Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:
Tiberius schreef:
MGG schreef:In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Van maandag 7 uur tot zaterdag 23 uur zeker?
Nee de enkele keer dat ik twee schermen wil gebruiken. Verder doe ik alles op mijn telefoon.
Een mobiele telefoon is ook een computer. :tilt
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:
MGG schreef:In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Van maandag 7 uur tot zaterdag 23 uur zeker?
Nee de enkele keer dat ik twee schermen wil gebruiken. Verder doe ik alles op mijn telefoon.
Een mobiele telefoon is ook een computer. :tilt
Maar daar leer je niet met 10 vingers flinke stukken tekst typen. Overigens ken ik genoeg mensen die zowel hun telefoon als computer beperkt gebruiken. (Maar die zullen dan ook niet op rf zitten ;).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik ben het daar niet mee eens. Pastoraat onder jongeren is lastig zonder WhatsApp. Jongeren kunnen vaak niet of maar beperkt bellen (al zijn er uitzonderingen), laat staan dat ze vertrouwelijke informatie telefonisch kunnen uitwisselen. Dat kunnen ze alleen via berichten en soms ook mondeling.

Voor het overige begrijp ik de waarschuwingen voor zover het geheimhouding betreft, niet. Je moet als pastoraal werker geen gekke dingen zeggen. Dat geldt mondeling net zo goed. Ik kan mij niet zo goed voorstellen welke passende uitspraken van een predikant schadelijk zouden zijn bij doorsturen. Kun je daar een paar voorbeelden van geven?

Ik weet van verschillende mensen dat zij juist veel steun hebben gehad aan WhatsAppgesprekken met de pastorale ouderling. Ik denk dat het middellijkerwijs veel kerkverlating kan schelen als een predikant en jeugdouderling via WhatsApp bereikbaar zijn.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik ben het daar niet mee eens. Pastoraat onder jongeren is lastig zonder WhatsApp. Jongeren kunnen vaak niet of maar beperkt bellen (al zijn er uitzonderingen), laat staan dat ze vertrouwelijke informatie telefonisch kunnen uitwisselen. Dat kunnen ze alleen via berichten en soms ook mondeling.

Voor het overige begrijp ik de waarschuwingen voor zover het geheimhouding betreft, niet. Je moet als pastoraal werker geen gekke dingen zeggen. Dat geldt mondeling net zo goed. Ik kan mij niet zo goed voorstellen welke passende uitspraken van een predikant schadelijk zouden zijn bij doorsturen. Kun je daar een paar voorbeelden van geven?

Ik weet van verschillende mensen dat zij juist veel steun hebben gehad aan WhatsAppgesprekken met de pastorale ouderling. Ik denk dat het middellijkerwijs veel kerkverlating kan schelen als een predikant en jeugdouderling via WhatsApp bereikbaar zijn.
Niet kunnen bellen? En kerkverlating koppelen aan WhatsApp het moet niet veel gekker worden. Bij beeldscherm en filmpjes in de kerken werd ook vaak het argument genoemd 'het helpt tegen kerkverlating' in de praktijk zien we het tegenovergestelde.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Komt dit voor?
Geen idee ik heb het nooit aan de studenten gevraagd ;). Ik kan het mij wel goed voorstellen. Ik ken genoeg mannen die niet blind met 10 vingers kunnen typen. Als je bijvoorbeeld chauffeur, timmerman of een ander praktisch beroep heb, dan is de kans groot dat je weinig achter de computer zit. In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Ik kan begrijpen dat de in dit geval Rotterdamse studenten in hun eertijds niet gewend waren aan blind typen. Maar ik meende in je post te lezen dat deze mannenbroeders tijdens hun studie weinig achter de pc zitten. Daar kan ik me niks bij voorstellen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Maar daar leer je niet met 10 vingers flinke stukken tekst typen. Overigens ken ik genoeg mensen die zowel hun telefoon als computer beperkt gebruiken. (Maar die zullen dan ook niet op rf zitten ;).
Op rf zitten is verslavend, dus als je er eenmaal op komt :huhu
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door helma »

Ik app ook wel eens met onze (emeritus)dominee over de preek. En ik weet dat hij ook via de app contact met jongelui had. Dat heb ik als moeder enorm gewaardeerd.

De pastoriedrempel is echt hoog, ook al verzekeren predikanten je van niet. Dat blijft gewoon zo. Niet omdat je denkt dat je niet welkom bent maar omdat je denkt dat ze te druk zijn of niet op jou zitten te wachten.
Onze kinderen zouden ook echt niet zomaar bij de dominee langs gaan. Terwijl een appje van: "he joh, ik heb je al een paar keer gemist" heel veel kan betekenen.

Nog maar eens de lezing luisteren van de Haamstedeconferentie over de jeugd...

En ik begrijp dat Bezorgd dit verhaal wil checken (naluisteren) omdat hij evt een roddel kan weerspreken of nuanceren. Lijkt me heel terecht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Zo is dat.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

helma schreef:Ik app ook wel eens met onze (emeritus)dominee over de preek. En ik weet dat hij ook via de app contact met jongelui had. Dat heb ik als moeder enorm gewaardeerd.

De pastoriedrempel is echt hoog, ook al verzekeren predikanten je van niet. Dat blijft gewoon zo. Niet omdat je denkt dat je niet welkom bent maar omdat je denkt dat ze te druk zijn of niet op jou zitten te wachten.
Onze kinderen zouden ook echt niet zomaar bij de dominee langs gaan. Terwijl een appje van: "he joh, ik heb je al een paar keer gemist" heel veel kan betekenen.

Nog maar eens de lezing luisteren van de Haamstedeconferentie over de jeugd...

En ik begrijp dat Bezorgd dit verhaal wil checken (naluisteren) omdat hij evt een roddel kan weerspreken of nuanceren. Lijkt me heel terecht.
Eens Helma!
Hopelijk is hiermee het ontstane stormpje weer geluwd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Ararat schreef:
MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Komt dit voor?
Geen idee ik heb het nooit aan de studenten gevraagd ;). Ik kan het mij wel goed voorstellen. Ik ken genoeg mannen die niet blind met 10 vingers kunnen typen. Als je bijvoorbeeld chauffeur, timmerman of een ander praktisch beroep heb, dan is de kans groot dat je weinig achter de computer zit. In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Ik kan begrijpen dat de in dit geval Rotterdamse studenten in hun eertijds niet gewend waren aan blind typen. Maar ik meende in je post te lezen dat deze mannenbroeders tijdens hun studie weinig achter de pc zitten. Daar kan ik me niks bij voorstellen.
Dat heb ik zeker niet bedoeld, mogelijk was mijn formulering onduidelijk.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
Ik weet niet beter dan dat elk kind op de lagere school ( groep 6 bij ons) leert typen. Dat een student niet kan typen is praktisch onmogelijk. Hoe kom je de middelbare school anders door?

Ook mail is inmiddels 20 jaar ingeburgerd. Ik vind dat iedereen onder de 70 jaar daar gebruik van moet maken. Zelfs mijn schoonmoeder van 75 appt nu sinds een paar jaar.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

merel schreef:
Tiberius schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
Ik weet niet beter dan dat elk kind op de lagere school ( groep 6 bij ons) leert typen. Dat een student niet kan typen is praktisch onmogelijk. Hoe kom je de middelbare school anders door?

Ook mail is inmiddels 20 jaar ingeburgerd. Ik vind dat iedereen onder de 70 jaar daar gebruik van moet maken. Zelfs mijn schoonmoeder van 75 appt nu sinds een paar jaar.
Het gaat niet om niet kunnen typen. Iedereen die kan schrijven kan ook typen. Maar lang niet iedereen haalt een paar honderd aanslagen per minuut. Daarom kan het een uitdaging zijn om in een vlot tempo teksten te typen.

Overigens wordt bij onze basisschool typen niet aangeleerd. Wel is het mogelijk om buiten schooltijd een typecursus te volgen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik vind het wel bijzonder als blind typen op een basisschool niet wordt aangeleerd. Ik heb geen idee of dat normaal is, maar het lijkt mij toch een basisvaardigheid.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door merel »

MGG schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
Ik weet niet beter dan dat elk kind op de lagere school ( groep 6 bij ons) leert typen. Dat een student niet kan typen is praktisch onmogelijk. Hoe kom je de middelbare school anders door?

Ook mail is inmiddels 20 jaar ingeburgerd. Ik vind dat iedereen onder de 70 jaar daar gebruik van moet maken. Zelfs mijn schoonmoeder van 75 appt nu sinds een paar jaar.
Het gaat niet om niet kunnen typen. Iedereen die kan schrijven kan ook typen. Maar lang niet iedereen haalt een paar honderd aanslagen per minuut. Daarom kan het een uitdaging zijn om in een vlot tempo teksten te typen.

Overigens wordt bij onze basisschool typen niet aangeleerd. Wel is het mogelijk om buiten schooltijd een typecursus te volgen.
Bij ons is het onderdeel van de lessen, maar je zal ook thuis menig uur moeten typen.

Snel typen kan je leren door heel veel te typen. Dat is in de huidige tijd het probleem niet.
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder als blind typen op een basisschool niet wordt aangeleerd. Ik heb geen idee of dat normaal is, maar het lijkt mij toch een basisvaardigheid.
Vind ik ook. Op de middelbare school bemerken onze kinderen wie hier wel/ niet vaardig in is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder als blind typen op een basisschool niet wordt aangeleerd. Ik heb geen idee of dat normaal is, maar het lijkt mij toch een basisvaardigheid.
Het staat volgens mij niet in het voorgeschreven curriculum.
-
Plaats reactie