Weekdiensten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:
Roos2018 schreef:Ik heb eens gelezen over een dominee die een meditatie via de kerktelefoon hield.
Na afloop berichtte hij daarover dat hij "veel afname" had bemerkt.
Achteraf bleek dat door een technische storing geen enkele luisteraar de meditatie had gehoord ...
Die broeder zat zichzelf te stichten. :)
Dat is goed mogelijk. Er zijn zelfs predikanten waarbij hun eigen preek het middel tot hun bekering werd. Bijvoorbeeld ds. William Haslam uit de 19e eeuw.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Hoezo anders? Nu niet dan?
Het zal vast een dominee zijn wiens prediking mij na aan het hart ligt. Dat is meestal zo, in zulk soort situaties.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Weekdiensten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Hoezo anders? Nu niet dan?
Het zal vast een dominee zijn wiens prediking mij na aan het hart ligt. Dat is meestal zo, in zulk soort situaties.
Dan is het jammer dat de techniek verhinderde dat het opgenomen werd!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dat is goed mogelijk. Er zijn zelfs predikanten waarbij hun eigen preek het middel tot hun bekering werd. Bijvoorbeeld ds. William Haslam uit de 19e eeuw.
Een mooie en rake anekdote. Ware prediking herkend men aan de vruchten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Hoezo anders? Nu niet dan?
Het zal vast een dominee zijn wiens prediking mij na aan het hart ligt. Dat is meestal zo, in zulk soort situaties.
In dit geval niet, denk ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Hoezo anders? Nu niet dan?
Het zal vast een dominee zijn wiens prediking mij na aan het hart ligt. Dat is meestal zo, in zulk soort situaties.
In dit geval niet, denk ik.
Daar weet jij helemaal niets van. Mijn blikveld is soms breder dan verwacht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Ga in de zee vissen, Jantje Weetgraag.
-
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
Erskinees schreef:Ik ben het helemaal eens met je conclusie, mooi. Let wel: als je de hele discussie opnieuw doorneemt komen de felle reacties op de rechterkant voort op de eerste behoorlijk veroordelende post op de tegenovergestelde kant van Marion. Op dit forum werkt het vaak zo: Die kaatst....
Logisch, wie kaatst moet de bal terug verwachten. En een goeie discussie is helemaal niet erg.
Mijn laatste zin in mijn vorige post is voor iedere kant bedoeld. Niet per se tegen links ofzo.

En persoonlijk vind ik het heel erg dat gemeentes, predikanten, e.d. worden aangevallen die zich niet kunnen verdedigen. Als je niet oppast krijg je een uitholling binnen je eigen kring. En dat is zo jammer want dan creëer je vervreemding. En dat is er al zo veel.

Ik ben bang dat de vervreemding in de kerken (en misschien op RF ook wel?) momenteel het grootste wapen van de duivel is. En als ik niet oppas doe ik er ook aan mee. Maar zouden we niet moeten strijden tegen dit fenomeen?
Alle kerken kunnen zich verdedigen. Verder druk je je erg weinig specifiek uit, zodat je er alle kanten mee uit kunt. Wat is uitholling? En wat is vervreemding? En wat is 'dit fenomeen'?

Overigens blijft nog steeds de vraag wat beslag is. Mijns inziens betekent dat dat de heilige Geest kenbaar werkt door de preek. Niet dat mensen bedrukt of van slag naar huis gaan, want dat heeft niets te betekenen en het inspelen op het gevoel is meer een methode van de boze dan van God. Het heeft ook niets te maken met een ernstige preek, want depressieve mensen kunnen heel ernstig zijn, terwijl ze van het Evangelie niets hebben begrepen.

Jonathan Edwards schreef daarover een goed boek: Religious affections. Dat heb ik ooit gelezen, al is het lang geleden.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

De hele discussie overziende blijf ik erbij dat volle weekdiensten niet speciaal een teken zijn van geestelijk leven. Meer een teken van geestelijke onzekerheid. In dat geval hoeft het ook niet te verbazen dat volle avondmaalstafels niet leiden tot volle weekdiensten.

Ik heb ook nog niet echt een goed bijbels voorbeeld gezien om geestelijke honger als positief te duiden. Of het moet zijn de tekst over de pasgeboren kindertjes die erg verlangen naar zuivere melk, om daardoor op te groeien.

Overigens ben ik niet tegen weekdiensten, als het gaat om ochtend- en avondgebeden bijvoorbeeld. Maar van drie preken in de week van één predikant verwacht ik niet veel goeds.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Overigens ben ik niet tegen weekdiensten, als het gaat om ochtend- en avondgebeden bijvoorbeeld. Maar van drie preken in de week van één predikant verwacht ik niet veel goeds.
Dan zul je nog eerst een heleboel mensen ervan moeten overtuigen dat een kerkdienst zónder preek ook een kerkdienst is.
Het idee dat een kerkdienst een preek is met nog wat bijkomstigheden eromheen doet in onze kringen nog steeds opgeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat is goed mogelijk. Er zijn zelfs predikanten waarbij hun eigen preek het middel tot hun bekering werd. Bijvoorbeeld ds. William Haslam uit de 19e eeuw.
Een mooie en rake anekdote. Ware prediking herkend men aan de vruchten.
Inderdaad een treffend iets. Wat een mooie bijdrage.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Weekdiensten

Bericht door Thea »

Misschien moeten we iets genuanceerder spreken over weekdiensten. Volle kerken tijdens weekdiensten hoeft nog geen teken te zijn van honger naar Gods woord. Dat kan ook een cultureel gegeven zijn. Maar lege kerken zijn zeker geen teken van honger naar Gods woord. Ook hierin moet iedereen bij zichzelf te rade gaan. Arglistig is het hart.....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Overigens ben ik niet tegen weekdiensten, als het gaat om ochtend- en avondgebeden bijvoorbeeld. Maar van drie preken in de week van één predikant verwacht ik niet veel goeds.
Dan zul je nog eerst een heleboel mensen ervan moeten overtuigen dat een kerkdienst zónder preek ook een kerkdienst is.
Begin maar. Ik ben benieuwd.
Je kunt m.i. onmogelijk zo'n generaliserende uitspraak doen over drie preken per week. Dat is echt afhankelijk van de tijd die een predikant nodig heeft om een preek te maken, en hoeveel tijd daarvoor beschikbaar is. Daar zal heel veel verschil in zitten, denk ik.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

Misschien lukt het die predikant wel om drie goede preken per week te maken. Maar in ieder geval kost het voorbereiden van een preek tijd. Tijd die dan niet meer aan pastoraat, catechese of ... besteed kan worden.

Natuurlijk weten we allemaal dat het voorbereiden van de preek een essentieel onderdeel van de bezigheden van een predikant is. Maar als dat 95% van de werktijd van een predikant in beslag neemt is dat teveel.
Dat is ook de reden waarom predikanten in sommige andere kerkverbanden "maar" eenmaal per zondag in de eigen gemeente preken en verder elders gastbeurten verrichten. Dan hoeft er "slechts" een preek per week voorbereid te worden en blijft er meer tijd over voor de andere taken van een predikant.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Misschien lukt het die predikant wel om drie goede preken per week te maken. Maar in ieder geval kost het voorbereiden van een preek tijd. Tijd die dan niet meer aan pastoraat, catechese of ... besteed kan worden.

Natuurlijk weten we allemaal dat het voorbereiden van de preek een essentieel onderdeel van de bezigheden van een predikant is. Maar als dat 95% van de werktijd van een predikant in beslag neemt is dat teveel.
Dat is ook de reden waarom predikanten in sommige andere kerkverbanden "maar" eenmaal per zondag in de eigen gemeente preken en verder elders gastbeurten verrichten. Dan hoeft er "slechts" een preek per week voorbereid te worden en blijft er meer tijd over voor de andere taken van een predikant.
In welke kerkverbanden ?
Plaats reactie