Kerkelijke eenheid / Kanselruil

CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

TSD schreef:
CvdW schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Watte? Dus je vraagt je echt serieus af wat Ds. Hoogerland let om zich af te scheuren van zijn huidige kerkverband en aan de sluiten met de VGG?
Dat heet nu zelfverloochening.
De kerken zijn al gescheurd, dus erger kan het niet worden. Waarom moet ds. Bredeweg zich aansluiten bij GG? En niet andersom?
Sorry, maar het is natuurlijk belachelijk dat je als vorm van zelfverloochening zogenaamd zelf gaat scheuren van het kerkverband waar je bij aangesloten bent.

Dat zou een een of andere rare actie zijn die in feite niets oplevert. Wel hoop dat ik dat ds. Hoogerland zich inzet voor verzoening in Kruiningen, dat zal hij ongetwijfeld doen en dat is de enige weg volgens mij.
En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:Dat is toch niet alleen bij ds Mallan? Als je eerlijk ben @Simon0612 weet je zelf ook wel dat er preken en geschriften zijn van GGiN dominees waarin op een bedekte manier gescholden wordt op "hen die van ons zijn uitgegaan". En liefst dan nog met de opmerking dat het om "de zuivere waarheid" gaat.
Nou ik heb nooit gehoord dat er gescholden is hoor. Uiteraard wordt er door een predikant uit die dagen wel eens gezegd in een preek dat ze voor de zuivere waarheid hebben moeten strijden. Vanuit ons hedendaags oogpunt is het heel makkelijk om dat de bagatelliseren. We zijn er tenslotte niet bij betrokken geweest. Ik heb het in preken nooit meer gehoord dan een enkel zinnetje. We hoeven dit ook weer niet op te blazen zoals Jo-Ann dat doet.

Als ik zo al de reacties hier lees, het slagveld overzie, dan voel ik me het fijnst bij de post van Ararat met betrekking tot het één zijn in Christus. Helaas, en ik weet dat het niet hoort, maar ik merk dat ik door alles wat hier geschreven wordt (alleen al de laatste jaren) niet uitkijk naar een gezamenlijk kerkverband. Dan voel ik juist meer afstandelijkheid richting het kerkverband waarvan ik lid ben, ook vanuit de meest nauwe betrekkingen. Helaas kan ik het niet mooier maken dan het is.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:
TSD schreef: Watte? Dus je vraagt je echt serieus af wat Ds. Hoogerland let om zich af te scheuren van zijn huidige kerkverband en aan de sluiten met de VGG?
Dat heet nu zelfverloochening.
De kerken zijn al gescheurd, dus erger kan het niet worden. Waarom moet ds. Bredeweg zich aansluiten bij GG? En niet andersom?
Sorry, maar het is natuurlijk belachelijk dat je als vorm van zelfverloochening zogenaamd zelf gaat scheuren van het kerkverband waar je bij aangesloten bent.

Dat zou een een of andere rare actie zijn die in feite niets oplevert. Wel hoop dat ik dat ds. Hoogerland zich inzet voor verzoening in Kruiningen, dat zal hij ongetwijfeld doen en dat is de enige weg volgens mij.
En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Kun je uitleggen waarom HHG schuldbelijdenis zou moeten doen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Forummer schreef:
CvdW schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef: Dat heet nu zelfverloochening.
De kerken zijn al gescheurd, dus erger kan het niet worden. Waarom moet ds. Bredeweg zich aansluiten bij GG? En niet andersom?
Sorry, maar het is natuurlijk belachelijk dat je als vorm van zelfverloochening zogenaamd zelf gaat scheuren van het kerkverband waar je bij aangesloten bent.

Dat zou een een of andere rare actie zijn die in feite niets oplevert. Wel hoop dat ik dat ds. Hoogerland zich inzet voor verzoening in Kruiningen, dat zal hij ongetwijfeld doen en dat is de enige weg volgens mij.
En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Kun je uitleggen waarom HHG schuldbelijdenis zou moeten doen?
Je zou het eerder omgekeerd verwachten. Mensen die terugkeren naar de Hervormde kerk :)
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
Jo-Ann schreef:
Simon0612 schreef: Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Zeker niet. Heb er nu nog een kater van.
Met zulke bewoording ben je dus ook niet op zoek naar kerkelijke eenheid, en neem ik je vorige post ook allerminst serieus.
Hoe kom je daar nu weer bij? Een onlogische en onjuiste conclusie. Streven naar kerkelijke eenheid is niet hetzelfde als ergerlijke eigenzinnigheid voor je plezier herlezen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Ds Bredeweg heeft zich onttrokken aan een uitspraak van een meerdere vergadering, dat is wel een wat andere situatie dan die met de plaatselijke HHG, dit is appels met peren vergelijken. In het geval van ds. Bredeweg vind ik dat er na een gesprek en wederzijdse erkenning van verkeerd handelen ds. Bredeweg weer terug zou moeten kunnen naar de GG. Hij kan dan weer beroepbaar gesteld worden.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik zie niet zoveel verschil tussen de beide gevallen. Het gaat beide om kerkscheuringen. Maar het is niet zo dat altijd de vertrekkers (alleen) de schuld hebben. Dus als er dan toch schuld beleden wordt, mag de kerkenraad van de scheurmakers in veel gevallen ook wel schuld belijden.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Henk J schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Ds Bredeweg heeft zich onttrokken aan een uitspraak van een meerdere vergadering, dat is wel een wat andere situatie dan die met de plaatselijke HHG, dit is appels met peren vergelijken. In het geval van ds. Bredeweg vind ik dat er na een gesprek en wederzijdse erkenning van verkeerd handelen ds. Bredeweg weer terug zou moeten kunnen naar de GG. Hij kan dan weer beroepbaar gesteld worden.
Ik weet niet of u erbij was, maar de uitspraak was nog niet gedaan toen ds. Bredeweg er mee stopte.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
Jo-Ann schreef:
Simon0612 schreef: Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Zeker niet. Heb er nu nog een kater van.
Met zulke bewoording ben je dus ook niet op zoek naar kerkelijke eenheid, en neem ik je vorige post ook allerminst serieus.
Hoe kom je daar nu weer bij? Een onlogische en onjuiste conclusie. Streven naar kerkelijke eenheid is niet hetzelfde als ergerlijke eigenzinnigheid voor je plezier herlezen.
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat als je zulke bewoordingen gebruikt je het wel kan laten om kerkelijke eenheid te zoeken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Nee, dat kan niet.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Nee, dat kan niet.
Eens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Nee, dat kan niet.
De plaatselijke GGiN daar schijnt wel leeg te lopen, begreep ik, naar de GG en de VGG.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:En nu? Wachten tot het 'mag' gaan drukken en het oncomfortabel 'mag' gaan voelen?
Of een bid- en boetedag houden, en wie weet... Lees ook wat ds. Hoogerland zegt van hen die zo'n bezwaar maken.
Lees zondag 21 over de heilige, algemene christelijke kerk van ds. Mallan. Ik zou het heel goed vinden als ggin zou uitspreken dat dit soort preken waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt, niet meer gelezen zouden worden.
Ik vrees dat ze dat niet gaan doen.
Maar die preek staat veraf van de uitgangspunten van ds. Hoogerland: belijden, bekennen, verlangen en erkennen. Wat een prachtig stuk trouwens van ds. Hoogerland.
Ik heb deze niet bij de hand maar het lijkt me een onwaarheid dat ds. Mallan preken schreef “waarin alleen het legaliseren van het eigen kerkje benadrukt wordt”. Dan wil ik je adviseren de preek nogmaals te lezen.
Vreemd. Ik weet van een GGiN waar deze preek al niet meer gelezen mag worden. Zou die kerkenraad dan ook niet goed lezen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef: En nu even praktisch. Ds. Bredeweg moet schuldbelijdenis doen en hij en zijn gemeente moet weer aansluiten bij de GG. HHG Kruiningen kan zich ook aansluiten bij de GG, na schuldbelijdenis. Veel leden zijn ex-GGers. Ik weet niet wat u wilt, maar ik ga er van uit dat u dit bedoeld.
Nee, dat kan niet.

De plaatselijke GGiN daar schijnt wel leeg te lopen, begreep ik, naar de GG en de VGG.
Ik zie de relevantie niet zo.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Dat zei ik ook niet. Ik zei dat als je zulke bewoordingen gebruikt je het wel kan laten om kerkelijke eenheid te zoeken.
Nee. Die visie zoals in die preek is niet Bijbels. Als jij dat wel vindt, hoor ik graag waarom.

Graag wat Bijbelteksten met onderbouwing erbij.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie