Weekdiensten

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bertiel »

R is in de HhK een richting waar het verbond überhaupt geen plaats heeft in de prediking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

De predikant van de Sionskerk brengt toch een zeer Bijbelse boodschap.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

Geytenbeekje schreef:
Rido91 schreef:
2e Hans schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor. Het was een ernstige preek over Elisa en de kolekwinten en ik had van tevoren niet verwacht dat er zoveel lessen in dit stukje zaten. Wat mij persoonlijk erg aan het denken zette was vooral de nadruk op de bedreigingen die extra zullen zijn voor kinderen van het verbond, dit had ik nog niet vaak zo nadrukkelijk gehoord als gisterenavond. Voor mij een preek die mij erg raakte (wel een echt 'oud-hervormd geluid' zoals je niet overal meer hoort in de PKN maar zeker aanbevelingswaardig om te kijken luisteren) https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 700001906h
Wat gek, ik hoor dit geluid juist wel heel vaak in de PKN. Zeker in de Sionskerk (even scrollen naar beneden als je de link aanklikt) vertolken zeer vele verschillende dominees hetzelfde goede bericht.
Ik zeg ook zeker niet dat er verder geen dominees meer zijn die dit geluid vertolken want die zijn er zeker wel (ik was zelf tot vrij recent ook nog lid van de PKN, niet in Ede overigens) , toch is het naar mijn mening wel zo dat , zoals de dominee gisterenavond ook al in de preek aangaf, er helaas door veel dominees in de PKN meer nadruk wordt gelegd op de beloften dan op de bedreigingen van het verbond, ook door een aantal dominees in de Sionkerk (in elk geval wel in de korte tijd dat ik er gekerkt heb. Het goede bericht wordt inderdaad zeker nog wel verkondigd maar het slechte bericht vaak te weinig.... )
In de HHK hoor je in een bepaalde flank ook weinig over de dreigingen van het verbond.
Daar heb je ook zeker gelijk in kan ik als lid van de HHK nu wel zeggen, daarom vond ik het ook best wel een hele confronterende preek met de lijnen die naar Deuteronomium 28 werden getrokken, zo scherp hoor je dat toch best weinig
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

Bertiel schreef:R is in de HhK een richting waar het verbond überhaupt geen plaats heeft in de prediking
Ik ben zelf niet in de PKN of de HHK (of destijds de NHK) grootgebracht en nog niet lang genoeg lid van de HHK dat ik zelf die richting heb opgemerkt dus dat is nieuw voor mij. Maar ik ben wel in een kerk in de uiterst rechterflank opgegroeid waar het verbond inderdaad geen plaats had in de prediking, in mijn omgeving werd vroeger denigrerend gesproken als 'dat het bij de hervormde kerk allemaal verbondskinderen waren die dachten dat het met hen daarom wel goed zou komen.' Dus misschien dat het mij daarom wel extra opviel bij deze weekdienst en aan het denken zette welke verantwoordelijk wij zelf hebben als kinderen van het verbond als wij Hem verwerpen.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

Delftenaar schreef:De predikant van de Sionskerk brengt toch een zeer Bijbelse boodschap.
Daar geef ik je geen ongelijk in (hoewel het niet mijn bedoeling is om elke dominee hier individueel op de 'weegschaal' te gaan zetten)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor.
Mooi om te lezen. Ik zou deze predikant ook weleens willen horen.

Overegen is hij geen doorsnee GB predikant (als hij uberhaubt GB lid is). Hij gaat bijvoorbeeld ook in HHK Leerbroek en Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Aslburg voor. Destijds evangeliseerde hij in Valburg onder wandelvierdaagse-gangers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

J.C. Philpot schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor.
Mooi om te lezen. Ik zou deze predikant ook weleens willen horen.

Overegen is hij geen doorsnee GB predikant (als hij uberhaubt GB lid is). Hij gaat bijvoorbeeld ook in HHK Leerbroek en Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Aslburg voor. Destijds evangeliseerde hij in Valburg onder wandelvierdaagse-gangers.
Hij staat inderdaad niet op het predikantenregister van de GB, en hij preekt inderdaad tegenwoordig meer buiten de PKN dan er binnen! Ik denk dat hij voor veel PKN-gemeenten te radicaal of te scherp of te 'zwaar' is. Ook in Ede, waar hij woensdag was, wordt hij naar mijn weten nooit op zondag uitgenodigd. In de PKN gemeente waar ik vroeger lid van was kwam hij wel regelmatig, ik herinner me dat hij toen, voor zijn emeritaat, in zijn eigen gemeente bezig was met een prekenserie over de Hebreeën en daar bij ons ook een aantal keer uit preekte. Dat zijn ook preken die mij nog altijd zijn bijgebleven. Maar zeker aanbevelenswaardig om deze predikant een keer te gaan beluisteren!
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Weekdiensten

Bericht door Thea »

Waarschijnlijk heeft het ook met de roots van ds v Leeuwen te maken. Hij komt uit de gg en misschien zelfs daarvoor nog wel ggin, maar daar ben ik niet zeker van.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Weekdiensten

Bericht door Bourdon16 »

Rido91 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor.
Mooi om te lezen. Ik zou deze predikant ook weleens willen horen.

Overegen is hij geen doorsnee GB predikant (als hij uberhaubt GB lid is). Hij gaat bijvoorbeeld ook in HHK Leerbroek en Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Aslburg voor. Destijds evangeliseerde hij in Valburg onder wandelvierdaagse-gangers.
Hij staat inderdaad niet op het predikantenregister van de GB, en hij preekt inderdaad tegenwoordig meer buiten de PKN dan er binnen! Ik denk dat hij voor veel PKN-gemeenten te radicaal of te scherp of te 'zwaar' is. Ook in Ede, waar hij woensdag was, wordt hij naar mijn weten nooit op zondag uitgenodigd. In de PKN gemeente waar ik vroeger lid van was kwam hij wel regelmatig, ik herinner me dat hij toen, voor zijn emeritaat, in zijn eigen gemeente bezig was met een prekenserie over de Hebreeën en daar bij ons ook een aantal keer uit preekte. Dat zijn ook preken die mij nog altijd zijn bijgebleven. Maar zeker aanbevelenswaardig om deze predikant een keer te gaan beluisteren!
Een tijdje geleden heeft hij bij ons gepreekt. Eerlijk gezegd viel het mij toen niet zo op. Was 'gewoon' een preek zoals ik zondag aan zondag hoor.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Weekdiensten

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
Mooi dat je het bekeken hebt! Het is een oud-predikant van Barneveld.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
Mooi dat je het bekeken hebt! Het is een oud-predikant van Barneveld.
Wellicht vragen ze de volgende keer ds v Leeuwen :huhu
ds Klaassen is ook een mogelijkheid.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Weekdiensten

Bericht door MePaul »

Rido91 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Rido91 schreef:Gisteravond bij een weekdienst (een uit serie winteravondiensten over Elisa) geweest van de Sionkerk in Ede. Hier ging ds B. Van Leeuwen voor.
Mooi om te lezen. Ik zou deze predikant ook weleens willen horen.

Overegen is hij geen doorsnee GB predikant (als hij uberhaubt GB lid is). Hij gaat bijvoorbeeld ook in HHK Leerbroek en Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Aslburg voor. Destijds evangeliseerde hij in Valburg onder wandelvierdaagse-gangers.
Hij staat inderdaad niet op het predikantenregister van de GB, en hij preekt inderdaad tegenwoordig meer buiten de PKN dan er binnen! Ik denk dat hij voor veel PKN-gemeenten te radicaal of te scherp of te 'zwaar' is. Ook in Ede, waar hij woensdag was, wordt hij naar mijn weten nooit op zondag uitgenodigd. In de PKN gemeente waar ik vroeger lid van was kwam hij wel regelmatig, ik herinner me dat hij toen, voor zijn emeritaat, in zijn eigen gemeente bezig was met een prekenserie over de Hebreeën en daar bij ons ook een aantal keer uit preekte. Dat zijn ook preken die mij nog altijd zijn bijgebleven. Maar zeker aanbevelenswaardig om deze predikant een keer te gaan beluisteren!
Hij is ooit voorgegaan in de ochtenddienst in de Sionskerk in Ede volgens mij om een familielid te dopen. Verder preekte hij vrij recent in de ochtenddienst van de hervormde gemeente Brakel (geen rechtse gb-gemeente).
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bruna »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
Toch kun je in grote lijnen wel stellen wat DDD schrijft. Het beeld wordt natuurlijk wel wat vertroebeld door gemeenten met en zonder eigen predikant. Links bijna geen weekdiensten, rechts het meest.

Maar waarom eigenlijk?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Allereerst denk ik dat weekdiensten als ze eenmaal zijn ingevoerd, niet zo snel worden afgeschaft. En in sommige gemeenten leveren de weekdiensten met bepaalde dominees die sommigen graag horen ook winst op. Verder heb ik geen idee. Er zullen ook kerkenraden zijn die de weekdiensten niet willen afschaffen omdat dat een links imago van de kerk versterkt.

Ik ben niet zo'n fan van weekdiensten, maar ik heb er niet echt iets tegen, zolang de zondagse prediking van voldoende kwaliteit is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bruna schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
Toch kun je in grote lijnen wel stellen wat DDD schrijft. Het beeld wordt natuurlijk wel wat vertroebeld door gemeenten met en zonder eigen predikant. Links bijna geen weekdiensten, rechts het meest.

Maar waarom eigenlijk?
De dikgedrukte zin is onjuist.
De Gereformeerde Gemeenten van Bodegraven, Ridderkerk-Slikkerveer, Woerden en Zeist hebben regelmatig weekdiensten, verspreid over het gehele predikantenkorps.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie