Afscheid en intrede [2]

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Ds. A. v/d Stoep neemt aanstaande zondag 9 januari afscheid van Nieuwland en Oosterwijk. In de morgendienst in Oosterwijk en in de middagdienst in Nieuwland.
Op zondag 23 januari hoopt Ds. J.P.J. Voets hem in de morgendienst te bevestigen in de Herv. Gemeente van Wapenveld. In de middagdienst zal hij dan intrede doen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KDD »

DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
In sommige gemeenten wel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef:
DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
In sommige gemeenten wel.
In de NRC van Ford Macleod (Canada) wordt er standaard aansluitend na de slotzang iets gezongen op de melodie van Psalm 134 en op hele noten. Is dat ook een doxologie? Volgens mij gebeurt het niet in andere gemeenten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:
DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
In sommige gemeenten wel.
In de NRC van Ford Macleod (Canada) wordt er standaard aansluitend na de slotzang iets gezongen op de melodie van Psalm 134 en op hele noten. Is dat ook een doxologie? Volgens mij gebeurt het niet in andere gemeenten.
Ja. Sommige gemeenten doen dat wel en andere niet. Net wat de gewoonte is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
Een doxologie is geen liturgisch moment, maar is een formule die volgt op een lezing of gebed, als afsluiting. Zoals in Engeland op elke psalm, Magnificat en Nunc Dimittis het "Glory be to the Father..."(enz) volgt.

De in reformatorische gemeenten in USA veel gebruikte bundel The Psalter bevat wel 17 verschillende doxologieën.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 03 jan 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Op die manier kan je zeggen dat een kyriegebed ook geen liturgisch moment is.

Maar als het in de liturgie als afzonderlijk onderdeel vermeld staat, is het daarmee ook een liturgisch moment. Zoals bijvoorbeeld in de hier genoemde kerk het geval is.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KB_ »

KDD schreef:
DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
In sommige gemeenten wel.
Ik denk eigenlijk overal gebruikelijk (USA and Canada) m.u.v. enkele gemeente in Ontario?
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik vind dat een heel goede gewoonte, omdat losse doxologieen in de gereformeerde traditie (als ik de Anglicaanse even buiten beschouwing laat) bij mijn weten ongebruikelijk zijn.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KDD »

KB_ schreef:
KDD schreef:
DDD schreef:Is een doxologie als vast liturgisch moment ook gebruikelijk in de Amerikaanse en of Canadese NRC? Ik weet in Nederland geen gereformeerde gemeenten waar dat zo is, maar ook geen bondsgemeenten.
In sommige gemeenten wel.
Ik denk eigenlijk overal gebruikelijk (USA and Canada) m.u.v. enkele gemeente in Ontario?
Ik weet eigenlijk niet waar het allemaal gedaan wordt. Alleen dat het wel gebeurd in verschillende gemeenten. Bij ons niet iig.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Het invoeren van de Psalters had invloed op de liturgie: in de Amerikaanse gemeenten wordt meteen na de slotzang staande een doxologie gezongen, gewoonlijk: ‘Praise God, from Whom all blessings flow…’ of Psalter 197: ‘Now blessed be Jehovah God.’
Ds. C. Vogelaar

https://www.harpedavidsgenemuiden.nl/20 ... n-amerika/
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Het invoeren van de Psalters had invloed op de liturgie: in de Amerikaanse gemeenten wordt meteen na de slotzang staande een doxologie gezongen, gewoonlijk: ‘Praise God, from Whom all blessings flow…’ of Psalter 197: ‘Now blessed be Jehovah God.’
Ds. C. Vogelaar

https://www.harpedavidsgenemuiden.nl/20 ... n-amerika/
Interessant.

Geneefse melodieën worden dus ook gewoon niet-ritmisch gezongen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Overigens is dat zeker niet overal, want ik heb het ook anders gehoord, niet alleen in de genoemde plaatsen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Overigens is dat zeker niet overal, want ik heb het ook anders gehoord, niet alleen in de genoemde plaatsen.
Dat klopt. Volgens mij is het in Chilliwack (British Columbia, Canada) ook ritmisch.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

KB_ schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Een (voor sommigen) te afsnijdende prediking, volgens mij. Vreemd, want ik heb er in zijn Dordtse tijd nooit over gehoord.
Nou maar dat is echt niet juist. Ik ben er niet heel dichtbij betrokken dus ga de redenen niet uit de doeken doen want straks verspreid ik onwaarheden en dat is zondig maar met afsnijden heeft het niet te maken! De gescheurde groep had in Holland in het kerkverband gepast maar hier zijn er op dat vlak allerlei ontwikkeling gaande
Kun je verklaren waarom je wel de uitspraak "De NRC is daar door ds Hofman gescheurd" voor je rekening durft te nemen, maar je de redenen niet uit de doeken wil/kan doen omdat je bang bent eventuele onwaarheden te verspreiden?
Plaats reactie