Op weg naar kerkelijke eenheid?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef: Alle goede bedoelingen ten spijt, ik denk niet dat er sprake zal zijn van enige samenvoeging behalve in geval van gevaar van discontinuïteit van kerkverbanden.

Eerlijk gezegd zit ik ook niet te wachten op hele rechtse predikanten uit andere kerken, net zomin als ik zit te wachten op vrijzinnige predikanten uit mijn eigen kerk, de PKN. De cultuur en geloofsbeleving is dermate anders dat er geen herkenning zal zijn.
Hier lezen we een eerlijke belijdenis: We willen onszelf blijven en niet terug. Dat is een eerlijke erkenning, maar dat brengt niet in de de schuld. Nee we willen continueren zoals het is, met andere woorden: We kunnen er wel bij leven? Maar de oproep tot eenheid is dan ook gericht aan alleen die onverkort op het fundament van Dordt wensen te staan. Daar kan men zichzelf wel van uitsluiten, maar dan dragen we er ook de consequenties van.
Jij zegt nu precies hetzelfde.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Hier lezen we een eerlijke belijdenis: We willen onszelf blijven en niet terug. Dat is een eerlijke erkenning, maar dat brengt niet in de de schuld. Nee we willen continueren zoals het is, met andere woorden: We kunnen er wel bij leven? Maar de oproep tot eenheid is dan ook gericht aan alleen die onverkort op het fundament van Dordt wensen te staan. Daar kan men zichzelf wel van uitsluiten, maar dan dragen we er ook de consequenties van.
Dat is jouw conclusie. Ook al zijn er bepaalde onderliggende uitgangspunten die we gemeenschappelijk hebben, dat betekent niet dat je een kunt zijn.

Ik moet er niet aan denken om onder het gehoor te zitten van predikanten die niet op normale wijze kunnen spreken, maar hun stem menen moeten te verdraaien of aan gemeentezang te moeten deelnemen waar je tussen iedere noot moet ademhalen omdat het zo langzaam gaat.

Culturele verschillen moet je niet onderschatten, deze vormen een veel grotere belemmering dan de inhoud. Men zegt niet voor niets dat er theologische herkenning is. Maar het zal nooit een geheel gaan vormen, vanwege culturele verschillen.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Hier lezen we een eerlijke belijdenis: We willen onszelf blijven en niet terug. Dat is een eerlijke erkenning, maar dat brengt niet in de de schuld. Nee we willen continueren zoals het is, met andere woorden: We kunnen er wel bij leven? Maar de oproep tot eenheid is dan ook gericht aan alleen die onverkort op het fundament van Dordt wensen te staan. Daar kan men zichzelf wel van uitsluiten, maar dan dragen we er ook de consequenties van.
Dat is jouw conclusie. Ook al zijn er bepaalde onderliggende uitgangspunten die we gemeenschappelijk hebben, dat betekent niet dat je een kunt zijn.

Ik moet er niet aan denken om onder het gehoor te zitten van predikanten die niet op normale wijze kunnen spreken, maar hun stem menen moeten te verdraaien of aan gemeentezang te moeten deelnemen waar je tussen iedere noot moet ademhalen omdat het zo langzaam gaat.

Culturele verschillen moet je niet onderschatten, deze vormen een veel grotere belemmering dan de inhoud. Men zegt niet voor niets dat er theologische herkenning is. Maar het zal nooit een geheel gaan vormen, vanwege culturele verschillen.
Als we dat laatste eerlijk erkennen, geeft dat wellicht ook wat ontspanning. Want het klopt m.i. zeker.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Hier lezen we een eerlijke belijdenis: We willen onszelf blijven en niet terug. Dat is een eerlijke erkenning, maar dat brengt niet in de de schuld. Nee we willen continueren zoals het is, met andere woorden: We kunnen er wel bij leven? Maar de oproep tot eenheid is dan ook gericht aan alleen die onverkort op het fundament van Dordt wensen te staan. Daar kan men zichzelf wel van uitsluiten, maar dan dragen we er ook de consequenties van.
Dat is jouw conclusie. Ook al zijn er bepaalde onderliggende uitgangspunten die we gemeenschappelijk hebben, dat betekent niet dat je een kunt zijn.

Ik moet er niet aan denken om onder het gehoor te zitten van predikanten die niet op normale wijze kunnen spreken, maar hun stem menen moeten te verdraaien of aan gemeentezang te moeten deelnemen waar je tussen iedere noot moet ademhalen omdat het zo langzaam gaat.

Culturele verschillen moet je niet onderschatten, deze vormen een veel grotere belemmering dan de inhoud. Men zegt niet voor niets dat er theologische herkenning is. Maar het zal nooit een geheel gaan vormen, vanwege culturele verschillen.
Als we dat laatste eerlijk erkennen, geeft dat wellicht ook wat ontspanning. Want het klopt m.i. zeker.
Zodra daar geen zaligheid aan gekoppeld wordt, wat helaas wel wordt gedaan, moet het van elkaar wel te accepteren zijn denk ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Gert-Wim Dubbeldam (in het RD van vanochtend) schreef:Kerkelijke verdeeldheid
Met instemming en verwondering las ik het interview waarin ds. G. Hoogerland oproept tot schuldbelijdenis om de kerkelijke verdeeldheid. Een eerlijke zelfreflectie. Zou dit dan iets zijn als een wolkje van eens mans hand? En wie is niet schuldig?
Zelf hebben we een jaar geleden een kerkelijke overstap moeten maar ook mogen maken. Maar de pijn blijft. Pijn om de scheuring met hen met wie je je geestelijk verbonden weet. Pijn omdat je dan zelf onderdeel bent van en schuldig staat aan kerkelijke verdeeldheid. Ds. Hoogerland spreekt terecht van „een puinhoop.”
In elk kerkverband is het onrustig. Overal spelen lastige discussies. Individualisering en secularisatie komen ook in de meest orthodoxe kerken voor. Er is veel strijden voor het eigen gelijk, maar weinig echt buigen, wat hoort bij het volgen van Jezus.
Mooi is dat ds. Hoogerland de eenheid in de breedte zoekt en die niet beperkt tot enkele kerkverbanden ter rechterzijde. En dat hij zegt dat je geestelijke verbinding kunt hebben zonder het volledig met de ander eens te zijn.
Laten we buigen voor God, maar ook onder, met en naast elkaar. Zoeken naar wat verbindt op basis van de Schrift en de Drie Formulieren van Enigheid. Eerlijk handelen, maar ook ruimte laten voor andere accenten. ”Ora et labora” (Bid en werk).

Nieuw-Vennep, Gert-Wim Dubbeldam
Een mooi stukje in het RD van vanochtend, persoonlijk ook. Ik vind het véél genuanceerder dan al die reacties in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten, al kan ik me moeilijk inleven in het móeten verlaten van de kerk waarin God je een plaats gaf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Een conclusie die we misschien voorzichten moeten trekken.
De eenheid is verder zoek dan ooit.
Het boekje brengt wel tongen in beweging, maar tot hiertoe weinig harten die bewogen lijken te zijn.

De komende woensdag DV zal er in veel gemeenten Biddag worden gehouden.
Zou het ook niet passen om in elke gemeente een boetedag te houden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Als we dat laatste eerlijk erkennen, geeft dat wellicht ook wat ontspanning. Want het klopt m.i. zeker.
Zodra daar geen zaligheid aan gekoppeld wordt, wat helaas wel wordt gedaan, moet het van elkaar wel te accepteren zijn denk ik.
Dat denk ik ook. Maar gezien de discussies over Bijbelvertaling bv wordt dat helaas erg ingewikkeld.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Een conclusie die we misschien voorzichten moeten trekken.
De eenheid is verder zoek dan ooit.
Het boekje brengt wel tongen in beweging, maar tot hiertoe weinig harten die bewogen lijken te zijn.

De komende woensdag DV zal er in veel gemeenten Biddag worden gehouden.
Zou het ook niet passen om in elke gemeente een boetedag te houden?
Denk je dat met een boetedag die harten bewogen raken?
Ik denk dat, zoals ambtenaar beschrijft, we het in onze kerken dusdanig comfortabel hebben dat culturele zaken en vierkante mm geneuzel te belangrijk zijn geworden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Een conclusie die we misschien voorzichten moeten trekken.
De eenheid is verder zoek dan ooit.
Het boekje brengt wel tongen in beweging, maar tot hiertoe weinig harten die bewogen lijken te zijn.

De komende woensdag DV zal er in veel gemeenten Biddag worden gehouden.
Zou het ook niet passen om in elke gemeente een boetedag te houden?
Denk je dat met een boetedag die harten bewogen raken?
Ik denk dat, zoals ambtenaar beschrijft, we het in onze kerken dusdanig comfortabel hebben dat culturele zaken en vierkante mm geneuzel te belangrijk zijn geworden.
Nee, als we zo door gaan verharden we ons, dan zag geen boetedag meer helpen.
Dan gaan we door op de ingeslagen weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Een conclusie die we misschien voorzichten moeten trekken.
De eenheid is verder zoek dan ooit.
Het boekje brengt wel tongen in beweging, maar tot hiertoe weinig harten die bewogen lijken te zijn.

De komende woensdag DV zal er in veel gemeenten Biddag worden gehouden.
Zou het ook niet passen om in elke gemeente een boetedag te houden?
Denk je dat met een boetedag die harten bewogen raken?
Ik denk dat, zoals ambtenaar beschrijft, we het in onze kerken dusdanig comfortabel hebben dat culturele zaken en vierkante mm geneuzel te belangrijk zijn geworden.
Nee, als we zo door gaan verharden we ons, dan zag geen boetedag meer helpen.
Dan gaan we door op de ingeslagen weg.
Als we het van onszelf en onze dagjes en boekjes blijven verwachten wel ja.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door eilander »

Ik deel de oproep van DIA wel. Ik hoop dat jullie mij goed begrijpen, maar ik zou haast moe worden van het bidden om Gods zegen voor het nieuwe seizoen, en onze afhankelijkheid enzovoorts belijden... zonder de hartelijke oproep om weder te keren tot de Heere en het hartstochtelijke gebed "Keer eindelijk Heere, toch weder..."

Ik zeg er direct bij: als we nog zeggen 'het zou gepast zijn om een boetedag te houden' is de nood blijkbaar niet groot. En ik ben er vanmorgen achter gekomen dat die bij mij ook niet groot is, tot mijn schande. Met hartelijke instemming het interview met ds. Hoogerland gelezen... en vervolgens in mijn gebed geen aandacht aan besteed.
Dat is verschrikkelijk. Daarom is het ook voor mij nodig om weder te keren.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Canada »

Een voorstel: Nodig Ds. Hoogerland en Ds. J. Roos uit om the spreken op de volgende Haamstede conferentie, voorafgaand door een "prayer meeting". Elkaar ontmoeten onder het Woord en in gebed en gezang zal onder Gods zegen veel goeds doen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Nathanaël »

Canada schreef:Een voorstel: Nodig Ds. Hoogerland en Ds. J. Roos uit om the spreken op de volgende Haamstede conferentie, voorafgaand door een "prayer meeting". Elkaar ontmoeten onder het Woord en in gebed en gezang zal onder Gods zegen veel goeds doen.
Dan moet je niet hier zijn, maar bij de organisatie van de Haamstedeconferentie :-) Overigens staat de sprekers lijst al vast.
Maar dan nog: er komen helaas maar erg weinig GG-predikanten naartoe. GGiN volgens mij helemaal niet.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Canada »

Dat is jammergenoeg zo, maar het lijkt me wel een goeie plek om als "Dordt-lovers" bij elkaar te komen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Jantje »

Staat de sprekerslijst voor dit jaar nú al vast?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie