GerGem Kruiningen

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

http://www.rd.nl/kerk-religie/oud-ambts ... -1.1393311
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kort-ge ... 1803.lynkx
Altijd pijnlijk als kerkelijke zaken voor een aardse rechter moeten worden uitgevochten. Geen reclame voor de kerk en de Kerk.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Verontrustende berichten

Bericht door mcgk »

'T gaat lekker in de rechterflank van de GG zou je denken als ND lezer.
Terecht om naar een aardse rechter te gaan bij een onderwerp als deze. Kerkelijke maatregelen kan je hier theoretisch voor gebruiken, maar dat is toch meer voor arbeidsconflicten of kleine tuchtmaatregelen. Probleem is ook nog eens dat kerkelijke vergaderingen ontzettend traag besluiten. Dan kan een beroep op een aardse rechter effectiever zijn. Ook deze hebben van God de taak gekregen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Bijzonder knap staaltje werk van de vorst der duisternis: dit bericht precies op Goede Vrijdag naar buiten brengen.
Hopelijk brengt dit bericht mensen nog bij het Kruis. Ook alle betrokkenen wens ik dat toe.
Inhoudelijk weet ik niets van de zaak en ik wens er ook niets van te weten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Ach...heel erg. En geweldig beschadigend voor de zaak van Gods koninkrijk. Waarom niet buigen onder vermeend onrecht? Laat de Heere het voor je opnemen, wat zoek je bij een aardse rechter in zo'n geval? Is je naam je dan zoveel waard? Ook al lijdt Zijn zaak dan schade?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Vorst »

helma schreef:Ach...heel erg. En geweldig beschadigend voor de zaak van Gods koninkrijk. Waarom niet buigen onder vermeend onrecht? Laat de Heere het voor je opnemen, wat zoek je bij een aardse rechter in zo'n geval? Is je naam je dan zoveel waard? Ook al lijdt Zijn zaak dan schade?
Je weet natuurlijk niet of er niet meer mensen dan alleen deze man onrecht wordt aangedaan. Daarnaast, misschien weleens goed dat dit gebeurt. Er gebeuren een hoop rare dingen in bepaalde gemeenten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:http://www.rd.nl/kerk-religie/oud-ambts ... -1.1393311
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/kort-ge ... 1803.lynkx
Altijd pijnlijk als kerkelijke zaken voor een aardse rechter moeten worden uitgevochten. Geen reclame voor de kerk en de Kerk.
Maar gaf het over aan Hem, Die rechtvaardig oordeelt...
Ik geloof dat het inschakelen van een wereldse rechter hier toch niet past.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

Het verder verspreiden en bediscussiëren van dit bericht - incl. de veroordelingen van velen die geen idee hebben van de ins en outs - staat denk ik ook in het draaiboek van de duivel.

Dit is een discussieforum. Discussievraag: Wat doet dit bericht hier? Waar wil poster over "discussiëren"?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Nou, er lijkt me genoeg om over te discussiëren. Bijvoorbeeld of het inschakelen van onze burgerlijke rechter gepast is in een conflict binnen de kerk. Moeten wij dan niet liever schade lijden? En waar ligt dan de grens? Want soms is er sprake van evident machtsmisbruik. Daar doelt Vorst ook al op.

En over de vraag waarom niet blijkt dat de kerkenraad mediation heeft voorgesteld. En over de inhoud van de kwestie. En over de deskundigheid en wijsheid van kerkenraadsleden en predikanten, die soms een olifant in de porceleinkast gelijk zijn.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Het verder verspreiden en bediscussiëren van dit bericht - incl. de veroordelingen van velen die geen idee hebben van de ins en outs - staat denk ik ook in het draaiboek van de duivel.

Dit is een discussieforum. Discussievraag: Wat doet dit bericht hier? Waar wil poster over "discussiëren"?
Overigens bevat het ND-artikel al een heleboel ins en outs. Inclusief een kerkenraadsadvocaat die meent dat dit soort conflicten binnen de kerk moeten worden opgelost. Dat lijkt mij in het geheel geen juiste reactie. Ik hoop maar dat de advocaat van het gemeentelid ook goed is in dergelijke procedurele verweren. Een beroep daarop zegt in ieder geval niets over de inhoudelijke kracht van de argumenten.

Als de helft van de aantijgingen juist zijn -en ik zie niet in waarom ik bij voorbaat meer geloof moet hechten aan een niet-reagerende predikant met een machtsbelang dan aan iemand die al 24 jaar in alle bescheidenheid ambtsdrager was, terwijl ook alle openbare feiten met de lezing van die laatste overeenstemmen- dan moet de predikant onmiddellijk worden ontheven uit zijn functie.

Ik zie dus helemaal niet in waarom dit onderwerp op een discussieforum niet zou mogen worden besproken. Ik juich het erg toe dat het betrokken gemeentelid niet zomaar vertrekt, wat veel mensen zouden doen, maar de wortel van het kwaad aan de orde stelt. En dat heeft niets te maken met ergernis over zware broeders.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

Wim Anker schreef: Dit is een discussieforum. Discussievraag: Wat doet dit bericht hier? Waar wil poster over "discussiëren"?
Genoeg verontrustende zaken m.b.t. dit onderwerp. Bijv. wat is de relatie tussen een aardse rechter en de DKO? Ik zie hier nog geen veroordelingen staan dus het zal wel meevallen zolang de Mods een oogje in het zeil houden. Ik vraag me trouwens ook af hoe je 28 jaar diaken kunt zijn, ik dacht dat diakenen in de meeste gemeenten wel rond de 4 jaar doorrouleerden.
helma schreef:Ach...heel erg. En geweldig beschadigend voor de zaak van Gods koninkrijk. Waarom niet buigen onder vermeend onrecht? Laat de Heere het voor je opnemen, wat zoek je bij een aardse rechter in zo'n geval? Is je naam je dan zoveel waard? Ook al lijdt Zijn zaak dan schade?
Het is niet dat deze man een schadevergoeding vraagt, wel een rectificatie. Dat lijkt me gepast. Het stond ook in de PZC van vandaag, erg jammer. Ik hoorde onlangs nog in een preek: de andere wang toekeren en het minste willen zijn is erg toepasselijk in het christelijke leven. Denk bijv. aan het niet hameren op loonsverhoging, of soms maar akkoord gaan ondanks onrecht.
Maar wanneer jij beschuldigd wordt van een ernstige leugen en wij daar een aardse rechter voor hebben gekregen mag jij best vragen om rectificatie, het buigen onder vermeend onrecht kan dan betekenen dat je niet vraagt om een schadevergoeding of ambtsherstel. Aan kerkelijk recht heb je in deze situatie gewoonweg niet veel. De DKO is een prachtig instrument, maar gaat een conflict als deze niet oplossen. Ik zie niet in waarom je daar geen aardse rechter voor mag gebruiken, zeker niet wanneer er sprake is van machtsmisbruik.

En ik bedenk me nu :tilt : Eigenlijk heb je ook geen andere keus: je staat onder censuur, kan niet aan het H.A., kerkelijke vergaderingen werken in een geval als deze niet, overgaan met attest naar een zustergemeente kan niet door censuur. Zal je dus willen buigen onder dit onrecht dan moet je dus naar een ander kerkverband. Maar dat is geen oplossing, want heel de gemeenschap weet van het 'verhaal' dus andere kerkverbanden ook. Je kan dan eigenlijk niet anders dan naar een aardse rechter gaan. Of je moet thuislezer worden. Maar is thuislezer worden de oplossing voor buigen onder onrecht? @Helma "is je naam je dan zoveel waard" vind ik dan wat ongepast. Dit zou best een situatie kunnen zijn van: het kan niet anders. Is een aardse rechter dan echt verkeerd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nou, er lijkt me genoeg om over te discussiëren. Bijvoorbeeld of het inschakelen van onze burgerlijke rechter gepast is in een conflict binnen de kerk. Moeten wij dan niet liever schade lijden? En waar ligt dan de grens? Want soms is er sprake van evident machtsmisbruik. Daar doelt Vorst ook al op.
Inderdaad, ligt die grens pas bij kindermisbruik?
Moderamen schreef:Ik vraag me trouwens ook af hoe je 28 jaar diaken kunt zijn, ik dacht dat diakenen in de meeste gemeenten wel rond de 4 jaar doorrouleerden.
In sommige gemeenten gaat dit zo, dan gaat de verlenging min of meer geruisloos. Er wordt wel gestemd, maar het is bij voorbaat dan al beslist, omdat iemand prima functioneert en er dan wederom op hem gestemd wordt. En als er (te) weinig mannelijke leden zijn, bestaat dit "gevaar" (voorzover je dit gevaar moet noemen) ook.

Dergelijke kwesties zijn pijnlijk voor degenen die het aangaan, maar het heeft zulke ernstige gevolgen.
De zaak kun je dan wel winnen, maar de eer van de Heere wordt ermee geschaad.
Moderamen schreef:Eigenlijk heb je ook geen andere keus: je staat onder censuur, kan niet aan het H.A., kerkelijke vergaderingen werken in een geval als deze niet, overgaan met attest naar een zustergemeente kan niet door censuur. Zal je dus willen buigen onder dit onrecht dan moet je dus naar een ander kerkverband. Maar dat is geen oplossing, want heel de gemeenschap weet van het 'verhaal' dus andere kerkverbanden ook. Je kan dan eigenlijk niet anders dan naar een aardse rechter gaan. Of je moet thuislezer worden. Maar thuislezer worden de oplossing voor buigen onder onrecht?
In zo'n geval wordt dan aangeraden om er een biddende zaak van te maken.
De tijd doet soms ook veel, maar niet alles. Terugkijkend - en met andere broeders intussen - kan er wellicht met mildheid en nuance over gesproken worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

Mara schreef:In zo'n geval wordt dan aangeraden om er een biddende zaak van te maken.
De tijd doet soms ook veel, maar niet alles. Terugkijkend - en met andere broeders intussen - kan er wellicht met mildheid en nuance over gesproken worden.
Het lijkt mij dat de aardse rechter de uiterste noodoplossing is en dat er toch al een biddende zaak van gemaakt is. Ik geloof niet dat over zulke diepgaande onderwerpen je ooit jaren later met nuance over kan spreken.
Mara schreef: In sommige gemeenten gaat dit zo, dan gaat de verlenging min of meer geruisloos. Er wordt wel gestemd, maar het is bij voorbaat dan al beslist, omdat iemand prima functioneert en er dan wederom op hem gestemd wordt. En als er (te) weinig mannelijke leden zijn, bestaat dit "gevaar" (voorzover je dit gevaar moet noemen) ook.
I know. In mijn gemeente zitten er ook ouderlingen die levenslang het ambt bekleden (prima functionerend door de lange ervaring!). Maar diakenen moeten verplicht aftreden na zoveel aantal jaar. Maar dat is blijkbaar een plaatselijk gebruik, dat wist ik niet.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Nou sorry Mara.

Maar ik vind dit echt naïef. Ik ben een groot voorstander van mildheid en vergeving. Met wraak en teleurstelling heb je alleen jezelf.

Maar als een dominee je beschuldigt van seksueel misbruik nadat je moet aftreden omdat je hem wijst op zijn tekortkomingen, terwijl jij juist de minste bent geweest door af te treden - mijns inzien een heel domme beslissing overigens, die ik nooit zou nemen- dan is het mijns inziens heel goed als de wereldlijke rechter orde op zaken stelt. Of dat ook gaat lukken, is nog maar de vraag. De rechter moet marginaal toetsen.

Maar het enkele feit dat hier een kort geding voor nodig is, terwijl het nota bene een oud-ambtsdrager betreft, laat zien dat niet alle classes in de GG goed functioneren. Alleen al het feit dat er nauwelijks een scheiding is tussen kerkelijke rechtspraak en kerkelijk bestuur is daarbij een probleem.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

DDD schreef:Of dat ook gaat lukken, is nog maar de vraag. De rechter moet marginaal toetsen.
Denk je? Op dat vlak heb ik niet veel juridische kennis. Bij een (geld)conflict tussen een predikant en gemeente zie je vaak dat de rechtbank zegt: wij gaan hier niet over, regel dit intern. Soms kijken ze zelfs even naar de Kerkorde om het dan terug te verwijzen. Maar zal een rechtbank dit doen bij een onderwerp aangaande machtsmisbruik en overspel/misbruik?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:
DDD schreef:Of dat ook gaat lukken, is nog maar de vraag. De rechter moet marginaal toetsen.
Denk je? Op dat vlak heb ik niet veel juridische kennis. Bij een (geld)conflict tussen een predikant en gemeente zie je vaak dat de rechtbank zegt: wij gaan hier niet over, regel dit intern. Soms kijken ze zelfs even naar de Kerkorde om het dan terug te verwijzen. Maar zal een rechtbank dit doen bij een onderwerp aangaande machtsmisbruik en overspel/misbruik?
Ik ben niet heel deskundig op het gebied van kerkrecht, maar ik denk het wel. Je moet zelf je vorderingen onderbouwen, en dan toetst de rechter het handelen van de kerk nog eens marginaal, omdat er eigen kerkelijke procedures zijn. Dus als het kerklid geen gelijk krijgt, zegt dat niets over de vraag of hij gelijk heeft, maar meer over de vraag of de vordering in kort geding voldoende onderbouwd is om te kunnen worden toegewezen. En dat ligt erg aan de kwaliteit van de advocaat, en zijn deskundigheid op dit gebied. Ik weet niet wie het is.
Plaats reactie