GerGem Kruiningen

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

waarnemer2 schreef:Het is inderdaad bekend dat Bredeweg in december 2016 al dreigde dat de "zaak Jansen" mogelijk een scheuring van de gemeente tot gevolg zou hebben. Aangezien nu binnen 2 maanden bouwplannen zijn ingediend, blijkt dat er aan de stappen van 13 november een zorgvuldige voorbereiding is voorafgegaan.
Dat maakt het allemaal nog verdrietiger, vind ik, want dan lijkt het alsof de gesprekken die er waren, maar voor de show zijn gevoerd en dat het eigenlijke plan al klaarlag. Hoe kun je serieus aan verzoening werken (bijv. in je huwelijk), als je al bouwplannen (bijv. voor je nieuwe huis) in je tas hebt zitten?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

eilander schreef:
gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
Nee, dat lijkt me een te haastige conclusie, tenzij ds. Bredeweg heeft gezegd dat er hoe dan ook een scheuring zou komen. Het is echter waarschijnlijker dat hij iets gezegd heeft als: 'als het in ons kerkverband zo doorgaat, zie ik er nog van komen dat er een scheuring komt.'
Een mogelijke uitkomst dus, afhankelijk van diverse factoren. Dat is iets anders dan een vaststaande conclusie bij voorbaat.
Maar hij bedoelde blijkbaar: als ik geen gelijk krijg, loop ik weg.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Gijs Diederik »

refo schreef:
eilander schreef:
gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
Nee, dat lijkt me een te haastige conclusie, tenzij ds. Bredeweg heeft gezegd dat er hoe dan ook een scheuring zou komen. Het is echter waarschijnlijker dat hij iets gezegd heeft als: 'als het in ons kerkverband zo doorgaat, zie ik er nog van komen dat er een scheuring komt.'
Een mogelijke uitkomst dus, afhankelijk van diverse factoren. Dat is iets anders dan een vaststaande conclusie bij voorbaat.
Maar hij bedoelde blijkbaar: als ik geen gelijk krijg, loop ik weg.
Dus al die inside information die zogenaamd lekt. Over de hoogte van dankdagcollecte, aantal leden en doopleden, pastorie en kerkbouw staan dan ook in een andere licht.
Allemaal ter ere van. Van kijk ons eens....alles in de gunst van...zo vroom, zo rechtzinning. Je moet het maar durven!
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door mirjam »

Gijs Diederik: niet zo veroordelend. Drie keer raden: je zit vast in GG Kruningen.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door claus »

Op indrukwekkende wijze heeft de nog zittende kleine kerkenraad op de laatst gehouden mansledenvergadering, 19 januari jl. schuldbelijdenis gedaan. Tevens zijn daar weer 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen (één van hen zat al in de kerkenraad die nu schuldbelijdenis heeft gedaan plus dan één persoon voor uitbreiding). Zo mag men gelukkig weer bouwen aan een hopelijk na verloop van tijd grotere kerkenraad. Na (her)bevestiging bestaat de kerkenraad dan uit 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

claus schreef:Op indrukwekkende wijze heeft de nog zittende kleine kerkenraad op de laatst gehouden mansledenvergadering, 19 januari jl. schuldbelijdenis gedaan. Tevens zijn daar weer 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen (één van hen zat al in de kerkenraad die nu schuldbelijdenis heeft gedaan plus dan één persoon voor uitbreiding). Zo mag men gelukkig weer bouwen aan een hopelijk na verloop van tijd grotere kerkenraad. Na (her)bevestiging bestaat de kerkenraad dan uit 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Dat is mooi. Als ik het goed begrijp ben je er bij aanwezig geweest en de nieuw gestemde kerkenraadsleden hebben het mogen aannemen?
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeemeeuw »

@ Claus. Je hebt de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. Vraag het nog eens na en plaats dan de juiste informatie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Zeemeeuw schreef:@ Claus. Je hebt de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. Vraag het nog eens na en plaats dan de juiste informatie.
Als bovenstaande post klopt, dan baseert men berichten dus op geruchten en aannames en is het niet feitelijk. Als je zelf niet aanwezig bent bij zo'n vergadering, kun je maar beter alleen feitelijke informatie weergeven, en niet melden dat het 'indrukwekkend' was. Want dat is iemands mening en een buitenstaander kan dat niet beoordelen. Wees niet te nieuwsgierig en/of sensationeel, als het gaat over dit onderwerp. Gun de gemeente ook rust. En kom met een verifieerbare bron (RD, Omroep Zeeland of PZC). Geruchten verspreiden, die vervolgens eigenlijk niet kloppen, is erg gevaarlijk.

@Claus,
Wat is je bron?

@Zeemeeuw,
Kun je het bericht van Claus dan aanpassen, voor er onjuiste beweringen, aannames en veronderstellingen verspreid worden?
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 jan 2018, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Alleen feitelijke gegevens hier plaatsen s.v.p.!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Charles »

Luther schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik hoop dat de burgerlijke gemeente er een stokje voor steekt en de VGG eerst verplicht om tot verzoening te komen met de GG.
Deze zin vind ik oprecht bij de meest hilarische uitspraken van dit hele topic horen!

:haha :haha :haha
Inderdaad! Dan moet wethouder Jaap Sinke (GG Krabbendijke) op verzoening met de GG gaan aandringen.
Nee, daar moet de overheid zich verre van houden.
Alles wat de overheid doet/eist moet op een wetsartikel gebaseerd zijn. En het moge duidelijk zijn dat het nergens bij wet geregeld is dat een bouwvergunning geweigerd wordt omdat er eerst verzoening moet plaatsvinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Charles schreef:
Luther schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik hoop dat de burgerlijke gemeente er een stokje voor steekt en de VGG eerst verplicht om tot verzoening te komen met de GG.
Deze zin vind ik oprecht bij de meest hilarische uitspraken van dit hele topic horen!

:haha :haha :haha
Inderdaad! Dan moet wethouder Jaap Sinke (GG Krabbendijke) op verzoening met de GG gaan aandringen.
Nee, daar moet de overheid zich verre van houden.
Alles wat de overheid doet/eist moet op een wetsartikel gebaseerd zijn. En het moge duidelijk zijn dat het nergens bij wet geregeld is dat een bouwvergunning geweigerd wordt omdat er eerst verzoening moet plaatsvinden.
Natuurlijk! Dat begrijp ik!
Maar wat ik bedoel is dat het mooi zou zijn als wethouder Sinke 'informeel', als wethouder (en dus niet als GG-er!) ds. Bredeweg en zijn gemeente zou adviseren om eerst een poging tot verzoening te doen. In het naburige Yerseke heeft Sinke met man en macht gestreden voor de nieuwbouw, op de (volgens plan) nu aangewezen plek. Dhr. Weststrate van Leefbaar Reimerswaal kwam hiertegen fel in verzet. Ik kan me voorstellen dat hij dat ook nu weer zal doen. En de vraag is in dit geval dan wel: gaat Sinke zich nu voor déze nieuwbouw even hard inzetten als voor de nieuwbouw in Yerseke? Of is hij nu 'makkelijker' te beïnvloeden? Vandaar mijn hoop dat hij 'informeel', als burgelijke bestuurder, aanstuurt op verzoening. Dat zou toch mogelijk kúnnen zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
waarnemer2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door waarnemer2 »

Zeemeeuw schreef:@ Claus. Je hebt de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. Vraag het nog eens na en plaats dan de juiste informatie.
Donderdagavond hebben in de mansledenvergadering de 5 ambtsdragers die voor het verstrek van Bredeweg heb ambt om des gewetenswille hebben neergelegd, elk een persoonlijke verklaring voorgelezen met daarin vervat een schuldbelijdenis over het tekortschieten in het toezicht op de predikant. Aansluitend heeft de kerkenraad als college ook een verklaring voorgelezen waarin ook schuld erkend is over zaken die fout zijn gegaan in het achterliggende jaar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ditbenik »

Bruna schreef:
claus schreef:Op indrukwekkende wijze heeft de nog zittende kleine kerkenraad op de laatst gehouden mansledenvergadering, 19 januari jl. schuldbelijdenis gedaan. Tevens zijn daar weer 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen (één van hen zat al in de kerkenraad die nu schuldbelijdenis heeft gedaan plus dan één persoon voor uitbreiding). Zo mag men gelukkig weer bouwen aan een hopelijk na verloop van tijd grotere kerkenraad. Na (her)bevestiging bestaat de kerkenraad dan uit 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Dat is mooi. Als ik het goed begrijp ben je er bij aanwezig geweest en de nieuw gestemde kerkenraadsleden hebben het mogen aannemen?

Of moesten ze het aannemen en mochten ze bedanken? Gekozen en mitsdien van God geroepen. Dan moeten er wel zwaarwegende argumenten zijn om te mogen bedanken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Ditbenik schreef:
Bruna schreef:
claus schreef:Op indrukwekkende wijze heeft de nog zittende kleine kerkenraad op de laatst gehouden mansledenvergadering, 19 januari jl. schuldbelijdenis gedaan. Tevens zijn daar weer 2 ouderlingen en 2 diakenen gekozen (één van hen zat al in de kerkenraad die nu schuldbelijdenis heeft gedaan plus dan één persoon voor uitbreiding). Zo mag men gelukkig weer bouwen aan een hopelijk na verloop van tijd grotere kerkenraad. Na (her)bevestiging bestaat de kerkenraad dan uit 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Dat is mooi. Als ik het goed begrijp ben je er bij aanwezig geweest en de nieuw gestemde kerkenraadsleden hebben het mogen aannemen?

Of moesten ze het aannemen en mochten ze bedanken? Gekozen en mitsdien van God geroepen. Dan moeten er wel zwaarwegende argumenten zijn om te mogen bedanken.
Als je gekozen bent, ben je niet automatisch ook van God beroepen.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door claus »

Zeemeeuw, ik heb het bericht uit zuivere bron van twee mannen die de mansledenvergadering persoonlijk hebben bijgewoond en die het allebei indrukwekkend vonden dat er schuld werd beleden.
Beide personen staan in hoog aanzien in Kruiningen.

Ik ben benieuwd wat jouw bronnen zijn om dit als niet juist te bestempelen.
Plaats reactie