Weekdiensten

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Ik geloof dat de dominee die @Marion citeert gelijk heeft.

Ik zie het ook om me heen. Gemeenten van linkse signatuur, soms groot in ledenaantal, trekken doordeweeks nog geen 10% van het eigen aantal leden, terwijl er zondags soms wel 7 avondmaalstafels zijn. Verreweg de grote meerderheid van de aanwezigen komt uit omringende gemeenten. Terwijl er ook gemeenten zijn waar men ook doordeweeks zeer trouw is in het opgaan naar Gods huis.

Ook bij ons is het teruglopende aantal mensen uit de eigen gemeente de oorzaak geweest dat de kerkenraad weekdiensten nagenoeg heeft afgeschaft. Ik weet nog wel dat er vroeger (zo'n 8 tot 12 jaar geleden) soms weekdiensten waren met predikanten (ter uiterst) rechterzijde, en dat je soms een vreemde was in je eigen kerk, omdat er meer mensen van Schoolzicht zaten... Dat is natuurlijk erg moeilijk. Enkel de zendingscommissie of de evangelisatiecommissie wil nog wel eens een weekdienst beleggen, meestal één keer per jaar. En één keer in de 4 jaar (roulerend met de gemeenten Aagtekerke, Meliskerke en Westkapelle) belegt het GBS-comité van Walcheren hier een weekdienst.
Zijn er in jullie gemeente door de week andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord dan weekdiensten?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Ik geloof dat de dominee die @Marion citeert gelijk heeft.

Ik zie het ook om me heen. Gemeenten van linkse signatuur, soms groot in ledenaantal, trekken doordeweeks nog geen 10% van het eigen aantal leden, terwijl er zondags soms wel 7 avondmaalstafels zijn. Verreweg de grote meerderheid van de aanwezigen komt uit omringende gemeenten. Terwijl er ook gemeenten zijn waar men ook doordeweeks zeer trouw is in het opgaan naar Gods huis.

Ook bij ons is het teruglopende aantal mensen uit de eigen gemeente de oorzaak geweest dat de kerkenraad weekdiensten nagenoeg heeft afgeschaft. Ik weet nog wel dat er vroeger (zo'n 8 tot 12 jaar geleden) soms weekdiensten waren met predikanten (ter uiterst) rechterzijde, en dat je soms een vreemde was in je eigen kerk, omdat er meer mensen van Schoolzicht zaten... Dat is natuurlijk erg moeilijk. Enkel de zendingscommissie of de evangelisatiecommissie wil nog wel eens een weekdienst beleggen, meestal één keer per jaar. En één keer in de 4 jaar (roulerend met de gemeenten Aagtekerke, Meliskerke en Westkapelle) belegt het GBS-comité van Walcheren hier een weekdienst.
Zijn er in jullie gemeente door de week andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord dan weekdiensten?
Jawel: Bijbelkring en Bijbelstudie. En er is een gemengd koor en een kinderkoor en een vrouwenvereniging.

Maar in de zomermaanden (van medio juni tot eind september) ligt dat nagenoeg stil. Bovendien: die andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord zijn er in gemeenten met een rechtse signatuur ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:In de HHK wordt dit alleen ter rechterzijde gedaan wat ik jammer vind.
Wat wel bij ons gedaan word is dat er elke woensdagavond een preek voor de kerkradio wordt uitgezonden.
Er zijn toch hopelijk wél andere activiteiten buiten de kerkdiensten om?
Bijbelstudiegroepen, huisbijbelkringen bijvoorbeeld.
Ja maar dan wel alleen in de wintermaanden.
Nu er corona is niets terwijl het nu makkelijker is voor mensen om mee te kijken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Jawel: Bijbelkring en Bijbelstudie. En er is een gemengd koor en een kinderkoor en een vrouwenvereniging.

Maar in de zomermaanden (van medio juni tot eind september) ligt dat nagenoeg stil. Bovendien: die andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord zijn er in gemeenten met een rechtse signatuur ook.
Dat laatste vraag ik me af. Ik zie het in ieder geval een stuk minder in een aantal van deze gemeenten (al is mijn blik beperkt), of de opkomst is er relatief erg laag (bijv. 30 mensen op een gemeente van 1000).
Maar nogmaals; ik zeg niet dat ik een verklaring aanwijs. Alleen maar dat het ons niet zo past om vooraan te staan met beschuldigingen over een gebrek aan honger naar het Woord, over situaties die we niet goed kennen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Weekdiensten

Bericht door Orchidee »

O oke, nu begrijp ik je
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Jawel: Bijbelkring en Bijbelstudie. En er is een gemengd koor en een kinderkoor en een vrouwenvereniging.

Maar in de zomermaanden (van medio juni tot eind september) ligt dat nagenoeg stil. Bovendien: die andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord zijn er in gemeenten met een rechtse signatuur ook.
Dat laatste vraag ik me af. Ik zie het in ieder geval een stuk minder in een aantal van deze gemeenten (al is mijn blik beperkt), of de opkomst is er relatief erg laag (bijv. 30 mensen op een gemeente van 1000).
Maar nogmaals; ik zeg niet dat ik een verklaring aanwijs. Alleen maar dat het ons niet zo past om vooraan te staan met beschuldigingen over een gebrek aan honger naar het Woord, over situaties die we niet goed kennen.
Beweer je nu dat ik de situatie in mijn eigen gemeente niet goed ken? Dat is wel het toppunt.

Overigens wil ik niet zeggen dat er een gebrek is aan honger naar het Woord van God. Maar het is wel tekenend dat juist de Woordverkondiging ter linkerzijde doordeweeks minder in trek is dan ter rechterzijde. En of je nu wel of geen Bijbelkring, Bijbelstudie of wat dan ook in de week hebt, dat doet daar niets van af. In de zomermaanden gaat die vergelijking bovendien al niet op. Maar ook dan blijft de opkomst vaak minimaal. Calvijn hield vroeger elke avond kerk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 18 mei 2020, 11:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Jongere schreef:
Jantje schreef:Jawel: Bijbelkring en Bijbelstudie. En er is een gemengd koor en een kinderkoor en een vrouwenvereniging.

Maar in de zomermaanden (van medio juni tot eind september) ligt dat nagenoeg stil. Bovendien: die andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord zijn er in gemeenten met een rechtse signatuur ook.
Dat laatste vraag ik me af. Ik zie het in ieder geval een stuk minder in een aantal van deze gemeenten (al is mijn blik beperkt), of de opkomst is er relatief erg laag (bijv. 30 mensen op een gemeente van 1000).
Maar nogmaals; ik zeg niet dat ik een verklaring aanwijs. Alleen maar dat het ons niet zo past om vooraan te staan met beschuldigingen over een gebrek aan honger naar het Woord, over situaties die we niet goed kennen.
Beweer je nu dat ik de situatie in mijn eigen gemeente niet goed ken? Dat is wel het toppunt.
Jantje even rustig worden, foei dat bedoeld Jongere helemaal niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef:
Jantje schreef:Jawel: Bijbelkring en Bijbelstudie. En er is een gemengd koor en een kinderkoor en een vrouwenvereniging.

Maar in de zomermaanden (van medio juni tot eind september) ligt dat nagenoeg stil. Bovendien: die andere activiteiten/ontmoetingen rond het Woord zijn er in gemeenten met een rechtse signatuur ook.
Dat laatste vraag ik me af. Ik zie het in ieder geval een stuk minder in een aantal van deze gemeenten (al is mijn blik beperkt), of de opkomst is er relatief erg laag (bijv. 30 mensen op een gemeente van 1000).
Maar nogmaals; ik zeg niet dat ik een verklaring aanwijs. Alleen maar dat het ons niet zo past om vooraan te staan met beschuldigingen over een gebrek aan honger naar het Woord, over situaties die we niet goed kennen.
Beweer je nu dat ik de situatie in mijn eigen gemeente niet goed ken? Dat is wel het toppunt.

Overigens wil ik niet zeggen dat er een gebrek is aan honger naar het Woord van God. Maar het is wel tekenend dat juist de Woordverkondiging ter linkerzijde doordeweeks minder in trek is dan ter rechterzijde. En of je nu wel of geen Bijbelkring, Bijbelstudie of wat dan ook in de week hebt, dat doet daar niets van af. In de zomermaanden gaat die vergelijking bovendien al niet op. Maar ook dan blijft de opkomst vaak minimaal. Calvijn hield vroeger elke avond kerk.
Lees nog een keer rustig wat ik schrijf en je ziet dat ik natuurlijk niet op jouw gemeente doel.

De rest van de conclusies laat ik maar voor jouw rekening. Je kunt er op deze manier heel wat trekken, ook een andere kant op. Of een conclusie niet trekken, maar dingen wel "tekenend" noemen.
Ik zou dat liever niet doen. Het is snel gesuggereerd en beelden over elkaar blijven lang hangen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Dat is waar.

Maar de vergelijking die jij suggereert, dat een gemeente ter linkerzijde vast wel een actiever verenigingsleven heeft, met Bijbelstudiegroepen, Bijbelkringen (aan huis), koren en vrouwenverenging, enzovoorts, gaat in de zomermaanden niet op, natuurlijk. Dat is het punt wat ik wel nog even wilde maken.

Ik zou al meer dan tevreden zijn als er vanaf half juni tot eind september een stuk of 10 weekdiensten gehouden werden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Weekdiensten

Bericht door helma »

'vroeger' ging ik doordeweeks altijd een keer naar de kerk. We zijn oa veel in dat kerkje op Rumelaar geweest. Nu beperk ik me tot de week diensten in eigen gemeente.
Er is inmiddels online zoveel te luisteren dat ik liever overdag een preek luister dan in de avond uit mijn gezin te moeten.
Toen ze allemaal om 7 uur op bed lagen was dat toch minder belastend.

En inderdaad, als er Bijbelkringen e.d. zijn kan ik me voorstellen dat je een keuze maakt. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat het de bedoeling is om alleen maar te consumeren en dan niet de tijd te hebben (nemen) om uit te delen. Allerlei kerkelijke activiteiten kunnen zoveel tijd opslokken dat een bezoekje aan weduwen (om maar een Bijbels voorschrift te noemen) erbij inschiet.
Laatst gewijzigd door helma op 18 mei 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Weekdiensten

Bericht door Hollander »

Lukas 18:10-14
10. Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.
11. De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12. Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13. En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14. Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja tuurlijk, DDD
Omdat het zondags mager is moeten ze het doordeweeks nog een keer overdoen...
DDD schreef:Ik denk dat dat een belangrijke verklaring is van het succes van weekdiensten en jongerenavonden. Ik heb ook wel eens naar jongerenavonden geluisterd, maar het is steeds meer van hetzelfde.
Of het was zo rijk op zondag dat je door de week nog meer wilt.
Ik kan me met regelmaat goed vinden in de reacties van DDD, maar soms zijn ze zo compleet doorgeschoten, dat ik drie keer m'n ogen moet uitwrijven om te geloven wat ik lees. Zo dus ook hierboven. Wat een onzin!! Dit is niet met feiten te staven. Deel deze reactie met de vele bezoekers van doordeweekse diensten en ze zouden je voor gek verklaren. Een merkwaardige gedachtenkronkel waarde vriend!!!

En wat die predikanten betreft, is je reactie ook niet echt geweldig. Hoe komt het dan dat veel predikanten in doordeweekse diensten vaak veel afname ervaren, en merken dat ze hun woord kwijt kunnen? Is dat een gebrek aan zelfkennis?? Kom op zeg....
Ik kan mijn idee niet bewijzen. Dat geldt voor jou ook. Maar mijn hypothese is in ieder geval met de feiten in dit draadje nog niet weerlegd.

Dat dominees meer afname ervaren als er mensen speciaal voor hen van heinde en verre komen, kan ik ook zonder rekening te houden met het werk van de heilige Geest prima verklaren. Daar komt bij dat mensen over het algemeen fijner preken als ze tevreden zijn met hun verhaal, en dat is in weekdiensten natuurlijk veel meer het geval. Dominees houden daar de preken waar ze zelf het meest tevreden over zijn. Dat is maar gelukkig ook, natuurlijk. Begrijp me goed, ik vind dat prima. Maar je kunt daar niet zoveel consequenties aan verbinden.

Bovendien spreek je op geen enkele manier mijn stellingen tegen. Waarom niet? Je kunt er toch ook inhoudelijk op ingaan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat dominees meer afname ervaren als er mensen speciaal voor hen van heinde en verre komen, kan ik ook zonder rekening te houden met het werk van de heilige Geest prima verklaren. Daar komt bij dat mensen over het algemeen fijner preken als ze tevreden zijn met hun verhaal, en dat is in weekdiensten natuurlijk veel meer het geval. Dominees houden daar de preken waar ze zelf het meest tevreden over zijn. Dat is maar gelukkig ook, natuurlijk. Begrijp me goed, ik vind dat prima. Maar je kunt daar niet zoveel consequenties aan verbinden.
Zou het ook kunnen dat die afname juist in weekdiensten zo groot kan zijn, omdat er dan mogelijk méér honger naar het Woord is?

Wat mijn ervaring vaak was, is dat weekdiensten over het algemeen veel meer beslag leggen dan de zondagse eredienst. Ik was ooit eens in een gemeente op Zuid-Beveland en zulke diensten leggen zo'n beslag, die vergeet je je hele leven nooit meer. Ik weet nog precies waar de dominee over preekte.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 mei 2020, 09:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat dominees meer afname ervaren als er mensen speciaal voor hen van heinde en verre komen, kan ik ook zonder rekening te houden met het werk van de heilige Geest prima verklaren. Daar komt bij dat mensen over het algemeen fijner preken als ze tevreden zijn met hun verhaal, en dat is in weekdiensten natuurlijk veel meer het geval. Dominees houden daar de preken waar ze zelf het meest tevreden over zijn. Dat is maar gelukkig ook, natuurlijk. Begrijp me goed, ik vind dat prima. Maar je kunt daar niet zoveel consequenties aan verbinden.
Zou het ook kunnen dat die afname juist in weekdiensten zo groot kan zijn, omdat er dan mogelijk méér honger naar het Woord is?

Wat mij vaak ervaring vaak was, is dat weekdiensten over het algemeen veel meer beslag leggen dan de zondagse eredienst. Ik was ooit eens in een gemeente op Zuid-Beveland en zulke diensten leggen zo'n beslag, die vergeet je je hele leven nooit meer. Ik weet nog precies waar de dominee over preekte.
Waarom zou er dan meer honger zijn? En waarom legden die diensten bij jou meer beslag?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Waarom zou er dan meer honger zijn?
Dat is toch redelijk eenvoudig te verklaren? Mensen die enkel uit gewoonte naar de kerk gaan, vinden 1 of 2 zondagse diensten wel genoeg. Mensen die echte honger hebben, zullen eerder geneigd zijn ook doordeweeks een dienst uit te zoeken. Dus zal het percentage hongerigen in een doordeweekse dienst ongetwijfeld hoger zijn.

En als er in een zaaltje enkele tientallen hongerige zielen tot God om de krachtige werking van de Heilige Geest, en dat verhoord word, dan zal dat zeer veel beslag leggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie