Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Belijden is met ij.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Willem87 »

-DIA- schreef:Mag ik opmerken dat voor ds. Mallan de zaken aangaande de scheuring heel na aan het hart lagen? We weten hoe hij vals is belasterd enz. Ik vindt zelf ook wel dat ds. Mallan soms heel scherp zaken veralgemeniseerde, dat zal ik ook niet verdedigen, maar ik begrijp wel hoe diep dit in het leven van ds. Mallan heeft ingegrepen. En we moeten ook het karakter niet vergeten: ds. Mallan kan heel scherp zijn (en toch de waarheid zeggen) wat hem ook veel vijanden heeft bezorgd. Laten we niet naar de bijzaken zien maar de hoofdzaken, en dan geloof ik vast dat ook ds. Mallan iets kende van het leven wat de natuur niet kent. Maar een mens blijft mens met karakers die niet altijd in alles met elkaar overeenkomen. Spreek met achting over de leraars, en tast het werk Gods in hen niet aan.
O ja daarom zijn er zo weinig predikanten. Ik geloof ook van harte dat er zijn die blij zijn dat ze nooit zijn aangenomen.
Laat staan wat voor boekjestheologie hij gaf.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Maanenschijn schreef:Wat is de toon vervelend geworden in dit topic. Het valt niet mee om op inhoud te discussiëren lijkt het.
Dat komt omdat niemand kerkelijke eenheid wil. De eenheid is namelijk heel gemakkelijk te bereiken. Dat die er niet is bewijst de onwil.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. Wat mij betreft, komt er een fusie van alle kerken die zich baseren op de drie formulieren van eenheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Wat mij betreft, komt er een fusie van alle kerken die zich baseren op de drie formulieren van eenheid.
Die zal er niet gauw komen, gezien het feit dat de drie formulieren van eenheid niet bestaan.
Als je groepen bij elkaar wilt brengen, doe je er goed aan om het verbindende document wel met de juiste naam te omschrijven ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Dat is wel een beetje onnozel hoor. Wie geen vreemdeling is in kerkelijk Jeruzalem weet dat de meer vooruitstrevende gereformeerden deze formulieren al tientallen jaren als Drie formulieren van eenheid aanduiden. En als je dan zo nodig iemand wilt verbeteren, doe dan een klein google-onderzoekje.

https://www.steunpuntliturgie.gkv.nl/le ... n-eenheid/

Los daarvan gaat het vanzelfsprekend om drie documenten.

Ze staan ook zo genoemd in de beginselverklaring van de ChristenUnie. Ik heb anders dan jij niet de neiging om ze in zeventiende-eeuws taalgebruik aan te duiden, maar dat is nog geen reden om te beweren dat ze niet bestaan.

Daar komt nog eens bij dat 'enig' duidelijk iets anders betekent, dus dat jouw voorkeursbenaming ook nog eens onnodig verwarrend is.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 mei 2022, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Willem87 schreef:
-DIA- schreef:Mag ik opmerken dat voor ds. Mallan de zaken aangaande de scheuring heel na aan het hart lagen? We weten hoe hij vals is belasterd enz. Ik vindt zelf ook wel dat ds. Mallan soms heel scherp zaken veralgemeniseerde, dat zal ik ook niet verdedigen, maar ik begrijp wel hoe diep dit in het leven van ds. Mallan heeft ingegrepen. En we moeten ook het karakter niet vergeten: ds. Mallan kan heel scherp zijn (en toch de waarheid zeggen) wat hem ook veel vijanden heeft bezorgd. Laten we niet naar de bijzaken zien maar de hoofdzaken, en dan geloof ik vast dat ook ds. Mallan iets kende van het leven wat de natuur niet kent. Maar een mens blijft mens met karakers die niet altijd in alles met elkaar overeenkomen. Spreek met achting over de leraars, en tast het werk Gods in hen niet aan.
O ja daarom zijn er zo weinig predikanten. Ik geloof ook van harte dat er zijn die blij zijn dat ze nooit zijn aangenomen.
Laat staan wat voor boekjestheologie hij gaf.
Beste Willem,

Uit je reacties merk ik dat je niet bepaald positief bent over de GGiN. Dat mag, maar kan het a.u.b. iets respectvoller?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat is wel een beetje onnozel hoor. Wie geen vreemdeling is in kerkelijk Jeruzalem weet dat de meer vooruitstrevende gereformeerden deze formulieren al tientallen jaren als Drie formulieren van eenheid aanduiden. En als je dan zo nodig iemand wilt verbeteren, doe dan een klein google-onderzoekje.

https://www.steunpuntliturgie.gkv.nl/le ... n-eenheid/

Los daarvan gaat het vanzelfsprekend om drie documenten.

Ze staan ook zo genoemd in de beginselverklaring van de ChristenUnie. Ik heb anders dan jij niet de neiging om ze in zeventiende-eeuws taalgebruik aan te duiden, maar dat is nog geen reden om te beweren dat ze niet bestaan.

Daar komt nog eens bij dat 'enig' duidelijk iets anders betekent, dus dat jouw voorkeursbenaming ook nog eens onnodig verwarrend is.
Dat is helemaal niet onnozel van @Hendrikus. Als ik Google op 'drie formu...' krijg ik vanzelf de suggestie 'van enigheid'. En dan zegt ook Wikipedia dat in dezelfde bewoording: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drie_Fo ... n_Enigheid. De Nederlands Gereformeerde Kerken noemt het ook zo: https://ngk.nl/kennismaken/verwante-ker ... -enigheid/.

En als ik 'drie formulieren van eenheid' op Google intyp krijg ik automatisch de melding: 'inclusief resultaten voor drie formulieren van enigheid' en 'aleen zoeken naar drie formulieren van eenheid'.

Dus ik vraag me af wie er nu onnozel is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Dat bewijst toch niet dat 'de drie formulieren van eenheid niet bestaan'?

Dat bewijst hooguit dat de ouderwetse benaming vaker gebruikt wordt. Dat zal ik niet ontkennen, maar dat is geen reden om te spreken over een fout als je je in normaal Nederlands uitdrukt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

In het Engels is het wel The Three Forms of Unity. Dus zo onnozel is DDD niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat is wel een beetje onnozel hoor. Wie geen vreemdeling is in kerkelijk Jeruzalem weet dat de meer vooruitstrevende gereformeerden deze formulieren al tientallen jaren als Drie formulieren van eenheid aanduiden. En als je dan zo nodig iemand wilt verbeteren, doe dan een klein google-onderzoekje.

https://www.steunpuntliturgie.gkv.nl/le ... n-eenheid/

Los daarvan gaat het vanzelfsprekend om drie documenten.

Ze staan ook zo genoemd in de beginselverklaring van de ChristenUnie. Ik heb anders dan jij niet de neiging om ze in zeventiende-eeuws taalgebruik aan te duiden, maar dat is nog geen reden om te beweren dat ze niet bestaan.

Daar komt nog eens bij dat 'enig' duidelijk iets anders betekent, dus dat jouw voorkeursbenaming ook nog eens onnodig verwarrend is.
Dat is helemaal niet onnozel van @Hendrikus. Als ik Google op 'drie formu...' krijg ik vanzelf de suggestie 'van enigheid'. En dan zegt ook Wikipedia dat in dezelfde bewoording: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drie_Fo ... n_Enigheid. De Nederlands Gereformeerde Kerken noemt het ook zo: https://ngk.nl/kennismaken/verwante-ker ... -enigheid/.

En als ik 'drie formulieren van eenheid' op Google intyp krijg ik automatisch de melding: 'inclusief resultaten voor drie formulieren van enigheid' en 'aleen zoeken naar drie formulieren van eenheid'.

Dus ik vraag me af wie er nu onnozel is.
Het oud-Hollands woord 'enigheid' betekent in hedendaags Nederlands 'eenheid'. Voor de hoorders en lezers van nu maakt het gelijk duidelijk waar het om gaat. En zeker als je het hebt over het fuseren of samenvoegen van kerkgenootschappen en kerkverbanden geeft de hedendaagse benaming gelijk duidelijkheid.
Op Wikipedia kan iedereen zetten wat hij of zij wil, dus dat is niet bepaald een objectieve bron te noemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Laten we, voordat we überhaupt aan kerkelijke eenheid beginnen, eerst een commissie instellen die onderzoekt of het nu eenheid of enigheid is.
Ik wacht met spanning het meerderheidsrapport af. :OO3
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:Laten we, voordat we überhaupt aan kerkelijke eenheid beginnen, eerst een commissie instellen die onderzoekt of het nu eenheid of enigheid is.
Ik wacht met spanning het meerderheidsrapport af. :OO3
Ik vind het in ieder geval een enig idee.... maar zolang mensen bezwaren hebben tegen normaal Nederlands zal het niet tot enige eenheid leiden denk ik.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Simon0612 schreef:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Nou? Dan is er per saldo straks 1 gemeente minder.
Kun je bewijzen dat de GGiN in Kruiningen leeg loopt? Als ik de cijfers er bij haal dan zie ik dat namelijk niet.
GG-Lid gaat hier niet op reageren omdat hij het niet kan bewijzen. Dus ik heb de cijfers opgezocht voor hem (per 1 januari):
2019 - 496
2020 - 495
2021 - ??
2022 - 504

Feitelijk zou de leegloop na 1 januari gestart kunnen zijn. Dat gaan we dan volgend jaar zien.
Die cijfers heb ik ook gezien. Dat zou natuurlijk kunnen maar dat zien we dan wel.
GG-lid zou inderdaad beter op mijn vraag kunnen ingaan.... :hum
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door TSD »

CvdW schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:
TSD schreef: Watte? Dus je vraagt je echt serieus af wat Ds. Hoogerland let om zich af te scheuren van zijn huidige kerkverband en aan de sluiten met de VGG?
Dat heet nu zelfverloochening.
De kerken zijn al gescheurd, dus erger kan het niet worden. Waarom moet ds. Bredeweg zich aansluiten bij GG? En niet andersom?
Sorry, maar het is natuurlijk belachelijk dat je als vorm van zelfverloochening zogenaamd zelf gaat scheuren van het kerkverband waar je bij aangesloten bent.

Dat zou een een of andere rare actie zijn die in feite niets oplevert. Wel hoop dat ik dat ds. Hoogerland zich inzet voor verzoening in Kruiningen, dat zal hij ongetwijfeld doen en dat is de enige weg volgens mij.
En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Verzoening in Kruiningen zal er komen als alle betrokken partijen schuld belijden tegenover God en elkaar. Wat zou het een wonder zijn als dat mag gebeuren.

Zolang we het woordje “moeten” gebruiken, zijn we niet dicht bij de uitkomst. En allerlei uitspraken wie er precies als eerst welke stap zou moeten zetten is in feite maar gepraat als een kip zonder kop. Ik waag me er niet aan in elk geval.

En ja, als we buigen voor elkaar, dan komen we ook weer bij elkaar, dat geloof ik van harte.
Plaats reactie