Op weg naar kerkelijke eenheid?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik opperde pas nog een preek van ds Schultink.
Dus ik ben niet een persoon die geen ggin-predikanten wilt horen.
En ja ik vind het ook verdrietig dat er geen Gehele reformatorische kerk is.
Maar ik kan moeilijk boos naar alle refo-predikanten kijken.
En misschien is het ook wel een kwestie van woordkeuze, dat hele verbondstheologie, laten we daar maar het op houden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Maar het kan wel voor problemen zorgen als de vacante gemeente van A. Altijd wordt voorgehouden dat je mag pleiten op Gods beloften en dat predikant van gemeente B zegt dat dit niet zo mag
Ik vind dit leerstuk een van de kernwaarden van de reformatorische leerschriften. Dus ik ben van mening dat iedereen die dit niet onderschrijft het niet verstandig is om bij een eventuele samenvoeging lid te worden van. En als er predikanten zijn (binnen de Ggin) die dit anders gaan zien of al anders zien dan zijn ze uiteraard van harte welkom
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door -DIA- »

Het blijkt toch waar: Als we kerkverbanden noemen gaan we mis. Laten we de Kerk, gerond op het Woord, zoals beleden in Dordt, gewoon de Kerk noemen. En niet spreken van Onze Kerk of Haar kerk, of Die kerk. Wij belijden immers één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen... (art. 9 Apostolische Geloofsbelijdenis)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

Nee oke, maar ik vind het dubbel.
Want 20 jaar geleden had men ook over, maar er is nog geen daad bij het Woord gevoegd.
Het blijft bij woorden.
En ja accenten zullen er altijd zijn maar dat heb je ook al in de refo kerken zelf.
Gewoon een aantal vertegenwoordigers van alle kerken bij elkaar en daar over praten.
Maar als men al kennismakingsbezoeken weigeren, zie ik het ook niet echt in, maar het hoort niet.
En zo heb je meer grip op aan de ene kant starheid maar ook aan de andere kant afglijden tot.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:Het blijkt toch waar: Als we kerkverbanden noemen gaan we mis. Laten we de Kerk, gerond op het Woord, zoals beleden in Dordt, gewoon de Kerk noemen. En niet spreken van Onze Kerk of Haar kerk, of Die kerk. Wij belijden immers één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen... (art. 9 Apostolische Geloofsbelijdenis)
Daar doelt ds. Hoogerland niet op. Hij schrijft (bewust?) de kerk níet met een hoofdletter. Als je dat wel doet, dan doel je op Gods volk. Als je een kerkelijke denominatie nastreeft die alleen bestaat uit de Kerk mét een hoofdletter, dan is dat Labadistisch gedachtegoed. Terwijl je juist dat gedachtegoed eerder in dit topic als ongewenst afdeed, je uitingen zijn er dan wel naar.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door deschpin »

.
Laatst gewijzigd door deschpin op 06 mar 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:... Ook ik ben opgegroeid met de gedachte dat alles wat hervormd was, niet deugde. Als ik nu lees in het werk van bijvoorbeeld ds. G. Boer, vervult me dat met schaamte.”...........

Wat hij hier benoemd is precies wat we als eerste kunnen doen, niet praten over een ander maar met een ander.
Iets met kind en badwater.

Ik herken dit als traditioneel hervormde(geboren+getogen) wel, ik kwam soms op plaatsen terecht waar men niet wist dat ik hervormd was. Heb veel meningen en uitspraken gehoord met negatieve connotatie (waarbij aanzienlijk deel gebaseerd op onkunde en vooroordelen). Ben nooit de discussie aangegaan en ben vaak verdrietig vertrokken.

Overigens heb ik zelf ook geen integere mening over herstelden( nav ervaringen rondom 2004). En het lastige is dat je dat niet zomaar weg kan poetsen dat zit echt ingegraveerd van binnen.

Spreken we ook niet vaak met twee monden, in "eigen kring" negatief over anderen, maar in aanwezigheid van de die anderen reageren we besmukt in de zin van; het is toch wat, het zou niet mogen, het is eigenlijk niet de weg...........

Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.

Overigens wat ik hierboven noemt geldt vaak vice versa (dus ook binnen hervormd wordt er over andere kerken gesproken en niet louter positief :banghead )
Eerlijk dat je toegeeft.
Ik denk dat het ook aan je persoon ligt.
Misschien goed om bij verschillende kerkgenootschappen keer een dienst te beluisteren.
Mijn ouders hebben bijv. nooit een woord vuil gemaakt over degene die naar de PKN ging/bleef.
Maar ja als je in een dorp als Elspeet woont....
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door deschpin »

deschpin schreef:... Ook ik ben opgegroeid met de gedachte dat alles wat hervormd was, niet deugde. Als ik nu lees in het werk van bijvoorbeeld ds. G. Boer, vervult me dat met schaamte.”...........

Wat hij hier benoemd is precies wat we als eerste kunnen doen, niet praten over een ander maar met een ander.
Iets met kind en badwater.

Ik herken dit als traditioneel hervormde(geboren+getogen) wel, ik kwam soms op plaatsen terecht waar men niet wist dat ik hervormd was. Heb veel meningen en uitspraken gehoord met negatieve connotatie (waarbij aanzienlijk deel gebaseerd op onkunde en vooroordelen). Ben nooit de discussie aangegaan en ben vaak verdrietig vertrokken.

Overigens heb ik zelf ook geen integere mening over herstelden( nav ervaringen rondom 2004). En het lastige is dat je dat niet zomaar weg kan poetsen dat zit echt ingegraveerd van binnen.

Spreken we ook niet vaak met twee monden, in "eigen kring" negatief over anderen, maar in aanwezigheid van de die anderen reageren we besmukt in de zin van; het is toch wat, het zou niet mogen, het is eigenlijk niet de weg...........

Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.

Overigens wat ik hierboven noem geldt vaak vice versa (dus ook binnen hervormd wordt er over andere kerken gesproken en niet louter positief :banghead )
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door RotterS »

deschpin schreef: Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
Ik denk dat je gelijk hebt. In Egypte, waar christenen en moslims proberen om in vrede met elkaar te leven, is een film gemaakt waarin een groep christenen en een groep moslims (de precieze samenstelling weet ik even niet) elkaar gaan ontmoeten. Tijdens de ontmoeting zijn ze heel vriendelijk naar elkaar, maar op de reis er naar toe spreken ze nogal negatief over elkaar: de mening en houding wordt dus sterk bepaald door de situatie. Even voor de duidelijkheid: de hele film was bedoeld als een vorm van satire op deze dubbelheid in de houding naar en over elkaar.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door helma »

Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
En het wordt als kind meegegeven.
Toen onze oudste in groep 1 of 2 zat fietsten we door het dorp en hij zag een meisje in een lange broek.
"die zijn van de Hervormd" zei hij heel verachtelijk.
Ik was heel geschokt. Zo werd er door kinderen op school gepraat.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door deschpin »

helma schreef:
Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
En het wordt als kind meegegeven.
Toen onze oudste in groep 1 of 2 zat fietsten we door het dorp en hij zag een meisje in een lange broek.
"die zijn van de Hervormd" zei hij heel verachtelijk.
Ik was heel geschokt. Zo werd er door kinderen op school gepraat.
valt nog mee, mijn vrouw komt in de hel omdat ze een lange broek aan heeft. Althans volgens kinderen in groep 3 tegen onze zoon. Dat hebben ze niet zelf bedacht!!
Andersom zijn mijn oudste kinderen momenteel heel anti - refo. Gek genoeg zitten ze op een reformatorische school en zijn hun beste vrienden "refo" . Als ouders verzetten we ons met hand en tand tegen al deze kwalificaties maar het lijkt op water naar de zee dragen.
Laatst gewijzigd door deschpin op 06 mar 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:
helma schreef:
Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
En het wordt als kind meegegeven.
Toen onze oudste in groep 1 of 2 zat fietsten we door het dorp en hij zag een meisje in een lange broek.
"die zijn van de Hervormd" zei hij heel verachtelijk.
Ik was heel geschokt. Zo werd er door kinderen op school gepraat.
valt nog mee, mijn vrouw komt in de hel omdat ze een lange broek aan heeft. Althans volgens kinderen in groep 3 tegen onze zoon. Dat hebben ze niet zelf bedacht!!
Andersom zijn mijn oudste kinderen momenteel heel anti - refo. Gek genoeg zitten ze op een reformatorische school en zijn hun beste kinderen "refo" . Als ouders verzetten we ons met hand en tand tegen al deze kwalificaties maar het lijkt op water naar de zee dragen.
Misschien moet je het ook allemaal maar ene beetje laten gaan.
Ze leren vanzelf wel/.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Dodo »

en zijn hun beste kinderen "refo"
Dat is een heel raar zinnetje :haha
Ik denk niet dat je bedoelt wat ik er eerst in las.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door Mara »

deschpin schreef:
helma schreef:
Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
En het wordt als kind meegegeven.
Toen onze oudste in groep 1 of 2 zat fietsten we door het dorp en hij zag een meisje in een lange broek.
"die zijn van de Hervormd" zei hij heel verachtelijk.
Ik was heel geschokt. Zo werd er door kinderen op school gepraat.
valt nog mee, mijn vrouw komt in de hel omdat ze een lange broek aan heeft. Althans volgens kinderen in groep 3 tegen onze zoon. Dat hebben ze niet zelf bedacht!!
Vroeger kon je in contactadvertenties ook lezen: geen radio, geen tv, geen lange broek.
In bepaalde kringen word je afgeschreven, omdat je een broek draagt.
De vader van mijn schoondochter had zeer grote moeite als hij haar in een wit broekpak naar het ziekenhuis zag vertrekken. (Nu mag dit niet meer vanwege hygiëneregels) maar in het ziekenhuis waar zij werkte was dit echt verplicht. In het ziekenhuis waar ze nu werkt, trouwens ook. En terecht, die doorschijnende witte jurkjes vond ik onzedelijker dan een tuniekpak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Op weg naar kerkelijke eenheid?

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
deschpin schreef:
helma schreef:
Het lijkt wel een bepaald sociologisch groepsproces wat heel veel mensen meezuigt.
En het wordt als kind meegegeven.
Toen onze oudste in groep 1 of 2 zat fietsten we door het dorp en hij zag een meisje in een lange broek.
"die zijn van de Hervormd" zei hij heel verachtelijk.
Ik was heel geschokt. Zo werd er door kinderen op school gepraat.
valt nog mee, mijn vrouw komt in de hel omdat ze een lange broek aan heeft. Althans volgens kinderen in groep 3 tegen onze zoon. Dat hebben ze niet zelf bedacht!!
Andersom zijn mijn oudste kinderen momenteel heel anti - refo. Gek genoeg zitten ze op een reformatorische school en zijn hun beste vrienden "refo" . Als ouders verzetten we ons met hand en tand tegen al deze kwalificaties maar het lijkt op water naar de zee dragen.
Misschien moet je het ook allemaal maar ene beetje laten gaan.
Ze leren vanzelf wel/.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie