GerGem Kruiningen

Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:
mvf schreef:Wat ik me nog wel afvraag is wat dit met de gemeente van Barneveld Zuid doet... Daar zit immers enorm veel loyaliteit aan deze ds. + omarming van Bredewegs kritiek dat 'hun prediking' op veel plaatsen niet meer welkom is...
Maar dat is toch feitelijk onzin? Of is daarvoor enige feitelijke reden?
Dat is inderdaad onzin. Ik heb gehoord van mensen uit Barneveld-Zuid die het niet erg vonden dat hij naar Kruiningen vertrok destijds. Vraag me dus af of dit daadwerkelijk wat met de gemeente aldaar doet.
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

DDD schreef:
mvf schreef:Wat ik me nog wel afvraag is wat dit met de gemeente van Barneveld Zuid doet... Daar zit immers enorm veel loyaliteit aan deze ds. + omarming van Bredewegs kritiek dat 'hun prediking' op veel plaatsen niet meer welkom is...
Maar dat is toch feitelijk onzin? Of is daarvoor enige feitelijke reden?
Voor iedereen, aan welke zijde ook gelegerd, is dit een pijnlijke zaak.
De prediking van Bredeweg is nou niet echt uniek te noemen binnen de GG, het is eerder regel dan uitzondering.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

GerGem Kruiningen

Bericht door mcgk »

Het gaat in dit conflict ook niet om de prediking
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een ambt is geen persoonlijk eigendom of voorrecht, althans, niet in de gereformeerde kerkgenootschappen. Een ambtsdrager is als ambtsdrager in een gemeente en/of kerkverband geroepen. Iemand die zich aan de kerk onttrekt, bekleedt daarin geen ambt meer. Het maakt geen verschil of hij ouderling of dominee is. Dat is hierboven al uitgebreid door deskundigen bevestigd.

Mijn principes berusten gewoon op het gereformeerd kerkrecht. Iemand die voor zichzelf begint, en zich aan de gemeenschap van de kerk des Heeren onttrekt, heeft geen ambt. Het is integendeel iemand die leeft in openbare zonde, en ik vind het ook ongepast om in dit geval het woord ambtsdrager te gebruiken. Maar dat ligt kennelijk persoonlijk.
Volkomen mee eens!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Maar als ik de hele zaak (wat er tot nu toe bekend is) overzie, dan komt er één vraag naar boven: Waarom heeft de classis Goes niet geconstateerd dat zij de zaak niet onder controle hadden en waarom heeft men de zaak niet doorgeschoven naar de P.S.? Een vraag die waarschijnlijk onbeantwoord zal blijven, maar wat mijn inziens uiterst verstandig zou zijn geweest.
Dat is een goede vraag.
Het lijkt erop dat men de importantie van de zaak in ieder geval onderschat heeft, en dat het niet slechts een appèl ging van één lid tegen één dominee, maar dat er complete dorpsstructuren aan zouden hangen.

Wat Wilhelm ook al zei:
Wilhelm schreef:Als de beschreven processen in de brief waar zijn, dan is de vraag terecht of de classis in alles juist gehandeld heeft. En alleen al de middennachtelijke tijden waarop vergaderd werd, doet vermoeden dat het een chaotische toestand was.
" De nacht is voor het ongedierte " zei wijlen mijn vader altijd. Zolang moet je zulke vergaderingen niet laten doorgaan. En ook die case over de commissie roept vele vragen op. Het lijkt me goed dat deze hele zaak goed geevalueerd wordt. En misschien is het toch eens tijd om serieus naar vernieuwingen te gaan kijken in het kerkrecht.
Ik vraag me ook af welke gevolgen dit gaat krijgen. Aangezien in de brief ook het volgende wordt verhaald:
Er is nu een punt bereikt waarop u als leden recht hebt op eerlijke informatie. Alhoewel de classis Goes ons veel meer ruimte biedt om zaken openbaar te maken, treden wij juist zorgvuldiger op door vooralsnog niet de stukken te verstrekken (alhoewel we daartoe op een later tijdstip genoodzaakt kunnen worden) maar de casus en de afwikkeling ervan door de classis slechts op hoofdlijnen te omschrijven.
Ignoti nulla cupido.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

Ter info slechts wil ik opmerken dat deze predikant enkele weken geleden in een classisgemeente preekte over het negende gebod (HC 43). Hij kan het zelf niet zeggen natuurlijk, maar daarbij was 'bediening'.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Ik kan slechts vermoeden wat je met deze raadseltaal bedoelt. Was er een sacramentsbediening of was de heilige Geest kenbaar in het midden, en wat doet dat er verder toe?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Jeschurun schreef:Ter info slechts wil ik opmerken dat deze predikant enkele weken geleden in een classisgemeente preekte over het negende gebod (HC 43). Hij kan het zelf niet zeggen natuurlijk, maar daarbij was 'bediening'.
Dat was in 's-Gravenpolder (zie geschiedenis Kerktijden)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

DDD schreef:Ik kan slechts vermoeden wat je met deze raadseltaal bedoelt. Was er een sacramentsbediening of was de heilige Geest kenbaar in het midden, en wat doet dat er verder toe?
Dat laatste, merkbare bediening van de Heilige Geest bij zo'n precair geworden onderwerp, moet ons misschien wat voorzichtig maken?
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Refoforum2017 »

Oeps... Het ligt er te dik bovenop dat ds. Van Eckeveld de oorzaak ziet in de persoonlijkheid van ds. Bredeweg. Riskant om in deze situatie zo uitgebreid op dat punt in te gaan. Ik ben het overigens helemaal met hem eens.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Jeschurun schreef:
DDD schreef:Ik kan slechts vermoeden wat je met deze raadseltaal bedoelt. Was er een sacramentsbediening of was de heilige Geest kenbaar in het midden, en wat doet dat er verder toe?
Dat laatste, merkbare bediening van de Heilige Geest bij zo'n precair geworden onderwerp, moet ons misschien wat voorzichtig maken?
Nee hoor. Dat zou ik pas echt dopers vinden. Wij moeten altijd voorzichtig zijn, maar emoties en gevoelens zijn daarin niet de maatstaf, noch de stichtelijke gedachten van een aantal kinderen Gods.

Integendeel. Mensen kunnen zich o zo gemakkelijk vergissen. Geloofservaringen vind ik dus hiervoor echt niet van belang. Bovendien onderstreept dit alleen maar mijn standpunt dat de voormalige dominee in andere gemeenten had moeten voorgaan zodra er discussie kwam over zijn persoon. Daar zou ongetwijfeld zegen op gerust hebben.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Refoforum2017 schreef:
Oeps... Het ligt er te dik bovenop dat ds. Van Eckeveld de oorzaak ziet in de persoonlijkheid van ds. Bredeweg. Riskant om in deze situatie zo uitgebreid op dat punt in te gaan. Ik ben het overigens helemaal met hem eens.
Dat is mijns inziens gewoon een antwoord op een vraag van de journalist. Waarom zou je daar zulke vérstrekkende conclusies aan verbinden?
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Refoforum2017 schreef:
Oeps... Het ligt er te dik bovenop dat ds. Van Eckeveld de oorzaak ziet in de persoonlijkheid van ds. Bredeweg. Riskant om in deze situatie zo uitgebreid op dat punt in te gaan. Ik ben het overigens helemaal met hem eens.
Ds van Eckeveld beantwoordt alleen een vraag van de journalist over persoonlijkheden. Zijn antwoord is dat het curatorium dit ook onderzoekt bij de toelating tot de opleiding.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Refoforum2017 »

DDD schreef:
Refoforum2017 schreef:
Oeps... Het ligt er te dik bovenop dat ds. Van Eckeveld de oorzaak ziet in de persoonlijkheid van ds. Bredeweg. Riskant om in deze situatie zo uitgebreid op dat punt in te gaan. Ik ben het overigens helemaal met hem eens.
Dat is mijns inziens gewoon een antwoord op een vraag van de journalist. Waarom zou je daar zulke vérstrekkende conclusies aan verbinden?
De vraag van de journalist gaat over de mate waarin persoonlijkheden van de mensen in deze situatie een rol hebben gespeeld. Ds. Van Eckeveld geeft een antwoord wat gaat over de aandacht voor de persoonlijkheden van de predikanten(!) in de opleiding. Wellicht kreeg hij een vraag over hoe dit op de Theologische School is geregeld. Ik zou daar in deze concrete situatie even niet op zijn ingegaan, want nu komt het over alsof hij het daaraan vindt liggen. Hij had aan kunnen voelen dat de journalist die kant op wilde. Misschien bedoelde hij het niet zo, maar zo las ik het wel direct, dus ik vind het riskant.
Plaats reactie