Ontwikkelingen HHK

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:[

Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Je noemt precies de twee groepen die idd bij elkaar passen, maar in de GG een hele kleine minderheid vormen.
Ik zal ook geen namen noemen. Maar ik heb in de GG de meest 'linkse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de GG lijnen hoort (bekeringsweg, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond). Ik heb in de CGK de meest 'rechtse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de CGK lijnen hoort (veelkleurigheid, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond).

In elkaars kerkverband wordt dat lastig.
Beiden in de HHK past prima. Daar wordt toch minder strak getoetst en gewogen op accenten.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel af hoeveel dominees er zijn die eenzelfde visie hebben als dr. Klaassen, meer dan 10 zijn het er denk niet.
Visie ten aanzien van wat?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bijnaam schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel af hoeveel dominees er zijn die eenzelfde visie hebben als dr. Klaassen, meer dan 10 zijn het er denk niet.
Visie ten aanzien van wat?
Ik ga niet onnodig een samenvatting maken van de redeneren waarom hij de PKN verlaat. Die staan in een linkje een paar berichten terug. Ik heb even geen tijd om het op te zoeken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Bertiel schreef:
Anselmus schreef:
Punt 1: zoals ik tegen Geijtenbeekje zei: volkskerkdenken is juist geen gemeentelijk concept, maar kerkelijk concept. Ik zie dat bij de PKN toch nog meer aanwezig dan bij de HHK.

Punt 2: GB = niet hetzelfde als de NHK. Kerk van volk en vaderland gaat ook verder dan alleen voorbede. Nu is dit denken uit de hele maatschappij aan het verdwijnen, dus misschien niet specifiek voor de HHK.

Punt 3: nogmaals GB is niet hetzelfde als de hele NHK. Het feit dat je de GB noemt waarvan een deel ook HHK is geworden bevestigt mijns inziens dat juist die flank anders denkt dan de brede NHK. Sowieso is het idee van broeken en rokken vrij uniek in Nederland (een Amerikaanse waar vanuit Nederland kerken heb gegaan zijn). Wij hebben veel gereisd, overal ter wereld is dit geen issue. Dat je GB noemt (die aan de rechterkant staat van de PKN) bevestigt mijns inziens mijn punt dat de HHK veel rechtser is dan de oude NHK.

Punt 4: in zeer veel gezinnen stond de bundel van Joannes de Heer en veel mensen kenden die liederen en ze werden veel geciteerd. Kun je in de meeste HHK's niet mee aankomen. Een commissie van de kerkenraad moet toestemming geven welke liederen wel en niet zijn toegestaan. In veel NHK-gemeenten was hier meer ruimte voor.

Punt 5: zie mijn punt bij Geijtenbeekje.

Punt 6: je noemt precies een aantal dominees die niet kerkbreed worden gevraagd. Daartegenover plaats ik namen als Kand. D. Baarssen, ds C.A. van den Brink, ds. van den Herik, (ds. van Olst), om nog recenter mannen te noemen. Maar ook zij worden niet kerkbreed gevraagd. Als ik 'zicht op de kerk lees' zucht ik weleens: veel van hetzelfde, geen frisse actualiteiten met kritische evaluatie of feedback, maar ook hier: 'preaching for the choir'. In de NHK konden ledikanten het met elkaar oneens zijn en een discussie aan gaan. Dat gebeurt in de HHK nauwelijks. Ik dat zie ik als afgescheiden trekje: vooral eenheid uitstralen, en prikkelende discussie die oproept tot onderbouwing en argumentatie zie ik bijna nergens.
Punt 4 is echt onzin. Gezangen worden breed genoemd en gezongen
1. De PKN wil inderdaad meer volkskerk zijn dan de HHK. Maar ze is het alleen niet meer. Wat politieke oproepen voor klimaat en vluchtelingen. Dat kan je beter aan GroenLinks en D66 overlaten.
De Geref. Bond was altijd anti volkskerk denken. Logisch dat de HHK dat ook niet is.

Overigens is volkskerk niet zozeer dat je als kerk je bemoeit met de wereldse politiek, maar dat je gericht bent op de kerstening van heel de samenleving door te dopen wat in het doophuis komt. Dat is allang niet meer in zwang.

Voor het overige zeg je dat de HHK anders is dan de NHK omdat ze breder is dan de GB. Dat lijkt me evident. In die zin is de HHK niet meer hervormd. Alleen nog in de zij van belijdenis en verbondsvisie. In die zin is de PKN niet meer hervormd. Dus bestaat hervormd dan nog wel? Maar ik geloof niet dat je moet pochen op een brede kerk met vrijzinnigheid, Schriftkritiek, waar alles maar kan. Als het goed is word je er alleen maar heel verdrietig van.

En dan zijn we bij dr. Klaassen. Wie lijdt met hem mee aan kerkelijk Nederland en aan de PKN? Ik bespeur het weinig onder hen die op de PKN betrokken zijn of lid zijn.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Bijnaam schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel af hoeveel dominees er zijn die eenzelfde visie hebben als dr. Klaassen, meer dan 10 zijn het er denk niet.
Visie ten aanzien van wat?
Er is denk ik niemand die dr. Klaassen volgt en dat je nu pas een punt maakt van ord. 5.4 om geen lid te zijn van de PKN. Dat is rond 2004 al gebeurd. Daarna principieel niets veranderd. Hij komt er nu achter dat er geen gesprek over mogelijk is. Veel hervormden trokken die conclusie al bij het vaststellen van de kerkorde van de PKN.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susan »

Bourdon16 schreef:
Erskinees schreef:Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Kand. Jansen was volgens mij wel iets meer een buitenbeentje. Ds. Klaassen hebben wij ook nog beroepen gehad in de laatste vacature en wij vallen niet echter onder de noemer 'zware' GB gemeente denk ik.
Gelukkig zijn er nog steeds een heel aantal bijbeltrouwe predikanten in de PKN.

Toen de Nederlandse Hervormde Kerk in 2004 opging in de Protestantse Kerk van Nederland, sloten velen zich aan bij het Convenant van Alblasserdam, waarin werd vastgehouden aan de gereformeerde belijdenis. In het geheel van de kerk waarin ook andersgezinde en andersdenkende gemeenten een plaats hebben, wordt verwacht deze exclusief gereformeerde positie in te brengen. Binnen het geheel van de Generale Synode is dit exclusief gereformeerde staan in de kerk dus voluit te horen en wordt het voluit serieus genomen.

Wat er nu gebeurd is dat dit denken niet meer serieus wordt genomen. Er is geen plek voor en dat zal zich uitbreiden. Het blijvende deel heeft altijd gezegd dat als er geen plek meer voor is, zij weg zullen gaan. Aardig wat plaatselijke gemeentes hebben het Convenant van Alblasserdam ondertekend. De gemeenten die het convenant aangaan, zochten allereerst binnen de gemeente de eenheid te bewaren. Nieuwe scheuring(en) binnen de gemeenten zijn immers voor het Aangezicht Gods niet te verantwoorden (Efeze 4:1-6).

Gelezen op site PKN Sliedrecht Streefkerk en verschillende stukjes op Refoweb

Ik neem aan dat het hiermee te maken heeft. Dat er in de PKN op den duur geen plek meer is voor het Covenant van Alblasserdam?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Zo zijn er meer. Aan hen ligt het ook niet.
Maar ga maar luisteren, elke CGK predikant, tot de meest 'rechtse' aan toe, preekt anders dan mainstream GG. Qua verbond, belofte, aanbod en bekeringsweg, preken ze een andere lijn. En dat zou men prima in de GG willen voortzetten, maar de vraag is of dat zou kunnen. Dus komt ment toch als snel bij HHK terecht.
Ik wil geen speculatie enzo, maar stel dat bijvoorbeeld ds. Egas toestemming zou vragen bij de GG, zou hij dan geweigerd worden? Ik geloof dat hij qua de door jou genoemde zaken verhoudingsgewijs in de GG nog meer naar het midden staat dan bepaalde predikanten die de laatste weken door het linkersmaldeel van de GG zijn beroepen en/of gekandideerd.

Kijk, als er expliciet gevraagd wordt om bepaalde standpunten te ondertekenen of iets anders in die geest, dan wordt het een ander verhaal.
Ik denk dat hij geweigerd zou worden.
Dat denk ik ook ja.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

HersteldHervormd schreef:
Bijnaam schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel af hoeveel dominees er zijn die eenzelfde visie hebben als dr. Klaassen, meer dan 10 zijn het er denk niet.
Visie ten aanzien van wat?
Ik ga niet onnodig een samenvatting maken van de redeneren waarom hij de PKN verlaat. Die staan in een linkje een paar berichten terug. Ik heb even geen tijd om het op te zoeken.
Je hebt het dus over de benoemde argumenten waarom hij nu de PKN verlaat? Of bedoel je dat zijn dieperliggende visie maar door weinigen wordt gedragen?
Je stelt iets heel algemeen en dat maakt het onduidelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Je noemt precies de twee groepen die idd bij elkaar passen, maar in de GG een hele kleine minderheid vormen.
Ik zal ook geen namen noemen. Maar ik heb in de GG de meest 'linkse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de GG lijnen hoort (bekeringsweg, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond). Ik heb in de CGK de meest 'rechtse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de CGK lijnen hoort (veelkleurigheid, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond).

In elkaars kerkverband wordt dat lastig.
Beiden in de HHK past prima. Daar wordt toch minder strak getoetst en gewogen op accenten.
Huisman beziet het vanuit CGK-perspectief; evenals ds. Egas trouwens.
Vanuit dat perspectief is het inderdaad mogelijk dat GG-predikanten bij de CGK voorgaan; zelfs al ze de door jou genoemde GG-accenten leggen.
Andersom is niet mogelijk, hooguit in een enkele GG-gemeente, maar zeker niet bij de meerderheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Susan schreef:
Bourdon16 schreef:
Erskinees schreef:Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Kand. Jansen was volgens mij wel iets meer een buitenbeentje. Ds. Klaassen hebben wij ook nog beroepen gehad in de laatste vacature en wij vallen niet echter onder de noemer 'zware' GB gemeente denk ik.
Gelukkig zijn er nog steeds een heel aantal bijbeltrouwe predikanten in de PKN.

Toen de Nederlandse Hervormde Kerk in 2004 opging in de Protestantse Kerk van Nederland, sloten velen zich aan bij het Convenant van Alblasserdam, waarin werd vastgehouden aan de gereformeerde belijdenis. In het geheel van de kerk waarin ook andersgezinde en andersdenkende gemeenten een plaats hebben, wordt verwacht deze exclusief gereformeerde positie in te brengen. Binnen het geheel van de Generale Synode is dit exclusief gereformeerde staan in de kerk dus voluit te horen en wordt het voluit serieus genomen.

Wat er nu gebeurd is dat dit denken niet meer serieus wordt genomen. Er is geen plek voor en dat zal zich uitbreiden. Het blijvende deel heeft altijd gezegd dat als er geen plek meer voor is, zij weg zullen gaan. Aardig wat plaatselijke gemeentes hebben het Convenant van Alblasserdam ondertekend. De gemeenten die het convenant aangaan, zochten allereerst binnen de gemeente de eenheid te bewaren. Nieuwe scheuring(en) binnen de gemeenten zijn immers voor het Aangezicht Gods niet te verantwoorden (Efeze 4:1-6).

Gelezen op site PKN Sliedrecht Streefkerk en verschillende stukjes op Refoweb

Ik neem aan dat het hiermee te maken heeft. Dat er in de PKN op den duur geen plek meer is voor het Covenant van Alblasserdam?
Het convenant heeft nooit een "juridische " status gehad. En was doekje voor bloeden.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Je noemt precies de twee groepen die idd bij elkaar passen, maar in de GG een hele kleine minderheid vormen.
Ik zal ook geen namen noemen. Maar ik heb in de GG de meest 'linkse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de GG lijnen hoort (bekeringsweg, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond). Ik heb in de CGK de meest 'rechtse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de CGK lijnen hoort (veelkleurigheid, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond).

In elkaars kerkverband wordt dat lastig.
Beiden in de HHK past prima. Daar wordt toch minder strak getoetst en gewogen op accenten.
Huisman beziet het vanuit CGK-perspectief; evenals ds. Egas trouwens.
Vanuit dat perspectief is het inderdaad mogelijk dat GG-predikanten bij de CGK voorgaan; zelfs al ze de door jou genoemde GG-accenten leggen.
Andersom is niet mogelijk, hooguit in een enkele GG-gemeente, maar zeker niet bij de meerderheid.
Volgens mij oordeelt het curatorium over de toelating van een dominee uit een ander kerkverband. (Dat een deel van de gemeenten een 'nieuwe' ds niet op tweetal zullen zetten, zien we helaas ook bij de studenten.)
Gezien het verleden zie ik het wel gebeuren dat dominees als ds Egas en ds van Reenen toegelaten worden. Het heeft echter geen zin om over zulke zaken te speculeren. Laten we bidden of de CGK de Bijbelse koers blijft volgen.
Laatst gewijzigd door MGG op 03 dec 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Je noemt precies de twee groepen die idd bij elkaar passen, maar in de GG een hele kleine minderheid vormen.
Ik zal ook geen namen noemen. Maar ik heb in de GG de meest 'linkse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de GG lijnen hoort (bekeringsweg, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond). Ik heb in de CGK de meest 'rechtse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de CGK lijnen hoort (veelkleurigheid, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond).

In elkaars kerkverband wordt dat lastig.
Beiden in de HHK past prima. Daar wordt toch minder strak getoetst en gewogen op accenten.
Huisman beziet het vanuit CGK-perspectief; evenals ds. Egas trouwens.
Vanuit dat perspectief is het inderdaad mogelijk dat GG-predikanten bij de CGK voorgaan; zelfs al ze de door jou genoemde GG-accenten leggen.
Andersom is niet mogelijk, hooguit in een enkele GG-gemeente, maar zeker niet bij de meerderheid.
Dat weet ik niet hoor. Misschien net niet in een meerderheid, maar toch wel in veel meer dan enkele gemeenten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Je noemt precies de twee groepen die idd bij elkaar passen, maar in de GG een hele kleine minderheid vormen.
Ik zal ook geen namen noemen. Maar ik heb in de GG de meest 'linkse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de GG lijnen hoort (bekeringsweg, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond). Ik heb in de CGK de meest 'rechtse' predikanten gehoord, prachtige preken, waarbij je toch altijd de CGK lijnen hoort (veelkleurigheid, en de bekende accenten aanbod, belofte, verbond).

In elkaars kerkverband wordt dat lastig.
Beiden in de HHK past prima. Daar wordt toch minder strak getoetst en gewogen op accenten.
Huisman beziet het vanuit CGK-perspectief; evenals ds. Egas trouwens.
Vanuit dat perspectief is het inderdaad mogelijk dat GG-predikanten bij de CGK voorgaan; zelfs al ze de door jou genoemde GG-accenten leggen.
Andersom is niet mogelijk, hooguit in een enkele GG-gemeente, maar zeker niet bij de meerderheid.
Dat weet ik niet hoor. Misschien net niet in een meerderheid, maar toch wel in veel meer dan enkele gemeenten.
Ik herken het gestelde door Tiberius wel vanuit de praktijk, maar bij hoeveel gemeenten het exact zo eraan toe gaat weet ik niet. An sich begrijp ik die terughoudendheid ergens wel maar het is niet altijd goed te praten. Enfin ik ervaar persoonlijk vaak meer geestelijke verbondenheid met mensen buiten mijn eigen kerkverband dan met mensen vanuit mijn eigen kerkverband. Waar dat aan ligt weet ik niet goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:Enfin ik ervaar persoonlijk vaak meer geestelijke verbondenheid met mensen buiten mijn eigen kerkverband dan met mensen vanuit mijn eigen kerkverband. Waar dat aan ligt weet ik niet goed.
Ik ook. Ik ervaar meer herkenning met sommige GGiN-ers dan met de meeste GG-dorpelingen alhier.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:Volgens mij oordeelt het curatorium over de toelating van een dominee uit een ander kerkverband.
Nee, dat doet de classis bijgestaan door deputaten art. 49, volgens een vastgelegde procedure.
Het curatorium oordeelt 'alleen maar' over de toelating tot de theologische school.
Plaats reactie