Ontwikkelingen HHK

nicob
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2022, 00:57

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door nicob »

Ik ben oprecht verbaasd dat het woord 'amen' wordt geknipt. Maar ik zal het vanaf nu niet meer gebruiken in reacties.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gaat om de lijn die de PKN aanhoudt en dus ook aan blijft houden. Dat gaat ze voorgangers en kerkgangers kosten.
Dat is een voorspelling zonder grond. Er zijn genoeg behoudende gemeenten die een gereformeerde lijn hanteren en dat plaatselijk en van de kansel af ook zo uitdragen. Dan valt het met de ervaren weerstand wel mee en hoef je ook de gemeente en kerk niet te verlaten.
Ik vind eerlijk gezegd jouw uitspraken, over dat hij een eenling is, totaal ongegrond.
Als de PKN deze lijn doorzet gaan denk ik meerdere predikanten en kerkgangers overstappen naar andere kerkverbanden.

Je hebt wel gelijk dat er nog best wat behoudende gemeenten zijn die plaatselijk een heel ander geluid laten horen, maar de PKN maakt het wel echt steeds bonter en bonter. Wanneer is de grens bereikt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Zit jij ook in de PKN dan?
Zeker. Mijn voorgeslacht in de mannelijke lijn heeft een wat gevarieerder kerkelijk leven. Op enig moment besloot wijlen mijn vader hervormd te worden. Mijn moeder en haar ouders waren Hervormd.
Oh dat wist ik niet, ik dacht dat je GG zat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gaat om de lijn die de PKN aanhoudt en dus ook aan blijft houden. Dat gaat ze voorgangers en kerkgangers kosten.
Dat is een voorspelling zonder grond. Er zijn genoeg behoudende gemeenten die een gereformeerde lijn hanteren en dat plaatselijk en van de kansel af ook zo uitdragen. Dan valt het met de ervaren weerstand wel mee en hoef je ook de gemeente en kerk niet te verlaten.
Ik vind eerlijk gezegd jouw uitspraken, over dat hij een eenling is, totaal ongegrond.
Als de PKN deze lijn doorzet gaan denk ik meerdere predikanten en kerkgangers overstappen naar andere kerkverbanden.

Je hebt wel gelijk dat er nog best wat behoudende gemeenten zijn die plaatselijk een heel ander geluid laten horen, maar de PKN maakt het wel echt steeds bonter en bonter. Wanneer is de grens bereikt?
Eerder haalde ik de atheïstische dominee ds Hendrikse al aan. Dat onder de noemer PKN praktisch alles kan, is helaas niet van de laatste jaren. Ik denk dat het overgrote deel van de behoudende leden in de PKN blijven, zolang hun eigen gemeente zich aan de Bijbel houdt. (In mijn ogen schuiven diverse GB gemeente zelf ook behoorlijk op, waardoor het aandeel conservatieve gemeente ook daalt.)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Refojongere schreef:Wat is erger: predikanten toelaten die de opstanding loochenen of de homoseksualiteit accepteren?
Het is beide een gruwel. Als mensen openlijk fundamenteel afbreuk doen aan God woord, ben ik niet blij dat ze de opstanding dan tenminste nog niet loochenen. De belijdenis van de opstanding van zo'n persoon zegt mij dan niets. De duivel gelooft ook in de opstanding.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

MGG schreef:
Eerder haalde ik de atheïstische dominee ds Hendrikse al aan. Dat onder de noemer PKN praktisch alles kan, is helaas niet van de laatste jaren. Ik denk dat het overgrote deel van de behoudende leden in de PKN blijven, zolang hun eigen gemeente zich aan de Bijbel houdt. (In mijn ogen schuiven diverse GB gemeente zelf ook behoorlijk op, waardoor het aandeel conservatieve gemeente ook daalt.)
Dat klopt helemaal. We zouden zomaar kunnen vergeten dat in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk
ook bijna alles mogelijk was. We dienen met de kerkgeschiedenis eerlijk om te gaan.
Inmiddels is het triest voor de Hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk dat dr. Klaassen vertrekt.
In gemeenten die men met een ( foute benaming ) Gereformeerde Bondsgemeenten noemt was hij zeer geliefd.
Als lidmaat van de Protestantse Kerk in Nederland kan ik hem goed begrijpen. Het is een onmogelijke mogelijkheid om lidmaat te zijn van de PKN. Dat geldt dan in nog veel sterkere mate voor een predikant. Hij heeft op de bressen willen staan, heeft op waardige en langs kerkelijke weg wezenlijke vragen gesteld. Nu is hij gedesillusioneerd. Afgeschoten wild.
Een bekend, nu HHK, predikant deed direct na de scheuring een zeer emotionele uitspraak.
Uit mijn hoofd geciteerd: ''De kerk is een boze stiefmoeder geworden''
Daarmee bracht hij een uiterst bittere werkelijkheid onder woorden.
Je kreeg als je geprotesteerd had toen stapels documenten waarin alle binnengekomen bezwaren tegen het vormen van de PKN keurig waren gerubriceerd. Vervolgens deed men daar niets mee. Dat ambtelijke apparaat
werkte nog beter dan de belastingdienst bij wijze van spreken. Maar als eenvoudig lidmaat was je, net als dr. Klaassen, afgeschoten wild.
Toch moet me nog iets van het hart: dr. Klaassen is een van de vele hervormd geworden, van huisuit afgescheiden predikanten, die nu toch terugkeert naar een kerk die zich niet graag afgescheiden noemt maar toch veel, en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont. Vanouds was er in de Nederlands Hervormde Kerk, en nu in de Protestantse Kerk in Nederland, een geslacht dat als adagium had: We blijven totdat we er worden uitgegooid. We constateren met leedwezen dat dit kennelijk niet de lijfspreuk van dr. Klaassen werd.
Resumerend: We hebben verdriet wegens zijn overgang, en veel respect voor de wijze waarop
hij wenste te staan in een hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Zit jij ook in de PKN dan?
Zeker. Mijn voorgeslacht in de mannelijke lijn heeft een wat gevarieerder kerkelijk leven. Op enig moment besloot wijlen mijn vader hervormd te worden. Mijn moeder en haar ouders waren Hervormd.
Oh dat wist ik niet, ik dacht dat je GG zat.
Meen je dat serieus :haha Maakt @ ambtenaar zo'n rechtzinnige indruk?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Ik vind eerlijk gezegd jouw uitspraken, over dat hij een eenling is, totaal ongegrond.
Als de PKN deze lijn doorzet gaan denk ik meerdere predikanten en kerkgangers overstappen naar andere kerkverbanden.
Natuurlijk is dat niet ongegrond. Allereerst is hij momenteel de enige die overgegaan is. Bovendien is hij de enige PKN predikant die zich op dit onderwerp veelvuldig uitlaat. De overige zijn voornamelijk binnen de HHK of afgescheiden kerken actief.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Zit jij ook in de PKN dan?
Zeker. Mijn voorgeslacht in de mannelijke lijn heeft een wat gevarieerder kerkelijk leven. Op enig moment besloot wijlen mijn vader hervormd te worden. Mijn moeder en haar ouders waren Hervormd.
Oh dat wist ik niet, ik dacht dat je GG zat.
Meen je dat serieus :haha Maakt @ ambtenaar zo'n rechtzinnige indruk?
Ja geen idee, ik dacht altijd dat hij ondanks zijn visies alsnog GG kerkte.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Oh dat wist ik niet, ik dacht dat je GG zat.
Meen je dat serieus :haha Maakt @ ambtenaar zo'n rechtzinnige indruk?
Ja geen idee, ik dacht altijd dat hij ondanks zijn visies alsnog GG kerkte.
Dat is DDD :huhu
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:Ik vind het verdrietig dat hij vertrekt uit de PKN. Er verdwijnt een baken aan de rechterzijde, die niet bang was om zijn visie scherp en helder te verwoorden. Ik begrijp het helemaal, dat hij moegestreden is en dat de strijd in formele zin weinig perspectief had. Ik weet niet of in zijn strijd wijsheid en zachtmoedigheid en rechtzinnigheid altijd in de juiste balans te vinden waren, maar ik weet ook wel dat ik dat van de zijlijn (en niet-intensief volgend) dat helemaal niet goed kan beoordelen. Maar toch: het is jammer dat hij gaat. Ik weet niet hoe groot zijn invloed in de kerk was, maar die verdwijnt nu wel.
Bij recent beroepingswerk zette mijn moeder hem meermaals op haar lijstje (de kerkenraad vraagt altijd of gemeenteleden namen willen indienen), maar ze besefte wel dat hij zozeer in de rechterkantlijn van het geheel van de PKN stond, dat hij niet beroepen zou worden in haar gemeente. Maar goed, het signaal wilde ze wel afgeven.
Zette ze ook dominees als van Kooten, Lohuis op het lijstje? :huhu
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef:
JanRap schreef: en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont.
Waarom vind je dit?
Gegeneraliseerd en vanuit mijn eigen waarneming
- volkskerkdenken leeft niet meer
- niet gericht op kerk binnen het vaderland, maar meer nadruk op kerk met een eigen karakter
- geneuzel over broeken bij vrouwen etc., was niet zo in de NHK
- behoorlijk aantal randkerkelijken waar gezocht werd naar een lijntje om hen te bereiken en manieren om toch één of twee keer per jaar iets te kunnen delen, door bewuste keuze zijn er nauwelijks randkerkelijken
- de vanzelfsprekendheid dat er verschillend gedacht mag worden over tv, kleding, Bijbelvertaling leefde meer in de NHK
-brede bundel met geaccepteerde liederen waar uit gezongen en gespeeld mag worden. Nu moet alles langs de/het censuur van de kerkenraad
- verrechtsing: beschrijvend in plaats van appellerend, nadruk op onmogelijkheid in plaats van mogelijkheid, uiterlijke zaken, sommige gemeenten zijn GG-light geworden door de toestroom waardoor uiterlijke zaken ineens een issue zijn geworden.
- gesloten blik naar binnen in plaats van open blik naar buiten
- besef midden in de wereld te leven en daar een boodschap te hebben is weg, nu meer gericht op scheidingsdenken: wereld is buiten de kerk, gelovigen binnen de kerk.
-etc.
Fides Quaerens Intellectum
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

JanRap schreef:
MGG schreef:
Eerder haalde ik de atheïstische dominee ds Hendrikse al aan. Dat onder de noemer PKN praktisch alles kan, is helaas niet van de laatste jaren. Ik denk dat het overgrote deel van de behoudende leden in de PKN blijven, zolang hun eigen gemeente zich aan de Bijbel houdt. (In mijn ogen schuiven diverse GB gemeente zelf ook behoorlijk op, waardoor het aandeel conservatieve gemeente ook daalt.)
Dat klopt helemaal. We zouden zomaar kunnen vergeten dat in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk
ook bijna alles mogelijk was. We dienen met de kerkgeschiedenis eerlijk om te gaan.
Inmiddels is het triest voor de Hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk dat dr. Klaassen vertrekt.
In gemeenten die men met een ( foute benaming ) Gereformeerde Bondsgemeenten noemt was hij zeer geliefd.
Als lidmaat van de Protestantse Kerk in Nederland kan ik hem goed begrijpen. Het is een onmogelijke mogelijkheid om lidmaat te zijn van de PKN. Dat geldt dan in nog veel sterkere mate voor een predikant. Hij heeft op de bressen willen staan, heeft op waardige en langs kerkelijke weg wezenlijke vragen gesteld. Nu is hij gedesillusioneerd. Afgeschoten wild.
Een bekend, nu HHK, predikant deed direct na de scheuring een zeer emotionele uitspraak.
Uit mijn hoofd geciteerd: ''De kerk is een boze stiefmoeder geworden''
Daarmee bracht hij een uiterst bittere werkelijkheid onder woorden.
Je kreeg als je geprotesteerd had toen stapels documenten waarin alle binnengekomen bezwaren tegen het vormen van de PKN keurig waren gerubriceerd. Vervolgens deed men daar niets mee. Dat ambtelijke apparaat
werkte nog beter dan de belastingdienst bij wijze van spreken. Maar als eenvoudig lidmaat was je, net als dr. Klaassen, afgeschoten wild.
Toch moet me nog iets van het hart: dr. Klaassen is een van de vele hervormd geworden, van huisuit afgescheiden predikanten, die nu toch terugkeert naar een kerk die zich niet graag afgescheiden noemt maar toch veel, en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont. Vanouds was er in de Nederlands Hervormde Kerk, en nu in de Protestantse Kerk in Nederland, een geslacht dat als adagium had: We blijven totdat we er worden uitgegooid. We constateren met leedwezen dat dit kennelijk niet de lijfspreuk van dr. Klaassen werd.
Resumerend: We hebben verdriet wegens zijn overgang, en veel respect voor de wijze waarop
hij wenste te staan in een hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland.
Neemt u mij niet kwalijk Refoforummers. Ik de uitspraak van de bekende predikant direct na de scheuring verkeerd geciteerd. Hij zei: '' Ze hebben euthanasie gepleegd op m'n moeder.''
Die boze stiefmoeder kwam mij die dagen veel in mijn eigen gedachten.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

JanRap schreef:
JanRap schreef:
MGG schreef:
Eerder haalde ik de atheïstische dominee ds Hendrikse al aan. Dat onder de noemer PKN praktisch alles kan, is helaas niet van de laatste jaren. Ik denk dat het overgrote deel van de behoudende leden in de PKN blijven, zolang hun eigen gemeente zich aan de Bijbel houdt. (In mijn ogen schuiven diverse GB gemeente zelf ook behoorlijk op, waardoor het aandeel conservatieve gemeente ook daalt.)
Dat klopt helemaal. We zouden zomaar kunnen vergeten dat in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk
ook bijna alles mogelijk was. We dienen met de kerkgeschiedenis eerlijk om te gaan.
Inmiddels is het triest voor de Hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk dat dr. Klaassen vertrekt.
In gemeenten die men met een ( foute benaming ) Gereformeerde Bondsgemeenten noemt was hij zeer geliefd.
Als lidmaat van de Protestantse Kerk in Nederland kan ik hem goed begrijpen. Het is een onmogelijke mogelijkheid om lidmaat te zijn van de PKN. Dat geldt dan in nog veel sterkere mate voor een predikant. Hij heeft op de bressen willen staan, heeft op waardige en langs kerkelijke weg wezenlijke vragen gesteld. Nu is hij gedesillusioneerd. Afgeschoten wild.
Een bekend, nu HHK, predikant deed direct na de scheuring een zeer emotionele uitspraak.
Uit mijn hoofd geciteerd: ''De kerk is een boze stiefmoeder geworden''
Daarmee bracht hij een uiterst bittere werkelijkheid onder woorden.
Je kreeg als je geprotesteerd had toen stapels documenten waarin alle binnengekomen bezwaren tegen het vormen van de PKN keurig waren gerubriceerd. Vervolgens deed men daar niets mee. Dat ambtelijke apparaat
werkte nog beter dan de belastingdienst bij wijze van spreken. Maar als eenvoudig lidmaat was je, net als dr. Klaassen, afgeschoten wild.
Toch moet me nog iets van het hart: dr. Klaassen is een van de vele hervormd geworden, van huisuit afgescheiden predikanten, die nu toch terugkeert naar een kerk die zich niet graag afgescheiden noemt maar toch veel, en zelfs steeds meer, afgescheiden trekken vertoont. Vanouds was er in de Nederlands Hervormde Kerk, en nu in de Protestantse Kerk in Nederland, een geslacht dat als adagium had: We blijven totdat we er worden uitgegooid. We constateren met leedwezen dat dit kennelijk niet de lijfspreuk van dr. Klaassen werd.
Resumerend: We hebben verdriet wegens zijn overgang, en veel respect voor de wijze waarop
hij wenste te staan in een hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland.
Neemt u mij niet kwalijk Refoforummers. Ik de uitspraak van de bekende predikant direct na de scheuring verkeerd geciteerd. Hij zei: '' Ze hebben euthanasie gepleegd op m'n moeder.''
Die boze stiefmoeder kwam mij die dagen veel in mijn eigen gedachten.
:haha zo ontstaan dus anekdotes die jaren later wetenschappelijk onderzocht worden en niet waar blijken te zijn en dat niemand dat dan meer gelooft. :haha
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie