Afscheid en intrede [2]

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

DDD schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg ook niet dat je van kerk moet wisselen als de dominee geen zin heeft om te mailen. Maar ik vind dat je de kerkenraad er wel op moet aanspreken. Want van een dominee mag je op zijn minst verwachten dat hij bereikbaar is voor gemeenteleden.
Ik ga er vanuit dat er bedoeld is, mail niet voor allerlei kleinigheden. Als iemand een serieuze of geestelijke vraag heeft, dan komt er vast wel reactie. Iedereen zegt wel eens iets wat anders overkomt dan hoe het bedoeld is.

Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Laatst gewijzigd door MGG op 23 sep 2022, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Wat zou je ervan denken om het juiste citaat te plaatsen in plaats van te mopperen?
Ik voel me daar niet toe geroepen. Moet ik iets gaan bewijzen wat een ander uit zn verband getrokken en in een heel andere toonzetting beweert? Kom nou. We zien hier ter plekke voor onze ogen gebeuren hoe de processen van "dominees kapot maken" lopen. Echt geen goed woord voor over.

Hoop dat onze predikanten veel, heel veel geduld en zelfverloochening ontvangen om met dergelijk selectief luister- en doorkletsgedrag om te gaan.
Job, dit is ongelofelijk. Je verwijt me nu iets uit het verband te trekken.
Dat is niet eerlijk. Het wordt letterlijk zo gezegd.
En als je met argumenten ervoor kiest om niet te appen, zou ik er heel misschien nog wat begrip voor op kunnen brengen.
Maar als je zelfs de optie van mailen niet geeft dan leef je echt in een andere wereld en creëer je onnodige afstand.

Dat heeft niets te maken met dominees kapot maken. Helemaal niets.
'Heel misschien nog wat begrip voor hebben.' Gaan we als gemeenteleden erover hoe een dominee bereikbaar moet zijn? Als het niet bereikbaar zijn via WhatsApp al onbegrip oplevert, dan snap ik wel dat we overal van gedoe en verdeeldheid horen. Dat je het liever anders ziet, vind ik prima. Maar om voor zoiets al onbegrip te hebben gaat mij wel ver.

Overigens heeft praktisch iedereen zijn mail op de telefoon staan, dus wat voegt WhatsApp toe? (Los van een scenario waarin mail ook ongewenst is.)

Goed iets duidelijker dan. App. oke. Er zijn zelfs argumenten te bedenken dat niet te gebruiken een op een met jeugd.
Maar vind je echt dat een predikant kan weigeren bereikbaar te zijn per email?


En zo ja, wat zou je er dan van vinden als gezegd zou worden: je kunt me niet bellen, maar alleen per mail te bereiken?
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
Goed iets helder dan. App. oke. Er zijn zelfs argumenten te bedenken dat niet te gebruiken een op een met jeugd.
Maar vind je echt dat een predikant kan weigeren bereikbaar te zijn per email?

En zo ja, wat zou je er dan van vinden als gezegd zou worden: je kunt me niet bellen, maar alleen per mail te bereiken?
Los van de gedane uitspraak die mogelijk anders bedoeld is, is mijn mening.
- WhatsApp: niet nodig, maar als een dominee het handig vindt voor bijvoorbeeld kleine vragen/opmerkingen zoals een afmelding voor catechisatie of verzoek voor bijvoorbeeld trouwdatum dan heb ik er ook niks tegen.
- telefoon essentieel voor dringende zaken, zoals bijvoorbeeld een ernstig zieke. Ik vind het logisch als een dominee bijvoorbeeld zegt 'maandag werk ik geconcentreerd aan mijn preken dus dan aub alleen bellen voor dringende zaken.'
- mail is voor sommige zaken noodzakelijk en ook erg praktisch, omdat je dan minder gestoord wordt door telefoontje.
- onaangekondigd bezoek aan de deur kan, maar het is vervelend als dit veel gebeurd. Maak als het enigszins kan even een afspraakje als je de dominee wil spreken.

Overigens vind ik de bovenstaande punten ook van toepassing bij bijvoorbeeld een huisarts, bank of accountant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

Wat een bijzondere discussie dit.
Het lijkt me dat een kerkenraad in overleg met een predikant zelf mag bepalen, hoe, wie en wanneer iemand bereikbaar is.

Ook bijzonder trouwens dat dit een plaats in de preek krijgt, dit hoort gewoon in het kerkblad thuis, of - als ze die hebben - in de gemeente-app.

Meest bijzondere vind ik wel dat mensen een preek na gaan zitten luisteren voor dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Zeker, er zijn op internet tal van typecursussen te vinden, sommige zelfs gratis. Die zijn echt niet voorbehouden aan middelbare-school-scholieren.
DuckTypen schreef: - DuckTypen is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar
- DuckTypen is volledig online, dus met internet overal en altijd te spelen
- DuckTypen is een jaar te spelen, gemiddeld worden diploma’s binnen een half jaar gehaald
- DuckTypen is dé online typecursus waar kinderen zelf voor gaan zitten!
- DuckTypen is de enige typecursus van het bekende en vertrouwde merk Donald Duck.
Het merk met de grootste gun-factor en breed omarmd door Nederland.
;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

Ik ben erg blij dat onze predikant oa WhatsApp gebruikt. Het leverde al menig mooi contact op, niet in de laatste plaats met zijn catechisanten. Regelmatig levert het na een vraag een kort antwoord en vervolgens een afgesproken gesprek, een wandeling, of telefoontje op. In onze gemeente ervaar ik dit als een vorm van herderlijk bezig zijn. Het past ook bij zowel predikant als gemeente.

Doordat hij een bedrijfsaccount gebruikt (uiteraard ook voor telefonie en mail) kan hij privé ook gemakkelijk scheiden van werk. Het gevoel van altijd bereikbaar moeten zijn zal vast een punt van blijvende aandacht zijn.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Komt dit voor?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Ararat schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Komt dit voor?
Geen idee ik heb het nooit aan de studenten gevraagd ;). Ik kan het mij wel goed voorstellen. Ik ken genoeg mannen die niet blind met 10 vingers kunnen typen. Als je bijvoorbeeld chauffeur, timmerman of een ander praktisch beroep heb, dan is de kans groot dat je weinig achter de computer zit. In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door huisman »

Zoek op Google op ""
Tiberius schreef:Wat een bijzondere discussie dit.
Het lijkt me dat een kerkenraad in overleg met een predikant zelf mag bepalen, hoe, wie en wanneer iemand bereikbaar is.

Ook bijzonder trouwens dat dit een plaats in de preek krijgt, dit hoort gewoon in het kerkblad thuis, of - als ze die hebben - in de gemeente-app.

Meest bijzondere vind ik wel dat mensen een preek na gaan zitten luisteren voor dit soort dingen.
Eens. Lees deze discussie en verbaas mij dat niemand de negatieve kanten belicht van app contacten. Ik weet van beginnende predikanten in de CGK dat zij gewaarschuwd worden op de TUA voor de negatieve kanten van appen.
Pastorale zaken bespreken één op één via de app kan grote problemen opleveren. Op een app-gesprek zit geen enkele geheimhouding en kan (zelfs verknipt) doorgestuurd worden naar een ieder.

App zou ik alleen gebruiken om een afspraak te maken/bevestigen of andere zakelijke info. Verder is het erg handig om een groep (JV/Catechisanten enz. ) in één keer van informatie te voorzien.

Helaas is er in het verleden een voorbeeld van seksueel getinte apps van een pastor richting jonge meisjes.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

Seksueel getinte apps mag natuurlijk helemaal niet.
Discussies, pastorale zaken en dergelijke moet je ook niet via mail of whatsapp voeren, maar om afspraken te maken, informatie te delen, enz. zijn het prima media.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door refo »

MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Weet iemand of de studenten ook typles krijgen/kunnen krijgen. Voor een student die weinig achter een computer zit, kan het best een uitdaging zijn om vlot teksten te typen.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Komt dit voor?
Geen idee ik heb het nooit aan de studenten gevraagd ;). Ik kan het mij wel goed voorstellen. Ik ken genoeg mannen die niet blind met 10 vingers kunnen typen. Als je bijvoorbeeld chauffeur, timmerman of een ander praktisch beroep heb, dan is de kans groot dat je weinig achter de computer zit. In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Ik hanteer achter de computer het Internationale Tweevingersysteem.
Snel genoeg.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Van maandag 7 uur tot zaterdag 23 uur zeker?
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bevindelijk »

huisman schreef:Zoek op Google op ""
Tiberius schreef:Wat een bijzondere discussie dit.
Het lijkt me dat een kerkenraad in overleg met een predikant zelf mag bepalen, hoe, wie en wanneer iemand bereikbaar is.

Ook bijzonder trouwens dat dit een plaats in de preek krijgt, dit hoort gewoon in het kerkblad thuis, of - als ze die hebben - in de gemeente-app.

Meest bijzondere vind ik wel dat mensen een preek na gaan zitten luisteren voor dit soort dingen.
Eens. Lees deze discussie en verbaas mij dat niemand de negatieve kanten belicht van app contacten. Ik weet van beginnende predikanten in de CGK dat zij gewaarschuwd worden op de TUA voor de negatieve kanten van appen.
Pastorale zaken bespreken één op één via de app kan grote problemen opleveren. Op een app-gesprek zit geen enkele geheimhouding en kan (zelfs verknipt) doorgestuurd worden naar een ieder.

App zou ik alleen gebruiken om een afspraak te maken/bevestigen of andere zakelijke info. Verder is het erg handig om een groep (JV/Catechisanten enz. ) in één keer van informatie te voorzien.

Helaas is er in het verleden een voorbeeld van seksueel getinte apps van een pastor richting jonge meisjes.
Helemaal eens. App contact uitsluitend zakelijk. Ik denk dat je ander contact gewoon niet moet willen.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
MGG schreef:In privé gebruik ik mijn computer max 1x per week.
Van maandag 7 uur tot zaterdag 23 uur zeker?
Nee de enkele keer dat ik twee schermen wil gebruiken. Verder doe ik alles op mijn telefoon.
Plaats reactie