Afscheid en intrede [2]

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

simonschenk schreef:
-DIA- schreef: De vraag blijft dan wel: Hoe kan ik die bekomen, ofwel kopen?
@Dia
Ik heb hem per mail toegestuurd
Hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refogast »

simonschenk schreef:
Refogast schreef:Is de afscheidsdienst van ds. D. de Wit ergens terug te luisteren?
Ik stuur hem naar je toe.
Hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Waar en hoe is ooit het verschijnsel van toespraken bij afscheids- en intredediensten ontstaan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Job schreef:Waar en hoe is ooit het verschijnsel van toespraken bij afscheids- en intredediensten ontstaan?
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het verschijnsel zich al lang voordoet, eigenlijk zolang ik me kan heugen, en dat betekent dat het al minstens 70 jaren gebruikelijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

-DIA- schreef:
Job schreef:Waar en hoe is ooit het verschijnsel van toespraken bij afscheids- en intredediensten ontstaan?
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het verschijnsel zich al lang voordoet, eigenlijk zolang ik me kan heugen, en dat betekent dat het al minstens 70 jaren gebruikelijk is.
Bedankt DIA. Ik vind het zelden verrijkend, ook al is de inhoud van de toespraken niet verkeerd. Jammer dat de inhoud van de preek er zo snel door in de vergetelheid raakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Job schreef:
-DIA- schreef:
Job schreef:Waar en hoe is ooit het verschijnsel van toespraken bij afscheids- en intredediensten ontstaan?
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het verschijnsel zich al lang voordoet, eigenlijk zolang ik me kan heugen, en dat betekent dat het al minstens 70 jaren gebruikelijk is.
Bedankt DIA. Ik vind het zelden verrijkend, ook al is de inhoud van de toespraken niet verkeerd. Jammer dat de inhoud van de preek er zo snel door in de vergetelheid raakt.
Dominees houden er ook niet altijd van, en wensen dan korte toespraken... Ik heb wel veranderingen bespeurd in de toespraken, bv. door de burgemeester of een wethouder: die waren vroeger geestelijk van aard, nu is het meer een propagandapraatje voor hun (burgerlijke) gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Chrisje72 »

Ik vind het wel logisch, bij afscheid nemen hoort toch gedag zeggen en elkaar bedanken?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Ds. H. Westerhout(onze oud predikant) zal in de morgendienst van dv zondag 18 september afscheid nemen van Hervormd Hasselt, hij gaat met emeritaat.
Ds. Westerhout mocht sinds 1980 dienen in achtereenvolgens de Herv. Gemeentes van Lienden, Goedereede, Zeist, Krimpen a/d IJssel, Harderwijk en Hasselt.
Hij hoopt in Nunspeet te gaan wonen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Op dv. zondag 6 november zal Prop. H.A. Neervoort uit IJsselmuiden bevestigd worden als predikant in de Herv. Gemeentes van Nieuwe Tonge en Herkingen. Ds. L. de Wit uit Ede zal hem bevestigen in de morgendienst.
In de middagdienst zal Ds H.A. Neervoort dan intrede preken.

Ds. J.J. Mulder zal op zondag 16 oktober afscheid nemen van de HWBA Krimpen a/d IJssel. :ouin
Op zondag 6 november zal hij worden bevestigd en intrede doen in Herv. Dordrecht.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Zometeen, 14.30 uur, bevestigt ds. W. Visscher ds. M. T. Al-Chalabi in het ambt, en ik vind het ook dit keer weer bijzonder dat er een Mohammed zijn ja-woord gaat geven in een christelijke kerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

aggieoudje schreef:Ds. H. Westerhout(onze oud predikant) zal in de morgendienst van dv zondag 18 september afscheid nemen van Hervormd Hasselt, hij gaat met emeritaat.
Ds. Westerhout mocht sinds 1980 dienen in achtereenvolgens de Herv. Gemeentes van Lienden, Goedereede, Zeist, Krimpen a/d IJssel, Harderwijk en Hasselt.
Hij hoopt in Nunspeet te gaan wonen.
Het lijkt wel of alle emeriti-dominees daar naar toe gaan :huhu
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Job schreef:Zometeen, 14.30 uur, bevestigt ds. W. Visscher ds. M. T. Al-Chalabi in het ambt, en ik vind het ook dit keer weer bijzonder dat er een Mohammed zijn ja-woord gaat geven in een christelijke kerk.
Zijn er die mee hebben geluisterd?
Ik merk dat ik de dienst van vanavond nog niet helemaal een plek weet te geven. Had ook nog nooit van deze uitleg gehoord, ben er wat van in de war. Maar kan ook zomaar aan mij liggen, hoor. Mogelijk zijn er die het nog wat voor me kunnen verduidelijken? In mijn herinnering zag de dominee de geschiedenis van de twee kinderen en Salomo als afschaduwing van het toevallen van het recht Gods: het eren en liefhebben van de Koning en van het Levende Kind. Ook met die tekst was hij overgebogen naar de gemeente. Ik begreep deze toepassing niet?

Belangrijk: hopelijk wil niemand op de loop gaan met wat ik hierboven schrijf, mogelijk heb ik het helemaal niet goed begrepen. Ik zou graag wat verduidelijking krijgen van iemand.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef:
Job schreef:Zometeen, 14.30 uur, bevestigt ds. W. Visscher ds. M. T. Al-Chalabi in het ambt, en ik vind het ook dit keer weer bijzonder dat er een Mohammed zijn ja-woord gaat geven in een christelijke kerk.
Zijn er die mee hebben geluisterd?
Ik merk dat ik de dienst van vanavond nog niet helemaal een plek weet te geven. Had ook nog nooit van deze uitleg gehoord, ben er wat van in de war. Maar kan ook zomaar aan mij liggen, hoor. Mogelijk zijn er die het nog wat voor me kunnen verduidelijken? In mijn herinnering zag de dominee de geschiedenis van de twee kinderen en Salomo als afschaduwing van het toevallen van het recht Gods: het eren en liefhebben van de Koning en van het Levende Kind. Ook met die tekst was hij overgebogen naar de gemeente. Ik begreep deze toepassing niet?

Belangrijk: hopelijk wil niemand op de loop gaan met wat ik hierboven schrijf, mogelijk heb ik het helemaal niet goed begrepen. Ik zou graag wat verduidelijking krijgen van iemand.
Ik moest denken aan deze uitspraak:
Een van de collegapredikanten in Rijssen ten tijde van ds. P. Honkoop is ds. W. van Tuyl, predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Omdat hij veel over ds. Honkoop heeft gehoord, wil hij hem zelf ook weleens gaan beluisteren. Als aan hem na afloop van de dienst in de Walkerk wordt gevraagd wat hij van de preek vond, antwoordt hij: 'Voor exegese krijgt hij een drie, maar voor zijn Christusverkondiging een tien plus.'
Maar ik weet niet of de moderators me toestaan dit te zeggen.

De toespraken waren overigens ook bijzonder prachtig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Evangelist »

Job schreef:
Job schreef:Zometeen, 14.30 uur, bevestigt ds. W. Visscher ds. M. T. Al-Chalabi in het ambt, en ik vind het ook dit keer weer bijzonder dat er een Mohammed zijn ja-woord gaat geven in een christelijke kerk.
Zijn er die mee hebben geluisterd?
Ik merk dat ik de dienst van vanavond nog niet helemaal een plek weet te geven. Had ook nog nooit van deze uitleg gehoord, ben er wat van in de war. Maar kan ook zomaar aan mij liggen, hoor. Mogelijk zijn er die het nog wat voor me kunnen verduidelijken? In mijn herinnering zag de dominee de geschiedenis van de twee kinderen en Salomo als afschaduwing van het toevallen van het recht Gods: het eren en liefhebben van de Koning en van het Levende Kind. Ook met die tekst was hij overgebogen naar de gemeente. Ik begreep deze toepassing niet?

Belangrijk: hopelijk wil niemand op de loop gaan met wat ik hierboven schrijf, mogelijk heb ik het helemaal niet goed begrepen. Ik zou graag wat verduidelijking krijgen van iemand.
Het was een onverantwoorde exegese en uitleg. Om in deze geschiedenis een heel systeem van Gods recht te proppen en ook nog links en rechts sneren uit te delen, geeft echt geen pas. Op deze manier over Gods recht spreken en die bijna los maken van andere deugden van God, zorgt er ook voor dat hoorders een verkeerd Godsbeeld krijgen. De verkondiging van het heil en de gewilligheid van Christus verdween achter veel dogmatische termen. Christus werd dan ook niet werkelijk verkondigd, ook al viel Zijn naam geregeld.
Al met al een groot contrast met de bevestigingspreek én de persoonlijke toespraak van ds. W. Visscher. De toespraken na de intredepreek maakten veel goed. Ds. W. Harinck heeft op eenvoudige manier haast ‘voorgedaan’ wat de nieuwe dominee van Hilversum had moeten preken als dienaar van Christus. (Maar met deze post zal ik ook wel vallen onder het oordeel van ds. Al-Chalabi: ‘Tegenwoordig zeggen ze…, en vinden ze…’)
Hartelijke groet,
Evangelist
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Silo »

De YouTube verbinding die Amersfoort normaal heeft was netjes uitgezet en niet in gebruik.

Mooie preek van ds. Visscher en hartelijke woorden van ds. Harinck. Jammer dat de nieuwe ds. van Hilversum zo schopte tegen (in zijn ogen) "links" en er was vanalles fout. Ik heb de preek ook niet helemaal kunnen begrijpen.
Plaats reactie