Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:Laten we, voordat we überhaupt aan kerkelijke eenheid beginnen, eerst een commissie instellen die onderzoekt of het nu eenheid of enigheid is.
Ik wacht met spanning het meerderheidsrapport af. :OO3
Kunnen we in dat kader de titel van het topic aanpassen naar “Kerkelijke eenheid/enigheid - Kanselruil”? :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Die kerkelijke enigheid zal Hendrikus zonder meer aanspreken. :lock
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

TSD schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Verzoening in Kruiningen zal er komen als alle betrokken partijen schuld belijden tegenover God en elkaar. Wat zou het een wonder zijn als dat mag gebeuren.

Zolang we het woordje “moeten” gebruiken, zijn we niet dicht bij de uitkomst. En allerlei uitspraken wie er precies als eerst welke stap zou moeten zetten is in feite maar gepraat als een kip zonder kop. Ik waag me er niet aan in elk geval.

En ja, als we buigen voor elkaar, dan komen we ook weer bij elkaar, dat geloof ik van harte.
Even voor de duidelijkheid... welke partijen bedoel je?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Het wonder dat de afgevaardigden van de classis mbt ds Bredeweg schuld gaan belijden voor God en ds Bredeweg komt er niet. Ze geven aan correct gehandeld te hebben.
We kunnen natuurlijk met de tekst komen 'lijdt liever ongelijk ...', dus ds. Bredeweg moet maar de eerste stap zetten. Dat heeft hij gedaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

De algemene kerk indiviualiseren tot één voorganger geeft blijk van een absoluut onvermogen te begrijpen waar het om gaat.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door TSD »

Nasrani schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Verzoening in Kruiningen zal er komen als alle betrokken partijen schuld belijden tegenover God en elkaar. Wat zou het een wonder zijn als dat mag gebeuren.

Zolang we het woordje “moeten” gebruiken, zijn we niet dicht bij de uitkomst. En allerlei uitspraken wie er precies als eerst welke stap zou moeten zetten is in feite maar gepraat als een kip zonder kop. Ik waag me er niet aan in elk geval.

En ja, als we buigen voor elkaar, dan komen we ook weer bij elkaar, dat geloof ik van harte.
Even voor de duidelijkheid... welke partijen bedoel je?
Alle, Nasrani, alle partijen die op de een of andere wijze in dit conflict betrokken zijn. Ik heb geen mening over meer of minder schuldigen.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Herman schreef:De algemene kerk indiviualiseren tot één voorganger geeft blijk van een absoluut onvermogen te begrijpen waar het om gaat.
We kunnen heel wollig blijven praten, maar maak het eens concreet. Dat concrete zaken pijnpunten kunnen opleveren is bekend. Bij wollig taalgebruik heb je daar geen last van.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:Het wonder dat de afgevaardigden van de classis mbt ds Bredeweg schuld gaan belijden voor God en ds Bredeweg komt er niet. Ze geven aan correct gehandeld te hebben.
We kunnen natuurlijk met de tekst komen 'lijdt liever ongelijk ...', dus ds. Bredeweg moet maar de eerste stap zetten. Dat heeft hij gedaan.
Dat snap ik dat de classis dit niet doet. Ze hebben inderdaad correct gehandeld.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Herman schreef:De algemene kerk indiviualiseren tot één voorganger geeft blijk van een absoluut onvermogen te begrijpen waar het om gaat.
Ik kan het ook hebben over ds. de Fijter in 2004.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:
CvdW schreef:Het wonder dat de afgevaardigden van de classis mbt ds Bredeweg schuld gaan belijden voor God en ds Bredeweg komt er niet. Ze geven aan correct gehandeld te hebben.
We kunnen natuurlijk met de tekst komen 'lijdt liever ongelijk ...', dus ds. Bredeweg moet maar de eerste stap zetten. Dat heeft hij gedaan.
Dat snap ik dat de classis dit niet doet. Ze hebben inderdaad correct gehandeld.
U was een van de afgevaardigden?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:
Piet Puk schreef:
CvdW schreef:Het wonder dat de afgevaardigden van de classis mbt ds Bredeweg schuld gaan belijden voor God en ds Bredeweg komt er niet. Ze geven aan correct gehandeld te hebben.
We kunnen natuurlijk met de tekst komen 'lijdt liever ongelijk ...', dus ds. Bredeweg moet maar de eerste stap zetten. Dat heeft hij gedaan.
Dat snap ik dat de classis dit niet doet. Ze hebben inderdaad correct gehandeld.
U was een van de afgevaardigden?
Nee, jij wel? Overigens hoef je geen afgevaardigde te zijn om te begrijpen dat de classis hier juist zit. Kennis van kerkrecht wel.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Gods Woord staat bovenaan. Ik weet uit ervaring dat kerkrecht selectief wordt gebruikt.
Ds. Bredeweg heeft conform Gods Woord gehandeld.
Verder gaat het in dit topic over kanselruil. Het zou mooi zijn als in drukke tijden ds Hoogerland en ds Bredeweg is ruilen van kansel. Ik denk bijvoorbeeld aan een kerstdienst.
Laatst gewijzigd door CvdW op 26 mei 2022, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mister »

CvdW schreef:Gods Woord staat bovenaan. Ik weet uit ervaring dat kerkrecht selectief wordt gebruikt.
Ds. Bredeweg heeft conform Gods Woord gehandeld.
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in Kruiningen daar nu bovenop valt.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Mister schreef:
CvdW schreef:Gods Woord staat bovenaan. Ik weet uit ervaring dat kerkrecht selectief wordt gebruikt.
Ds. Bredeweg heeft conform Gods Woord gehandeld.
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in Kruiningen daar nu bovenop valt.
Mijn familie ook niet. Echter we kunnen niet zeggen de ene partij heeft foutloos gehandeld en de andere partij niet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

TSD schreef:
Nasrani schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Verzoening in Kruiningen zal er komen als alle betrokken partijen schuld belijden tegenover God en elkaar. Wat zou het een wonder zijn als dat mag gebeuren.

Zolang we het woordje “moeten” gebruiken, zijn we niet dicht bij de uitkomst. En allerlei uitspraken wie er precies als eerst welke stap zou moeten zetten is in feite maar gepraat als een kip zonder kop. Ik waag me er niet aan in elk geval.

En ja, als we buigen voor elkaar, dan komen we ook weer bij elkaar, dat geloof ik van harte.
Even voor de duidelijkheid... welke partijen bedoel je?
Alle, Nasrani, alle partijen die op de een of andere wijze in dit conflict betrokken zijn. Ik heb geen mening over meer of minder schuldigen.
Duidelijk. Omdat in geciteerde post de HHG werd genoemd was ik benieuwd of je die ook bedoelde.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie