Ontwikkelingen HHK

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:
Erik1960 schreef:
verworpen schreef:Fijn dat je het met me eens bent dat we spreken over de leer. Daarmee is direct alle discussie over het eenzijdig mogen zijn gesloten. Eenzijdigheid verdraagt zich niet met de gezonde leer.

Verder staat er ‘de leer’. Het is dus niet een leer, alsof het één van de vele zou zijn. Er staat DE leer, met andere woorden: de enige.
Gods woord noemt dat ook wel: de leer van de apostelen.

Die leer zou op dit forum gemeen goed behoren te zijn. Jouw vraag is dus niet onvermijdelijk, maar je verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat iemand op dit forum niet lijkt te weten wat de gezonde leer is? Zeker nu het zo is dat alles wat met deze gezonde leer niet overeenkomt dient te worden uitgeworpen, zoals Abraham een Hagar moest uitwerpen.
Nou, voor mij hoort ‘gezonde’ er zeker ook bij. Ik lees je grote verlangen naar eendracht. Maar inderdaad, kijk even rond op dit forum en je proeft de verdeeldheid: soms in nuances, soms principieel. Wat mij verontrust, is dat er mensen zijn die menen een claim te kunnen leggen op wat gezond is op grond waarvan ze menen anderen te mogen uitwerpen. Een heilloze weg.
Wat mij verontrust is dat er veel te weinig mensen zijn die deze claim leggen. Laatst heb ik deze uitspraak van de Synode van Dordrecht geplaatst:
Daarboven vermaant deze Eerwaardige Synode alle kerkelijke vergaderingen ernstig, dat zij naarstig de wacht houden over de kudden die hen bevolen zijn; dat zij zich bijtijds stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kerk zouden mogen opkomen, en die als onkruid uit de akker des Heeren uitroeien; dat zij goed acht nemen op de Scholen en het onderwijzend personeel, opdat uit bijzondere gevoelens en verkeerde meningen die de jeugd zou mogen ingeplant worden, niet opnieuw enig verderf voor de Kerk ende de Republiek veroorzaakt zou worden.

Het is dus een duidelijke en expliciete taak van de kerkelijke vergaderingen om dit te doen. En voor de goede orde; voor mij is het begrip ‘kerkelijke vergadering’ uit dit besluit zo breed dat het ook omvat het moderator-team van dit forum.
Daar zullen onze moderatoren blij mee zijn. Dat ‘laatst’ kan ik niet helemaal plaatsen, want je bent toch nog maar een goede week lid van dit forum?
Over de opbrengst van die Synode ben ik niet zo positief. Het ging al mis met de verdediging van de Republiek. Bovendien schoot de Synode toch ook aardig in eigen voet omdat het de oprichting van de Remonstrantse Broederschap veroorzaakte. Om over de onthoofding van Van Oldenbarnevelt maar te zwijgen. Ik heb de indruk dat we het hier niet over eens gaan worden. De Kerk als dienaar van de status quo… ik moet er niet aan denken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
De leer die opkomt vanuit het verkiezend welbehagen Gods wordt niet verdragen:
Johannes 6: 65-66: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

En dat is niet aan één kerkverband onderworpen, haast ik me te zeggen.
Nogmaals geef je blijk dat je totaal niet op de hoogte bent van die lokale situatie.
Je zou namelijk eerder kunnen zeggen dat het andersom is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
De leer die opkomt vanuit het verkiezend welbehagen Gods wordt niet verdragen:
Johannes 6: 65-66: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

En dat is niet aan één kerkverband onderworpen, haast ik me te zeggen.
Nogmaals geef je blijk dat je totaal niet op de hoogte bent van die lokale situatie.
Je zou namelijk eerder kunnen zeggen dat het andersom is.
In dit geval grotendeels eens Tiberius, een lastige situatie aldaar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
De leer die opkomt vanuit het verkiezend welbehagen Gods wordt niet verdragen:
Johannes 6: 65-66: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

En dat is niet aan één kerkverband onderworpen, haast ik me te zeggen.
"De leer die opkomt vanuit het verkiezend welbehagen".
Prachtige zin, maar ik denk dat je wat anders bedoelt.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door verworpen »

Erik1960 schreef:Daar zullen onze moderatoren blij mee zijn. Dat ‘laatst’ kan ik niet helemaal plaatsen, want je bent toch nog maar een goede week lid van dit forum?
Over de opbrengst van die Synode ben ik niet zo positief. Het ging al mis met de verdediging van de Republiek. Bovendien schoot de Synode toch ook aardig in eigen voet omdat het de oprichting van de Remonstrantse Broederschap veroorzaakte. Om over de onthoofding van Van Oldenbarnevelt maar te zwijgen. Ik heb de indruk dat we het hier niet over eens gaan worden. De Kerk als dienaar van de status quo… ik moet er niet aan denken.
In plaats met ‘laatst’ had ik ook kunnen schrijven: mijn 1e post. Voor mijn gevoel ben ik al een eindje op weg.

We gaan het inderdaad niet eens worden, zelfs niet op een enkel punt.
De Synode is voor mij een genadig middel van God om weer wat orde op zaken te krijgen in de kerk.
Die Remonstrantse broederschap is niet anders dan een uiting van vijandschap tegen God en de Kerk en had in dit land zelfs helemaal niet mogen bestaan (zie artikel 36 NGB).
Van Oldenbarnevelt had met een aantal van zijn kompanen al veel eerder afgezet moeten worden, als zijnde bestrijders van de gezonde leer. Hij kreeg het loon dat hij verdiende. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de gebroeders De Wit, hoewel bij hen de vorm van uitvoering niet de schoonheidsprijs heeft.
De Kerk is nooit dienaar, ook niet van de status quo, zij is dienares van de Almachtige en bezit de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:
Erik1960 schreef:Daar zullen onze moderatoren blij mee zijn. Dat ‘laatst’ kan ik niet helemaal plaatsen, want je bent toch nog maar een goede week lid van dit forum?
Over de opbrengst van die Synode ben ik niet zo positief. Het ging al mis met de verdediging van de Republiek. Bovendien schoot de Synode toch ook aardig in eigen voet omdat het de oprichting van de Remonstrantse Broederschap veroorzaakte. Om over de onthoofding van Van Oldenbarnevelt maar te zwijgen. Ik heb de indruk dat we het hier niet over eens gaan worden. De Kerk als dienaar van de status quo… ik moet er niet aan denken.
In plaats met ‘laatst’ had ik ook kunnen schrijven: mijn 1e post. Voor mijn gevoel ben ik al een eindje op weg.

We gaan het inderdaad niet eens worden, zelfs niet op een enkel punt.
Inderdaad
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

verworpen schreef:
Erik1960 schreef:Daar zullen onze moderatoren blij mee zijn. Dat ‘laatst’ kan ik niet helemaal plaatsen, want je bent toch nog maar een goede week lid van dit forum?
Over de opbrengst van die Synode ben ik niet zo positief. Het ging al mis met de verdediging van de Republiek. Bovendien schoot de Synode toch ook aardig in eigen voet omdat het de oprichting van de Remonstrantse Broederschap veroorzaakte. Om over de onthoofding van Van Oldenbarnevelt maar te zwijgen. Ik heb de indruk dat we het hier niet over eens gaan worden. De Kerk als dienaar van de status quo… ik moet er niet aan denken.
In plaats met ‘laatst’ had ik ook kunnen schrijven: mijn 1e post. Voor mijn gevoel ben ik al een eindje op weg.

We gaan het inderdaad niet eens worden, zelfs niet op een enkel punt.
De Synode is voor mij een genadig middel van God om weer wat orde op zaken te krijgen in de kerk.
Die Remonstrantse broederschap is niet anders dan een uiting van vijandschap tegen God en de Kerk en had in dit land zelfs helemaal niet mogen bestaan (zie artikel 36 NGB).
Van Oldenbarnevelt had met een aantal van zijn kompanen al veel eerder afgezet moeten worden, als zijnde bestrijders van de gezonde leer. Hij kreeg het loon dat hij verdiende. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de gebroeders De Wit, hoewel bij hen de vorm van uitvoering niet de schoonheidsprijs heeft.
De Kerk is nooit dienaar, ook niet van de status quo, zij is dienares van de Almachtige en bezit de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen.
De sleutels van het hemelrijk zijn toch echt iets anders dan iemand beschuldigen van hoogverraad om hem vervolgens te onthoofden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:[

In dit geval grotendeels eens Tiberius, een lastige situatie aldaar.
Verbazend deze reactie. :oO
Ik ken andere , vergelijkbare situaties waar je steeds vol tegen inging zonder ins en outs te kennen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[

In dit geval grotendeels eens Tiberius, een lastige situatie aldaar.
Verbazend deze reactie. :oO
Ik ken andere , vergelijkbare situaties waar je steeds vol tegen inging zonder ins en outs te kennen.
Ja, wat dat betreft ben ik consequenter.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Maar jij weet niets van de onderhavige situatie af.
Onkunde en ongenuanceerdheid gaan hand in hand.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Maar jij weet niets van de onderhavige situatie af.
Onkunde en ongenuanceerdheid gaan hand in hand.
... meende Tiberius.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
Evangelist schreef:
Bertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/

waar gaat er een nieuwe HHK komen?
Hendrik-Ido-Ambacht
Bijzonder antwoord weer op refoweb.
In de vraag komt alleen naar voren dat de betreffende predikant zakelijk is en nauwelijks geïnteresseerd. Er wordt niets gezegd over de prediking.
In het antwoord staat al snel de volgende zin: "En in die bezwaren ten opzicht van jullie predikant zal de prediking een stevige rol spelen."
Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken. :bobo
Het probleem is in mijn ogen niet de dominee/preek. In een aantal gemeente zijn stromingen en dan kan het zijn dat een deel van de gemeente ontevreden is en weg gaat. Dat is bij wel meer gemeente gebeurt. Overigens is het wel opvallend dat het 8/9 vd 10x de linkerflank is. (Zie je ook aan het gemeente waar de ontevreden mensen maar toe gaan.)
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tom »

Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
Klopt, dat zie je bij meer gemeenten. Destijds bij Ridderkerk ook, en nu dus in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
En de 'rechterflank' gaat niet maar de ggin? Ik vind de hele situatie erg merkwaardig. Hoeveel procent van een mega gemeente heeft nu (intensief) met de dominee te maken? Mijn ervaring is dat ouderlingen vaak het huisbezoek en een flink deel van de catechisatie voor hun rekening nemen.
Plaats reactie