Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Je doet belijdenis in de eerste plaats voor de Heere.
Dus het is gewoon huichelarij als je het doet, puur om belijdend lid te zijn...
Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Ik mag hopen van wel.
Maar ik denk het wel.
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door wilhelmus »

Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Je doet belijdenis in de eerste plaats voor de Heere.
Dus het is gewoon huichelarij als je het doet, puur om belijdend lid te zijn...
Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Ik mag hopen van wel.
Maar ik denk het wel.
Belijdenis doen dan HA is ook de visie van Calvijn
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Belijdenis doen zie ik als ja zeggen op je doop, en een toegang vragen tot HA.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Je doet belijdenis in de eerste plaats voor de Heere.
Dus het is gewoon huichelarij als je het doet, puur om belijdend lid te zijn...
Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Ik mag hopen van wel.
Maar ik denk het wel.
In Ouddorp is dit niet het geval. En volgens mij nog wel meer gemeenten. Daar gaan niet alle belijdende leden aan het HA.

En hoe gaat met dan om met mensen die uit andere kerken overkomen waar belijdenis van het historisch geloof wordt afgelegd? Even los van de vraag of dit nu goed of fout is.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Fransman »

In Katwijk gaat ook maar een klein getal van de belijdende leden aan het Heilig Avondmaal, Lang niet iedereen.
Juist morgenochtend hebben wij het weer.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ja, bij ons gaat ook niet iedereen aan het HA. Die belijdend lid is.
Maar onze dominee hamert wel op dat dit wel 'de bedoeling is' om het even plat te zeggen.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Christen »

Bij ons gaat het ene belijdende lid wel en het andere lid niet naar de tafel van de Heere. Ik weet nog wel dat toen ik belijdenis deed dat men (de mensen die mij niet goed kenden) ervan uitging dat ik niet bekeerd was. (En men wenste heel lief een nieuw hart.) Het ging niet om mij maar om de eer van God. De dominee was daar heel ontspannen in.. dat heeft mij toen wel indirect geholpen. De keer erna mocht ik als laatst aankomende deelnemen. En al zou de hele kerk piepen, de Heere was mijn Herder.. het zou mij aan niets ontbreken. Het raakt mij elke keer weer als ik kinderen van God niet zie komen. De kinderen horen toch aan de tafel. En wij kijken de farizeër uit de bank maar de tollenaar nadert. De Heere kent degene die van Hem zijn.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zonnebloem »

Fransman schreef:In Katwijk gaat ook maar een klein getal van de belijdende leden aan het Heilig Avondmaal, Lang niet iedereen.
Juist morgenochtend hebben wij het weer.
Waarvan hebben zij dan belijdenis gedaan? En waarom?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Ik denk toch niet dat het de bedoeling is dat je mensen verplicht om deel te nemen aan het HA, omdat zij belijdenis hebben gedaan.
Mijn man werd in onze vorige kerk erop aangekeken dat hij niet ging, terwijl hij belijdenis had gedaan. Terwijl degene die samenwoonden of ongewenst zwanger waren zonder getrouwd te zijn of zouden gaan trouwen wel gewoon aangingen onder het mom van 'onze zonden zijn toch vergeven'.

Ik ben het met je eens dat je wel met iemand het gesprek aan moet gaan over het doen van belijdenis en het aangaan, maar een automatisme en onbedoelde druk omdat iemand niet gaat, lijkt mij niet de bedoeling.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Ik denk toch niet dat het de bedoeling is dat je mensen verplicht om deel te nemen aan het HA, omdat zij belijdenis hebben gedaan.
Mijn man werd in onze vorige kerk erop aangekeken dat hij niet ging, terwijl hij belijdenis had gedaan. Terwijl degene die samenwoonden of ongewenst zwanger waren zonder getrouwd te zijn of zouden gaan trouwen wel gewoon aangingen onder het mom van 'onze zonden zijn toch vergeven'.

Ik ben het met je eens dat je wel met iemand het gesprek aan moet gaan over het doen van belijdenis en het aangaan, maar een automatisme en onbedoelde druk omdat iemand niet gaat, lijkt mij niet de bedoeling.
Als mensen in zonden leven ligt het anders. Maar hoe zie jij dan het verband tussen geloofsbelijdenis en HA?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Ik denk dat als je vol overtuiging belijdenis van je geloof doet, dat er geen belemmering zou mogen zijn voor het vieren van het HA. In dat opzicht is dat hetzelfde als een kind laten dopen. Toch wil ik de mensen die ook na het doen van geloofsbelijdenis een worsteling voelen tav het HA hier niet om 'veroordelen'. Al is het gevaar natuurlijk wel dat ook het niet- aangaan een automatisme kan worden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Ik denk dat als je vol overtuiging belijdenis van je geloof doet, dat er geen belemmering zou mogen zijn voor het vieren van het HA. In dat opzicht is dat hetzelfde als een kind laten dopen. Toch wil ik de mensen die ook na het doen van geloofsbelijdenis een worsteling voelen tav het HA hier niet om 'veroordelen'. Al is het gevaar natuurlijk wel dat ook het niet- aangaan een automatisme kan worden.
Eens. Dank voor je toelichting. Het probleem zijn de uitersten.
Maar dat het afleggen van geloofsbelijdenis ook een toegang vragen is tot het Heilig Avondmaal moeten we niet loslaten.
Vroeger werd er dan ook vrij snel na de belijdenisdienst het HA gevierd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Bruna schreef:Onlangs sprak ik met een jongere uit de HHK over belijdenis doen. Ze zei dat dit wat minder snel wordt gedaan dan in de GG bijvoorbeeld. Als je belijdenis doet wordt ook verwacht dat je aan het HA gaat. Je kiest of je Jezus gaat volgen en vervolgens doe je belijdenis.

Mijn vraag is of dit in alle gemeenten van de HHK zo wordt gezien of dat dit nog verschillend is per gemeente.
Dit is wel zo ongeveer de lijn. Ik zou dan alleen de zin "je kiest of je Jezus gaat volgen" vervangen door "omdat er sprake is van het ware geloof, kan je belijdenis doen".
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

In het landelijk Hersteld Hervormd kerkblad ben ik toch wel een beetje geschrokken door de inleidende meditatie. Met name de twee laatste alinea's.

''In de doop heeft God verzegeld dat Hij een eeuwig verbond der genade met jou en u heeft opgericht. Dus de doop is Gods garantie dat jouw naam in het testament van Christus staat. Als je twijfelt of jouw naam in het testament staat, dan twijfel je eraan of je gedoopt bent, dan denk je dat God je heeft bedrogen en misleid. Maar worden dan alle gedoopte mensen zalig? Jezus zou zeggen: 'Strijdt gij om in te gaan...!' De vraag is of jij God gelooft in wat Hij heeft gezegd en verzegeld toen jij gedoopt werd''

Het is echt op het randje... Ik maak me zorgen!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:In het landelijk Hersteld Hervormd kerkblad ben ik toch wel een beetje geschrokken door de inleidende meditatie. Met name de twee laatste alinea's.

''In de doop heeft God verzegeld dat Hij een eeuwig verbond der genade met jou en u heeft opgericht. Dus de doop is Gods garantie dat jouw naam in het testament van Christus staat. Als je twijfelt of jouw naam in het testament staat, dan twijfel je eraan of je gedoopt bent, dan denk je dat God je heeft bedrogen en misleid. Maar worden dan alle gedoopte mensen zalig? Jezus zou zeggen: 'Strijdt gij om in te gaan...!' De vraag is of jij God gelooft in wat Hij heeft gezegd en verzegeld toen jij gedoopt werd''

Het is echt op het randje... Ik maak me zorgen!
Ik begrijp je zorg. Maar lees het dankgebed in het formulier: dat U deze kinderen aangenomen hébt. Het geloof in de belofte van God geeft het eeuwige leven. Is dat ook op het randje? Ik zou zelf het werk van de Heilige Geest erbij benoemen, maar de spanning mag je ook laten staan denk ik. Wie in de Zoon gelooft, hééft ( niet krijgt) het eeuwige leven.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie