Afscheid en intrede [2]

KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KB_ »

J.C. Philpot schreef:Afgelopen zondag heeft ds. J. Th. Pronk komende van Sirjansland (zoon van wijlen ds. M. Pronk) intrede gedaan in de Providence Reformed Church in Grand Rapids. Deze gemeente (o.a. in het verleden gediend door Ds. D.J. Budding) is een behoudende gemeente in de zeer pluriforme Reformed Church of America (zeg maar de Nederlands Hervormde kerk in America, destijd gesticht door Nederlandse emigranten).

Installation Service of Rev. J. Th. Pronk
Dr. J. Bilkes 2 Corinthians 3:5
Theme: Our Sufficiency Is Of God
Rev. John Sherrill - Interrogation of the Minister and Congregation
Address from the Classis Supervisor
Rev. Bruce Kuiper
Welcome To Rev. Pronk from area churches and the Consistory - Elder Don VanderBoon
Inaugural Sermon By Pastor Pronk
John 1:29-34 Behold The Lamb Of God

Na te kijken op: https://www.sermonaudio.com/solo/prcgr/ ... 043187523/
Bedankt die ga ik naluisteren. Het is een erg bijbelgetrouwe gemeente met een schriftuurlijke prediking. Gevormd door ex-NRC'ers die in eerste instantie meegingen met ds. Beeke maar daarna weer los kwamen te staan. De gemeente is niet heel groot. Binnen de RCA is het nu de enige gemeente met contacten met de rechter flank van de gereformeerde bond. Vroeger waren er wel meer gemeenten binnen de RCA die gelinkt waren aan de gereformeerde bond. Maar de gemeente in Alberta is Free Reformed geworden, Springford deels HHK deels FRC en de gemeente in Wisconsin is denk ik verdwenen. Providence in Grand Rapids is als enige overgebleven binnen de RCA. De RCA is soms erg vrijzinnig. Maar praktisch gezien doen ze heel veel samenwerken met de FRC. Daar zal ds. Pronk ook wel veel prekenbeurten mogen vervullen. Voor de gemeente in Kalamazoo is het ook wel fijn. De NRC is daar door ds Hofman gescheurd maar de groep die is los komen te staan heeft zich nog nergens bij aangesloten en werkt ook veel samen met Providence.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

KB_ schreef:
J.C. Philpot schreef:Afgelopen zondag heeft ds. J. Th. Pronk komende van Sirjansland (zoon van wijlen ds. M. Pronk) intrede gedaan in de Providence Reformed Church in Grand Rapids. Deze gemeente (o.a. in het verleden gediend door Ds. D.J. Budding) is een behoudende gemeente in de zeer pluriforme Reformed Church of America (zeg maar de Nederlands Hervormde kerk in America, destijd gesticht door Nederlandse emigranten).

Installation Service of Rev. J. Th. Pronk
Dr. J. Bilkes 2 Corinthians 3:5
Theme: Our Sufficiency Is Of God
Rev. John Sherrill - Interrogation of the Minister and Congregation
Address from the Classis Supervisor
Rev. Bruce Kuiper
Welcome To Rev. Pronk from area churches and the Consistory - Elder Don VanderBoon
Inaugural Sermon By Pastor Pronk
John 1:29-34 Behold The Lamb Of God

Na te kijken op: https://www.sermonaudio.com/solo/prcgr/ ... 043187523/
Bedankt die ga ik naluisteren. Het is een erg bijbelgetrouwe gemeente met een schriftuurlijke prediking. Gevormd door ex-NRC'ers die in eerste instantie meegingen met ds. Beeke maar daarna weer los kwamen te staan. De gemeente is niet heel groot. Binnen de RCA is het nu de enige gemeente met contacten met de rechter flank van de gereformeerde bond. Vroeger waren er wel meer gemeenten binnen de RCA die gelinkt waren aan de gereformeerde bond. Maar de gemeente in Alberta is Free Reformed geworden, Springford deels HHK deels FRC en de gemeente in Wisconsin is denk ik verdwenen. Providence in Grand Rapids is als enige overgebleven binnen de RCA. De RCA is soms erg vrijzinnig. Maar praktisch gezien doen ze heel veel samenwerken met de FRC. Daar zal ds. Pronk ook wel veel prekenbeurten mogen vervullen. Voor de gemeente in Kalamazoo is het ook wel fijn. De NRC is daar door ds Hofman gescheurd maar de groep die is los komen te staan heeft zich nog nergens bij aangesloten en werkt ook veel samen met Providence.
Heb ik nog niet gelezen in RD of SB. Wat is de reden?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

KB_ schreef:De NRC is daar door ds Hofman gescheurd
Poeh, wat een nieuws joh. Schrik ervan. Vooral ook omdat ik (maar is subjectief) ds. Hofman altijd als een verbinder ervaar.

Hoe moet ik je uitspraak duiden? Heeft ds. Hofman eigenhandig de gemeente gescheurd? En/of heeft de gemeente zichzelf gescheurd?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een (voor sommigen) te afsnijdende prediking, volgens mij. Vreemd, want ik heb er in zijn Dordtse tijd nooit over gehoord.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Een (voor sommigen) te afsnijdende prediking, volgens mij. Vreemd, want ik heb er in zijn Dordtse tijd nooit over gehoord.
Betekent dat hetzelfde als 'te bevindelijk'of 'te zwaar'?
Wel heel naar voor zo'n dominee en allen die de breuk niet hadden gewild.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 03 jan 2022, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
KB_ schreef:De NRC is daar door ds Hofman gescheurd
Poeh, wat een nieuws joh. Schrik ervan. Vooral ook omdat ik (maar is subjectief) ds. Hofman altijd als een verbinder ervaar.

Hoe moet ik je uitspraak duiden? Heeft ds. Hofman eigenhandig de gemeente gescheurd? En/of heeft de gemeente zichzelf gescheurd?
Dit zou toch geen nieuws zijn als je de overzeese ontwikkelingen volgt de afgelopen 25 jaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Ik heb er ook nog niets over gelezen. Wanneer is het gescheurd? Of is het een 'stille scheuring' zoals je in veel GG's ziet momenteel ?
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KB_ »

GerefGemeente-lid schreef:Een (voor sommigen) te afsnijdende prediking, volgens mij. Vreemd, want ik heb er in zijn Dordtse tijd nooit over gehoord.
Nou maar dat is echt niet juist. Ik ben er niet heel dichtbij betrokken dus ga de redenen niet uit de doeken doen want straks verspreid ik onwaarheden en dat is zondig maar met afsnijden heeft het niet te maken! De gescheurde groep had in Holland in het kerkverband gepast maar hier zijn er op dat vlak allerlei ontwikkeling gaande
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Job schreef:
KB_ schreef:De NRC is daar door ds Hofman gescheurd
Poeh, wat een nieuws joh. Schrik ervan. Vooral ook omdat ik (maar is subjectief) ds. Hofman altijd als een verbinder ervaar.

Hoe moet ik je uitspraak duiden? Heeft ds. Hofman eigenhandig de gemeente gescheurd? En/of heeft de gemeente zichzelf gescheurd?
Dit zou toch geen nieuws zijn als je de overzeese ontwikkelingen volgt de afgelopen 25 jaar.
Klopt, die volg ik nauwelijks. Kun je het kort uitleggen?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:Ik heb er ook nog niets over gelezen. Wanneer is het gescheurd? Of is het een 'stille scheuring' zoals je in veel GG's ziet momenteel ?
#gg-focus-alert. Het gaat hier over een overzeese GG, maar die stille (en luidruchtiger) scheuringen zie je bepaald niet alleen in de GG. Neem bijvoorbeeld het verval en de afval in PKN en CGK. Laat het alsjeblieft niet gelijk weer gekoppeld worden aan wat er mis gaat in de Gereformeerde Gemeenten. Elke zorg is er één teveel en een aanklacht, maar voorlopig staat het nog in geen verhouding in tot wat je bijvoorbeeld in de CGK of PKN allemaal ziet gebeuren.
Trouwens: in het algemeen opgemerkt. Voor velen die graag benadrukken wat er mis gaat in de GG is ds. Hofman juist iemand die ze graag in hun kamp plaatsen. Dus alsjeblieft... niet gelijk weer die link.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef:
Job schreef:
KB_ schreef:De NRC is daar door ds Hofman gescheurd
Poeh, wat een nieuws joh. Schrik ervan. Vooral ook omdat ik (maar is subjectief) ds. Hofman altijd als een verbinder ervaar.

Hoe moet ik je uitspraak duiden? Heeft ds. Hofman eigenhandig de gemeente gescheurd? En/of heeft de gemeente zichzelf gescheurd?
Dit zou toch geen nieuws zijn als je de overzeese ontwikkelingen volgt de afgelopen 25 jaar.
Klopt, die volg ik nauwelijks. Kun je het kort uitleggen?
Nee, want ik zou mogelijk onvolledig zijn, of geen recht doen aan alles wat er gebeurt of alles evenwichtig beschouwen. Ik meende ook enig sarcasme te bespeuren in je zin over het scheuren, maar dat kan ik mis hebben. Overigens meende ik dat hier op RF eerder een heldere bijdrage over is geformuleerd. De zoekfunctie zou daarbij kunnen helpen.

Daarnaast lenen problemen in een gemeente zich meer voor verootmoediging, wat een uitgebreide bespreking daarvan vaak in de weg staat. Ik heb zelfs al weer een beetje spijt van mijn bijdrage op jouw eerste post.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:Nee, want ik zou mogelijk onvolledig zijn, of geen recht doen aan alles wat er gebeurt of alles evenwichtig beschouwen. Ik meende ook enig sarcasme te bespeuren in je zin over het scheuren, maar dat kan ik mis hebben. Overigens meende ik dat hier op RF eerder een heldere bijdrage over is geformuleerd. De zoekfunctie zou daarbij kunnen helpen.

Daarnaast lenen problemen in een gemeente zich meer voor verootmoediging, wat een uitgebreide bespreking daarvan vaak in de weg staat. Ik heb zelfs al weer een beetje spijt van mijn bijdrage op jouw eerste post.
Ben ik het mee eens, je laatste post. Dan laten we het erbij. Het dient geen goed te verantwoorden doel inderdaad.
Ik heb mijn opmerking niet sarcastisch bedoeld over het scheuren. Ik zat te puzzelen op hoe je je formulering bedoelde.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, want ik zou mogelijk onvolledig zijn, of geen recht doen aan alles wat er gebeurt of alles evenwichtig beschouwen. Ik meende ook enig sarcasme te bespeuren in je zin over het scheuren, maar dat kan ik mis hebben. Overigens meende ik dat hier op RF eerder een heldere bijdrage over is geformuleerd. De zoekfunctie zou daarbij kunnen helpen.

Daarnaast lenen problemen in een gemeente zich meer voor verootmoediging, wat een uitgebreide bespreking daarvan vaak in de weg staat. Ik heb zelfs al weer een beetje spijt van mijn bijdrage op jouw eerste post.
Ben ik het mee eens, je laatste post. Dan laten we het erbij. Het dient geen goed te verantwoorden doel inderdaad.
Ik heb mijn opmerking niet sarcastisch bedoeld over het scheuren. Ik zat te puzzelen op hoe je je formulering bedoelde.
Als ik sarcasme bespeurde die je niet bedoelde, excuus. Fijn te begrijpen dat je het zo niet bedoeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Robert112
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2019, 16:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Robert112 »

Toch is er in de dordtse periode ook het nodige gebeurd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Delftenaar »

Dat zal.

Laten we het verleden maar zijn hoe het was.
Aan het heden hebben we al genoeg bagage.
Plaats reactie