Ontwikkelingen HHK

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef: en dat Ds. P.J. Visser voor is gegaan in de HHK te Soest, die meewerkte aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant (hij verzorgde de prediking), en wiens gemeente in reactie op de Nashville verklaring een regenboogvlag uithing, .
Is dat zo?
Waar lees je dat?
De regenboogvlag die in reactie op de Nashvilleverklaring ook uithing bij de Noorderkerk:
https://www.protestantsamsterdam.nl/rea ... amsterdam/

De medewerking van Ds. P.J. Visser aan een dienst ter de bevestiging van een vrouwelijke predikant (het verzorgen van de prediking):
https://www.trouw.nl/nieuws/amsterdamse ... ~b1165cd1/
Dat wist ik niet.
Valt me tegen. Had ik niet verwacht. Jammer.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Waar zit je verbazing? In die standpunten? of in het feit dat hij ondanks deze zaken toch voor mag gaan in de HHK?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door mcgk »

J.C. Philpot schreef:Opzich ben ik niet regen kanselruil. Bijvoorbeeld met de Bewaar het Pand broeders, is het goed ruilen in de HHK. Of dat bijvoorbeeld ds. D.J. Budding en aanverwanten voorgaan in HHK gemeenten. Of een vrije broeder als Dhr. D.J. van Keulen.

Maar als ik zie dat ook Ds. A. Huijgen in de HHK te Apeldoorn voor gaat (die naar mijn mening veel te open is naar de "nieuwe hermeneutiek", en op die manier een troebele rol inneemt in de ontwikkelingen van de CGK), en dat Ds. P.J. Visser voor is gegaan in de HHK te Soest, die meewerkte aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant (hij verzorgde de prediking), en wiens gemeente in reactie op de Nashville verklaring een regenboogvlag uithing, dan heb ik daar grote vraagtekens bij.

Hoewel ik eigenlijk voor kanselruil ben, vraag ik me naar aanleiding van de bovenstaande ontwikkelingen toch af of het niet beter is om het toch af te schaffen.
Een aantal van onze kennissen zijn leden van de HHG in Soest. Zij geven ook altijd aan dat ze zich totaal niet met het geheel van de HHK verbonden weten.

Het zou nuttig zijn dat gemeenten als Abbenbroek, Apeldoorn, Voorschoten en Soest de kerkordelijke weg zouden volgen. Via classes en synode kan een voorstel gedaan worden voor kanselruil met PKN predikanten. Je hebt niet zoveel aan een kerkverband wanneer de kerken de afspraken binnen een kerkverband niet navolgen, kijk maar naar de situatie binnen de CGK.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Maar is die kanselruil ooit niet toegestaan geweest dan? Er zijn heel veel bondspredikanten geweest die in al hun voormalige gemeenten preekten, of dat nu HHK of PKN was.

Ik lees dit draadje ook om andere redenen met stijgende verbazing. Ik snap de ophef niet over een predikant die meewerkt aan de bevestiging van een vrouwelijke predikant en aan een regenboogvlag. Dat is toch niets nieuws? Ik begrijp ook niet waarom dat een reden zou zijn om zich af te scheiden van de PKN, want dit was in de NHK al sinds jaar en dag gebruikelijk.

En dat gereformeerdebondspredikanten hier aan meewerken hoeft ook allerminst te verbazen. De regels van dit forum verhinderen dat mensen met deze opvattingen hier aan de orde komen, maar er zijn toch ook andere manieren om op de hoogte te raken van opvattingen in reformatorisch Nederland?

Wat mij betreft, zou dr. P.J. Visser overigens prima kunnen voorgaan in de Gereformeerde Gemeenten. Hij is zelf wat negatief en kort-door-de-bocht daarover, maar ik zie inhoudelijk echt geen reden waarom dat niet zou kunnen. En waarom zou dat dan in een HHK niet kunnen?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door mcgk »

DDD schreef: En dat gereformeerdebondspredikanten hier aan meewerken hoeft ook allerminst te verbazen.
Dan is men dus geen echte gereformeerde bondspredikant meer.
Vanuit de publicaties en het blad De Waarheidsvriend van de gereformeerde bond blijkt wel dat de bond niets heeft met vrouwelijke ambtsdragers of regenboogvlaggen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Johann Gottfried Walther schreef:Waar zit je verbazing? In die standpunten? of in het feit dat hij ondanks deze zaken toch voor mag gaan in de HHK?
Standpunten
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Dodo »

Het is de vraag of hij de vlag kon tegenhouden. Soms worden zulke dingen door de overkoepelende gemeente besloten, en kan de wijkgemeente er niet veel aan doen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:Het is de vraag of hij de vlag kon tegenhouden. Soms worden zulke dingen door de overkoepelende gemeente besloten, en kan de wijkgemeente er niet veel aan doen.
Dan kun je er nog steeds bezwaar tegen maken...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Dodo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:Het is de vraag of hij de vlag kon tegenhouden. Soms worden zulke dingen door de overkoepelende gemeente besloten, en kan de wijkgemeente er niet veel aan doen.
Dan kun je er nog steeds bezwaar tegen maken...
Dat zou dan in de AK gebeuren, en daar hoort de buitenwereld niet van.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

mcgk schreef:
DDD schreef: En dat gereformeerdebondspredikanten hier aan meewerken hoeft ook allerminst te verbazen.
Dan is men dus geen echte gereformeerde bondspredikant meer.
Vanuit de publicaties en het blad De Waarheidsvriend van de gereformeerde bond blijkt wel dat de bond niets heeft met vrouwelijke ambtsdragers of regenboogvlaggen.
Ik denk dat dan een derde van de gereformeerdebondspredikanten geen echte zou zijn. Maar mijns inziens is je conclusie onterecht.

De vlag is niet besloten door de AK, trouwens. Dat blijkt duidelijk uit het artikel. Ik vind het overigens ook gezien de narigheid die de Nashvilleverklaring over de kerken uitstortte, een begrijpelijke keuze. Maar goed. Dat was nu niet het onderwerp van gesprek.

Los daarvan kon ik slechts één negatief artikel over de regenboogvlag vinden in de Waarheidsvriend. Ik ben benieuwd of er meer zijn. Kun je daarvan een linkje geven?
Laatst gewijzigd door DDD op 05 sep 2020, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Nu is het wel zo dat van de 110 ? kerkdiensten 1x ds P.J. Visser is voorgegaan.
Dus om hierover druk te maken als dat 1x gebeurd vind ik ook wel een beetje te..
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef: en dat Ds. P.J. Visser voor is gegaan in de HHK te Soest, die meewerkte aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant (hij verzorgde de prediking), en wiens gemeente in reactie op de Nashville verklaring een regenboogvlag uithing, .
Is dat zo?
Waar lees je dat?
De regenboogvlag die in reactie op de Nashvilleverklaring ook uithing bij de Noorderkerk:
https://www.protestantsamsterdam.nl/rea ... amsterdam/

De medewerking van Ds. P.J. Visser aan een dienst ter de bevestiging van een vrouwelijke predikant (het verzorgen van de prediking):
https://www.trouw.nl/nieuws/amsterdamse ... ~b1165cd1/
Die vrouwelijke predikante die genoemd wordt is Abeltje Hoogenkamp, van haar komt toch Preek van de leek
en ze was voorgangster bij de Roze kerkdienst, afsluiting van de Gay Paride....
https://www.trouw.nl/nieuws/er-gebeurt- ... ~bf3784bd/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen, maar vergeet in ieder geval de titulatuur niet.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

de aanleiding was het voorgaan van een predikant in de HHK, wat passend is in deze topic. Nu gaat het meer om de predikant zelf. Omdat we dat hier niet doen, on topic a.u.b.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door John Galt »

mcgk schreef:
Het zou nuttig zijn dat gemeenten als Abbenbroek, Apeldoorn, Voorschoten en Soest de kerkordelijke weg zouden volgen. Via classes en synode kan een voorstel gedaan worden voor kanselruil met PKN predikanten. Je hebt niet zoveel aan een kerkverband wanneer de kerken de afspraken binnen een kerkverband niet navolgen, kijk maar naar de situatie binnen de CGK.
Waar volgt de HHK van Apeldoorn zich neit aan de kerkelijke weg? Is er een lijst van CGK-predikanten die wel of niet mogen voorgaan in HHK-gemeenten? PKN-voorgangers heb ik in Apeldoorn nog niet op de kansel gezien.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie