Kerkelijke eenheid / Kanselruil

HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HersteldHervormd »

Willem87 schreef: Predikanten met elkaar vergelijken lijkt me zoiezo geen goede zaak.
Dan spreekt u uzelf tegen. U zij pas ik zal het nooooit meer doen.
Knip raak i don't care.
Zullen we weer vrienden worden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Forummer »

Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Nah, geef dan mij maar een oudvader. Hellenbroek/Vermeer ofzo.
Ook prima, ik ben echter meer van de Puriteinen, die leggen meer nadruk op het wandelen met God. De Nederlanders zijn toch vaak bezig met zekerheid en toepassingen van beloftes/geloftes wat m.i. extreem verwarrend is. Als iemand door God geraakt word met een bepaalde bijbeltekst, wie kan dan nog een snars schelen wat de dogmatiek ons leert? Dan zou het hart vol moeten zijn met lof en eerbied.
Dit vind ik dan weer heel mooi. Praktijk!
Zeker. Heel erg mooi. Op zo'n moment zoek je ook naar broeders (of zusters) om samen God groot te maken voor wat Hij deed. Wat een zegen als je die broeders en zusters mag vinden, of dat nu binnen of buiten je eigen kerkverband is. Het God loven en prijzen zou wat meer aandacht mogen krijgen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Susanna »

Forummer schreef:
Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Nah, geef dan mij maar een oudvader. Hellenbroek/Vermeer ofzo.
Ook prima, ik ben echter meer van de Puriteinen, die leggen meer nadruk op het wandelen met God. De Nederlanders zijn toch vaak bezig met zekerheid en toepassingen van beloftes/geloftes wat m.i. extreem verwarrend is. Als iemand door God geraakt word met een bepaalde bijbeltekst, wie kan dan nog een snars schelen wat de dogmatiek ons leert? Dan zou het hart vol moeten zijn met lof en eerbied.
Dit vind ik dan weer heel mooi. Praktijk!
Zeker. Heel erg mooi. Op zo'n moment zoek je ook naar broeders (of zusters) om samen God groot te maken voor wat Hij deed. Wat een zegen als je die broeders en zusters mag vinden, of dat nu binnen of buiten je eigen kerkverband is. Het God loven en prijzen zou wat meer aandacht mogen krijgen!
Ja, inderdaad. Als het leven der genade er is, vinden we elkaar in de Heere Jezus Christus. Denk ook aan: „U benaarstigende te behouden de eenigheid des Geestes, door den band des vredes.” Efz. 4 : 3.
Daarmee zeggen we nog niet, men versta ons wel, dat de ware eenheid of eenigheid des Geestes, zooals deze onder de geloovigen voor God bestaat, altijd uitwendige eenigheid ten gevolge heeft. Ware dit zoo, dan zou het aandringen om de eenigheid des Geestes te behouden, geen zin hebben. Hoofdzaak is, en hierop kan niet te sterk worden aangedrongen: wat moet de grondslag zijn, waarop men moet bouwen, wat moet het uitgangspunt zijn, bij het in beoefening brengen, door Gods genade, als men waarlijk zich benaarstigen zal om te behouden de eenigheid des Geestes. J. Wisse
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marck »

De dogmatiek zo tegenover de levenspraktijk of het in geloof wandelen plaatsen lijkt me geen goede zaak.
De dogmatiek als onderdeel van de theologie kan heel waardevol zijn voor de geloofspraktijk. Mastricht sprak ook over een theoretisch praktische Godgeleerdheid.
Daarnaast is er ook veel uitwisseling geweest tussen Puriteinen en diverse Oudvaders. Ook zij kunnen niet zo tegenover elkaar worden geplaatst. Diverse Puriteinen schreven over thema's als geloofszekerheid, wedergeboorte, orde des heils etc. En oudvaders waren vaak ook heel praktisch.
Hoewel een ieder van hen eigen accenten had.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Willem87 »

HersteldHervormd schreef:
Willem87 schreef: Predikanten met elkaar vergelijken lijkt me zoiezo geen goede zaak.
Dan spreekt u uzelf tegen. U zij pas ik zal het nooooit meer doen.
Knip raak i don't care.
Zullen we weer vrienden worden?
Ik ken u niet. Eerlijk gezegd. Voor mij is het oke.
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door windorgel »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Dat geldt niet voor elke GGiN-gemeente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

windorgel schreef:
Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Dat geldt niet voor elke GGiN-gemeente.
Komen er wel nieuwe prekenboeken bij door hedendaagse predikanten, of is dat minimaal? Op den duur heb je alles wel een beetje gehad als je 30 jaar of langer vacant bent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
windorgel schreef:
Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Dat geldt niet voor elke GGiN-gemeente.
Komen er wel nieuwe prekenboeken bij door hedendaagse predikanten, of is dat minimaal? Op den duur heb je alles wel een beetje gehad als je 30 jaar of langer vacant bent.
Jawel, onlangs ds. van Voorden en Schultink. Vorig jaar ds. Weststrate.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door windorgel »

Herman schreef:
windorgel schreef:
Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Dat geldt niet voor elke GGiN-gemeente.
Komen er wel nieuwe prekenboeken bij door hedendaagse predikanten, of is dat minimaal? Op den duur heb je alles wel een beetje gehad als je 30 jaar of langer vacant bent.
Komen er wel bij, maar worden niet gelezen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

windorgel schreef:Komen er wel bij, maar worden niet gelezen.
Als ze niet gelezen worden kun je ze altijd zelf nog ‘ter hand nemen’. Niets mis mee hoor. Mag best!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door windorgel »

Simon0612 schreef:
windorgel schreef:Komen er wel bij, maar worden niet gelezen.
Als ze niet gelezen worden kun je ze altijd zelf nog ‘ter hand nemen’. Niets mis mee hoor. Mag best!
Uiteraard.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde vandaag een echt oecumenische dienst vanuit Gouda, waar in de GGiN (Gerbrandyweg) een preek werd gelezen van wijlen ds. F. Bakker (CGK).
DIA, dat is niet uitzonderlijk hoor. Predikanten als Bakker, Breevaart, Smits, Wijnmaalen, Lamain etc. worden best vaak gelezen.
Dat is dan meer interkerkelijk dan bij ons. Ik herinner me bij ons bij uitzondering ook ds. F. Bakker en ds. H. Ligtenberg (ik neem aan dat het ds. Ligtenberg sr. was, want er zijn naar mijn weten niet veel preken van ds. H. Ligtenberg jr.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bevindelijk »

Ik lees dat ds. P. de Boer morgen in de Vrije Ger Gem van Kruiningen voorgaat.
Plaats reactie