Weekdiensten

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Maar de weekdiensten zijn dus wel gebruikelijk. Ik weet geen andere hervormde gemeenten die weekdiensten houden.
Zeker wel, wij hebben ze ook.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

In Harskamp en Wekerom worden ook maandelijks een doordeweekse dienst belegd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

Vandaag geluisterd naar de dienst van afgelopen zondag uit Emmelkamp

Mooi om zoveel herkenning re zien.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weekdiensten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Maar de weekdiensten zijn dus wel gebruikelijk. Ik weet geen andere hervormde gemeenten die weekdiensten houden.

Ik zal de dienst beluisteren.
Hervormd Dordrecht heeft er ook (Bijbellezingen) en Hervormd Genemuiden ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Vandaag geluisterd naar de dienst van afgelopen zondag uit Emmelkamp

Mooi om zoveel herkenning re zien.
emmelkamp?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Vandaag geluisterd naar de dienst van afgelopen zondag uit Emmelkamp

Mooi om zoveel herkenning re zien.
emmelkamp?
Die plaats ligt in het graafschap.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor. Het was een ernstige preek over Elisa en de kolekwinten en ik had van tevoren niet verwacht dat er zoveel lessen in dit stukje zaten. Wat mij persoonlijk erg aan het denken zette was vooral de nadruk op de bedreigingen die extra zullen zijn voor kinderen van het verbond, dit had ik nog niet vaak zo nadrukkelijk gehoord als gisterenavond. Voor mij een preek die mij erg raakte (wel een echt 'oud-hervormd geluid' zoals je niet overal meer hoort in de PKN maar zeker aanbevelingswaardig om te kijken luisteren) https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 700001906h
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Weekdiensten

Bericht door 2e Hans »

Henk J schreef:In Harskamp en Wekerom worden ook maandelijks een doordeweekse dienst belegd.
Er zijn echt heel veel hervormde gemeenten met doordeweekse diensten. Vaak worden ze bijbellezingen genoemd. Ik kan nog een hele rij gemeenten opnoemen. Alle 7 gemeenten waar ik lid geweest ben hebben en hadden het. Ik snap oprecht het noemen van de plaatsnamen (alsof het een uitzondering zou zijn) niet.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Weer wat geleerd dus. Dank!
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Weekdiensten

Bericht door 2e Hans »

Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor. Het was een ernstige preek over Elisa en de kolekwinten en ik had van tevoren niet verwacht dat er zoveel lessen in dit stukje zaten. Wat mij persoonlijk erg aan het denken zette was vooral de nadruk op de bedreigingen die extra zullen zijn voor kinderen van het verbond, dit had ik nog niet vaak zo nadrukkelijk gehoord als gisterenavond. Voor mij een preek die mij erg raakte (wel een echt 'oud-hervormd geluid' zoals je niet overal meer hoort in de PKN maar zeker aanbevelingswaardig om te kijken luisteren) https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 700001906h
Wat gek, ik hoor dit geluid juist wel heel vaak in de PKN. Zeker in de Sionskerk (even scrollen naar beneden als je de link aanklikt) vertolken zeer vele verschillende dominees hetzelfde goede bericht.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

2e Hans schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor. Het was een ernstige preek over Elisa en de kolekwinten en ik had van tevoren niet verwacht dat er zoveel lessen in dit stukje zaten. Wat mij persoonlijk erg aan het denken zette was vooral de nadruk op de bedreigingen die extra zullen zijn voor kinderen van het verbond, dit had ik nog niet vaak zo nadrukkelijk gehoord als gisterenavond. Voor mij een preek die mij erg raakte (wel een echt 'oud-hervormd geluid' zoals je niet overal meer hoort in de PKN maar zeker aanbevelingswaardig om te kijken luisteren) https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 700001906h
Wat gek, ik hoor dit geluid juist wel heel vaak in de PKN. Zeker in de Sionskerk (even scrollen naar beneden als je de link aanklikt) vertolken zeer vele verschillende dominees hetzelfde goede bericht.
Ik zeg ook zeker niet dat er verder geen dominees meer zijn die dit geluid vertolken want die zijn er zeker wel (ik was zelf tot vrij recent ook nog lid van de PKN, niet in Ede overigens) , toch is het naar mijn mening wel zo dat , zoals de dominee gisterenavond ook al in de preek aangaf, er helaas door veel dominees in de PKN meer nadruk wordt gelegd op de beloften dan op de bedreigingen van het verbond, ook door een aantal dominees in de Sionkerk (in elk geval wel in de korte tijd dat ik er gekerkt heb. Het goede bericht wordt inderdaad zeker nog wel verkondigd maar het slechte bericht vaak te weinig.... )
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Rido91 schreef:
2e Hans schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor. Het was een ernstige preek over Elisa en de kolekwinten en ik had van tevoren niet verwacht dat er zoveel lessen in dit stukje zaten. Wat mij persoonlijk erg aan het denken zette was vooral de nadruk op de bedreigingen die extra zullen zijn voor kinderen van het verbond, dit had ik nog niet vaak zo nadrukkelijk gehoord als gisterenavond. Voor mij een preek die mij erg raakte (wel een echt 'oud-hervormd geluid' zoals je niet overal meer hoort in de PKN maar zeker aanbevelingswaardig om te kijken luisteren) https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 700001906h
Wat gek, ik hoor dit geluid juist wel heel vaak in de PKN. Zeker in de Sionskerk (even scrollen naar beneden als je de link aanklikt) vertolken zeer vele verschillende dominees hetzelfde goede bericht.
Ik zeg ook zeker niet dat er verder geen dominees meer zijn die dit geluid vertolken want die zijn er zeker wel (ik was zelf tot vrij recent ook nog lid van de PKN, niet in Ede overigens) , toch is het naar mijn mening wel zo dat , zoals de dominee gisterenavond ook al in de preek aangaf, er helaas door veel dominees in de PKN meer nadruk wordt gelegd op de beloften dan op de bedreigingen van het verbond, ook door een aantal dominees in de Sionkerk (in elk geval wel in de korte tijd dat ik er gekerkt heb. Het goede bericht wordt inderdaad zeker nog wel verkondigd maar het slechte bericht vaak te weinig.... )
In de HHK hoor je in een bepaalde flank ook weinig over de dreigingen van het verbond.
Plaats reactie