Kerkelijke eenheid / Kanselruil

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Nee, dat kan niet.

De plaatselijke GGiN daar schijnt wel leeg te lopen, begreep ik, naar de GG en de VGG.
Ik zie de relevantie niet zo.
Nou? Dan is er per saldo straks 1 gemeente minder.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: Vreemd. Ik weet van een GGiN waar deze preek al niet meer gelezen mag worden. Zou die kerkenraad dan ook niet goed lezen?
Lijkt me een vreemd verhaal. Van wie mag dat dan niet? Heb je hem zelf al gelezen of oordelen we weer zonder te lezen?

Misschien is het beter tijd voor een slotje. Ik voel een heleboel gejijbak aankomen, en een kerkelijke verdeeldheid die op deze manieren eerder groter dan kleiner wordt. :lock
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De plaatselijke GGiN daar schijnt wel leeg te lopen, begreep ik, naar de GG en de VGG.
Ik zie de relevantie niet zo.
Nou? Dan is er per saldo straks 1 gemeente minder.
Hmm, dan kan ik nog wel iets noemen, maar het voelt allemaal niet goed dit.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Dat zei ik ook niet. Ik zei dat als je zulke bewoordingen gebruikt je het wel kan laten om kerkelijke eenheid te zoeken.
Nee. Die visie zoals in die preek is niet Bijbels. Als jij dat wel vindt, hoor ik graag waarom.

Graag wat Bijbelteksten met onderbouwing erbij.
Wat een hoogdravende woorden weer. Ik vraag me oprecht af of je betreffende preek hebt gelezen. Kun je hem eens samenvatten? Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Jij vind wat en ik moet het tegendeel maar gaan bewijzen. Daar bedank ik voor. Dit lijken wel manieren van een oude forummer die ik nog ken van ‘vroeger’.

P.s.: er staat nog een vraag open van Nasrani die je vakkundig probeert te omzeilen. Net zoals de ‘vroegere’ vriend kon doen als hem een vraag niet uitkwam :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:Misschien is het beter tijd voor een slotje. Ik voel een heleboel gejijbak aankomen, en een kerkelijke verdeeldheid die op deze manieren eerder groter dan kleiner wordt. :lock
Misschien kan de titel van dit topic gewijzigd worden in “Kerkelijk gekissebis / Kanselkramp”. Dan kunnen we lekker doorgaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

Simon0612 schreef:(...)
Als ik zo al de reacties hier lees, het slagveld overzie, dan voel ik me het fijnst bij de post van Ararat met betrekking tot het één zijn in Christus. Helaas, en ik weet dat het niet hoort, maar ik merk dat ik door alles wat hier geschreven wordt (alleen al de laatste jaren) niet uitkijk naar een gezamenlijk kerkverband. Dan voel ik juist meer afstandelijkheid richting het kerkverband waarvan ik lid ben, ook vanuit de meest nauwe betrekkingen. Helaas kan ik het niet mooier maken dan het is.
Ik herken dit. Daarom ben ik dankbaar met de interkerkelijke contacten die ik mag hebben met andere gelovigen. Vandaar mijn eerdere post over het als gelovigen één zijn in Christus. Tegelijk vraag ik me wel eerlijk af of dit niet te gemakzuchtig van me is: op persoonlijk vlak die eenheid in dankbaarheid ervaren, maar het op kerkelijk niveau liever maar houden zoals het nu is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Vreemd. Ik weet van een GGiN waar deze preek al niet meer gelezen mag worden. Zou die kerkenraad dan ook niet goed lezen?
Lijkt me een vreemd verhaal. Van wie mag dat dan niet? Heb je hem zelf al gelezen of oordelen we weer zonder te lezen?

Misschien is het beter tijd voor een slotje. Ik voel een heleboel gejijbak aankomen, en een kerkelijke verdeeldheid die op deze manieren eerder groter dan kleiner wordt. :lock
De kerkenraad van betreffende gemeente wil niet dat deze preek gelezen wordt, omdat zij daar niet achter staat.

Heb jij de preek zelf überhaupt wel gelezen? Ik oordeel nergens, ik meld alleen dat een kerkenraad deze beslissing heeft genomen. En dat doet een kerkenraad niet lichtvaardig. Dus @Jo-Ann zal wel gelijk moeten hebben.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Dat zei ik ook niet. Ik zei dat als je zulke bewoordingen gebruikt je het wel kan laten om kerkelijke eenheid te zoeken.
Nee. Die visie zoals in die preek is niet Bijbels. Als jij dat wel vindt, hoor ik graag waarom.

Graag wat Bijbelteksten met onderbouwing erbij.
Wat een hoogdravende woorden weer. Ik vraag me oprecht af of je betreffende preek hebt gelezen. Kun je hem eens samenvatten? Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Jij vind wat en ik moet het tegendeel maar gaan bewijzen. Daar bedank ik voor. Dit lijken wel manieren van een oude forummer die ik nog ken van ‘vroeger’.

P.s.: er staat nog een vraag open van Nasrani die je vakkundig probeert te omzeilen. Net zoals de ‘vroegere’ vriend kon doen als hem een vraag niet uitkwam :humhihi
Die preek is al samengevat, dat heeft @Jo-Ann al gedaan. Dus dat ga ik niet opnieuw doen.

Graag hoor ik waarom jij het wel eens bent met deze Catechismuspreek.

En over jijbakken gesproken: volgens mij komt dit daar gevaarlijk dicht bij in de buurt. Jammer, die starre houding.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: Die preek is al samengevat, dat heeft @Jo-Ann al gedaan. Dus dat ga ik niet opnieuw doen.

Graag hoor ik waarom jij het wel eens bent met deze Catechismuspreek.

En over jijbakken gesproken: volgens mij komt dit daar gevaarlijk dicht bij in de buurt. Jammer, die starre houding.
Sorry, ik ga niet mee in je gekke spelletjes. Wat mij betreft gaat het topic dicht of wordt er gesnoeid.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Simon0612 schreef:(...)
Als ik zo al de reacties hier lees, het slagveld overzie, dan voel ik me het fijnst bij de post van Ararat met betrekking tot het één zijn in Christus. Helaas, en ik weet dat het niet hoort, maar ik merk dat ik door alles wat hier geschreven wordt (alleen al de laatste jaren) niet uitkijk naar een gezamenlijk kerkverband. Dan voel ik juist meer afstandelijkheid richting het kerkverband waarvan ik lid ben, ook vanuit de meest nauwe betrekkingen. Helaas kan ik het niet mooier maken dan het is.
Ik herken dit. Daarom ben ik dankbaar met de interkerkelijke contacten die ik mag hebben met andere gelovigen. Vandaar mijn eerdere post over het als gelovigen één zijn in Christus. Tegelijk vraag ik me wel eerlijk af of dit niet te gemakzuchtig van me is: op persoonlijk vlak die eenheid in dankbaarheid ervaren, maar het op kerkelijk niveau liever maar houden zoals het nu is.
Ik vind dat niet gemakzuchtig hoor.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Die preek is al samengevat, dat heeft @Jo-Ann al gedaan. Dus dat ga ik niet opnieuw doen.

Graag hoor ik waarom jij het wel eens bent met deze Catechismuspreek.

En over jijbakken gesproken: volgens mij komt dit daar gevaarlijk dicht bij in de buurt. Jammer, die starre houding.
Sorry, ik ga niet mee in je gekke spelletjes. Wat mij betreft gaat het topic dicht of wordt er gesnoeid.
Ik zeg niets raars. Je bent onredelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

Is het een idee om alvast de liturgie van morgen door te nemen en het Bijbelgedeelte alvast eens te lezen?
Da's misschien beter voor de eenheid.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Jo-Ann schreef:
Simon0612 schreef: Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Zeker niet. Heb er nu nog een kater van.
Maar je kunt deze preken tegenwoordig toch ook in een beter (historisch) perspectief lezen. Ds Mallan was een zeer markante dominee en had een stevig en vurig karakter. Bovendien is deze dominee meer onrecht aangedaan dan eertijds werd aangenomen. Daarmee valt zeker niet alles goed te praten en het neemt de wederzijdse pijn, zeker bij de oude garde, niet weg, maar laten we ook de vele goede dingen niet vergeten.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: Ik weet niet of u erbij was, maar de uitspraak was nog niet gedaan toen ds. Bredeweg er mee stopte.
Ik was er inderdaad niet bij, maar ik probeer vooral een oplossingsrichting voor het hier en nu neer te zetten. Voorlopig zal de scheur in Kruiningen denk ik echter te vers zijn om snel te helen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De plaatselijke GGiN daar schijnt wel leeg te lopen, begreep ik, naar de GG en de VGG.
Ik zie de relevantie niet zo.
Nou? Dan is er per saldo straks 1 gemeente minder.
Kun je bewijzen dat de GGiN in Kruiningen leeg loopt? Als ik de cijfers er bij haal dan zie ik dat namelijk niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie