Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Emma de Jong
Berichten: 164
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Emma de Jong »

Ditbenik schreef:
CvdW schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef: De mannen van de generale synode van alle kerkverbanden.
Dat zijn geen kerkelijke leiders. Niet voor niets heten dat 'meerdere vergaderingen' en niet 'hogere vergaderingen'. Meerdere, omdat daar alle ambten vertegenwoordigd zijn.
Als ik goed geïnformeerd ben krijgt een aanwezige diaken keurstem, officieel horen diakenen er niet bij. M.a.w. niet alle ambten zijn aanwezig.
Ik ben niet op de hoogte van alle kerkverbanden maar binnen de twee protestantse kerkgenootschappen die ons land telt is een diaken gewoon een ambt. Zo ook binnen het kerkgenootschap waartoe Geytenbeekje behoort.
Alleen ouderlingen hebben het regeerambt. Een predikant is een ouderling die preekt. Een ouderling is een ouderling die niet preekt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Emma de Jong schreef:
Ditbenik schreef:
CvdW schreef:
Ditbenik schreef:
Dat zijn geen kerkelijke leiders. Niet voor niets heten dat 'meerdere vergaderingen' en niet 'hogere vergaderingen'. Meerdere, omdat daar alle ambten vertegenwoordigd zijn.
Als ik goed geïnformeerd ben krijgt een aanwezige diaken keurstem, officieel horen diakenen er niet bij. M.a.w. niet alle ambten zijn aanwezig.
Ik ben niet op de hoogte van alle kerkverbanden maar binnen de twee protestantse kerkgenootschappen die ons land telt is een diaken gewoon een ambt. Zo ook binnen het kerkgenootschap waartoe Geytenbeekje behoort.
Alleen ouderlingen hebben het regeerambt. Een predikant is een ouderling die preekt. Een ouderling is een ouderling die niet preekt.
De verschillende taken van de verschillende ambten zijn ze mij bekend maar dat heeft weer niets van doen met het onderwerp waar het hier over ging.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Normaliter zijn niet alle ambten aanwezig in een meerdere vergadering.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Een meerdere vergadering heet meerder omdat er meer gemeenten vertegenwoordigd zijn daar.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Normaliter zijn niet alle ambten aanwezig in een meerdere vergadering.
Normaliter wel. In de kerkgenootschappen zijn daarvoor roosters waarop aangegeven wordt welke gemeente welk ambt afvaardigt naar de classis. Hetzelfde geldt voor de classes naar de synode.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Het gaat natuurlijk vooral om de opstelling van een aantal kopstukken in de GGiN die nog steeds beweerd in 1953 niets fout gedaan te hebben, de kerkscheuring blijft legitimeren en schuldbelijdenis daarom voor overbodig verklaard. Of ben ik nu te concreet?
Kerkelijke eenheid met andere partijen is namelijk helemaal niet het oogmerk.
Nee, je bent niet te concreet. Ik denk dat je gelijk hebt dat kopstukken uit de GGiN geen goed hebben gedaan aan oetmoed, nederigheid en de ander uitnemender achten dan zichzelf. Ik koppel dat aan wijlen ds. F. Mallan. Het zal aan mijn opvoeding liggen denk ik. Ik vind het bijna onoverkomelijk dat er weer artikelen van hem verschijnen in DWS. Hij noemde het de scheuring die God gewild had. Vreselijk. Zo zijn er ook door anderen verschrikkelijke dingen gezegd.

Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk vooral om de opstelling van een aantal kopstukken in de GGiN die nog steeds beweerd in 1953 niets fout gedaan te hebben, de kerkscheuring blijft legitimeren en schuldbelijdenis daarom voor overbodig verklaard. Of ben ik nu te concreet?
Kerkelijke eenheid met andere partijen is namelijk helemaal niet het oogmerk.
Nee, je bent niet te concreet. Ik denk dat je gelijk hebt dat kopstukken uit de GGiN geen goed hebben gedaan aan oetmoed, nederigheid en de ander uitnemender achten dan zichzelf. Ik koppel dat aan wijlen ds. F. Mallan. Het zal aan mijn opvoeding liggen denk ik. Ik vind het bijna onoverkomelijk dat er weer artikelen van hem verschijnen in DWS. Hij noemde het de scheuring die God gewild had. Vreselijk. Zo zijn er ook door anderen verschrikkelijke dingen gezegd.

Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
Hoe komt het dan volgens jou dat kerkelijke eenheid niet gevonden word? Zou jij het bijvoorbeeld zien zitten om met een GGiN, OGG, HHK en CGK BhP één kerkverband te starten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
Als er veel gebroken is, moet er ook veel gebeden worden. Wat dat betreft kan ds. Hoogerland, als hem deze nood drukt, gewoon overgaan tot het beleggen van (informele) gebedssamenkomsten op de eerste maandagmiddag van de maand, al zijn vrienden in het ambt uitnodigen, en dat net zo lang doen totdat het besef gerijpt is dat de verdeeldheid opgeheven kan worden. Maar blijkbaar kan zo'n stap niet gezet worden?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk vooral om de opstelling van een aantal kopstukken in de GGiN die nog steeds beweerd in 1953 niets fout gedaan te hebben, de kerkscheuring blijft legitimeren en schuldbelijdenis daarom voor overbodig verklaard. Of ben ik nu te concreet?
Kerkelijke eenheid met andere partijen is namelijk helemaal niet het oogmerk.
Nee, je bent niet te concreet. Ik denk dat je gelijk hebt dat kopstukken uit de GGiN geen goed hebben gedaan aan oetmoed, nederigheid en de ander uitnemender achten dan zichzelf. Ik koppel dat aan wijlen ds. F. Mallan. Het zal aan mijn opvoeding liggen denk ik. Ik vind het bijna onoverkomelijk dat er weer artikelen van hem verschijnen in DWS. Hij noemde het de scheuring die God gewild had. Vreselijk. Zo zijn er ook door anderen verschrikkelijke dingen gezegd.

Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
Mee eens.
Toch lijkt er hier en daar ook verandering te komen, de 'ware kerkgedachte' of zo je wilt, de kerk met 'dé waarheid' lijkt minder aanhangers te hebben. Ik bespeur meer ( of wil ik dat te graag...?) wat jij ook schrijft: we zijn zeer ver afgedreven, van het gemeente zijn zoals de Heere Jezus ons dat voorhield. Dus past ons bescheidenheid.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk vooral om de opstelling van een aantal kopstukken in de GGiN die nog steeds beweerd in 1953 niets fout gedaan te hebben, de kerkscheuring blijft legitimeren en schuldbelijdenis daarom voor overbodig verklaard. Of ben ik nu te concreet?
Kerkelijke eenheid met andere partijen is namelijk helemaal niet het oogmerk.
Nee, je bent niet te concreet. Ik denk dat je gelijk hebt dat kopstukken uit de GGiN geen goed hebben gedaan aan oetmoed, nederigheid en de ander uitnemender achten dan zichzelf. Ik koppel dat aan wijlen ds. F. Mallan. Het zal aan mijn opvoeding liggen denk ik. Ik vind het bijna onoverkomelijk dat er weer artikelen van hem verschijnen in DWS. Hij noemde het de scheuring die God gewild had. Vreselijk. Zo zijn er ook door anderen verschrikkelijke dingen gezegd.

Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
Hoe komt het dan volgens jou dat kerkelijke eenheid niet gevonden word? Zou jij het bijvoorbeeld zien zitten om met een GGiN, OGG, HHK en CGK BhP één kerkverband te starten?
Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde Weg!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde Weg!
Het is vrij duidelijk wat er gebeuren moet. Een weg van verdeeldheid moet je oplossen. Net zoals het een concrete christelijke taak is om je broeder om vergeving te vragen als je hem hebt beledigd. De wil van de Heere is ook duidelijk, namelijk eenheid. Het middel is ook duidelijk: bidden met belijdenis van schuld. Het enige probleem is dat niemand verantwoordelijkheid wil of kan nemen voor het proces. Kijk daar dan eens naar, zou ik zeggen. (En dan niet in je kerkorde gaan zitten koekeloeren, want die heeft toch geen gezag in andere kerkverbanden).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Misschien is het goed dat ds. Hoogerland het interview uit de GezinsGids alvast toestuurt naar de Generale Synode van de GG, dit najaar.
Simon0612 schreef:Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde Weg!
Dus je bent het niet eens met ds. Hoogerland?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk vooral om de opstelling van een aantal kopstukken in de GGiN die nog steeds beweerd in 1953 niets fout gedaan te hebben, de kerkscheuring blijft legitimeren en schuldbelijdenis daarom voor overbodig verklaard. Of ben ik nu te concreet?
Kerkelijke eenheid met andere partijen is namelijk helemaal niet het oogmerk.
Nee, je bent niet te concreet. Ik denk dat je gelijk hebt dat kopstukken uit de GGiN geen goed hebben gedaan aan oetmoed, nederigheid en de ander uitnemender achten dan zichzelf. Ik koppel dat aan wijlen ds. F. Mallan. Het zal aan mijn opvoeding liggen denk ik. Ik vind het bijna onoverkomelijk dat er weer artikelen van hem verschijnen in DWS. Hij noemde het de scheuring die God gewild had. Vreselijk. Zo zijn er ook door anderen verschrikkelijke dingen gezegd.

Toch hoop ik dat er zo'n bidstond komt en dat er uitgesproken wordt dat er wederzijds schuld ligt. Dat is wel, Bijbels gezien, het begin van herstel. Ik zie bij de GerGem ook (steeds meer) de 'ware kerkgedachte' die ik verafschuw. Want één ding weet ik inmiddels: de GG, de GGiN en alle kerkverbanden zijn ver verwijderd van de ware kerk. Als die gedachte door zo'n bidstond aangewakkerd wordt, steun ik dat van harte. Want dat zou het begin van eenheid kunnen zijn.
Hoe komt het dan volgens jou dat kerkelijke eenheid niet gevonden word? Zou jij het bijvoorbeeld zien zitten om met een GGiN, OGG, HHK en CGK BhP één kerkverband te starten?
Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde Weg!
De GGiN wil zichzelf handhaven, dat is het probleem. Zodra er een schuldbelijdenis komt is dit ook gelijktijdig een signaal dat het kerkverband niet meer te rechtvaardigen is. En dat wil de GGiN ten alle tijde voorkomen. De GGiN zal altijd vage kreten zoals "we zullen in de schuld moeten komen" of "we weten de weg van de Heere niet" toepassen om er voor te zorgen dat ze niet samengaan.
Nog niet zo lang geleden heeft een ambtsdrager uit de GGiN over kerkelijke toenadering gezegd: als we excuses aanbieden heffen we eigenlijk ons kerkverband op, je snapt dat we dat niet gaan doen.

Wat is de geopenbaarde wil van de Heere? Dat staat in het Woord: Romeinen 12:10: Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde, met eer de een de ander voortgaande.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door FlyingEagle »

Simon0612 schreef: Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde Weg!
Ik zou niet willen beweren dat ds. Hoogerland dit gebed niet heeft misschien dat hij daarom wel met de suggestie komt om nu ook echt iets te gaan doen..?
Hou jij het liever bij het cliché: dat de Heere maar binnen wil brengen wat bijeen hoort. en daar verder geen concrete acties aan verbinden?

En verkeerde Weg moet zonder hoofdletter.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Mijn voorstel zou zijn om niet te beginnen bij de kerkregering. Laten de gelovigen, net als de gezelschappen vroeger elkaar gaan opzoeken, actief, over kerkmuren heen. Daar zit de eerste schuld: het volk wat de Heere kent zoekt elkaar niet op, de Kerk is verdeeld.

Het instituut kerk zegt me minder, dat is voor een groot deel een menselijke organisatie die niet de kern van de zaak raakt, maar tot doel heeft de (uitbreiding van de) Kerk organisatorisch te kaderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie