Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Moet de conclusie zijn dat God niet werkt?
Is mis praktische invulling.
Dat zeker niet, en waarop grondt u dat? Wij kunnen hier niets. Daarom zou het goed zijn allen in de schuld gebracht te mogen worden, en dat er zo een biddag mocht ontstaan. Als de nood maar eens opgebonden mag worden. Ik merk dat wel soms (ook in het gebed) bij ds. Hoogerland. We weten dat hij en ds. Roos elkaar de broederhand hebben gereikt. En toch... we kunnen van onszelf niets maken. Als wij wat gaan rommelen wordt het niets.
En zo kan men lang doorgaan.
En dan? doorgaan? En onbekommerd mijn buurman voorbij lopen, die hetzelfde belijdt als ik, naar een andere kerk? Dat dit niet drukt is een bewijs dat we de schuld niet voelen, lijkt me. We voelen nog nog redelijk comfortabel, ieder in zijn eigen kerk(je)...
En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Of een bid- en boetedag houden, en wie weet... Lees ook wat ds. Hoogerland zegt van hen die zo'n bezwaar maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Of een bid- en boetedag houden, en wie weet... Lees ook wat ds. Hoogerland zegt van hen die zo'n bezwaar maken.
Een bid- en boetedag klinkt al wat meer als echt iets doen. Alhoewel ik er al genoeg heb meegemaakt, met ieder in de eigen kerk en de zondag erop was het weer hetzelfde.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Wat doet men in jouw gemeenten aan de scheuring? Die scheuring is nog geen 70 jaar geleden maar in die zin nog redelijk recent. En dus ook nog geen 70 jaar uit elkaar gegroeid. Ben wel benieuwd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Wat doet men in jouw gemeenten aan de scheuring? Die scheuring is nog geen 70 jaar geleden maar in die zin nog redelijk recent. En dus ook nog geen 70 jaar uit elkaar gegroeid. Ben wel benieuwd.
Goes is uit de HHG van Kruiningen gekomen, dus het heeft in die zin geen banden gehad met de NHK van Goes, wellicht dat er wel wat ex-NHK'ers in de kerk van HHG Goes zitten.
Onze kerk heeft samen met de PKN scholendienst op dank- en biddagen, en ook met de gereformeerden een diaconaal platform, maar meer niet.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Wat doet men in jouw gemeenten aan de scheuring? Die scheuring is nog geen 70 jaar geleden maar in die zin nog redelijk recent. En dus ook nog geen 70 jaar uit elkaar gegroeid. Ben wel benieuwd.
Goes is uit de HHG van Kruiningen gekomen, dus het heeft in die zin geen banden gehad met de NHK van Goes, wellicht dat er wel wat ex-NHK'ers in de kerk van HHG Goes zitten.
Onze kerk heeft samen met de PKN scholendienst op dank- en biddagen, en ook met de gereformeerden een diaconaal platform, maar meer niet.
De relatie tussen de 'Goesse Hervormden' onderling is op alle niveaus prima. Er liggen inderdaad geen gevoeligheden vanuit het verleden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Wat doet men in jouw gemeenten aan de scheuring? Die scheuring is nog geen 70 jaar geleden maar in die zin nog redelijk recent. En dus ook nog geen 70 jaar uit elkaar gegroeid. Ben wel benieuwd.
Goes is uit de HHG van Kruiningen gekomen, dus het heeft in die zin geen banden gehad met de NHK van Goes, wellicht dat er wel wat ex-NHK'ers in de kerk van HHG Goes zitten.
Onze kerk heeft samen met de PKN scholendienst op dank- en biddagen, en ook met de gereformeerden een diaconaal platform, maar meer niet.
De relatie tussen de 'Goesse Hervormden' onderling is op alle niveaus prima. Er liggen inderdaad geen gevoeligheden vanuit het verleden.
Je had in het verleden wel een Hervormde evangelisatie in Kruiningen maar die is dacht ik geheel HHK geworden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Guy schreef:
Ad Anker schreef:Als in een omgeving echt Gods eer wordt bedoeld en de mens dat zo beleeft vallen kerkmuren weg en is er hartelijke overeenstemming. Ik merk bij ds. Hoogerland dat hij dit ervaart bij broeders buiten het kerkverband.

Dit is tegelijk een enorm grote aanklacht: Heel ons opgetuigde kerkelijke leven bij de GG(iN) om maar dicht bij huis te blijven is gericht op de mens. Dan wordt het nooit wat.

God moet het doen: Neenee, God wil dat we één zijn
Het kerkverband dat ons lief is: Neenee, wij hebben geen kerk, de kerk is van God
Precies!
Inderdaad!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Wat doet men in jouw gemeenten aan de scheuring? Die scheuring is nog geen 70 jaar geleden maar in die zin nog redelijk recent. En dus ook nog geen 70 jaar uit elkaar gegroeid. Ben wel benieuwd.
De hand uitsteken naar anderen, iedereen is bij ons van harte welkom. Maar als lokale gemeente, die vooral groeit door overkomst vanuit andere kerkverbanden, geen overstijgende pogingen bijeen te brengen wat uit elkaar ligt.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jo-Ann »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Of een bid- en boetedag houden, en wie weet... Lees ook wat ds. Hoogerland zegt van hen die zo'n bezwaar maken.
Lees zondag 21 over de heilige, algemene christelijke kerk van ds. Mallan. Ik zou het heel goed vinden als ggin zou uitspreken dat dit soort preken waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt, niet meer gelezen zouden worden.
Ik vrees dat ze dat niet gaan doen.
Maar die preek staat veraf van de uitgangspunten van ds. Hoogerland: belijden, bekennen, verlangen en erkennen. Wat een prachtig stuk trouwens van ds. Hoogerland.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Of een bid- en boetedag houden, en wie weet... Lees ook wat ds. Hoogerland zegt van hen die zo'n bezwaar maken.
Lees zondag 21 over de heilige, algemene christelijke kerk van ds. Mallan. Ik zou het heel goed vinden als ggin zou uitspreken dat dit soort preken waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt, niet meer gelezen zouden worden.
Ik vrees dat ze dat niet gaan doen.
Maar die preek staat veraf van de uitgangspunten van ds. Hoogerland: belijden, bekennen, verlangen en erkennen. Wat een prachtig stuk trouwens van ds. Hoogerland.
Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jo-Ann »

Simon0612 schreef: Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Zeker niet. Heb er nu nog een kater van.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Jo-Ann schreef:
Simon0612 schreef: Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Zeker niet. Heb er nu nog een kater van.
Met zulke bewoording ben je dus ook niet op zoek naar kerkelijke eenheid, en neem ik je vorige post ook allerminst serieus.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

Dat is toch niet alleen bij ds Mallan? Als je eerlijk ben @Simon0612 weet je zelf ook wel dat er preken en geschriften zijn van GGiN dominees waarin op een bedekte manier gescholden wordt op "hen die van ons zijn uitgegaan". En liefst dan nog met de opmerking dat het om "de zuivere waarheid" gaat.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 25 mei 2022, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jo-Ann »

Simon0612 schreef: Met zulke bewoording ben je dus ook niet op zoek naar kerkelijke eenheid, en neem ik je vorige post ook allerminst serieus.
Vreemde opmerking…
Staan we quitte, want ik neem jou niet serieus. Ik ben nog steeds door die preek van slag.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 25 mei 2022, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie