Weekdiensten

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Weekdiensten

Bericht door Christen »

pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Zelf heb ik wijlen ds. A. Wink in leven enkele malen horen preken, maar ook van opnames. Het is al enige tijd geleden dat ik die geluisterd heb, maar ging over de tekst dat er niemand was die de bres kon toemuren.

Ik weet dat hij erg direct kon zijn. Zo zei hij in een van de preken dat hij geen enkele waardering kon opbrengen voor mensen die op bid- en dankdagen naar andere kerken gingen. Radicaal als hij was zei hij: Nou mensen, wat mij betreft vertrekt u.
Sure, dat directe herken ik gelijk. Ik kon het bijna altijd zeer waarderen. Ze zeggen dat ik het ook wel eens ben. Ik kreeg wel eens van vooral GG predikanten te horen dat ze konden merken ik dat in mijn jeugd onder Ds. Wink heb gezeten. Ik beschouwde en beschouw het als een compliment:)
Zou ik ook maar doen ;).

Je hoort eigenlijk hoe (zijn relatie met) God zelf is, door de prediking heen, lijkt wel. Dat is dan weer een voordeel van het radicale. Een belangrijke zin van hem is voor mij: het groene licht naar boven staat altijd aan. Het klinkt zo eenvoudig, maar wat heeft dat de Heere Jezus gekost.. en zo het groene licht voor ons verworven. Iedereen die ds. Wink gekend heeft, weet dat hij een hekel aan rood licht ;). Geeft ook wel zijn karakter weer denk ik. En ik kan me voorstellen dat het ook verdriet kan geven. Misschien dat gewone preken voor hem het 'makkelijkste' waren.
In deze preek geeft hij ook weer zo'n troostende zin mee als het groene licht. Ik moet het laatste stukje nog luisteren, maar ik moet ook zo weg. Uhm.. als je verlegen zit met je situatie dan is de Weg met deze preek zeker gewezen. Dat vind ik voor onbekeerde kerkmensen heel belangrijk. Het is geen PKN preek, het is een ander dialect, ook dat dialect leer je steeds beter verstaan. Ik hou zowieso niet van over andere kerkverbanden hebben in de preek. Maak niet uit, wie er voor mijn neus staat.. Boven kom je elkaar weer tegen.. maar dan let je minder op elkaar, denk ik. Het gaat dan om God zelf.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Zanger
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2018, 17:45

Re: Weekdiensten

Bericht door Zanger »

Christen schreef:
pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Zelf heb ik wijlen ds. A. Wink in leven enkele malen horen preken, maar ook van opnames. Het is al enige tijd geleden dat ik die geluisterd heb, maar ging over de tekst dat er niemand was die de bres kon toemuren.

Ik weet dat hij erg direct kon zijn. Zo zei hij in een van de preken dat hij geen enkele waardering kon opbrengen voor mensen die op bid- en dankdagen naar andere kerken gingen. Radicaal als hij was zei hij: Nou mensen, wat mij betreft vertrekt u.
Sure, dat directe herken ik gelijk. Ik kon het bijna altijd zeer waarderen. Ze zeggen dat ik het ook wel eens ben. Ik kreeg wel eens van vooral GG predikanten te horen dat ze konden merken ik dat in mijn jeugd onder Ds. Wink heb gezeten. Ik beschouwde en beschouw het als een compliment:)
Zou ik ook maar doen ;).

Je hoort eigenlijk hoe (zijn relatie met) God zelf is, door de prediking heen, lijkt wel. Dat is dan weer een voordeel van het radicale. Een belangrijke zin van hem is voor mij: het groene licht naar boven staat altijd aan. Het klinkt zo eenvoudig, maar wat heeft dat de Heere Jezus gekost.. en zo het groene licht voor ons verworven. Iedereen die ds. Wink gekend heeft, weet dat hij een hekel aan rood licht ;). Geeft ook wel zijn karakter weer denk ik. En ik kan me voorstellen dat het ook verdriet kan geven. Misschien dat gewone preken voor hem het 'makkelijkste' waren.
In deze preek geeft hij ook weer zo'n troostende zin mee als het groene licht. Ik moet het laatste stukje nog luisteren, maar ik moet ook zo weg. Uhm.. als je verlegen zit met je situatie dan is de Weg met deze preek zeker gewezen. Dat vind ik voor onbekeerde kerkmensen heel belangrijk. Het is geen PKN preek, het is een ander dialect, ook dat dialect leer je steeds beter verstaan. Ik hou zowieso niet van over andere kerkverbanden hebben in de preek. Maak niet uit, wie er voor mijn neus staat.. Boven kom je elkaar weer tegen.. maar dan let je minder op elkaar, denk ik. Het gaat dan om God zelf.
Kun je mij zeggen welke preek dat is ?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Weekdiensten

Bericht door Christen »

Ja, het gaat over psalm 118. Je vindt het op youtube.

Het meest cgk lied komt er ook in voor ;).
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Amstelodamense »

Heb zelf twee keer bij ds Wink in de kerk gezeten, ik vond het er vreselijk. Het was een continu afgeven op andere kerkverbanden, allerlei steken onder water en een warrige schriftuitleg.

Kreeg het er koud van.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:Heb zelf twee keer bij ds Wink in de kerk gezeten, ik vond het er vreselijk. Het was een continu afgeven op andere kerkverbanden, allerlei steken onder water en een warrige schriftuitleg.

Kreeg het er koud van.
Vervelend joh!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Weekdiensten

Bericht door Bourdon16 »

Christen schreef:Ja, het gaat over psalm 118. Je vindt het op youtube.

Het meest cgk lied komt er ook in voor ;).

Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden wat 'het meest cgk lied' is..
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bourdon16 schreef:
Christen schreef:Ja, het gaat over psalm 118. Je vindt het op youtube.

Het meest cgk lied komt er ook in voor ;).

Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden wat 'het meest cgk lied' is..
Psalm 81 vers 12, denk ik.

De dominee geeft het inderdaad op bij de tussenzang, maar het versje wordt niet gezongen en lijkt er uitgeknipt te zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Weekdiensten

Bericht door Christen »

Ik begreep ook dat knip- en plakwerk ook niet. Is dat vanwege de tijd? Zal wel.

Ja, ps. 81:12. Heb ik niet van mezelf maar hoorde ik een andere knecht van de Heere zeggen.

Ja, ik luister met een andere achtergrond en met de wetenschap dat een van de duidelijkste preken op youtube gezet zal zijn. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik zelf meer bij links midden hhk/pkn/cgk de meeste aansluiting voel. Maar goed, we zijn niet alleen op de aarde.. niet alleen maar samen ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Christen schreef:Ik begreep ook dat knip- en plakwerk ook niet. Is dat vanwege de tijd? Zal wel.

Ja, ps. 81:12.

Ja, ik luister met een andere achtergrond en met de wetenschap dat een van de duidelijkste preken op youtube gezet zal zijn. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik zelf meer bij links midden hhk/pkn/cgk de meeste aansluiting voel. Maar goed, we zijn niet alleen op de aarde.. niet alleen maar samen ;)
Links/midden HHK is wel wat anders dan Links/midden pkn/cgk :huhu
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:Zelf heb ik wijlen ds. A. Wink in leven enkele malen horen preken, maar ook van opnames. Het is al enige tijd geleden dat ik die geluisterd heb, maar ging over de tekst dat er niemand was die de bres kon toemuren.

Ik weet dat hij erg direct kon zijn. Zo zei hij in een van de preken dat hij geen enkele waardering kon opbrengen voor mensen die op bid- en dankdagen naar andere kerken gingen. Radicaal als hij was zei hij: Nou mensen, wat mij betreft vertrekt u.
Sure, dat directe herken ik gelijk. Ik kon het bijna altijd zeer waarderen. Ze zeggen dat ik het ook wel eens ben. Ik kreeg wel eens van vooral GG predikanten te horen dat ze konden merken ik dat in mijn jeugd onder Ds. Wink heb gezeten. Ik beschouwde en beschouw het als een compliment:)
Een compliment wanneer je onder het gehoor van een bepaalde predikant hebt gezeten? Wat is dat voor gekkigheid?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef:
Amstelodamense schreef:Heb zelf twee keer bij ds Wink in de kerk gezeten, ik vond het er vreselijk. Het was een continu afgeven op andere kerkverbanden, allerlei steken onder water en een warrige schriftuitleg.

Kreeg het er koud van.
Vervelend joh!
Dank voor je oprechte medeleven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
Amstelodamense schreef:Heb zelf twee keer bij ds Wink in de kerk gezeten, ik vond het er vreselijk. Het was een continu afgeven op andere kerkverbanden, allerlei steken onder water en een warrige schriftuitleg.

Kreeg het er koud van.
Vervelend joh!
Dank voor je oprechte medeleven.
Graag gedaan. Goede aanvulling!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Weekdiensten

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: Links/midden HHK is wel wat anders dan Links/midden pkn/cgk :huhu
Aan welke HHG's moet ik denken als je spreekt over 'links' ?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef: Links/midden HHK is wel wat anders dan Links/midden pkn/cgk :huhu
Aan welke HHG's moet ik denken als je spreekt over 'links' ?
Abbenbroek, Soest, Schiedam, Voorschoten, Goedereede, Stolwijk, Katwijk-Benjamin, Apeldoorn, Kruiningen, Rotterdam Woudenberg, Goes :huhu
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 13 mei 2022, 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Weekdiensten

Bericht door Christen »

Luister de preek maar... dat gaat over het bevel om in te gaan door de Poort.

Daar hou ik het bij. Eigenlijk ben ik niet links of rechts maar Christen.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie