Ontwikkelingen HHK

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

Anselmus schreef:
GGotK schreef:
Misschien heeft iemand antwoord op een aantal vragen die ik heb n.a.v. bovenstaand stukje.
- Wanneer de VU verantwoordelijk is voor 60% van het studieprogramma, dan kun je op voorhand toch (inhoudelijke) problemen verwachten?
- Is die 60% een minimale eis voor een seminarium aan de VU?
- Welke zorgen zijn er over de kwaliteit van het studieprogramma?
- Welke scenario's zijn uitgedacht voor de toekomst van het HHS?
1. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Vanaf 2004 tot 2022 zijn er prima predikanten opgeleid, dus op voorhand hoeft dat zeker niet tot problemen te leiden. Sterker nog: het tegendeel kan aangetoond worden, want ook voor 2004 was er globaal deze verdeling in Utrecht. Het is een principiële keuze om theologie op een universiteit te plaatsen omdat het een wetenschappelijke opleiding is. Van oorsprong wil de Hervormde kerk een theologische studie op wetenschappelijk niveau en geen theologische school. Vroeger was theologie de koningin van de wetenschap. Tegenwoordig moet de theologie wijken voor bijvoorbeeld inclusief denken en wordt de woke-cultuur steeds sterker op de universiteit. Daarom ontstaan er nu zorgen over wat op de lange termijn nog gezegd kan/mag worden.
2. Zie in een ander topic mijn post over uitleg verhouding van de generieke vakken van 60%. De 60% eis is nodig om een erkend bachelor/masterdiploma te krijgen. Een seminarie kan niet zelf 100% invullen omdat ze de accreditatievoorwaarden nooit voor elkaar krijgen. Universitaire docenten moeten bijvoorbeeld naast doceren per jaar ook regelmatig publiceren en zo zijn er veel meer zaken te noemen. Er is een optie zoals aan de TUA of als bij de theologische school van de GG. Van oudsher is theologie aan een brede universiteit een principiële keuze van een hervormd seminarie.
3. Zorgen kunnen zijn dat je op de lange termijn geen uitspraken mag doen dat bijvoorbeeld de Bijbel en universeel gezag heeft. Dat je Romeinen 1 niet als hedendaags geldend mag verdedigen omdat dat als kwetsend wordt ervaren. Dat de hermeneutiek sterk afwijkt van wat nog gereformeerd is, dat je opgeleid wordt met Schriftkritiek, dat bepaalde vakken zoals exegese verdwijnen ten koste van vakken als: eten in de Bijbel of klimaat in de Bijbel. Zoals ook bij 1 beschreven: op voorhand kan het dus een prima opleiding zijn met goede banen als exegese en een acceptabele hermeneutiek, maar met schuivende culturele inzichten kunnen er problemen ontstaan waarna bezinning nodig is.
4. Als daar meer over bekend zou zijn zou dat al gecommuniceerd zijn. Waarom vraag je naar dingen die nog niet gepubliceerd zijn? Maar om antwoord te geven op je vraag: een scenario kan zijn onderhandelen over andere vakken binnen het curriculum. Er zijn nog andere scenario's te bedenken, maar ik laat het hierbij, ook omdat ik vind dat de opleiding zelf hiermee naar buiten moet komen. Voor je weet gaan speculaties rondzingen en worden woorden uit een verband geciteerd en ontstaan er problemen waar die niet zouden moeten ontstaan. Altijd een beetje oppassen met speculeren. Als er iets te melden valt komt dat vanzelf in het RD.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ad 4 Ik heb deze vraag gesteld omdat het een artikel is van 1 jaar geleden en ik het nieuws omtrent de HHK minder goed volg dan het nieuws over mijn eigen kerkverband.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Evangelist schreef:
Ditbenik schreef:
Wel jammer dat hij 1 Korinthe 11 hoeden leest. Daar heeft Paulus het helemaal niet over. Die spreekt over een hoofdbedekking.
Is een hoed geen hoofdbedekking?
Hij schrijft alsof Paulus een hoed voorschrijft en dat is uiteraard onzin. Als je Bijbelse argumenten gebruikt moet je die voluit laten staan en daar niet zelf iets anders van maken dan er staat.
Paulus was best ruim ja, komen ze straks met dit aan: https://www.google.nl/search?q=hoofddek ... oEw6VZjf4M
Ach ja, waarom zou je een Bijbels voorschrift serieus nemen. Jammer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... in-putten/

Echt een mooi antwoord!
Wel jammer dat hij 1 Korinthe 11 hoeden leest. Daar heeft Paulus het helemaal niet over. Die spreekt over een hoofdbedekking.
Wat is dan nog meer hoofdbedekking volgens jou?
Volgens mij heeft een man net zo veel haar boven op zijn hoofd dan een vrouw, het is alleen iets langer bij een vrouw (bij sommige ook weer niet).
Het ging niet over de hoeveelheid haar die iemand volgens jou heeft maar over het voorschrift wat de apostel Paulus in het Woord van God geeft.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Evangelist schreef: Is een hoed geen hoofdbedekking?
Hij schrijft alsof Paulus een hoed voorschrijft en dat is uiteraard onzin. Als je Bijbelse argumenten gebruikt moet je die voluit laten staan en daar niet zelf iets anders van maken dan er staat.
Paulus was best ruim ja, komen ze straks met dit aan: https://www.google.nl/search?q=hoofddek ... oEw6VZjf4M
Ach ja, waarom zou je een Bijbels voorschrift serieus nemen. Jammer.
Ik neem Bijbelse voorschriften zeker serieus, maar niet wanneer een 'poging' word gedaan dit ruim op te rekken. Dus vandaar dit voorbeeld.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Het gaat uiteindelijk ook om de eerbied, of het nou om een hoed of regenkapje gaat. Een biermuts zou ik niet onder eerbied kunnen scharen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Hij schrijft alsof Paulus een hoed voorschrijft en dat is uiteraard onzin. Als je Bijbelse argumenten gebruikt moet je die voluit laten staan en daar niet zelf iets anders van maken dan er staat.
Paulus was best ruim ja, komen ze straks met dit aan: https://www.google.nl/search?q=hoofddek ... oEw6VZjf4M
Ach ja, waarom zou je een Bijbels voorschrift serieus nemen. Jammer.
Ik neem Bijbelse voorschriften zeker serieus, maar niet wanneer een 'poging' word gedaan dit ruim op te rekken. Dus vandaar dit voorbeeld.
Wat een flauwe smoes. Ik rekte niets ruim op maar ik gaf aan dat Paulus niet schrijft over een hoed. Dan moet je niet net doen alsof hij een een hoed voorschrijft. De hoofdbedekking toen was een sluier of hoofddoek. Jammer dat je meent hier de spot mee te moeten drijven.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... in-putten/

Echt een mooi antwoord!
Wel jammer dat hij 1 Korinthe 11 hoeden leest. Daar heeft Paulus het helemaal niet over. Die spreekt over een hoofdbedekking.
Wat is dan nog meer hoofdbedekking volgens jou?
Volgens mij heeft een man net zo veel haar boven op zijn hoofd dan een vrouw, het is alleen iets langer bij een vrouw (bij sommige ook weer niet).
Het ging niet over de hoeveelheid haar die iemand volgens jou heeft maar over het voorschrift wat de apostel Paulus in het Woord van God geeft.
Even concreet, wat is je punt? Ik begrijp er niks van. Wat vind je nou jammer?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Paulus was best ruim ja, komen ze straks met dit aan: https://www.google.nl/search?q=hoofddek ... oEw6VZjf4M
Ach ja, waarom zou je een Bijbels voorschrift serieus nemen. Jammer.
Ik neem Bijbelse voorschriften zeker serieus, maar niet wanneer een 'poging' word gedaan dit ruim op te rekken. Dus vandaar dit voorbeeld.
Wat een flauwe smoes. Ik rekte niets ruim op maar ik gaf aan dat Paulus niet schrijft over een hoed. Dan moet je niet net doen alsof hij een een hoed voorschrijft. De hoofdbedekking toen was een sluier of hoofddoek. Jammer dat je meent hier de spot mee te moeten drijven.
Ik heb geen smoes nodig. Misschien heb ik hem te scherp neergezet wat over kan komen als zijnde spotten. Maar als we hoofdbedekking gaan hanteren kun je hier wel alle kanten mee op zoals mijn voorbeeld laat zien
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zita »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Ach ja, waarom zou je een Bijbels voorschrift serieus nemen. Jammer.
Ik neem Bijbelse voorschriften zeker serieus, maar niet wanneer een 'poging' word gedaan dit ruim op te rekken. Dus vandaar dit voorbeeld.
Wat een flauwe smoes. Ik rekte niets ruim op maar ik gaf aan dat Paulus niet schrijft over een hoed. Dan moet je niet net doen alsof hij een een hoed voorschrijft. De hoofdbedekking toen was een sluier of hoofddoek. Jammer dat je meent hier de spot mee te moeten drijven.
Ik heb geen smoes nodig. Misschien heb ik hem te scherp neergezet wat over kan komen als zijnde spotten. Maar als we hoofdbedekking gaan hanteren kun je hier wel alle kanten mee op zoals mijn voorbeeld laat zien
In de tijd van Paulus waren er geen hoeden. Hij kan dus niet een hoed bedoeld hebben. Een hoed kan wel een hedendaagse invulling van de hoofdbedekking zijn.
In het Nieuwe Testament hebben veel regels rond het uiterlijk te maken met eenvoud en kuisheid. In een deel van de hoedentraditie in de gereformeerde gezindte is die eenvoud ver te zoeken.
Overigens ben ik wel voorstander van een hoed, al heb ik absoluut geen bezwaar tegen een alternatief dat eenvoudig en passend is (en dus geen biermuts). Maar ik vind hoeden leuk, en heb dus helemaal geen behoefte om te zoeken naar mogelijke ruimte of gedateerdheid in het voorschrift van de hoofdbedekking.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

Ik merk overigens een trend op dat hoeden kleiner worden in de kerk. Soms denk je dat een dame is vergeten haar hoofd te bedekken. Bij nader inzien blijkt er toch wel iets te zitten.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

refo schreef:Ik merk overigens een trend op dat hoeden kleiner worden in de kerk. Soms denk je dat een dame is vergeten haar hoofd te bedekken. Bij nader inzien blijkt er toch wel iets te zitten.

Ja klopt, bij ons is de tijd van de gevederde ruimteschepen wel voorbij.
(Evt ook te herkennen als slagschepen)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
refo schreef:Ik merk overigens een trend op dat hoeden kleiner worden in de kerk. Soms denk je dat een dame is vergeten haar hoofd te bedekken. Bij nader inzien blijkt er toch wel iets te zitten.

Ja klopt, bij ons is de tijd van de gevederde ruimteschepen wel voorbij.
(Evt ook te herkennen als slagschepen)
Wanneer ging dat voorbij?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Sinds de corona beperkingen, naar mijn idee.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
refo schreef:Ik merk overigens een trend op dat hoeden kleiner worden in de kerk. Soms denk je dat een dame is vergeten haar hoofd te bedekken. Bij nader inzien blijkt er toch wel iets te zitten.

Ja klopt, bij ons is de tijd van de gevederde ruimteschepen wel voorbij.
(Evt ook te herkennen als slagschepen)
Wanneer ging dat voorbij?
Die trend heeft zich al voor Corona ingezet. Vaak is het een fascinator. (een haarband of haarkammetje met een frutsel eraan)
Dat vind ik meer vallen onder het oprekken van een Bijbels principe, dan zeggen dat hoofdbedekking niet alleen een hoed is.
Want de fascinator moet wel erg groot zijn, wil het werkelijk het hoofdhaar bedekken. Het valt meer onder een accessoire, dan onder een hoofdbedekking.
https://www.hoedshop.nl/Hoedshop-Fascinators.html
Hora est!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
refo schreef:Ik merk overigens een trend op dat hoeden kleiner worden in de kerk. Soms denk je dat een dame is vergeten haar hoofd te bedekken. Bij nader inzien blijkt er toch wel iets te zitten.

Ja klopt, bij ons is de tijd van de gevederde ruimteschepen wel voorbij.
(Evt ook te herkennen als slagschepen)
Wanneer ging dat voorbij?
Dat durf ik niet te zeggen. Sowieso is het bij ons altijd wel minder voorgenomen dan bij de gg.
Voor de kerkscheuring hadden we best wat aanwas van buitenaf en toen had je het wat meer .
De meeste vrouwen hebben nu een wat kleiner hoedje op.

Soms zie je het ook gaan van grote hoed, naar kleine hoed, naar baret, naar één of andere haarband naar niks.
Maar ook wel van grote hoed naar niks..
Plaats reactie