Weekdiensten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Is er ergens een archiefwebsite van Kerktijden.nl? Ik heb het idee dat er een verandering is geweest, maar ik kan de vorige versie niet achterhalen.
Ja, dat klopt inderdaad. Je kan maximaal een jaar of anderhalf terug kijken, terwijl dat in de oude versie meer dan 8 jaar was.
Tip: je zou elk jaar alle gegevens van de Gereformeerde Gemeenten kunnen kopieren in Excel.

Dan sla je twee vliegen in 1 klap: een verantwoorde besteding van de kerstvakantie, en je bouwt op die manier een mooi gegevensbestand op, wat je kunt gebruiken om de liggingen van de gemeenten te analyseren.

Overigens is dit advies niet serieus bedoelt. Het is waarschijnlijk nuttiger om een goed boek te lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Weekdiensten

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Is er ergens een archiefwebsite van Kerktijden.nl? Ik heb het idee dat er een verandering is geweest, maar ik kan de vorige versie niet achterhalen.
Ja, dat klopt inderdaad. Je kan maximaal een jaar of anderhalf terug kijken, terwijl dat in de oude versie meer dan 8 jaar was.
Tip: je zou elk jaar alle gegevens van de Gereformeerde Gemeenten kunnen kopieren in Excel.

Dan sla je twee vliegen in 1 klap: een verantwoorde besteding van de kerstvakantie, en je bouwt op die manier een mooi gegevensbestand op, wat je kunt gebruiken om de liggingen van de gemeenten te analyseren.

Overigens is dit advies niet serieus bedoelt.
:humhihi
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Het ging mij nu om het wijzigen van tijden in de toekomst.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het ging mij nu om het wijzigen van tijden in de toekomst.
Was je te laat in de kerk dan?

Verder ga ik op andere reacties verder maar niet in. :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het ging mij nu om het wijzigen van tijden in de toekomst.
Was je te laat in de kerk dan?

Verder ga ik op andere reacties verder maar niet in. :yahoo
Digibron- De Saambinder :livre
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

Vanavond was er weer een weekdienst, de dominee ging verder met de Bijbellezingen over het leven van Simson.
Schriftlezing: Richteren 14:1-7
Thema: Simson tot een huwelijk gedreven
1. Simson wil trouwen
2. Zijn ouders gaan mee
3. Een leeuw verslagen
Nieuw voor mij was dat dit huwelijk geen zonde was van Simson maar een daad van de Heere om Simson in de gelegenheid te stellen te strijden tegen de Filistijnen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:Vanavond was er weer een weekdienst, de dominee ging verder met de Bijbellezingen over het leven van Simson.
Schriftlezing: Richteren 14:1-7
Thema: Simson tot een huwelijk gedreven
1. Simson wil trouwen
2. Zijn ouders gaan mee
3. Een leeuw verslagen
Nieuw voor mij was dat dit huwelijk geen zonde was van Simson maar een daad van de Heere om Simson in de gelegenheid te stellen te strijden tegen de Filistijnen.
Waarom zou Simson anders niet kunnen strijden? Wel een interessante gedachte.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Weekdiensten

Bericht door Bevindelijk »

Henk J schreef:Vanavond was er weer een weekdienst, de dominee ging verder met de Bijbellezingen over het leven van Simson.
Schriftlezing: Richteren 14:1-7
Thema: Simson tot een huwelijk gedreven
1. Simson wil trouwen
2. Zijn ouders gaan mee
3. Een leeuw verslagen
Nieuw voor mij was dat dit huwelijk geen zonde was van Simson maar een daad van de Heere om Simson in de gelegenheid te stellen te strijden tegen de Filistijnen.
Vreemde beredenering. Een oude uitspraak zegt: het doel heiligt de middelen niet. Dan zou Jacob ook geen zonde gedaan hebben toen hij zijn vader bedroog, dan zou Adam ook geen zonde gedaan hebben toen hij at van de boom. Want het was een daad van de Heere om te verschijnen te Bethel. En het was een daad van de Heere om Zijn Zoon te zenden.

Dat de Heere soms domme en zondige wegen gebruikt is een feit, echter is de zonde daar niet mee goed gepraat.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Weekdiensten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bevindelijk schreef:
Henk J schreef:Vanavond was er weer een weekdienst, de dominee ging verder met de Bijbellezingen over het leven van Simson.
Schriftlezing: Richteren 14:1-7
Thema: Simson tot een huwelijk gedreven
1. Simson wil trouwen
2. Zijn ouders gaan mee
3. Een leeuw verslagen
Nieuw voor mij was dat dit huwelijk geen zonde was van Simson maar een daad van de Heere om Simson in de gelegenheid te stellen te strijden tegen de Filistijnen.
Vreemde beredenering. Een oude uitspraak zegt: het doel heiligt de middelen niet. Dan zou Jacob ook geen zonde gedaan hebben toen hij zijn vader bedroog, dan zou Adam ook geen zonde gedaan hebben toen hij at van de boom. Want het was een daad van de Heere om te verschijnen te Bethel. En het was een daad van de Heere om Zijn Zoon te zenden.

Dat de Heere soms domme en zondige wegen gebruikt is een feit, echter is de zonde daar niet mee goed gepraat.
Niet zo vreemd hoor. De dominee heeft zich blijkbaar netjes aan de Bijbel gehouden. In Richteren 14 vers 4 staat het ook zo: “ Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet, dat dit van den HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen...”
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

vriend-en-metgezel schreef:
Bevindelijk schreef:
Henk J schreef:Vanavond was er weer een weekdienst, de dominee ging verder met de Bijbellezingen over het leven van Simson.
Schriftlezing: Richteren 14:1-7
Thema: Simson tot een huwelijk gedreven
1. Simson wil trouwen
2. Zijn ouders gaan mee
3. Een leeuw verslagen
Nieuw voor mij was dat dit huwelijk geen zonde was van Simson maar een daad van de Heere om Simson in de gelegenheid te stellen te strijden tegen de Filistijnen.
Vreemde beredenering. Een oude uitspraak zegt: het doel heiligt de middelen niet. Dan zou Jacob ook geen zonde gedaan hebben toen hij zijn vader bedroog, dan zou Adam ook geen zonde gedaan hebben toen hij at van de boom. Want het was een daad van de Heere om te verschijnen te Bethel. En het was een daad van de Heere om Zijn Zoon te zenden.

Dat de Heere soms domme en zondige wegen gebruikt is een feit, echter is de zonde daar niet mee goed gepraat.
Niet zo vreemd hoor. De dominee heeft zich blijkbaar netjes aan de Bijbel gehouden. In Richteren 14 vers 4 staat het ook zo: “ Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet, dat dit van den HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen...”
Het blijft uiteraard een zonde dat Simson trouwde met een heidense vrouw. Dat lijkt me wel heel duidelijk.

Bij de geschiedenis van de profeet Hosea is dat echter weer heel wat moeilijker te vatten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

De kanttekening wijst het ook aan en benoemt het recht van God om af te wijken van Zijn eigen wetten. Zie de kanttekeningen bij vers 3 en 4. Een vergelijkbare situatie zien we in Exodus 3 waar het volk Israël gouden en zilveren vaten meenemen van de Egyptenaren en waar dit geen diefstal is.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Weekdiensten

Bericht door vriend-en-metgezel »

GerefGemeente-lid schreef:Het blijft uiteraard een zonde dat Simson trouwde met een heidense vrouw. Dat lijkt me wel heel duidelijk.

Bij de geschiedenis van de profeet Hosea is dat echter weer heel wat moeilijker te vatten.
Met de woorden 'uiteraard' en 'heel duidelijk' heb ik moeite. Voor zover Simsons actie "van de Heere was" kan het geen zonde zijn, want God zet niet aan tot zonde. Maar aangezien Simson geen robot was, was hijzelf ook een betrokken actor. De vraag is dus welk deel van deze daad voor zijn eigen rekening ligt en welke motieven voor hem een rol gespeeld hebben. De Bijbel velt bij deze actie echter geen oordeel over Simson en daarom wil ik dat ook niet doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Waarom zou je een oordeel over Simson willen vellen?
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Weekdiensten

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:Het blijft uiteraard een zonde dat Simson trouwde met een heidense vrouw. Dat lijkt me wel heel duidelijk.
Zo duidelijk is dat anders niet. Er was een specifiek verbod op trouwen met iemand van de Kanaanitische volken, maar daar hoorden de Filistijnen niet bij.
We weten ook niet als deze vrouw bereid was om tot de godsdienst van Israel over te gaan of niet. We weten niet eens als Simson met haar over zijn geloof in de God van Israel gesproken heeft.
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

Vanavond was er weer een weekdienst waar de dominee verder ging over het leven van Simson als type van Christus.
Schriftlezing: Richteren 14:8-20
Thema: Simson op een filistijnse bruiloft.
1. Op weg naar de bruiloft
2. Het raadsel op de bruiloft
3. De afloop van de bruiloft
Simson is misschien wel één van de meest bijzondere personen in de Bijbel. Hij was een kind des Heeren en een type van Christus, maar deed ook vele zonden en kende een bruut en gewelddadig leven. Bij elke preek worstelt de dominee weer met welke kant van Simson hij nu te maken heeft.
Plaats reactie