Ontwikkelingen HHK

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Louis2 »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Tussen de CGK en HHK is er natuurlijk meer een band dan tussen de CGK en GG.
Denk aan opening voor elkaars kansels en jongerenorganisatie(s) die ook behoorlijk samenwerken.
Genoeg linkse, exotische GG'ers die wel willen aanhaken :yahoo
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Anselmus schreef:
Punt 1: zoals ik tegen Geijtenbeekje zei: volkskerkdenken is juist geen gemeentelijk concept, maar kerkelijk concept. Ik zie dat bij de PKN toch nog meer aanwezig dan bij de HHK.

Punt 2: GB = niet hetzelfde als de NHK. Kerk van volk en vaderland gaat ook verder dan alleen voorbede. Nu is dit denken uit de hele maatschappij aan het verdwijnen, dus misschien niet specifiek voor de HHK.

Punt 3: nogmaals GB is niet hetzelfde als de hele NHK. Het feit dat je de GB noemt waarvan een deel ook HHK is geworden bevestigt mijns inziens dat juist die flank anders denkt dan de brede NHK. Sowieso is het idee van broeken en rokken vrij uniek in Nederland (een Amerikaanse waar vanuit Nederland kerken heb gegaan zijn). Wij hebben veel gereisd, overal ter wereld is dit geen issue. Dat je GB noemt (die aan de rechterkant staat van de PKN) bevestigt mijns inziens mijn punt dat de HHK veel rechtser is dan de oude NHK.

Punt 4: in zeer veel gezinnen stond de bundel van Joannes de Heer en veel mensen kenden die liederen en ze werden veel geciteerd. Kun je in de meeste HHK's niet mee aankomen. Een commissie van de kerkenraad moet toestemming geven welke liederen wel en niet zijn toegestaan. In veel NHK-gemeenten was hier meer ruimte voor.

Punt 5: zie mijn punt bij Geijtenbeekje.

Punt 6: je noemt precies een aantal dominees die niet kerkbreed worden gevraagd. Daartegenover plaats ik namen als Kand. D. Baarssen, ds C.A. van den Brink, ds. van den Herik, (ds. van Olst), om nog recenter mannen te noemen. Maar ook zij worden niet kerkbreed gevraagd. Als ik 'zicht op de kerk lees' zucht ik weleens: veel van hetzelfde, geen frisse actualiteiten met kritische evaluatie of feedback, maar ook hier: 'preaching for the choir'. In de NHK konden ledikanten het met elkaar oneens zijn en een discussie aan gaan. Dat gebeurt in de HHK nauwelijks. Ik dat zie ik als afgescheiden trekje: vooral eenheid uitstralen, en prikkelende discussie die oproept tot onderbouwing en argumentatie zie ik bijna nergens.
Punt 4 is echt onzin. Gezangen worden breed genoemd en gezongen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Louis2 schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Tussen de CGK en HHK is er natuurlijk meer een band dan tussen de CGK en GG.
Denk aan opening voor elkaars kansels en jongerenorganisatie(s) die ook behoorlijk samenwerken.
Genoeg linkse, exotische GG'ers die wel willen aanhaken :yahoo
Laten zij maar exotische Youtubekanaals aanmaken :huhu
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Tussen de CGK en HHK is er natuurlijk meer een band dan tussen de CGK en GG.
Denk aan opening voor elkaars kansels en jongerenorganisatie(s) die ook behoorlijk samenwerken.
Dat 'behoorlijke samenwerking' is al een jaar of 7-8 verminderd: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 07d3a2f524
Fides Quaerens Intellectum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Dat wordt gezien het 'eigene' van de GG erg lastig. Vroeger kon dat nog wel, ds Minderman, ds de Blois. maar ik vermoed dat de drempel te hoog is gemaakt voor instroom van drie of twee en half verbonders die ruim willen blijven preken.
Neem bijvoorbeeld ds. Egas. Die heeft diverse malen gezinspeeld op kanselruil met de GG. Hij gaat ook met enige regelmaat voor in tijdredes van de SGP, zelfs enige tijd geleden tot in de GG van DIA aan toe.
Ander voorbeeld is misschien ds. Uitslag of ds. Van Heteren.

En bestaan er in de CGK eigenlijk geen 'tweeverbonders'? Weet iemand dat?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Dat wordt gezien het 'eigene' van de GG erg lastig. Vroeger kon dat nog wel, ds Minderman, ds de Blois. maar ik vermoed dat de drempel te hoog is gemaakt voor instroom van drie of twee en half verbonders die ruim willen blijven preken.
Neem bijvoorbeeld ds. Egas. Die heeft diverse malen gezinspeeld op kanselruil met de GG. Hij gaat ook met enige regelmaat voor in tijdredes van de SGP, zelfs enige tijd geleden tot in de GG van DIA aan toe.
Ander voorbeeld is misschien ds. Uitslag of ds. Van Heteren.
Zo zijn er meer. Aan hen ligt het ook niet.
Maar ga maar luisteren, elke CGK predikant, tot de meest 'rechtse' aan toe, preekt anders dan mainstream GG. Qua verbond, belofte, aanbod en bekeringsweg, preken ze een andere lijn. En dat zou men prima in de GG willen voortzetten, maar de vraag is of dat zou kunnen. Dus komt ment toch als snel bij HHK terecht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Zo zijn er meer. Aan hen ligt het ook niet.
Maar ga maar luisteren, elke CGK predikant, tot de meest 'rechtse' aan toe, preekt anders dan mainstream GG. Qua verbond, belofte, aanbod en bekeringsweg, preken ze een andere lijn. En dat zou men prima in de GG willen voortzetten, maar de vraag is of dat zou kunnen. Dus komt ment toch als snel bij HHK terecht.
Ik wil geen speculatie enzo, maar stel dat bijvoorbeeld ds. Egas toestemming zou vragen bij de GG, zou hij dan geweigerd worden? Ik geloof dat hij qua de door jou genoemde zaken verhoudingsgewijs in de GG nog meer naar het midden staat dan bepaalde predikanten die de laatste weken door het linkersmaldeel van de GG zijn beroepen en/of gekandideerd.

Kijk, als er expliciet gevraagd wordt om bepaalde standpunten te ondertekenen of iets anders in die geest, dan wordt het een ander verhaal.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:
En bestaan er in de CGK eigenlijk geen 'tweeverbonders'? Weet iemand dat?
Het feit dat je deze vraag stelt, maakt al gelijk duidelijk dat de overgang van een cgk-er in deze tijd niet zo heel snel naar een GG zal zijn als voorheen.
Ik hoop dat de cgk bij Gods woord mag blijven en we nog met grote regelmaat cgk-ers bij ons op de preekstoel mogen hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Ik snap hier weinig van. Een predikant geeft aan dat hij na jarenlange strijd met veel verdriet is overgegaan naar een ander kerkgenootschap. In het bericht op zijn site overheerst naar mijn idee teleurstelling en verdriet.
We zijn nog geen dag verder of met een gretigheid alsof het voetbaltransfers betreft wordt hier gevist wie er toch nog meer afscheid zouden kunnen nemen van hun kerkgenootschap en wordt zelfs al gewogen welke positie op de links-/rechtsschaal ze zouden innemen in hun vermeende nieuwe kerkgenootschap.
Sorry, ik vind dat raar.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bijnaam »

Zita schreef:Sorry, ik vind dat raar.
+1. Ramptoerisme.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Zo zijn er meer. Aan hen ligt het ook niet.
Maar ga maar luisteren, elke CGK predikant, tot de meest 'rechtse' aan toe, preekt anders dan mainstream GG. Qua verbond, belofte, aanbod en bekeringsweg, preken ze een andere lijn. En dat zou men prima in de GG willen voortzetten, maar de vraag is of dat zou kunnen. Dus komt ment toch als snel bij HHK terecht.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb vaak genoeg Bewaarhetpanddominees gehoord. Die verschillen zijn maar beperkt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Begrijpelijke stap van ds Klaassen. En fijn voor de HHK.
Ik sprak vandaag een CGK ambtsdrager die verwachtte dat binnenkort er ook vanuit de CGK wel predikanten aan zullen gaan kloppen bij de HHK omdat het onhoudbaar wordt.
Kloppen die alleen aan bij de HHK? Of zouden er ook zijn die bij de GG aankloppen?
Dat wordt gezien het 'eigene' van de GG erg lastig. Vroeger kon dat nog wel, ds Minderman, ds de Blois. maar ik vermoed dat de drempel te hoog is gemaakt voor instroom van drie of twee en half verbonders die ruim willen blijven preken.
Neem bijvoorbeeld ds. Egas. Die heeft diverse malen gezinspeeld op kanselruil met de GG. Hij gaat ook met enige regelmaat voor in tijdredes van de SGP, zelfs enige tijd geleden tot in de GG van DIA aan toe.
Ander voorbeeld is misschien ds. Uitslag of ds. Van Heteren.

En bestaan er in de CGK eigenlijk geen 'tweeverbonders'? Weet iemand dat?
Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hoopvol »

huisman schreef:
Jazeker zijn er CGK predikanten die aan die gedachte de voorkeur geven. Kan zo een paar namen noemen maar doe dat dus niet. In de prediking hoor je geen verschil, zelfs niet bij dopen.
In de GG zijn trouwens ook genoeg predikanten die praktisch de drieverbonden leer aanhangen. Luister maar eens naar dooptoespraken. Ook daar kan ik namen van noemen maar ook dat doe ik niet.
En toch denk ik niet dat het verschil van 2 of 3 verbonden zo'n ontzettend probleem is.
Zie je eigen onderschrift: Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Onze behoudenis is alleen te vinden in het bloed van de Heere Jezus, het Lam Gods, wat de zonden der wereld wegneemt.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Refogast schreef:Zou het kunnen dat nog meer PKN-predikanten zich gaan aansluiten bij de HHK?
Te denken valt aan ds. M. van Kooten, ds. Lohuis e.a.
Ik had daar ook al gisteren over met Herman.
In principe denk ik dat daar geen directe geluiden/aanwijzingen zijn. Anderzijds maakt de PKN het wel steeds bonter en bonter en waar ligt dan de grens. Er is ook wel een spreekwoord die zegt: Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Ik vraag me wel af hoeveel dominees er zijn die eenzelfde visie hebben als dr. Klaassen, meer dan 10 zijn het er denk niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Zo zijn er meer. Aan hen ligt het ook niet.
Maar ga maar luisteren, elke CGK predikant, tot de meest 'rechtse' aan toe, preekt anders dan mainstream GG. Qua verbond, belofte, aanbod en bekeringsweg, preken ze een andere lijn. En dat zou men prima in de GG willen voortzetten, maar de vraag is of dat zou kunnen. Dus komt ment toch als snel bij HHK terecht.
Ik wil geen speculatie enzo, maar stel dat bijvoorbeeld ds. Egas toestemming zou vragen bij de GG, zou hij dan geweigerd worden? Ik geloof dat hij qua de door jou genoemde zaken verhoudingsgewijs in de GG nog meer naar het midden staat dan bepaalde predikanten die de laatste weken door het linkersmaldeel van de GG zijn beroepen en/of gekandideerd.

Kijk, als er expliciet gevraagd wordt om bepaalde standpunten te ondertekenen of iets anders in die geest, dan wordt het een ander verhaal.
Ik denk dat hij geweigerd zou worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie