Kerkelijke eenheid / Kanselruil

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

newton schreef: Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Dat wist ik niet eens...

Ik wist het wel, bedenk ik ineens, niet dat onze gemeenten niet meededen, maar ik had niets van ds. Onderdelinden gehoord.
Ik weet nu weer waar het over gaat. Het werd ook live via onze kerktelefoon uitgezonden. Dus ook door de drie GG's in Rijssen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 mei 2020, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:Zijn jullie, in het kader van de social distance adviezen, aan het uitzoeken welke kerken het meest afstand van elkaar houden? :jongle
Ja en dan ook nog wie binnen 1 kerkverband het meest afstand houden. Benieuwd naar het onderzoek :oO
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Isala »

Hollander schreef:Zijn jullie, in het kader van de social distance adviezen, aan het uitzoeken welke kerken het meest afstand van elkaar houden? :jongle
Als het Coronavirus een roepstem van God is, wordt Zijn roepstem dan wel door de kerk(en) gehoord?
Ik krijg de indruk dat, het na de openstelling van de gebouwen, alles verder gaat op de manier zoals het de afgelopen tijd is geweest.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

Isala schreef: Als het Coronavirus een roepstem van God is, wordt Zijn roepstem dan wel door de kerk(en) gehoord?
Ik krijg de indruk dat, het na de openstelling van de gebouwen, alles verder gaat op de manier zoals het de afgelopen tijd is geweest.
Het is niet de vraag of de roepstem gehoord wordt, maar wat er met de roepstem wordt bedoeld.
Ik denk dat op korte termijn de synodes wel weer hervat zullen worden en dan begint het gediscussieer over diezelfde onderwerpen weer van voren af aan.
Eenheid verder dan ooit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Denk dat 95% van de bevolking deze crisis niet als een roepstem en/of stilzetting ziet, dus de meesten zullen hopen dat alles zsm weer naar het "oude" terug keert!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
Hollander schreef:Zijn jullie, in het kader van de social distance adviezen, aan het uitzoeken welke kerken het meest afstand van elkaar houden? :jongle
Als het Coronavirus een roepstem van God is, wordt Zijn roepstem dan wel door de kerk(en) gehoord?
Ik krijg de indruk dat, het na de openstelling van de gebouwen, alles verder gaat op de manier zoals het de afgelopen tijd is geweest.
Dat is ook de vrees van onze dominee. Op website van onze gemeente schrijft hij een stukje over 'overwaaiers'. Dat zijn mensen die hopen dat de corona zo snel mogelijk voorbij is om dan weer op de oude voet verder te kunnen gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
newton schreef:
Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Het heeft geen enkele zin individuele gevallen te bespreken. Feit is dat de realiteit toont, dan deze eenheid ver weg is. En de schuld daarvoor ligt ongetwijfeld aan beide zijden.
Natuurlijk heeft dat wel zin. Stel dat je huwelijkstherapie zou krijgen vanwege ruzies en een van de partners zou dit zeggen.

Dat zou toch flauwekul zijn? En dat is het in dit geval ook.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
newton schreef:
Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Het heeft geen enkele zin individuele gevallen te bespreken. Feit is dat de realiteit toont, dan deze eenheid ver weg is. En de schuld daarvoor ligt ongetwijfeld aan beide zijden.
Natuurlijk heeft dat wel zin. Stel dat je huwelijkstherapie zou krijgen vanwege ruzies en een van de partners zou dit zeggen.

Dat zou toch flauwekul zijn? En dat is het in dit geval ook.
Ik zal het even aanvullen: het heeft geen enkele zin individuele gevallen te bespreken op het forum.
Online
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Dat is al een iets beter te verdedigen standpunt, maar ook daar ben ik het niet mee eens. Veel mensen op het forum hebben immers invloed op de besluitvorming, en de anderen kunnen er voor bidden en zich er desgewenst tegenaan bemoeien.
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Christen »

Net een uitzending gehoord van een bekende Ds. met uitleg van een BWV. Mooi hoor.. moet je ook eens doen. Ik luister over alle muren heen.. fijn hoor.. is een dominee van jouw kerkverband Dia. Eigenlijk ongelooflijk.. we kunnen de hele dag getroost worden door
Kinderen van God uit allerlei kerkverbanden.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

newton schreef: Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Ik zei dat ik het niet wist, maar ik wist het wel, bedenk ik ineens, niet dat onze gemeenten niet meededen, maar ik had niets van ds. Onderdelinden gehoord.
Ik weet nu weer waar het over gaat. Het werd ook live via onze kerktelefoon uitgezonden. Dus ook door de drie GG's in Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
newton schreef: Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Ik zei dat ik het niet wist, maar ik wist het wel, bedenk ik ineens, niet dat onze gemeenten niet meededen, maar ik had niets van ds. Onderdelinden gehoord.
Ik weet nu weer waar het over gaat. Het werd ook live via onze kerktelefoon uitgezonden. Dus ook door de drie GG's in Rijssen.
De interkerkelijke reformatieherdenking werd niet door de GG's uitgezonden want in West was een eigen dient.

Met de dodenherkenning vinden de kerken elkaar wel in een bezinningsbijeenkomst in de Schildkerk voorafgaand aan de kranslegging. In deze samenkomst gaan ook predikanten uit de GG voor.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef: Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Ik zei dat ik het niet wist, maar ik wist het wel, bedenk ik ineens, niet dat onze gemeenten niet meededen, maar ik had niets van ds. Onderdelinden gehoord.
Ik weet nu weer waar het over gaat. Het werd ook live via onze kerktelefoon uitgezonden. Dus ook door de drie GG's in Rijssen.
De interkerkelijke reformatieherdenking werd niet door de GG's uitgezonden want in West was een eigen dient.

Met de dodenherkenning vinden de kerken elkaar wel in een bezinningsbijeenkomst in de Schildkerk voorafgaand aan de kranslegging. In deze samenkomst gaan ook predikanten uit de GG voor.
Dan heb ik dat gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
newton schreef: Waarom werkt de GerGem dan weer niet mee aan de interkerkelijke reformatieherdenking gehouden in de Schildkerk terwijl Ds. C. L. Onderdelinden wel aanwezig was?
Dat wist ik niet eens...

Ik wist het wel, bedenk ik ineens, niet dat onze gemeenten niet meededen, maar ik had niets van ds. Onderdelinden gehoord.
Ik weet nu weer waar het over gaat. Het werd ook live via onze kerktelefoon uitgezonden. Dus ook door de drie GG's in Rijssen.
In 2015 werkte ds. Schreuder mee. De GG's doen dus wel degelijk mee.
Het initiatief werd genomen door ds. C.G. Visser, die zelf de eerste bijeenkomst leidde, in 2014. Het jaar daarop dus GG. En aangezien dit jaar weer een PKN-predikant de meditatie deed, verwacht ik volgend jaar weer een van de GG'ers.
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

We zijn 107 tabbladen van 15 berichten verder, in jaren 4 jaar verder, maar kerkelijke eenheid is nog niet bereikt.
Plaats reactie