Afscheid en intrede [2]

Henk J
Berichten: 2584
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: Tja, het is toch ook meer voor de eigen gemeente? En bevriende predikanten kunnen wellicht een andere keer op bezoek komen bij hem thuis toch? En anders preken zij een keer niet op zondag.
Kan allemaal wel maar er is ook niks mis met een tweetal diensten doordeweeks.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Tja, het is toch ook meer voor de eigen gemeente? En bevriende predikanten kunnen wellicht een andere keer op bezoek komen bij hem thuis toch? En anders preken zij een keer niet op zondag.
Kan allemaal wel maar er is ook niks mis met een tweetal diensten doordeweeks.
Daar is ook niets mis mee.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

Ik vind het bijzonder wanneer het zo zwart ziet van de broeders (en zusters) dat de eigen gemeenteleden moeten zoeken naar een laatste plekje.
Ik zou zeggen: Houd het vooral voor de eigen gemeente, houd het een beetje beperkt.

... en anders is daar nog de livestream.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik zou het ook een beetje onzin vinden om zoveel belangstellenden te vragen bij een tweede of derde bevestiging. Ik zou geen andere functie weten waarbij dat gebruikelijk is. Maar goed. Er is ook niets mis mee als iedereen zoiets op zijn eigen manier doet, toch?

De één wil graag een groots afscheidsdiner als hij een nieuwe baan krijgt, en de ander laat het het liefst vrijwel ongemerkt voorbijgaan.

Dat is de ene kant. Voor zover zoiets functioneert op een aristocratische manier, zou het ook kwalijk kunnen zijn, als een soort bevestiging van een geestelijke elite. Maar dat lijkt mij vooralsnog een beetje overdreven, hoewel je zulke happenings vooral ziet in kerkelijke gemeenschappen met een domineescultus.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:De vraag is niet zozeer wat een ware of valse kerk is (al heb ik daar uiteraard wel mijn gedachten over, zeker als je typt dat een valse kerk haar eigen ordinantiën meer macht en autoriteit toe schrijft dan het Woord Gods), maar wat men vindt dat de ware kerk is.
Ik typte letterlijk de tekst van Artikel 29 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis, ofwel Belijdenis des Geloofs. Door Guido de Brès opgesteld en het is één van de Drie Formulieren van Enigheid. Daaraan heb ik niets toegevoegd of weggelaten. Als u het er niet mee eens bent kunt u de ondertekening van de drie formulieren ook wel schappen en onze nieuwe visie voor onszelf bedenken. Deze belijdenis is altijd door de ware kerk erkent. Laten we daarbij blijven. Het is niet: Ik vindt dit, of ik zie dat zo, dat is wel van deze tijd, maar zo spreekt onze oude en beproefde belijdenis niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Maar ook met letterlijke citaten kun je natuurlijk de plank misslaan, namelijk als je ze niet in hun verband leest of in het juiste verband toepast.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar ook met letterlijke citaten kun je natuurlijk de plank misslaan, namelijk als je ze niet in hun verband leest of in het juiste verband toepast.
Zeg dan maar: slaat de belijdenis de plank hier mis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar ook met letterlijke citaten kun je natuurlijk de plank misslaan, namelijk als je ze niet in hun verband leest of in het juiste verband toepast.
Zeg dan maar: slaat de belijdenis de plank hier mis?
:)

Nee. Jij slaat de plank mis met de belijdenis. Al moet ik zeggen dat je de onjuiste inleidende tekst nog net had aangepast voordat ik er mijn commentaar op gaf, zodat ik dat commentaar maar weer verwijderd heb.

Maar ook met letterlijke bijbelteksten, uit hun verband gerukt, kun je de grootste onzin vertellen.

Jouw vraag getuigt dan ook van een groot onbegrip van hoe teksten betekenis krijgen.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar ook met letterlijke citaten kun je natuurlijk de plank misslaan, namelijk als je ze niet in hun verband leest of in het juiste verband toepast.
Zeg dan maar: slaat de belijdenis de plank hier mis?
:)

Nee. Jij slaat de plank mis met de belijdenis. Al moet ik zeggen dat je de onjuiste inleidende tekst nog net had aangepast voordat ik er mijn commentaar op gaf, zodat ik dat commentaar maar weer verwijderd heb.

Maar ook met letterlijke bijbelteksten, uit hun verband gerukt, kun je de grootste onzin vertellen.

Jouw vraag getuigt dan ook van een groot onbegrip van hoe teksten betekenis krijgen.
Dank u voor uw vriendelijke woorden. Ik kan me echter niet herinneren dat ik nu iets verwijderd heb?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Toch is dat vanmorgen wel gebeurd. Er stond eerst iets over 'ware kerken'. En dat heb je gelukkig weer verwijderd, want daar gaat dit artikel natuurlijk helemaal niet over.

Maar goed, ik heb het nu over de opmerkingen van nu.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Toch is dat vanmorgen wel gebeurd. Er stond eerst iets over 'ware kerken'. En dat heb je gelukkig weer verwijderd, want daar gaat dit artikel natuurlijk helemaal niet over.

Maar goed, ik heb het nu over de opmerkingen van nu.
Ik ben pas een paar minuutjes online vandaag. Dan moet er dus wel iets verwijderd zijn wat ik niet kon doen noch mij bekend is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Je bent gewoon erg vergeetachtig. Om 9.20 uur vanmorgen heb je hier een bijdrage geplaatst. Ik weet niet hoeveel minuten dat heeft gekost, maar het was in ieder geval vandaag.

Los daarvan zijn dit allemaal bijzaken. De hoofdzaak is, dat je met op zichzelf juiste uitspraken, in het verkeerde verband geplaatst, de plank flink kunt misslaan.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Tja, het is toch ook meer voor de eigen gemeente? En bevriende predikanten kunnen wellicht een andere keer op bezoek komen bij hem thuis toch? En anders preken zij een keer niet op zondag.
Kan allemaal wel maar er is ook niks mis met een tweetal diensten doordeweeks.
Klopt, al is de zondag er wel een uitgelezen dag voor.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je bent gewoon erg vergeetachtig. Om 9.20 uur vanmorgen heb je hier een bijdrage geplaatst. Ik weet niet hoeveel minuten dat heeft gekost, maar het was in ieder geval vandaag.

Los daarvan zijn dit allemaal bijzaken. De hoofdzaak is, dat je met op zichzelf juiste uitspraken, in het verkeerde verband geplaatst, de plank flink kunt misslaan.
Kan ja, ik geloof dat ik vanmorgen even heb gekeken, maar kan me niet herinneren of ik wat heb gepost. En nog even dit: lk denk denk (en hoop)
toch niet dat ik aan het vergeetsyndroom a la de minister-president lijdt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik heb er in ieder geval nog een actieve herinnering aan. :)

Maar het kan goed zijn dat je vergeetachtig wordt, natuurlijk. Het forum bewaart alles (uitgenomen de moderatie-acties).
Plaats reactie