Weekdiensten

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
Toch kun je in grote lijnen wel stellen wat DDD schrijft. Het beeld wordt natuurlijk wel wat vertroebeld door gemeenten met en zonder eigen predikant. Links bijna geen weekdiensten, rechts het meest.

Maar waarom eigenlijk?
Die hebben dan Bijbelstudie of m-v verenigingen
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Bruna schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
Toch kun je in grote lijnen wel stellen wat DDD schrijft. Het beeld wordt natuurlijk wel wat vertroebeld door gemeenten met en zonder eigen predikant. Links bijna geen weekdiensten, rechts het meest.

Maar waarom eigenlijk?
De dikgedrukte zin is onjuist.
De Gereformeerde Gemeenten van Bodegraven, Ridderkerk-Slikkerveer, Woerden en Zeist hebben regelmatig weekdiensten, verspreid over het gehele predikantenkorps.
Bodegraven is misschien nu wat links, maar is van oorsprong een middengemeente. Woerden en Zeist zijn ook echt middengemeenten. Van Ridderkerk-Slikkerveer weet ik de achtergronden niet.

Bovendien: het gaat om de grote gemiddelde deler. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar zoiets als er met de GBS is, heb je met de HSV niet. Bijvoorbeeld.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar zoiets als er met de GBS is, heb je met de HSV niet. Bijvoorbeeld.
Dat is logisch. De HSV is niet toegestaan in de erediensten en in het verenigingsleven, dus hoe kun je er dan weekdiensten voor houden?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Daar hoeft de Stichting HSV zich toch niets van aan te trekken? Maar wellicht is het een schone taak voor ds. Van Olst als directeur van de EH om ook weekdiensten te gaan beleggen zoals die van de GBS.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Weekdiensten

Bericht door 2e Hans »

Rido91 schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat er verder geen dominees meer zijn die dit geluid vertolken want die zijn er zeker wel (ik was zelf tot vrij recent ook nog lid van de PKN, niet in Ede overigens) , toch is het naar mijn mening wel zo dat , zoals de dominee gisterenavond ook al in de preek aangaf, er helaas door veel dominees in de PKN meer nadruk wordt gelegd op de beloften dan op de bedreigingen van het verbond, ook door een aantal dominees in de Sionkerk (in elk geval wel in de korte tijd dat ik er gekerkt heb. Het goede bericht wordt inderdaad zeker nog wel verkondigd maar het slechte bericht vaak te weinig.... )
Zo praten over een kerk en over dominees vind ik echt niet stichtend. Volgens mij heeft een dominee de opdracht om het Woord te prediken. Nergens hoor ik in de Bijbel over “het slechte bericht te weinig verkondigen”.

U bent geen PKN, shopt doordeweeks selectief bij PKN en zegt op een nette manier negatieve dingen over dezelfde PKN.

Dat sticht mij totaal NIET!
U wel?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Bruna schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel bijzonder. Je ziet het in de GG eigenlijk alleen in midden- rechtse gemeenten.

Los daarvan was het inderdaad een mooie dienst, al vraag ik mij af of er inderdaad een groot verschil in betekenis is tussen zalig en gelukkig.
In mijn oude woonplaats zijn ook geregeld weekdiensten. Die gemeente past niet geheel bij jouw typering.
Daar staat zelfs op kerktijden de standaardtijd van de weekdienst erbij ;)
Toch kun je in grote lijnen wel stellen wat DDD schrijft. Het beeld wordt natuurlijk wel wat vertroebeld door gemeenten met en zonder eigen predikant. Links bijna geen weekdiensten, rechts het meest.

Maar waarom eigenlijk?
De dikgedrukte zin is onjuist.
De Gereformeerde Gemeenten van Bodegraven, Ridderkerk-Slikkerveer, Woerden en Zeist hebben regelmatig weekdiensten, verspreid over het gehele predikantenkorps.
Inderdaad. Ds. Van der Net ging wekelijks doordeweeks voor in allerlei soorten gemeenten. Ook ds. Zondag doet het regelmatig volgens mij. Het is echt geen hobby van rechts.
Wel is het een feit dat linkse (en midden) gemeenten doordeweeks vaak meer activiteiten hebben. Dan is er natuurlijk minder behoefte aan een extra dienst.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:Inderdaad. Ds. Van der Net ging wekelijks doordeweeks voor in allerlei soorten gemeenten. Ook ds. Zondag doet het regelmatig volgens mij. Het is echt geen hobby van rechts.
Wel is het een feit dat linkse (en midden) gemeenten doordeweeks vaak meer activiteiten hebben. Dan is er natuurlijk minder behoefte aan een extra dienst.
Ds. Zondag houdt geregeld Bijbellezingen in Dordrecht inderdaad.

En ds. Baan gaat de laatste tijd ook met enige regelmaat voor in weekdiensten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

2e Hans schreef:
Rido91 schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat er verder geen dominees meer zijn die dit geluid vertolken want die zijn er zeker wel (ik was zelf tot vrij recent ook nog lid van de PKN, niet in Ede overigens) , toch is het naar mijn mening wel zo dat , zoals de dominee gisterenavond ook al in de preek aangaf, er helaas door veel dominees in de PKN meer nadruk wordt gelegd op de beloften dan op de bedreigingen van het verbond, ook door een aantal dominees in de Sionkerk (in elk geval wel in de korte tijd dat ik er gekerkt heb. Het goede bericht wordt inderdaad zeker nog wel verkondigd maar het slechte bericht vaak te weinig.... )
Zo praten over een kerk en over dominees vind ik echt niet stichtend. Volgens mij heeft een dominee de opdracht om het Woord te prediken. Nergens hoor ik in de Bijbel over “het slechte bericht te weinig verkondigen”.

U bent geen PKN, shopt doordeweeks selectief bij PKN en zegt op een nette manier negatieve dingen over dezelfde PKN.

Dat sticht mij totaal NIET!
U wel?
Sorry, maar dit bericht raakt echt kant nog wal. Ik lees wel in mijn Bijbel een evenwichtige boodschap over vloek en zegen, dus dat zou dan toch ook van elke kansel verkondigd moeten worden?

Als je mijn bovenstaande berichten leest, lees je dat ik tit voor kort lid ben geweest van de PKN dus ik weet wel waar ik het over heb. En ik ben hier overigens niet weggegaan uit onvrede of iets dergelijks, heb er zeker een goede tijd gehad en ik zou zo weer lid worden van mijn oude gemeente. En soms is het jammer om de prediking van een aantal predikanten die je vroeger graag hoorde niet meer te horen als je lid wordt van een ander kerkverband, is dat selectief shoppen? In mijn eigen gemeente zijn weinig weekdiensten en daarom bezoek ik zo af en toe een keer een weekdienst in een andere kerk met een prediking die mij na aan het hart ligt, en of dat nu PKN of HHK is (waar ik ook regelmatig weekdiensten bezoek in een nabijgelegen gemeente ) maakt mij niet uit.

Overigens, heeft u de preek zelf ook al geluisterd?
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Weekdiensten

Bericht door 2e Hans »

Rido91 schreef:
2e Hans schreef:
Rido91 schreef:
Overigens, heeft u de preek zelf ook al geluisterd?
Jazeker, ik heb geluisterd.
Waarschijnlijk is mijn voorgaande post niet duidelijk genoeg geweest, daarom mijn uitleg.
Ik vind het raar en naar om na het goede te horen, te benoemen dat je dit bij anderen mist. Dat leidt af van de goede boodschap en je zet er generaliserend mensen en groepen mee weg, zonder dat het de personen zelf geadresseerd bereikt en zij er op kunnen reageren.
Dat is wat ik erop tegen heb.

Graag terug naar het positieve onderwerp: weekdiensten!

(en het selectief diensten bezoeken is een totaal ander hoofdstuk, wat mij erg tegenstaat).
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Weekdiensten

Bericht door Bourdon16 »

Als gast hier schreef:Kan iemand mij aan informatie helpen of er vanavond nog kerkdiensten zijn rond Bommelerwaard/ Gemeente Altena?
Kerkverband maakt niet uit.
En ben je nog ergens naar de kerk geweest?
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

2e Hans schreef:
Rido91 schreef:
2e Hans schreef:
Rido91 schreef:
Overigens, heeft u de preek zelf ook al geluisterd?
Jazeker, ik heb geluisterd.
Waarschijnlijk is mijn voorgaande post niet duidelijk genoeg geweest, daarom mijn uitleg.
Ik vind het raar en naar om na het goede te horen, te benoemen dat je dit bij anderen mist. Dat leidt af van de goede boodschap en je zet er generaliserend mensen en groepen mee weg, zonder dat het de personen zelf geadresseerd bereikt en zij er op kunnen reageren.
Dat is wat ik erop tegen heb.

Graag terug naar het positieve onderwerp: weekdiensten!

(en het selectief diensten bezoeken is een totaal ander hoofdstuk, wat mij erg tegenstaat).
Ik noem ook geen namen van dominees en ik zeg bijv zeker niet dat alleen de desbetreffende dominee maar de enige goede predikant is in de PKN. Ik zeg alleen dat je niet vaak zo een scherpe preek hoort waarbij het ook gaat over de bedreigingen over verbondskinderen bij het verwerpen van God!

En wat staat jou tegen aan het bezoeken van weekdiensten van andere kerkverbanden? Dat snap ik niet helemaal, naar jouw mening zou ik dat dus niet mogen doen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Rido91 schreef:En wat staat jou tegen aan het bezoeken van weekdiensten van andere kerkverbanden? Dat snap ik niet helemaal, naar jouw mening zou ik dat dus niet mogen doen?
Gewoon blijven doen hoor. De weekdiensten (in ieder geval in de gemeente waar ik lid ben) worden magertjes bezocht. Ik ben blij om te horen dat jij wel weekdiensten bezoekt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Weekdiensten

Bericht door 2e Hans »

Rido91 schreef:
En wat staat jou tegen aan het bezoeken van weekdiensten van andere kerkverbanden? Dat snap ik niet helemaal, naar jouw mening zou ik dat dus niet mogen doen?
Dat heb ik nergens gezegd. U leest echt anders dan ik het geschreven heb.
Ik wil graag terug naar het positieve: WEEKDIENSTEN (waar ik niet op tegen ben en ik ben ook niet tegen het bezoek ervan. Sterker nog: ik bezoek deze diensten en ook breder dan alleen 1 kerkverband).
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:Inderdaad. Ds. Van der Net ging wekelijks doordeweeks voor in allerlei soorten gemeenten. Ook ds. Zondag doet het regelmatig volgens mij. Het is echt geen hobby van rechts.
Wel is het een feit dat linkse (en midden) gemeenten doordeweeks vaak meer activiteiten hebben. Dan is er natuurlijk minder behoefte aan een extra dienst.
Ds. Zondag houdt geregeld Bijbellezingen in Dordrecht inderdaad.

En ds. Baan gaat de laatste tijd ook met enige regelmaat voor in weekdiensten.
Het gaat uiteraard over gemeenten en niet over predikanten. En het is uiteraard goed dat alle predikanten in alle gemeenten voorgaan.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Weekdiensten

Bericht door Rido91 »

2e Hans schreef:
Rido91 schreef:
En wat staat jou tegen aan het bezoeken van weekdiensten van andere kerkverbanden? Dat snap ik niet helemaal, naar jouw mening zou ik dat dus niet mogen doen?
Dat heb ik nergens gezegd. U leest echt anders dan ik het geschreven heb.
Ik wil graag terug naar het positieve: WEEKDIENSTEN (waar ik niet op tegen ben en ik ben ook niet tegen het bezoek ervan. Sterker nog: ik bezoek deze diensten en ook breder dan alleen 1 kerkverband).
Wat heeft dit zinnetje te betekenen dan? en het selectief diensten bezoeken is een totaal ander hoofdstuk, wat mij erg tegenstaat)
Plaats reactie