Weekdiensten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Weekdiensten

Bericht door Ararat »

refo schreef: Ik zie het voor me: 1000+ leden, 10 ouderlingen.
Daar zijn oplossingen voor die buiten dit topic vallen en ongetwijfeld uitermate uitgekauwd zijn op dit forum. ;)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

Ararat schreef:Ik zou zeggen: ambtsdragers, blijf in contact (of zoek het weer op). Bewaar je contactmoment niet voor 1x/jaar. Loop mensen -soms een tikje bewust- tegen het lijf en zeg iets van: "hé, kan het zijn dat ik je af en toe mis in de kerk?" Dan kun je in gesprek. Als je dat gesprek op de juiste toon voert voelen mensen zich gezien en werkt dat juist samenbindend. Ik denk dat veel mensen het idee hebben dat het niemand wat kan schelen of ze er al dan niet zijn.
Heel raak en heel herkenbaar.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Middelburg-Zuid: donderdag 18 augustus, 19.30 uur, ds. O.M. van der Tang uit Alblasserdam (GBS-dienst)
Meeluisteren is mogelijk: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Weekdiensten

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Middelburg-Zuid: donderdag 18 augustus, 19.30 uur, ds. O.M. van der Tang uit Alblasserdam (GBS-dienst)
Meeluisteren is mogelijk: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Van harte aanbevolen!! :langue
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Weekdiensten

Bericht door Als gast hier »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Middelburg-Zuid: donderdag 18 augustus, 19.30 uur, ds. O.M. van der Tang uit Alblasserdam (GBS-dienst)
Meeluisteren is mogelijk: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Van harte aanbevolen!! :langue
'k Hoop zeker te proberen om mee te luisteren. Dank voor het delen van de link.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Middelburg-Zuid: donderdag 18 augustus, 19.30 uur, ds. O.M. van der Tang uit Alblasserdam (GBS-dienst)
Meeluisteren is mogelijk: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Van harte aanbevolen!! :langue
Heb je ook geluisterd?
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Weekdiensten

Bericht door rian »

Gisteren weekdienst met dominee S.W. Janse gehad, we hadden hem nog nooit in ons midden gehad maar hij heeft een goede indruk achter gelaten!
Het ging over de Parel van grote waarde. Mattheüs 13:45-46
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Weekdiensten

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Middelburg-Zuid: donderdag 18 augustus, 19.30 uur, ds. O.M. van der Tang uit Alblasserdam (GBS-dienst)
Meeluisteren is mogelijk: https://gergemmiddelburgzuid.nl/kerktelefoon
Van harte aanbevolen!! :langue
Heb je ook geluisterd?
Ik was helaas verhinderd. Is de dienst na te luisteren?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Ik was helaas verhinderd. Is de dienst na te luisteren?
Nee. Helaas niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Vanavond sprak ds. B.J. van Boven in het kerkgebouw van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederand te Rijssen over
PSALM 110 vers 3
Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilige sieradiën; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
EEN GEWILLIG VOLK
1. Waaruit ze geboren zijn
2. Wanneer ze gewillig zijn
3. Waarmee ze gekleed zijn

De collecte was bestemd voor de M'Buma zending.
De gezongen psalmen waren:
Psalm 86:5
Psalm 68:5.7
Psalm 110:3
Psalm 87:3,4

Hieronder de tekst met de kanttekeningen en verwijsteksten:
In deze psalm (zijnde een kort begrip van het ganse Evangelie) spreekt David van de beroeping van Jezus Christus tot het geestelijke Koninkrijk van Zijn gemeente en Zijn eeuwig Priesterdom; tegelijk stelt hij voor ogen de geweldige overwinning over Zijn vijanden en Zijn triomf over dezelve.

3 13Uw volk zal zeer gewillig zijn 14op den dag Uwer heirkracht, 15in heilige sieradiën; 16uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.

13 Hebr. Uw volk der gewilligheden; dat is, het zal zijn een volk van grote gewilligheid, of vol gewilligheid, te weten om het Evangelie aan te nemen en om U, o Heere Jezus Christus, te dienen; ja, het zal, bij manier van spreken, de gewilligheid zelve zijn.
Ex. 25:2 Spreek tot de kinderen Israëls, dat zij voor Mij een hefoffer nemen; van allen man wiens hart zich vrijwillig bewegen zal, zult gijlieden Mijn hefoffer nemen.
Ps. 119:108 Laat U toch, o HEERE, welgevallen de vrijwillige offeranden mijns monds; en leer mij Uw rechten.
Hand. 2:41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend zielen.
Rom. 12:11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.

14 Dat is, als Gij de krachtige predicatie van het Heilig Evangelie, door de apostelen, mitsgaders vele andere verkondigers van hetzelve, zult uitzenden, om de wereld en den duivel te overwinnen en vele schapen in den waren schaapsstal te brengen.
Rom. 1:16 Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
2 Kor. 10:4 Want de wapenen van onzen krijg zijn niet vleselijk, maar krachtig door God, tot nederwerping der sterkten;
2 Kor. 10:5 Dewijl wij de overleggingen ternederwerpen, en alle hoogte die zich verheft tegen de kennis Gods, en alle gedachte gevangen leiden tot de gehoorzaamheid van Christus;
Openb. 6:2 En ik zag, en zie, een wit paard, en Die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwon.

15 Hebr. in de schoonheden of versierselen der heiligheid, of: in heilig sieraad, dat is, in heiligheid des levens en allerlei christelijke deugden, die uit het geloof hervoorkomen. Het is een gelijkenis genomen van de priesters des Ouden Testaments, die sierlijke en heilige klederen aantrokken als zij den Levitischen godsdienst verrichten zouden. Anders: in de heerlijkheden des heiligdoms, of: in het sierlijke heiligdom, dat is, in den schonen tempel; met welke woorden de kerke Gods dikwijls beduid wordt.
16 Dat is, Uw kinderen zullen U geboren worden als de dauw uit de baarmoeder des dageraads. Gelijk de dauw in den dageraad als uit een baarmoeder hervoorkomt en geboren wordt, en het gras met ontelbare droppels begiet en lieflijk bevochtigt; alzo zal het eerste licht der predicatie van het Heilig Evangelie als een dauw ontelbaar vele harten der uitverkorenen begieten en bevochtigen, en dezelve geestelijkerwijze baren. Zie Joh. 3:5, alwaar de Heere Christus den Heiligen Geest vergelijkt bij water, door hetwelk de aarde bevochtigd en vruchtbaar gemaakt wordt. Anders: het zal U van de baarmoeder des dageraads af een dauw van Uw jeugd wezen. Sommigen, zo oude als nieuwe leraars, verstaan deze woorden van de eeuwige geboorte des Zoons van den Vader, gesproken bij gelijkenis genomen van menselijke geboorte, en zetten het over: uit de baarmoeder voor den dageraad is U de dauw Uwer geboorte. Anderen verstaan het van de menswording van onzen Heere Christus en Zijn geboorte uit de maagd Maria.
Joh. 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Weekdiensten

Bericht door Ph W H Eskes »

Gisteren ging onze oud-herder en -leraar ds. W. Pieters voor, in een SGP tijdrede.
Hij was van mei 1981 t/m september 2000 aan onze gemeente verbonden en heeft voor velen een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Het was een echte tijdrede (n.a.v. de eerste verzen van Jesaja 11).
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Ph W H Eskes schreef:Gisteren ging onze oud-herder en -leraar ds. W. Pieters voor, in een SGP tijdrede.
Hij was van mei 1981 t/m september 2000 aan onze gemeente verbonden en heeft voor velen een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Het was een echte tijdrede (n.a.v. de eerste verzen van Jesaja 11).
Hij was van die tijd tot die tijd verbonden aan de NHK van Genemuiden niet met de HHK :huhu
Zelfde geldt voor dominee den Ouden tot 1-5-2004 :huhu
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Weekdiensten

Bericht door Ph W H Eskes »

Oeps ! Een rotonde.......
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Ph W H Eskes schreef:Gisteren ging onze oud-herder en -leraar ds. W. Pieters voor, in een SGP tijdrede.
Hij was van mei 1981 t/m september 2000 aan onze gemeente verbonden en heeft voor velen een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Het was een echte tijdrede (n.a.v. de eerste verzen van Jesaja 11).
Lang geleden, het moet dus wel na 1981 zijn geweest, liepen op een tweede Kerstdag rond de oude kerk van Genemuiden. Het was koud, en in de kerk zagen we door de ramen het warme licht schijnen. Het deed ons denken aan een oude kerstkaart. Uit die oude kerk klonk het zingen van de kerstzang. Ik weet, dat ik toen ook wist dat hier ds. Pieters stond. Hij schreef destijds ook in Het Gekrookte Riet, en gaf een eigen blaadje uit... :)
En ja, van de dienst van ds. Pieters wist ik, want dat werd ook afgelezen in de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Weekdiensten

Bericht door Ph W H Eskes »

Beste Dia,

N.a.v. bovenstaande bericht hier even een klein uitstapje.
Stukje van de website van ds. W. Pieters.

Het was zaterdagavond 20 juni 1981. Een warme avond. Ik zou voor de eerste keer in Genemuiden voorbereidingsdienst houden op het Heilig Avondmaal. Waarom, weet ik niet meer, maar ik was van plan over een tekst te preken, waarover ik als kandidaat al een- en andermaal had gepreekt: Psalm 143 vers 6: "Ik breid mijn handen uit tot U; mijn ziel is voor U als een dorstig land. Sela." De voorbereiding ging helemaal niet - al was het bekende stof. Ik was leeg en werd alleen maar leger. Van pure ellende ging ik tegen een uur of negen naar mijn ambtsbroeder, ds. C. Vogelaar. Ik had hem in de ruim vijf weken dat we beiden in Genemuiden woonden, leren kennen als een hartelijk-belangstellende en vaderlijk-raadgevende vriend.
Aangekomen aan de pastorie van de Gereformeerde Gemeente, eveneens aan de Langestraat, werd ik vriendelijk ontvangen. Ondanks dat het zaterdagavond was - een moeilijke avond voor predikanten om visite / bezoek te ontvangen, zo net voor de "Preekdag" - werd ik drie hoog, op zijn studeerkamer, genodigd. En daar zaten we te praten. Eerlijk vertelde ik, toen hij me vroeg hoe het ermee stond, dat ik me zo ellendig en leeg voelde … En dat ik morgen voor de eerste keer in mijn "eigen" gemeente voorbereidingspreek moest houden. Hoe moest dat nu?
Ja, wat moest hij zeggen?
Gaande het gesprek vroeg hij me waar ik over dacht te preken, de volgende morgen. Ik noemde mijn tekst. En direct daarop volgde: "O, nu begrijp ik, waarom jij zo leeg bent, zo arm! Jij wilt als een rijke preken over een tekst vol armoede, als een bezitter over het gebed van een missende …!" Mijn ziel is voor U als een dorstig land.

Nee, ik werd door deze inzichtgevende opmerking niet geestelijk of rijk, maar het was toch wel een bijzonder doorkijkje dat hij me mocht geven. En het betekende best heel veel voor me, zo aan het begin van mijn ambtelijke loopbaan, als 23 jarige predikant. Het is me bijgebleven. Wijze raad als ambtsbroeders elkaar te geven, van elkaar in ontvangst te nemen. Dat hoort bij de Pastory, het pastor zijn, dat is: herder zijn. Hoe vaak heeft God een eenvoudig, vriendelijk woord al niet gezegend?!
Dit voorval aan de Langestraat - waarbij geen kerkmuren waren; en ik weet: die zijn er nog niet - leerde mij (en misschien mag de lezer er ook iets dergelijks van leren - dat het belangrijk is als predikers om "in de huid" van de tekst te kruipen. Dat deed ík in dat geval niet. Dat schonk de Héére mij: arm gemaakt.
Eerst tot mezelf preken, dan tot de gemeente. De beste preek is die, waar de prediker uit ONDERVINDING spreekt. Waarom is dat zo? Om de eenvoudige reden dat het in kerk en pastorie, niet gaat over een religie, maar over een relatie. Religie is het geheel van waarheden. Daar hun je heel afstandelijk over praten. Maar een relatie - als je dat woord goed tot je laat doordringen, weet je dat ook - gaat over ons hart, ons diepste wezen.
Daar gaat het om, niet alleen in een voorbereidingspreek op het hoogheilig Avondmaal, maar in elke preek, en in elk psalmversje!
Plaats reactie