Ontwikkelingen HHK

MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
pierre27 schreef:
Herman schreef:De ds. R.Kok sympathisanten zullen zich toch niet zomaar overleveren aan een GG classis? Ik zie dat hele CGK-GG geknuffel niet echt zitten.
Ik ook niet, ik zie wel eens beelden van een CGK classis en begrijp je opmerking des te beter.
CGK-GG geknuffel is toch niet hetzelfde als BhP-GG geknuffel? Want over dat laatste gaat het hier. Ik denk dat sommigen beter in de GG passen dan de HHK. Helaas is kanselruil onlangs bij de classis Utrecht (dacht ik?) nog uitdrukkelijk verboden.
Klopt. Dat was de classis Utrecht en de GG te Bodegraven.

Gelet op de uitbreiding van de predikanten in deze classis is de kans dat dit in de nabije toekomst alsnog gebeurt, nog kleiner geworden.

Maar goed, ik ben van mening dat het wel sterk verschilt welke gemeente zoiets vraagt. Als Woerden deze vraag had gesteld, hadden die, mijns bescheiden inziens, meer recht van spreken gehad. Het prekenrooster van die gemeente voor volgend jaar met predikanten uit de GG zélf is echt zeer uitzonderlijk breed.
Ik vind vragen naar de bekende weg sowieso overbodig. Vaak zijn het dezelfde gemeente die een vraag (blijven) stellen. Regelmatig zie je dat een classis een vraag maar doorstuurt, terwijl het antwoord al bekend is.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Overigens ds Veenendaal en ds Hakvoort zijn afgezet vanwege hun prediking die erg leek op de prediking binnen de rechterflank van de GG, tenminste dat las ik uit verslagen, de prediking die zij brachten komt mijns inziens niet in de CGK voor, maar goed ik ben geen CGK-kenner.
Ook hier weer: over ds. Hakvoort kan ik niets zeggen, maar dat geldt in ieder geval niet voor ds. Veenendaal.
https://www.rd.nl/artikel/13070-cgk-cla ... s-hakvoort
Was er toen al een betaalmuur?
Ouwe snoeperts hoor die RD ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:
Erskinees schreef:Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Kand. Jansen was volgens mij wel iets meer een buitenbeentje. Ds. Klaassen hebben wij ook nog beroepen gehad in de laatste vacature en wij vallen niet echter onder de noemer 'zware' GB gemeente denk ik.
Gelukkig zijn er nog steeds een heel aantal bijbeltrouwe predikanten in de PKN.
Dominee M. Klaassen stond niet alleen in "zware" bondsgemeentes maar ook in een hele gewone gb-gemeente. Verder heb ik het gevoel dat de uiterste rechterflank van de pkn echt wel genoeg toekomst heeft. Zo is proponent C.J. Rijsdijk een tijdje geleden bevestigd in Montfoort en er zijn nog wel een aantal proponenten die nu actief zijn in de pkn die echt wel rechts te noemen zijn. Ondanks dat is het natuurlijk erg jammer dat dominee M. Klaassen de pkn verlaat, omdat het altijd pijnlijk is als iemand de kerk verlaat die zoveel jaren de kerk gediend heeft. Het legt ook een grotere zonde bloot; namelijk dat wij als reformatorische christenen uitermate verdeeld en verscheurd zijn.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Susan »

Lilian1975 schreef:
Susan schreef:
Bourdon16 schreef:
Erskinees schreef:Hij was - namens mij - van harte welkom geweest in de GG. Desalniettemin lijkt me dit erg moeilijk voor de kleine groep "zware" GB-gemeenten die er nog in de PKN zijn. Kand. Jansen is verdwenen, nu ds. Klaassen ook weg.
Kand. Jansen was volgens mij wel iets meer een buitenbeentje. Ds. Klaassen hebben wij ook nog beroepen gehad in de laatste vacature en wij vallen niet echter onder de noemer 'zware' GB gemeente denk ik.
Gelukkig zijn er nog steeds een heel aantal bijbeltrouwe predikanten in de PKN.

Toen de Nederlandse Hervormde Kerk in 2004 opging in de Protestantse Kerk van Nederland, sloten velen zich aan bij het Convenant van Alblasserdam, waarin werd vastgehouden aan de gereformeerde belijdenis. In het geheel van de kerk waarin ook andersgezinde en andersdenkende gemeenten een plaats hebben, wordt verwacht deze exclusief gereformeerde positie in te brengen. Binnen het geheel van de Generale Synode is dit exclusief gereformeerde staan in de kerk dus voluit te horen en wordt het voluit serieus genomen.

Wat er nu gebeurd is dat dit denken niet meer serieus wordt genomen. Er is geen plek voor en dat zal zich uitbreiden. Het blijvende deel heeft altijd gezegd dat als er geen plek meer voor is, zij weg zullen gaan. Aardig wat plaatselijke gemeentes hebben het Convenant van Alblasserdam ondertekend. De gemeenten die het convenant aangaan, zochten allereerst binnen de gemeente de eenheid te bewaren. Nieuwe scheuring(en) binnen de gemeenten zijn immers voor het Aangezicht Gods niet te verantwoorden (Efeze 4:1-6).

Gelezen op site PKN Sliedrecht Streefkerk en verschillende stukjes op Refoweb

Ik neem aan dat het hiermee te maken heeft. Dat er in de PKN op den duur geen plek meer is voor het Covenant van Alblasserdam?
Het convenant heeft nooit een "juridische " status gehad. En was doekje voor bloeden.
Juridisch of niet het is toentertijd door de hervormde synode aanvaard.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

En nog altijd is er plek voor de GB binnen de PKN.

Dat dit anders ervaren wordt kan samenhangen met een bepaald onderwerp dat uitgediept wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Hoe het ook zij, we missen een bepaald geluid in de Bond toch wel.
We hoeven slechts een paar namen te noemen en we weten goed wat we bedoelen:
denk aan ds. L. Vroegindeweij
of ds J. Catsburg
of ds. Wijnmaalen
of ds. P.J. Dorsman
of ds. S. de Jong
of ds. Th. van der Groe
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

nooit in de bond gezeten of geklonken op ds. L. Vroegindeweij na, die toch anders is dan de andere genoemden van latere tijd
Als je de bond van 50 jaar terug wil horen, dan zal je naar b.v. G. Boer of W.L. Tukker moeten luisteren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hoe het ook zij, we missen een bepaald geluid in de Bond toch wel.
We hoeven slechts een paar namen te noemen en we weten goed wat we bedoelen:
denk aan ds. L. Vroegindeweij
of ds J. Catsburg
of ds. Wijnmaalen
of ds. P.J. Dorsman
of ds. S. de Jong
of ds. Th. van der Groe
Je lijkt het verschil tussen het Gekrookte Riet en de GB niet te kennen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:nooit in de bond gezeten of geklonken op ds. L. Vroegindeweij na, die toch anders is dan de andere genoemden van latere tijd
Als je de bond van 50 jaar terug wil horen, dan zal je naar b.v. G. Boer of W.L. Tukker moeten luisteren
Ds. J. Catsburg was lid van de GB:

Hoewel sterk kritisch bleef hij, in onderscheiding van enkele andere collega's, tot op het laatst lid van de Geref. Bond.
Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 505facdfa8

Van de anderen is mij dat inderdaad niet bekend. Ik ben het volledig met je eens dat de meeste predikanten uit het rijtje zijn nooit representatief zijn geweest voor de GB.

Wel zou ik wensen dat de GB nog steeds voorzitters had van het kaliber "Ds. G. Boer". Als ik de preken van Ds. G. Boer lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Ds. G. Boer zich heden ten dage in de rechterflank van de GB zou bevinden, en dat zijn soort prediking niet meer mainstream is in de GB.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:
pierre27 schreef:
Herman schreef:De ds. R.Kok sympathisanten zullen zich toch niet zomaar overleveren aan een GG classis? Ik zie dat hele CGK-GG geknuffel niet echt zitten.
Ik ook niet, ik zie wel eens beelden van een CGK classis en begrijp je opmerking des te beter.
CGK-GG geknuffel is toch niet hetzelfde als BhP-GG geknuffel?
Ik heb het over de meningen hier op het forum.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Is de HHK een afgescheiden kerk of toont zei afgescheiden trekjes? Vind het een interessante maar ook een wat moeilijke vraag. De HHK is niet hetzelfde als de NHK, zaken die in de NHK getolereerd werden, ondanks dat de grondslag van de NHK ze niet goedkeurde, vinden in de HHK niet plaats. Te denken valt aan de vrouw in het ambt of het kerkelijk bevestigen van homoseksuele relaties. Wat mij betreft is het geven van ruimte aan dergelijke praktijken niet iets 'typisch hervormds' maar zonde.
Wat inderdaad wel 'typisch hervormds' is, is niet teveel inkleuring op het gebied van kleding, elkaar wat vrijheid gunnen rondom de hoed en een oog voor de kerkelijke rand. Die kerkelijke rand is in veel HHG's verdwenen omdat de 'papieren leden' bij een scheuring in de kaartenbak van de PKN kwamen. Toch lagen de eerste twee genoemde punten ook in de NHK al heel verschillend. Ook in de NHK waren er gemeenten waarbij alle vrouwen met een hoed naar de kerk kwamen. Vertonen de daaruit voorgekomen HHG's afgescheiden trekjes als daar nog steeds alle vrouwen met een hoed komen? Hetzelfde geldt voor nogal wat andere punten die Anselmus noemde.
Tegelijkertijd merk ik wel verschil tussen hoe dominees deze onderwerpen aanvliegen. Onze huidige predikant die langer de NHK heeft gediend dan de HHK formuleert anders op dit soort zaken dan een eerdere predikant die uit de GG afkomstig was.
Een ander punt is het dopen van kinderen van ouders die geen belijdenis hebben gedaan, waar dit in veel afgescheiden kerken niet mogelijk is, is dit in de HHK wel mogelijk.
De HHK poogt een confessionele voortzetting van de NHK te zijn, maar ze is inderdaad anders van karakter dan de NHK. Is het een afgescheiden kerk? Wie het weet mag het zeggen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Een reactie van ds. J. Belder op het vertrek van ds. M. Klaassen. https://cvandaag.nl/premium/93810-dr-m- ... 08dchAVGRM
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hoe het ook zij, we missen een bepaald geluid in de Bond toch wel.
We hoeven slechts een paar namen te noemen en we weten goed wat we bedoelen:
denk aan ds. L. Vroegindeweij
of ds J. Catsburg
of ds. Wijnmaalen
of ds. P.J. Dorsman
of ds. S. de Jong
of ds. Th. van der Groe
Je lijkt het verschil tussen het Gekrookte Riet en de GB niet te kennen.
Ja dat zie ik wel, maar ik ben gewoon de (Hersteld) Hervormde Kerk ook te in het licht van hun komaf. Daarom noemde ik ook bv. ds. Th. van der Groe. Ds. van der Groe was geen Rieter, en ook geen Bonder en ook niet Hersteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef:De HHK poogt een confessionele voortzetting van de NHK te zijn, maar ze is inderdaad anders van karakter dan de NHK. Is het een afgescheiden kerk? Wie het weet mag het zeggen.
Een goede vraag - ik weet het ook niet. Ik snap dat het voor veel mensen gevoelig ligt, maar voor mij persoonlijk is het ook geen doel op zich om Hervormd te zijn of afgescheiden.

Als we maar een bijbelse kerk zijn, met bijbelse prediking, leer en leven. Of dat dan Hervormd of afgescheiden is, kan ik me niet zo druk om maken. Hervormd heb je in vrijzinnige en rechtzinnige smaak, en afgescheidenen heb je ook van liberaal tot rechtzinnig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door deschpin »

Herman schreef:
DDD schreef:Wat een ergerlijke toestand. Het derde of vierde kerkelijk thuis voor deze dominee.
Hervormd is hervormd. Binnen of buiten de PKN. :D
Hervormd is ook blijven tot je er uitgegooid wordt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie