Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Een Pavlov-reactie? ;)
Komt door kippenvel.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door verworpen »

Tiberius schreef:
Thea schreef:Er is nog wel meer aan de hand dan het disfunctioneren van een predikant. Mensen zijn kittelachtig geworden van gehoor. Dat kun je zelfs op dit forum constateren...
Blijkbaar maken sommige predikanten meer kittelachtig dan anderen, in een zelfde gemeente ...
Een mooi compliment voor die predikanten die de waarheid spreken en een ernstige waarschuwing voor alle andere dat zij de waarheid minder spreken. Immers staat het zo geschreven in2 Tim 4: 3-4:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Overigens een terechte constatering dat dit ook op het forum blijkt. En daarmee een sterk signaal de grenzen goed en duidelijk te bewaken en uit te werpen wat niet met de waarheid overeenkomt. Het mag toch niet de bedoeling van dit forum zijn om in fabeltjesland uit te komen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Dat wordt door niemand ontkenD. Maar over het algemeen wordt er na het erkennen van schuld van de kant van de leden (zo die er is), vanuit gegaan dat het probleem uit de wereld is. En jij gaat er op voorhand vanuit dat de schuld bij de leden ligt, want de GG heeft altijd gelijk. Maar dat komt omdat jij in de zegenrijke situatie zit dat je elke dominee maar af en toe hoort. Dat zou regel moeten worden: veel en veel meer rouleren van predikers. Dat zorgt ook voor het weren van eenzijdigheden.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Er is nog wel meer aan de hand dan het disfunctioneren van een predikant. Mensen zijn kittelachtig geworden van gehoor. Dat kun je zelfs op dit forum constateren...
Blijkbaar maken sommige predikanten meer kittelachtig dan anderen, in een zelfde gemeente ...
Een mooi compliment voor die predikanten die de waarheid spreken en een ernstige waarschuwing voor alle andere dat zij de waarheid minder spreken. Immers staat het zo geschreven in2 Tim 4: 3-4:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Overigens een terechte constatering dat dit ook op het forum blijkt. En daarmee een sterk signaal de grenzen goed en duidelijk te bewaken en uit te werpen wat niet met de waarheid overeenkomt. Het mag toch niet de bedoeling van dit forum zijn om in fabeltjesland uit te komen.
dan is de onvermijdelijke wedervraag wat volgens jou een gezonde leer is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

helma schreef:Heb ooit een predikant (GG) horen zeggen: met bijzondere mensen moet je bijzonder oppassen.

Als mensen zelf bijzonder zijn of bijzonder gemaakt worden is dat nogal eens reden voor mensenverheerlijking.

Het is een voorrecht als van iemand gezegd wordt: en zij verheerlijkten God in mij.


In onze gemeente gelukkig geen bijzondere mensen. Ik vind dat weldadig. Wel gelukkig mensen waarin je Gods genade ziet schitteren. Al of niet op hun rug.
Eens. Het enige doel wat bekeringsverhalen volgens mij mag hebben is wat wordt verwoord in de RD-meditatie van vandaag, eerste alinea:
"Jezus klopt door veel voorbeelden. Zo zijn de bekering van anderen, het godvruchtige leven van de gelovigen en de zonden van de goddelozen evenzoveel kloppende waarschuwingen".

Uiteindelijk moeten de voobeelden die er in de geschiedenis waren en er altijd ook zullen blijven, lokken naar Hemzelf.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Maar dat komt omdat jij in de zegenrijke situatie zit dat je elke dominee maar af en toe hoort. Dat zou regel moeten worden: veel en veel meer rouleren van predikers. Dat zorgt ook voor het weren van eenzijdigheden.
Dat klopt niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Een Pavlov-reactie? ;)
Jaja, je mag geen plagiaat plegen.

Maar het is geen Pavlov-reactie. Integendeel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Een Pavlov-reactie? ;)
Jaja, je mag geen plagiaat plegen.

Maar het is geen Pavlov-reactie. Integendeel.
Wat is het tegendeel van een Pavlov-reactie?
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door verworpen »

Erik1960 schreef:
verworpen schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Er is nog wel meer aan de hand dan het disfunctioneren van een predikant. Mensen zijn kittelachtig geworden van gehoor. Dat kun je zelfs op dit forum constateren...
Blijkbaar maken sommige predikanten meer kittelachtig dan anderen, in een zelfde gemeente ...
Een mooi compliment voor die predikanten die de waarheid spreken en een ernstige waarschuwing voor alle andere dat zij de waarheid minder spreken. Immers staat het zo geschreven in2 Tim 4: 3-4:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Overigens een terechte constatering dat dit ook op het forum blijkt. En daarmee een sterk signaal de grenzen goed en duidelijk te bewaken en uit te werpen wat niet met de waarheid overeenkomt. Het mag toch niet de bedoeling van dit forum zijn om in fabeltjesland uit te komen.
dan is de onvermijdelijke wedervraag wat volgens jou een gezonde leer is.
Fijn dat je het met me eens bent dat we spreken over de leer. Daarmee is direct alle discussie over het eenzijdig mogen zijn gesloten. Eenzijdigheid verdraagt zich niet met de gezonde leer.

Verder staat er ‘de leer’. Het is dus niet een leer, alsof het één van de vele zou zijn. Er staat DE leer, met andere woorden: de enige.
Gods woord noemt dat ook wel: de leer van de apostelen.

Die leer zou op dit forum gemeen goed behoren te zijn. Jouw vraag is dus niet onvermijdelijk, maar verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat iemand op dit forum niet lijkt te weten wat de gezonde leer is? Zeker nu het zo is dat alles wat met deze gezonde leer niet overeenkomt dient te worden uitgeworpen, zoals Abraham een Hagar moest uitwerpen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
De leer die opkomt vanuit het verkiezend welbehagen Gods wordt niet verdragen:
Johannes 6: 65-66: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

En dat is niet aan één kerkverband onderworpen, haast ik me te zeggen.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ora et labora »

He bah, dat een reformatorisch platform word gebruikt om leden en predikanten
tegen elkaar te laten inspelen. Smerig. Ik geloof niet dat op Refoforum.nl een zegen kan rusten.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:Fijn dat je het met me eens bent dat we spreken over de leer. Daarmee is direct alle discussie over het eenzijdig mogen zijn gesloten. Eenzijdigheid verdraagt zich niet met de gezonde leer.

Verder staat er ‘de leer’. Het is dus niet een leer, alsof het één van de vele zou zijn. Er staat DE leer, met andere woorden: de enige.
Gods woord noemt dat ook wel: de leer van de apostelen.

Die leer zou op dit forum gemeen goed behoren te zijn. Jouw vraag is dus niet onvermijdelijk, maar je verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat iemand op dit forum niet lijkt te weten wat de gezonde leer is? Zeker nu het zo is dat alles wat met deze gezonde leer niet overeenkomt dient te worden uitgeworpen, zoals Abraham een Hagar moest uitwerpen.
Nou, voor mij hoort ‘gezonde’ er zeker ook bij. Ik lees je grote verlangen naar eendracht. Maar inderdaad, kijk even rond op dit forum en je proeft de verdeeldheid: soms in nuances, soms principieel. Wat mij verontrust, is dat er mensen zijn die menen een claim te kunnen leggen op wat gezond is op grond waarvan ze menen anderen te mogen uitwerpen. Een heilloze weg.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door verworpen »

Tiberius schreef:Ok, dus hoe meer vertrekkers, hoe beter de predikant is, volgens jou?
Hoe je deze redenering uit mijn bericht zou kunnen halen is mij onduidelijk. Ook vraag ik me af of het zich publiekelijk uitlaten over het functioneren van een predikant past binnen de regels van dit forum. Het respect hebben voor de ambtsdragers laat hen ook het oordeel over het functioneren.

Uit de NGB blijkt overduidelijk dat een ieder verplicht is zich bij de ware Kerk te voegen. Een beweging bij het Woord vandaan kan daarom nooit goed zijn.
De vraag is waar die ware kerk dan te vinden is? Daar waar de gezonde leer gebracht wordt. Mogelijk dat men die leer niet verdraagt en vertrekt. Die schuld draagt ieder persoonlijk. Het kerkverband/de kerkelijke organisatie die niet waakt over de gezonde leer en die bewaart, draagt de schuld van het verstrooien der schapen. Ongeacht hoe missionair of pastoraal die kerk of organisatie ook mag zijn.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door verworpen »

Erik1960 schreef:
verworpen schreef:Fijn dat je het met me eens bent dat we spreken over de leer. Daarmee is direct alle discussie over het eenzijdig mogen zijn gesloten. Eenzijdigheid verdraagt zich niet met de gezonde leer.

Verder staat er ‘de leer’. Het is dus niet een leer, alsof het één van de vele zou zijn. Er staat DE leer, met andere woorden: de enige.
Gods woord noemt dat ook wel: de leer van de apostelen.

Die leer zou op dit forum gemeen goed behoren te zijn. Jouw vraag is dus niet onvermijdelijk, maar je verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk dat iemand op dit forum niet lijkt te weten wat de gezonde leer is? Zeker nu het zo is dat alles wat met deze gezonde leer niet overeenkomt dient te worden uitgeworpen, zoals Abraham een Hagar moest uitwerpen.
Nou, voor mij hoort ‘gezonde’ er zeker ook bij. Ik lees je grote verlangen naar eendracht. Maar inderdaad, kijk even rond op dit forum en je proeft de verdeeldheid: soms in nuances, soms principieel. Wat mij verontrust, is dat er mensen zijn die menen een claim te kunnen leggen op wat gezond is op grond waarvan ze menen anderen te mogen uitwerpen. Een heilloze weg.
Wat mij verontrust is dat er veel te weinig mensen zijn die deze claim leggen. Laatst heb ik deze uitspraak van de Synode van Dordrecht geplaatst:
Daarboven vermaant deze Eerwaardige Synode alle kerkelijke vergaderingen ernstig, dat zij naarstig de wacht houden over de kudden die hen bevolen zijn; dat zij zich bijtijds stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kerk zouden mogen opkomen, en die als onkruid uit de akker des Heeren uitroeien; dat zij goed acht nemen op de Scholen en het onderwijzend personeel, opdat uit bijzondere gevoelens en verkeerde meningen die de jeugd zou mogen ingeplant worden, niet opnieuw enig verderf voor de Kerk ende de Republiek veroorzaakt zou worden.

Het is dus een duidelijke en expliciete taak van de kerkelijke vergaderingen om dit te doen. En voor de goede orde; voor mij is het begrip ‘kerkelijke vergadering’ uit dit besluit zo breed dat het ook omvat het moderator-team van dit forum.
Plaats reactie