Op weg naar kerkelijke eenheid?

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Staat de sprekerslijst voor dit jaar nú al vast?
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost een lezing voor te bereiden? ;-) Dat moet ruim van tevoren wel bekend zijn ja. Niet zozeer voor de bezoekers, maar voor de sprekers zelf.

Dit is de lijst:
Ds. P.D.J. Buijs: Opening
Prof. dr. A. Baars: Is de pelgrimsreis voor iedereen hetzelfde? Over Bunyans beide pelgrimsreizen
Dr. P.C. Hoek: Pastoraat rondom het sterfbed
Ds. A. Kos: Godsliefde, verlangen en mystiek in het bijzonder bij Willem van Saint – Thierry (1075 – 1148) (1)
Ds. H. Polinder: De profeet Amos (1)
Ds. J.B. ten Hove: Augustinus als prediker
Drs. N. van Steensel: Kerk en jongeren in de 21e eeuw
Ds. A. Kos: Godsliefde, verlangen en mystiek in het bijzonder bij Willem van Saint – Thierry (1075 – 1148) (2)
Ds. H. Polinder: De profeet Amos (2)
Ds. T. van Bruggen: Sluiting
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ga mij verder niet mengen in dit topic.
Maar slechts 1 bijbeltekst:

Jacobus 1
22 pEn zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende. p Matth. 7:21. Luk. 11:28. Rom. 2:13. 1 Joh. 3:7. verwijsteksten
23 qWant zo iemand een hoorder is des Woords en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel; q Luk. 6:47. verwijsteksten
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten hoedanig hij was.
25 rMaar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen. r Matth. 5:19

Met 1 opmerking, als Gods woord leert dat wij de éénheid moeten zoeken, en wij slechts dit aanhoren en er vroom over praten maar die éénheid niet zoeken, kun je zeker niet zeggen dat wij daders van het woord zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door eilander »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Staat de sprekerslijst voor dit jaar nú al vast?
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost een lezing voor te bereiden? ;-) Dat moet ruim van tevoren wel bekend zijn ja. Niet zozeer voor de bezoekers, maar voor de sprekers zelf.
Ik word hier een beetje verdrietig van; een beetje los van de Haamstedeconferentie, begrijp me goed. Maar als we zó blijven denken, is dat een droevig iets.
Het gaat hier om de nood van de kerkelijke verdeeldheid. Zolang die nood houdbaar is, kunnen we inderdaad wel predikanten het verzoek doen om een dijk van een lezing te maken voor de Haamstedeconferentie van D.V. 2021. Doe rustig aan.
Als we de nood voelen, dan maakt de kwaliteit van die lezing niet meer uit.
Dan ruimt iedereen ruimhartig een deel van z'n lezing in voor een niet-voorbereide hartenkreet van ds. Hoogerland.
En dan maakt het geen snars uit of daar nu wel genoeg GG-predikanten naar komen luisteren, of voldoende GGiN-ers naar ds. Roos.

Ik moet denken aan een cartoon die ik lang geleden zag, en ik bedoel dat in deze context niet bepaald grappig. Er was iemand in het water gevallen, en op de wal stonden een paar mannen. Ze zeiden: "We zouden kunnen overwegen om een commissie te benoemen die de mogelijkheden onderzoekt om de persoon die in het water is gevallen, te redden."
Als we de kerkelijke eenheid zo benaderen, hebben we er echt niets van begrepen noch gevoeld.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Wim Anker »

Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Wat bedoelen we eigenlijk met het woord "verdeeldheid"?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Staat de sprekerslijst voor dit jaar nú al vast?
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost een lezing voor te bereiden? ;-) Dat moet ruim van tevoren wel bekend zijn ja. Niet zozeer voor de bezoekers, maar voor de sprekers zelf.
Ik word hier een beetje verdrietig van; een beetje los van de Haamstedeconferentie, begrijp me goed. Maar als we zó blijven denken, is dat een droevig iets.
Het gaat hier om de nood van de kerkelijke verdeeldheid. Zolang die nood houdbaar is, kunnen we inderdaad wel predikanten het verzoek doen om een dijk van een lezing te maken voor de Haamstedeconferentie van D.V. 2021. Doe rustig aan.
Als we de nood voelen, dan maakt de kwaliteit van die lezing niet meer uit.
Dan ruimt iedereen ruimhartig een deel van z'n lezing in voor een niet-voorbereide hartenkreet van ds. Hoogerland.
En dan maakt het geen snars uit of daar nu wel genoeg GG-predikanten naar komen luisteren, of voldoende GGiN-ers naar ds. Roos.

Ik moet denken aan een cartoon die ik lang geleden zag, en ik bedoel dat in deze context niet bepaald grappig. Er was iemand in het water gevallen, en op de wal stonden een paar mannen. Ze zeiden: "We zouden kunnen overwegen om een commissie te benoemen die de mogelijkheden onderzoekt om de persoon die in het water is gevallen, te redden."
Als we de kerkelijke eenheid zo benaderen, hebben we er echt niets van begrepen noch gevoeld.
Geheel eens! En @Nathanaël, als jij connecties hebt met mensen die deze conferentie regelen, dan mag je wat mij betreft het verzoek van @eilander wel op tafel neerleggen. Misschien kan het ook doorgegeven worden aan de heer Van Groningen, zelf ook lid der GG.

En het zou ook niet geven als de conferentie onverhoopt een dag langer duurde dan normaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Wat bedoelen we eigenlijk met het woord "verdeeldheid"?
Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Staat de sprekerslijst voor dit jaar nú al vast?
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost een lezing voor te bereiden? ;-) Dat moet ruim van tevoren wel bekend zijn ja. Niet zozeer voor de bezoekers, maar voor de sprekers zelf.
Ik word hier een beetje verdrietig van; een beetje los van de Haamstedeconferentie, begrijp me goed. Maar als we zó blijven denken, is dat een droevig iets.
Het gaat hier om de nood van de kerkelijke verdeeldheid. Zolang die nood houdbaar is, kunnen we inderdaad wel predikanten het verzoek doen om een dijk van een lezing te maken voor de Haamstedeconferentie van D.V. 2021. Doe rustig aan.
Als we de nood voelen, dan maakt de kwaliteit van die lezing niet meer uit.
Dan ruimt iedereen ruimhartig een deel van z'n lezing in voor een niet-voorbereide hartenkreet van ds. Hoogerland.
En dan maakt het geen snars uit of daar nu wel genoeg GG-predikanten naar komen luisteren, of voldoende GGiN-ers naar ds. Roos.

Ik moet denken aan een cartoon die ik lang geleden zag, en ik bedoel dat in deze context niet bepaald grappig. Er was iemand in het water gevallen, en op de wal stonden een paar mannen. Ze zeiden: "We zouden kunnen overwegen om een commissie te benoemen die de mogelijkheden onderzoekt om de persoon die in het water is gevallen, te redden."
Als we de kerkelijke eenheid zo benaderen, hebben we er echt niets van begrepen noch gevoeld.
Geheel eens! En @Nathanaël, als jij connecties hebt met mensen die deze conferentie regelen, dan mag je wat mij betreft het verzoek van @eilander wel op tafel neerleggen. Misschien kan het ook doorgegeven worden aan de heer Van Groningen, zelf ook lid der GG.

En het zou ook niet geven als de conferentie onverhoopt een dag langer duurde dan normaal.
Eilander, ik proef in jouw bijdrage de nood die je zelf voelt, daarom wil ik voorzichtig zijn in wat ik schrijf. Maar ik vraag me wel af of die nood dan alles opzij moet gooien. De Haamstedeconferentie heeft een bepaald doel, wordt ook bezocht door predikanten die staan op de belijdenis van Dordt. Daar wordt eenheid ervaren. Moet je dan daar die discussie op gaan rakelen, die ook zo vaak negatieve reacties oproept? (Zie ook dit draadje, zowel vanuit de conservatieve hoek als uit de meer progressieve kant.) De jaren rond 2004 was ook al geen beste periode op de conferentie...
Als je meer eenheid zou willen zoeken, kun je volgens mij juist beter meer van dit soort initiatieven organiseren. En dan niet per sé voor predikanten. Laat maar gemeenteleden vanuit verschillende kerkverbanden bij elkaar komen voor een kerkhistorische lezing, daar kan toch niet veel mis gaan ;-)

Dus Jantje, ik zal dit voorstel niet op tafel leggen, dat mag je zelf wel doen :-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

O, ik dacht: 'Nathanaël wil wel een stukje onder 'Opgemerkt' schrijven, in het RD.' Maar helaas, misschien kan @Canada dat dan nu wel doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Overigens gaat de sprekerslijst over volgende conferentie, zoals Canada het noemde. Dat heb ik (uiteraard) opgevat als die van komende zomer, dus van 2020. Niet van 2021 dus :)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:O, ik dacht: 'Nathanaël wil wel een stukje onder 'Opgemerkt' schrijven, in het RD.' Maar helaas, misschien kan @Canada dat dan nu wel doen.
Of Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Neen. Ik ga nooit naar die dagen, dus ik voel me dan ook niet geroepen om daar iets over te schrijven.

Overigens jammer dat er geen spreker is uit de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Neen. Ik ga nooit naar die dagen, dus ik voel me dan ook niet geroepen om daar iets over te schrijven.

Overigens jammer dat er geen spreker is uit de Gereformeerde Gemeenten.
Wie zegt er dan dat canada en ik daar wel naar toe gaan?

Dhr. N. van Steensel is lid van de Gereformeerde Gemeenten.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Wat bedoelen we eigenlijk met het woord "verdeeldheid"?
Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.
Ook wel een nuchtere kijk. Culturele verschillen zijn, zie eerder dit topic, voor mensen moeilijk te overbruggen. Kun je dan niet eenvoudigweg erkennen dat er verschillen zijn? Mijn HHK en de GG waaruit ik afkomstig ben, liggen alleen al op taalgebruik ver uit elkaar bv.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door merel »

Jantje schreef:Neen. Ik ga nooit naar die dagen, dus ik voel me dan ook niet geroepen om daar iets over te schrijven.

Overigens jammer dat er geen spreker is uit de Gereformeerde Gemeenten.
Jouw laatste zin is een tegenstelling met de naam van dit topic ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Dodo »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:
Wim Anker schreef:Wat zijn eigenlijk concreet de problemen omtrent de "kerkelijke verdeeldheid"?
Wat bedoelen we eigenlijk met het woord "verdeeldheid"?
Wij hebben hier wel eens op kring over gepraat. Is het erg dat er verschillende kerken zijn? Zelf denk ik van niet, als je maar wel van elkaar erkent en herkent dat je deel bent van Gods wereldwijde kerk, en dat je ook voor elkaar het goede zoekt.
Ook wel een nuchtere kijk. Culturele verschillen zijn, zie eerder dit topic, voor mensen moeilijk te overbruggen. Kun je dan niet eenvoudigweg erkennen dat er verschillen zijn? Mijn HHK en de GG waaruit ik afkomstig ben, liggen alleen al op taalgebruik ver uit elkaar bv.
Ik kan van dat goede voor elkaar zoeken wel een negatief voorbeeld geven. Ik was een keer in een winkel, en ik hoorde dat een mevrouw iemand aansprak, ik weet niet meer wat de aanleiding was. Ze vroeg of de ander eens in de samenkomst wilde komen, ze deed dat zelf ook, ze had Jezus leren kennen als verlosser en nu was ze gelukkig, en die bijeenkomsten zijn geweldig, niet dat saaie gedoe van gewone kerken.
Over dat laatste was ik onaangenaam getroffen, dat had er niet bij gehoeven. Dat is voor mij een uiting van verdeeldheid.
Plaats reactie