Ontwikkelingen HHK

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Susan schreef:Is dit broederlijk? Getuigt dit van oprechte geestelijke vriendschap? En is het niet een beetje te vroeg voor zo'n artikel?
Ja en ja. Vrienden die je geen spiegel voorhouden, zijn geen vrienden. En ik vind dit best vriendelijke verwoord.

En het is niet te vroeg. Dit besluit is overwogen, volgt uit zijn voornemen om de gemeente Arnemuiden niet meer te dienenn (in de zomer is dat bekend geworden) en is waarschijnlijk ook binnen zijn kring van bevriende predikanten overwogen om raad en advies. Daar is zelf op dit forum over gespeculeerd. Dus je kunt daar al heel lang van te voren een mening over formuleren.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susan »

Herman schreef:
Susan schreef:Is dit broederlijk? Getuigt dit van oprechte geestelijke vriendschap? En is het niet een beetje te vroeg voor zo'n artikel?
Ja en ja. Vrienden die je geen spiegel voorhouden, zijn geen vrienden. En ik vind dit best vriendelijke verwoord.

En het is niet te vroeg. Dit besluit is overwogen, volgt uit zijn voornemen om de gemeente Arnemuiden niet meer te dienenn (in de zomer is dat bekend geworden) en is waarschijnlijk ook binnen zijn kring van bevriende predikanten overwogen om raad en advies. Daar is zelf op dit forum over gespeculeerd. Dus je kunt daar al heel lang van te voren een mening over formuleren.
Dit artikel is geen gesprek onder vier ogen, geen tête-à-tête. Het fungeert dus ook niet als spiegel tussen vrienden. Waarom zou je als vrienden elkaar via social media de spiegel voor willen houden?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Susan schreef:
Herman schreef:
Susan schreef:Is dit broederlijk? Getuigt dit van oprechte geestelijke vriendschap? En is het niet een beetje te vroeg voor zo'n artikel?
Ja en ja. Vrienden die je geen spiegel voorhouden, zijn geen vrienden. En ik vind dit best vriendelijke verwoord.

En het is niet te vroeg. Dit besluit is overwogen, volgt uit zijn voornemen om de gemeente Arnemuiden niet meer te dienenn (in de zomer is dat bekend geworden) en is waarschijnlijk ook binnen zijn kring van bevriende predikanten overwogen om raad en advies. Daar is zelf op dit forum over gespeculeerd. Dus je kunt daar al heel lang van te voren een mening over formuleren.
Dit artikel is geen gesprek onder vier ogen, geen tête-à-tête. Het fungeert dus ook niet als spiegel tussen vrienden. Waarom zou je als vrienden elkaar via social media de spiegel voor willen houden?
Wie weet heeft ds Belder er wel overleg over gehad met ds Klaassen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Het gaat hier toch om een kwestie die in de krant staat? Dan kun je er ook in het openbaar op reageren. Ik zie er niets onvriendelijks aan.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susan »

DDD schreef:Het gaat hier toch om een kwestie die in de krant staat? Dan kun je er ook in het openbaar op reageren. Ik zie er niets onvriendelijks aan.
Misschien ben ik gewoon te gevoelig.
Wauwie
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wauwie »

Evangelist schreef:
Herman schreef:
huisman schreef:Ik lees het als rasechte afgescheidene met een glimlach. Altijd dezelfde redenatie over de afgescheiden kerken. Dat ze verkruimelen. Ook zijn argument om te blijven is al minstens 150 jaar oud. Ik heb zeker na zijn ‘ ziek worden van de kerk’ respect voor deze predikant alleen deze open brief vind ik niet zo collegiaal en moet denk ik meerdere doelen dienen. O.a. dat het gewone kerkvolk niet gaat lopen richting de afgescheiden kerken.
Ik vind dat juist een kracht. Al dat subjectieve gedoe in de Afgescheiden kringen (ook over de kerk), daar wordt je ook niet vrolijk van. En ja, het is een dominee, dus hij zal zijn invloed voor allerlei doeleinden aanwenden. En die zijn, denk ik, niet verkeerd.
Dr. Klaassen is vertrokken omdat de voortwoekerende zonde rond huwelijk, gender en seksualiteit verbonden is met het hart van het Evangelie. Kortom: ds. Belder peilt hem m.i. niet of niet helemaal. Als dr. Klaassen op die punten werkelijk overal nul op rekest krijgt, is het maar de vraag of de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze nog wel zo veilig is. Ik denk dat dr. Klaassen tussen die thema's een rechtstreekser verband legt dan ds. Belder. In dat geval zijn ze beide consequent, zij het dat ik de visie van ds. Belder niet deel.
Uiteindelijk hanteert Dr. Klaassen de afgescheiden kerkvisie. Met dat in ogenschouw is zijn stap onontkoombaar.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:Sommige mensen uit het gewone kerkvolk van de afgescheiden kerken zullen dit vast met je eens zijn. Anderen niet en ervaren helderheid en duidelijkheid als positief. Gezien de ontwikkeling van de ledenaantallen van de afgelopen paar decennia zijn mij geen feitelijke gegevens bekend die jouw generaliserende uitspraak rechtvaardigen.
Veel overstappers van de PKN richting conservatieve richting zijn er niet. En daar gaat het om, ik verwijs nogmaals naar de bijdrage van @huisman.

Gezien het geboortecijfer zou je juist verwachten dat de ledenaantallen stijgen, maar dat gebeurt ook niet echt.
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Sommige mensen uit het gewone kerkvolk van de afgescheiden kerken zullen dit vast met je eens zijn. Anderen niet en ervaren helderheid en duidelijkheid als positief. Gezien de ontwikkeling van de ledenaantallen van de afgelopen paar decennia zijn mij geen feitelijke gegevens bekend die jouw generaliserende uitspraak rechtvaardigen.
Veel overstappers van de PKN richting conservatieve richting zijn er niet. En daar gaat het om, ik verwijs nogmaals naar de bijdrage van @huisman.

Gezien het geboortecijfer zou je juist verwachten dat de ledenaantallen stijgen, maar dat gebeurt ook niet echt.
De bedoeling is duidelijk. De PKN is progressief en de afgescheiden kerken conservatief.
Lijkt me niet conform de waarheid. Al handhaaf je bepaalde gebruiken van vroeger, bijvoorbeeld een voorlezersgestoelte in het liturgische centrum, ben je daarmee nog niet conservatief. Rond de scheuring van, waar we nu weer volop aan herinnerd worden door de ontwikkelingen met dr. Klaassen, heb ik veel zaken gezien en gehoord die me deden denken aan een heuse revolutie. We vergeten te weinig in de reformatorische gezindte dat je er stemmig kunt uitzien, gaarne de klok 50 jaar terugzet ( zie het claimen van ds. G. Boer in HHK kringen) en toch tegelijkvolop eigentijds kunt zijn in je denken.
Online
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

Wauwie schreef:
Evangelist schreef:
Herman schreef:
huisman schreef:Ik lees het als rasechte afgescheidene met een glimlach. Altijd dezelfde redenatie over de afgescheiden kerken. Dat ze verkruimelen. Ook zijn argument om te blijven is al minstens 150 jaar oud. Ik heb zeker na zijn ‘ ziek worden van de kerk’ respect voor deze predikant alleen deze open brief vind ik niet zo collegiaal en moet denk ik meerdere doelen dienen. O.a. dat het gewone kerkvolk niet gaat lopen richting de afgescheiden kerken.
Ik vind dat juist een kracht. Al dat subjectieve gedoe in de Afgescheiden kringen (ook over de kerk), daar wordt je ook niet vrolijk van. En ja, het is een dominee, dus hij zal zijn invloed voor allerlei doeleinden aanwenden. En die zijn, denk ik, niet verkeerd.
Dr. Klaassen is vertrokken omdat de voortwoekerende zonde rond huwelijk, gender en seksualiteit verbonden is met het hart van het Evangelie. Kortom: ds. Belder peilt hem m.i. niet of niet helemaal. Als dr. Klaassen op die punten werkelijk overal nul op rekest krijgt, is het maar de vraag of de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze nog wel zo veilig is. Ik denk dat dr. Klaassen tussen die thema's een rechtstreekser verband legt dan ds. Belder. In dat geval zijn ze beide consequent, zij het dat ik de visie van ds. Belder niet deel.
Uiteindelijk hanteert Dr. Klaassen de afgescheiden kerkvisie. Met dat in ogenschouw is zijn stap onontkoombaar.
Dat kun je alleen stellen, als je de PKN (nog) als kerk ziet volgens art. 27-30 NGB. (Ik bedoel dit overigens neutraal.)
Hartelijke groet,
Evangelist
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door deschpin »

Susan schreef:
Bijnaam schreef:
MePaul schreef:Respectvol! Dominee Belder probeert zich in te leven in de keuze van dominee Klaassen, maar laat tegelijkertijd zien dat hij er zelf anders over denkt.
En hoe vind je het dat hij dit via CVandaag schrijft als medebroeder? Is dat nodig? Welk doel dient het?
Ik vind het vreemd. Als dominee J. Belder echt een vriend zou zijn (zoals hij zegt) van ds. Klaassen, zou hij op social media toch niet de suggestie opwerpen dat zijn vriend en broeder zich misschien teveel heeft vastgebeten in de materie die hem zo zwaar op zijn hart lag (zodat hij er bijna in is gestikt).

Waarom moet iedereen weten dat dominee J. Belder er van overtuigd is dat dr. M Klaassen te vroeg weg gegaan is? Een vriend heeft te aller tijd lief; en een broeder wordt in de benauwdheid geboren toch? Is dit broederlijk? Getuigt dit van oprechte geestelijke vriendschap? En is het niet een beetje te vroeg voor zo'n artikel?
Het zou me niet verbazen als Belder dit eerst aan Klaassen heeft laten lezen voor publicatie. En beide heren kunnen dit heel goed van elkaar hebben.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door deschpin »

huisman schreef:
Ik lees het als rasechte afgescheidene met een glimlach. Altijd dezelfde redenatie over de afgescheiden kerken. Dat ze verkruimelen. Ook zijn argument om te blijven is al minstens 150 jaar oud. Ik heb zeker na zijn ‘ ziek worden van de kerk’ respect voor deze predikant alleen deze open brief vind ik niet zo collegiaal en moet denk ik meerdere doelen dienen. O.a. dat het gewone kerkvolk niet gaat lopen richting de afgescheiden kerken.
Ik denk dat die laatste zin aangeeft dat je niet een heel goed beeld hebt van huidige situatie, klassiek hervormd gaat niet zo snel aan de wandel. Als er één overstapt naar een behoudendere afgescheiden kerk zie ik(locaal en regionaal) er 4 of 5 de omgekeerde weg bewandelen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

deschpin schreef:
huisman schreef:
Ik lees het als rasechte afgescheidene met een glimlach. Altijd dezelfde redenatie over de afgescheiden kerken. Dat ze verkruimelen. Ook zijn argument om te blijven is al minstens 150 jaar oud. Ik heb zeker na zijn ‘ ziek worden van de kerk’ respect voor deze predikant alleen deze open brief vind ik niet zo collegiaal en moet denk ik meerdere doelen dienen. O.a. dat het gewone kerkvolk niet gaat lopen richting de afgescheiden kerken.
Ik denk dat die laatste zin aangeeft dat je niet een heel goed beeld hebt van huidige situatie, klassiek hervormd gaat niet zo snel aan de wandel. Als er één overstapt naar een behoudendere afgescheiden kerk zie ik(locaal en regionaal) er 4 of 5 de omgekeerde weg bewandelen.
Mee eens. Dat is ook mijn observatie maar blijkbaar niet die van ds. Belder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
deschpin schreef:
huisman schreef:
Ik lees het als rasechte afgescheidene met een glimlach. Altijd dezelfde redenatie over de afgescheiden kerken. Dat ze verkruimelen. Ook zijn argument om te blijven is al minstens 150 jaar oud. Ik heb zeker na zijn ‘ ziek worden van de kerk’ respect voor deze predikant alleen deze open brief vind ik niet zo collegiaal en moet denk ik meerdere doelen dienen. O.a. dat het gewone kerkvolk niet gaat lopen richting de afgescheiden kerken.
Ik denk dat die laatste zin aangeeft dat je niet een heel goed beeld hebt van huidige situatie, klassiek hervormd gaat niet zo snel aan de wandel. Als er één overstapt naar een behoudendere afgescheiden kerk zie ik(locaal en regionaal) er 4 of 5 de omgekeerde weg bewandelen.
Mee eens. Dat is ook mijn observatie maar blijkbaar niet die van ds. Belder.
Als ik zo vrij mag zijn... ik heb dit ook al jaren waargenomen.
Zou het ooit zover komen dat de kerk op de aarde de getrouwe dienstknechten uitstoot?
Ik meen dat dit vaker is gebeurd, en ook dat dit wel Bijbels is te onderbouwen.
De kerk kent de Kerk, en als de kerk de Kerk niet meer kent, worden de laatsten een struikelsteen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

JanRap schreef: De bedoeling is duidelijk. De PKN is progressief en de afgescheiden kerken conservatief.
Nee, de PKN is pluriform.
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

@Ambtenaar: Helaas is de PKN pluriform. Veelvormig gaf mijn woordenboek aan bij pluriform.
De HHK is misschien veelzijdig te noemen als we toch aan het etiketten plakken zijn.
Er zijn over het geheel genomen heel veel verschillen in HHK gemeentes, al besef ik dat het vaak cultuurverschillen zijn. Maar het lijkt erop dat men elkaar wil vasthouden.
De kerkorde van de HHK ( de volkomen gerenoveerde oude Hervormde kerkorde) is gelukkig niet voor
tweeërlei uitleg vatbaar. Norm is het Woord van God.
Plaats reactie