisatiewerk in Limburg verrichten boven niets doen.
Ja, snap ik. Maar het is wel pijnlijk. Kerkordelijk gezien verkondig je dan illegaal het evangelie. Dit is echt een hiaat in de kerkorde en ik verwacht niet dat het op korte termijn zal worden opgelost. Ik kan het niet anders zien dat het Bijbels is om evangelisatiewerk te verrichten vanuit een gemeente maar omdat de kerkorde op dit punt eind vorige eeuw is dichtgetimmerd omdat de classis Limburg het evangelisatiewerk in Bunde-Meerssen wilde blokkeren, is nu formeel heel Limburg verboden gebied voor de verkondiging van het evangelie. Vandaar ook dat voor Kerkrade een stichting is opgericht zodat het werk door kon gaan.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef:
Reformer schreef: Dan verkies ik met creativiteit evangelisatiewerk in Limburg verrichten boven niets doen.
Ja, snap ik. Maar het is wel pijnlijk. Kerkordelijk gezien verkondig je dan illegaal het evangelie. Dit is echt een hiaat in de kerkorde en ik verwacht niet dat het op korte termijn zal worden opgelost. Ik kan het niet anders zien dat het Bijbels is om evangelisatiewerk te verrichten vanuit een gemeente maar omdat de kerkorde op dit punt eind vorige eeuw is dichtgetimmerd omdat de classis Limburg het evangelisatiewerk in Bunde-Meerssen wilde blokkeren, is nu formeel heel Limburg verboden gebied voor de verkondiging van het evangelie. Vandaar ook dat voor Kerkrade een stichting is opgericht zodat het werk door kon gaan.
Eens! De geschiedenis ken ik niet, maar dit klinkt inderdaad als een hiaat.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Het komt volgens mij doordat de HHK zichzelf ziet als een voortzetting van de NHK en dus ook van een volkskerk. Daardoor is het hele land in gebieden verdeelt per gemeente en plaatselijke evangelisatie gaat in principe uit van de plaatselijke gemeente. Die dan weer de vrijheid heeft om te kiezen voor de SV of de HSV.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

Bertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/

waar gaat er een nieuwe HHK komen?
Hendrik-Ido-Ambacht
Hartelijke groet,
Evangelist
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/

waar gaat er een nieuwe HHK komen?
Barneveld denk? Of Hendrik Ido Ambacht.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Ik post het bericht net in een ander topic.
Maar wel een eerlijk antwoord van die ouderling.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik vind het heel spijtig dat hij niets zegt over het functioneren van de kerkenraad.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Ik vind het heel spijtig dat hij niets zegt over het functioneren van de kerkenraad.
Ik vind het heel correct dat hij daarover zwijgt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/

waar gaat er een nieuwe HHK komen?
Er komt gelukkig geen nieuwe HHK. Daar is er maar een van. Er komt wel een HHG bij en hopelijk volgen er nog meer. Het ideaal is in iedere plaats een gemeente.
Plaats reactie