Afscheid en intrede [2]

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

GerGem schreef:
SanderL schreef:Gereformeerde Gemeenten

Ds. D. de Wit hoopt op D.V. woensdag 29 juni afscheid te nemen van Borssele.
Op D.V. woensdag 6 juli hoopt hij bevestigt te worden in Kesteren.
Bron afscheidsdienst?? We weten hier nog van niks...!?
Ik heb hier de data van afscheid en intrede van ds. C.A. v. Dieren ook moeten lezen. In de jongste Kerkbode (van afgelopen vrijdag) stond nog niets vermeld over de data van afscheid en intrede.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refogast »

GerGem schreef:
SanderL schreef:Gereformeerde Gemeenten

Ds. D. de Wit hoopt op D.V. woensdag 29 juni afscheid te nemen van Borssele.
Op D.V. woensdag 6 juli hoopt hij bevestigt te worden in Kesteren.
Bron afscheidsdienst?? We weten hier nog van niks...!?
Is te lezen op: https://www.kerktijden.nl/afscheid-intrede/
Geldt ook voor afscheid/intrede van ds. C.A. van Dieren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ararat »

Simon0612 schreef:
Ararat schreef:
Simon0612 schreef:
Ararat schreef:Ik zou zelf misschien zeggen Laten we veel meer bidden dat zijn tijd van prediken daar tot zegen zal zijn. Ik geef toe dat dit voortkomt uit een zekere allergie voor wat ik ervaar als kleine verwachting van een groot en belovend God. Herkent iemand dit, of is dit spijkers en laag water?
Ik hem meer het idee dat ik aan de ene kant iemand hoor die het in afhankelijkheid vraagt, en aan de andere zeide iemand die het probeert af te dwingen?
Voor het geval je bedoelt dat mijn formulering dwingend is... Schrik je daarvan? Ik denk dat je in je vertrouwelijke omgang dmv je persoonlijk gebed best ver mag gaan.
Pleiten op Gods beloften heet dat.

Als God wat beloofd heeft - en je gelooft Hem op Zijn Woord- (en waarom niet?) mag dat. Heel eerbiedig, jazeker, maar wel in eerlijke taal. Dan is er bij mij op zo'n moment niet een "zou U misschien toch alstublieft indien het mogelijk ware wíllen..." maar een eerlijk en nederig "Vader, U zei het toch Zelf, maak waar wat U... Tot eer van Uw Naam" met als vertrekpunt: Uw wil geschiede
Ja en over dat pleiten is eerder (aantal jaren terug) een flinke discussie geweest. Dan neig ik toch meer naar de opvattingen van TSD hierover. Verder wil ik liever de discussie niet in over pleiten, die van een aantal jaar geleden is vast nog vindbaar.
Ik heb ook geen zin in een stevige discussie. Zit hier ook niet zo geharnast in op dit moment. Daarom ook mijn voorzichtige woorden van mijn eerste post in deze quote. Sowieso is het lastig praten over de mate van vrijmoedigheid in ieders persoonlijk gebed. Dat kan nogal teer liggen. En terecht.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Simon0612 schreef:
Ararat schreef: Ik zou zelf misschien zeggen Laten we veel meer bidden dat zijn tijd van prediken daar tot zegen zal zijn. Ik geef toe dat dit voortkomt uit een zekere allergie voor wat ik ervaar als kleine verwachting van een groot en belovend God. Herkent iemand dit, of is dit spijkers en laag water?
Ik hem meer het idee dat ik aan de ene kant iemand hoor die het in afhankelijkheid vraagt, en aan de andere zeide iemand die het probeert af te dwingen?
Precies, "verwachting van de Heere hebben" gaan als het goed is samen met een ootmoedige en afhankelijke houding, gaan samen met God vrij willen laten (maar niet los kunnen laten) en zijn daar geen tegenstelling van en dat gevoel bekruipt me nu een beetje.
Daar ben ik het zeker mee eens. Als we maar niet een vroom 'mocht het nog eens gebeuren' laten horen, terwijl we ten diepste de Heere niet op Zijn Woord willen geloven. Dan proberen we volgens mij de schuld van onze onbekeerlijkheid bij Hem te leggen. Ik probeer te benadrukken, maar wellicht doe ik dat niet genoeg/op de juiste manier, dat wij volledig verantwoordelijk zijn voor onze eigen onbekeerlijkheid en nooit de Heere de schuld daarvan kunnen geven. Maar tegelijkertijd Hij zich zo genadig in Zijn Woord openbaart, dan nooit iemand zal kunnen zeggen dat het voor hem niet mogelijk was zalig te worden.
Ik ben het daarmee eens, maar dan komen we feitelijk weer terug op het begin.

Hoe meen je over anderen te kunnen oordelen dat het een "vroom" "mochten het eens gebeuren" niet waar en oprecht is geweest. Dat concludeer jij nu uit de mate van groei in de gemeente die je zelf waarneemt / waarnam en dat gaat mij allemaal veel te snel.

Natuurlijk ben ik het met artikel 9 helemaal eens, maar dat artikel zegt niet zoveel over het feit of de bede "dat de prediking tot zegen mag zijn" wel of niet gepast is.

Wij zijn zelf 100% verantwoordelijk ja, maar ook 100% afhankelijk van de zegen van de Heere, ook (juist ook) als het gaat om de hardheid, ongelovigheid en onbekeerlijkheid van ons hart. Dus ons eigen verantwoordelijkheid benadrukken is prima, maar als dat de notie van onze onmacht en onwil gaat overschaduwen, dan lopen we het gevaar om uiteindelijk in remonstrants vaarwater terecht te komen.

En ja, ook het verschuilen achter onze onmacht (onze onwil is vaak al lastiger) is een uiting van onze doodstaat. Ik ben daarom blij dat ik in vrijwel iedere preek, waarin onze totale onmacht ter sprake komt, ook dit punt wordt benoemd. Onze wil is verdorven en dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden, al haast ik me erbij te zeggen dat ook het overtuigen van onze onwil het werk is van de Heilige Geest en dus ook onderdeel is van "zegen op de preek".
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: Wij zijn zelf 100% verantwoordelijk ja, maar ook 100% afhankelijk van de zegen van de Heere, ook (juist ook) als het gaat om de hardheid, ongelovigheid en onbekeerlijkheid van ons hart. Dus ons eigen verantwoordelijkheid benadrukken is prima, maar als dat de notie van onze onmacht en onwil gaat overschaduwen, dan lopen we het gevaar om uiteindelijk in remonstrants vaarwater terecht te komen.
".
Vwb dat laatste: als we onze eigen onmacht en onwil Gods genade gaan laten overschaduwen, komen we in de ultraorthodoxie terecht. Waarin de preken vooral gericht zijn op wat wij allemaal niet kunnen en willen en niet op wat God allemaal wel kan en wil.
We gaan elkaar hier niet in vinden TSD, al komen we een eind bij elkaar.
Ik heb niet de verdienste van mensen bedoelt, maar wel de vinger willen leggen bij het bidden met weinig verwachting, omdat we eigenlijk niet willen geloven dat de Heere Zijn Woord meent.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:Nieuw topic voor feitelijke en officiële berichtgeving over afscheid en intrede.
Gelukkig hebben we de nagelaten schrijfsels van eilander nog!
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:Nieuw topic voor feitelijke en officiële berichtgeving over afscheid en intrede.
Gelukkig hebben we de nagelaten schrijfsels van eilander nog!
Mea culpa Piet
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Momenteel kan men live meeluisteren met de afscheidsdienst van ds. C.A. van Dieren in de Noorderkerk te Rijssen
Te zingen psalmen
Ps. 116:1,7
Ps. 89:2,8
Ps. 68:10
Ps. 121:3.4
Ps. 122:3
Schriftlezing: 2 Kor. 13

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

-DIA- schreef:Momenteel kan men live meeluisteren met de afscheidsdienst van ds. C.A. van Dieren in de Noorderkerk te Rijssen
Te zingen psalmen
Ps. 116:1,7
Ps. 89:2,8
Ps. 68:10
Ps. 121:3.4
Ps. 122:3
Schriftlezing: 2 Kor. 13

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Jouw predikant toch? Sterkte dan DIA!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door pierre27 »

Job schreef:
-DIA- schreef:Momenteel kan men live meeluisteren met de afscheidsdienst van ds. C.A. van Dieren in de Noorderkerk te Rijssen
Te zingen psalmen
Ps. 116:1,7
Ps. 89:2,8
Ps. 68:10
Ps. 121:3.4
Ps. 122:3
Schriftlezing: 2 Kor. 13

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Jouw predikant toch? Sterkte dan DIA!
Een mooie dienst was het DIA, heerlijk orgelspel ook...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Job schreef:
-DIA- schreef:Momenteel kan men live meeluisteren met de afscheidsdienst van ds. C.A. van Dieren in de Noorderkerk te Rijssen
Te zingen psalmen
Ps. 116:1,7
Ps. 89:2,8
Ps. 68:10
Ps. 121:3.4
Ps. 122:3
Schriftlezing: 2 Kor. 13

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Jouw predikant toch? Sterkte dan DIA!
Een mooie dienst was het DIA, heerlijk orgelspel ook...
Alleen het zingen ging wat verloren doordat de microfoon voor de dominee blijkbaar openstond. Normaal is dat niet te horen.
Tja... en dan zijn we nu vacant. Het is eigenlijk iets wat we heel weinig hebben gekend. Maar we hebben ook ondervonden dat leesdiensten ook niet altijd minder zijn dan de levende verkondiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door rian »

Wat een mooie en ontroerende dienst was het! En wat sprak de dominee de leden van de gemeente en in het bijzonder ook de jongeren en de kinderen hartelijk aan! Wat een gemis zal het zijn voor de gemeente van Rijssen. Erg fijn om meegeluisterd te hebben...
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Job schreef:
-DIA- schreef:Momenteel kan men live meeluisteren met de afscheidsdienst van ds. C.A. van Dieren in de Noorderkerk te Rijssen
Te zingen psalmen
Ps. 116:1,7
Ps. 89:2,8
Ps. 68:10
Ps. 121:3.4
Ps. 122:3
Schriftlezing: 2 Kor. 13

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Jouw predikant toch? Sterkte dan DIA!
Een mooie dienst was het DIA, heerlijk orgelspel ook...
Alleen het zingen ging wat verloren doordat de microfoon voor de dominee blijkbaar openstond. Normaal is dat niet te horen.
Tja... en dan zijn we nu vacant. Het is eigenlijk iets wat we heel weinig hebben gekend. Maar we hebben ook ondervonden dat leesdiensten ook niet altijd minder zijn dan de levende verkondiging.
-offtopic-
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

rian schreef:Wat een mooie en ontroerende dienst was het! En wat sprak de dominee de leden van de gemeente en in het bijzonder ook de jongeren en de kinderen hartelijk aan! Wat een gemis zal het zijn voor de gemeente van Rijssen. Erg fijn om meegeluisterd te hebben...
We weten niet wie er meegeluisterd hebben, maar we lezen wel over het zaaien aan alle wateren. Dan kan toch ook het doorgeven van een preek zijn, zelfs via internet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Job schreef:
Een mooie dienst was het DIA, heerlijk orgelspel ook...
Alleen het zingen ging wat verloren doordat de microfoon voor de dominee blijkbaar openstond. Normaal is dat niet te horen.
Tja... en dan zijn we nu vacant. Het is eigenlijk iets wat we heel weinig hebben gekend. Maar we hebben ook ondervonden dat leesdiensten ook niet altijd minder zijn dan de levende verkondiging.
Gelukkig overstemde dat niet het geheel, jullie zijn gezegend met goede organisten, dat is wel eens anders geweest heb ik begrepen.
Er is meer eenheid, een meer vast ritme, meer homogeniteit, of hoe zeg ik dat. Denken we aan de jaren 80, toen hadden we niet echt zo'n vaste lijn. Sommige organisten speelden toen ook iets sneller, anderen weer iets langzamer, in elk geval is hier meer eenheid in gekomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie