Op weg naar kerkelijke eenheid?

-DIA-
Berichten: 32740
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Stof schreef:Ha Herman, hoe zie het pad tot praktische eenwording voor je? Hoe begin je er praktisch aan? Ik heb daar afgelopen dagen eens over nagedacht: hoe zou je dat vorm kunnen geven? Maak ik uit jouw woorden op dat één van de eerste toenaderingen moet zijn: het opgeven van kerkeigen zaken?
Ik zie het niet praktisch voor me.

Idealiter wel: Wat mij betreft heffen alle gescheiden kerken zichzelf op en vragen deemoedig aan de PKN of ze daar weer bij mogen.

Dat laatste kan alleen in het geval dat de PKN daar ook aan toe is, en ik zie dat dan weer niet gebeuren.
Maar de schuld dan? We kunnen toch niet over de schuld heenwerken? We kunnen activistisch bezig zijn, maar als we buiten de schuld om willen samengaan zal het niet kunnen. Er is een oprechte schuldbelijdenis nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

.
Laatst gewijzigd door Hollander op 09 mar 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Maar de schuld dan? We kunnen toch niet over de schuld heenwerken? We kunnen activistisch bezig zijn, maar als we buiten de schuld om willen samengaan zal het niet kunnen. Er is een oprechte schuldbelijdenis nodig.
Ik geef een antwoord op de vraag naar praktische eenwording. Over het instemmen met de schuld heb ik het al lang en breed gehad. (Dat zal trouwens iets blijvends zijn in het leven van een oprecht christen en het is mijn eerlijke vraag of dat een zaak is van openbaarheid of van de binnenkamer).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Isala schreef:
Herman schreef:Dat laatste kan alleen in het geval dat de PKN daar ook aan toe is, en ik zie dat dan weer niet gebeuren.
Ik ook niet, verre van dat. De PKN doet juist haar uiterste best om weer terug te keren naar de Rooms Katholieke kerk.
Vandaar dat, ik meen, ds. Heemskerk het ook niet over de PKN had, maar over de HHK, in het overzicht met de reacties in de krant van afgelopen vrijdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Isala schreef:
Herman schreef:Dat laatste kan alleen in het geval dat de PKN daar ook aan toe is, en ik zie dat dan weer niet gebeuren.
Ik ook niet, verre van dat. De PKN doet juist haar uiterste best om weer terug te keren naar de Rooms Katholieke kerk.
Vandaar dat, ik meen, ds. Heemskerk het ook niet over de PKN had, maar over de HHK, in het overzicht met de reacties in de krant van afgelopen vrijdag.
Het lijkt me heel stug dat dit de reden voor ds. P. Roos (dus niet ds. Heemskerk) was om dit te beweren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Exact. Ik bedoelde ds. P. Roos.

Ik heb het over wat @Herman schreef, niet over dat van @Isala. Overigens zou ds. Roos het ook nog kunnen suggereren gelet op de ontwikkelingen in de CGK, maar dat weet ik natuurlijk niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32740
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Isala schreef:
Herman schreef:Dat laatste kan alleen in het geval dat de PKN daar ook aan toe is, en ik zie dat dan weer niet gebeuren.
Ik ook niet, verre van dat. De PKN doet juist haar uiterste best om weer terug te keren naar de Rooms Katholieke kerk.
Vandaar dat, ik meen, ds. Heemskerk het ook niet over de PKN had, maar over de HHK, in het overzicht met de reacties in de krant van afgelopen vrijdag.
Dan is er nog iets... In hoeverre (zie ook boekje) is de PKN nog de planting Gods in Nederland te noemen? In de belijdenisgeschriften gaan ze verder dan de Drie formulieren van Enigheid. En willen we terug naar de oude gereformeerde kerk (NHK) dan kan dat toch alleen als we op dezelfde basis staan. Ds. Hoogerland vraagt zich ook af of de PKN nog een voluit gereformeerde kerk is te noemen. De breuk van 2004 kwam ook niet zomaar onverwacht, men wist dat er een breuk zou komen met het doorduwen van die eenheid. Toen kreeg je ook wat ds. Hoogerland ook opmerkt: 2 kerken fuseren tot 1, resultaat is 3 nieuwe kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Elke kerk die de 3FVE in acht neem is in feite een voortzetting van wat de NHK was.
Alhoewel op een gegeven moment de belijdenis rond 1800 aan een los dun draadje hing.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Erskinees »

Wim Anker schreef: Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Ik vraag me, na wat zoeken in de Schrift, eigenlijk af of het gescheiden optrekken in door mensen gevormde organisaties nu werkelijk zonde is? Denken we dan niet te menselijk over de Heere? Dat Hij zich - even wat scheef uitgedrukt - druk maakt hoe wij onze kerken formeel en juridisch geregeld hebben? Zou de Heere zo rekenen met onze menselijke structuren?

De zonde van kerkelijke verdeeldheid lijkt mij meer te liggen in het op elkaar neerzien, vergroten van verschillen, elkaar verketteren enzovoorts. Niet in het gescheiden optrekken per kerkgebouw.

Een voorbeeld: wanneer we zeggen dat een ds. uit een kerkverband X zuiver is, maar dat door kerkelijke structuren (gevormd door traditie, cultuur en geschiedenis) deze predikant nou eenmaal niet in een gemeente van kerkverband Y voor kan gaan, vraag ik me af wat het probleem is.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Wim Anker schreef: Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Ik vraag me, na wat zoeken in de Schrift, eigenlijk af of het gescheiden optrekken in door mensen gevormde organisaties nu werkelijk zonde is? Denken we dan niet te menselijk over de Heere? Dat Hij zich - even wat scheef uitgedrukt - druk maakt hoe wij onze kerken formeel en juridisch geregeld hebben? Zou de Heere zo rekenen met onze menselijke structuren?

De zonde van kerkelijke verdeeldheid lijkt mij meer te liggen in het op elkaar neerzien, vergroten van verschillen, elkaar verketteren enzovoorts. Niet in het gescheiden optrekken per kerkgebouw.

Een voorbeeld: wanneer we zeggen dat een ds. uit een kerkverband X zuiver is, maar dat door kerkelijke structuren (gevormd door traditie, cultuur en geschiedenis) deze predikant nou eenmaal niet in een gemeente van kerkverband Y voor kan gaan, vraag ik me af wat het probleem is.
Je zou toch in een dorp 1 Bijbelgetrouwe kerk moeten hebben ?
Ipv 5 zoals in Elspeet bijv.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Erskinees »

Dat is dus mijn vraag. Waaruit blijk dat uit de Schrift? En praktisch in Elspeet niet mogelijk: dat past lang niet in een kerkgebouw en tevens zou zo'n mega gemeente niet praktisch zijn voor het onderling gemeente-zijn en het verenigingsleven.
-DIA-
Berichten: 32740
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Elke kerk die de 3FVE in acht neem is in feite een voortzetting van wat de NHK was.
Alhoewel op een gegeven moment de belijdenis rond 1800 aan een los dun draadje hing.
Dat begon al eerder. In de tijd van ds. van der Groe was de Gerformeerde Kerk in Nederland (wat later de Ned. Herv. Kerk zou worden) al in diep verval. Het eerste wat gebeurde was dat de Dordtse Leerregels uit de psalmboekjes verdwenen. Ook ds. De Cock kende, ondanks de theologische opleiding de Dordtse Leerregels niet meer. De afval in de kerken zette door, en kwam steeds verder in het Verlichtingsdenken, wat we al kunnen waarnemen in de psalmberijming van 1773. 50 jaren later... 1834, precies 50 jaar na het overlijden van ds. Van der Groe kwam de Afscheiding. Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dus nogmaals, wat is nu kerkelijke verdeeldheid? Wat is het probleem? Wat boeit het? Waarom moeten broeders bij elkaar in de kerk zitten? Waarom mag broeder a niet eerst zingen en dan Bijbellezen als broeder b vindt dat er eerst gelezen moet zijn alvorens te gaan zingen?
Laat men dan om te beginnen elkaars attestaties accepteren.
Die suggestie staat vandaag ook in het RD:
Denkstof biedt –ook– de hartenkreet van ds. W. A. Zondag (GG) dat kerken die elkaar herkennen in dezelfde grondslag moeten zoeken naar een manier om elkaars attestaties te aanvaarden. Deze praktische vertaling van Christus’ gebed „opdat zij allen een zijn” (Joh. 17) is nog geen gemeengoed, maar vraagt wel om serieuze overweging.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef: Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
Welke zegen heeft de afscheiding gebracht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Deze Afscheiding heeft vrucht gedragen, en niet alleen in de kerken die zich toen afscheiden. Ook in de toen Nederlandse Hervormde Kerk.
Welke zegen heeft de afscheiding gebracht?
Niet weer de rotonde discussie a.u.b.
Plaats reactie