Kerkelijke eenheid / Kanselruil

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wat is daar precies het problematische van?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. :bobo
Wanneer we verschillen niet durven benoemen en bespreken of uit de weg gaan, krijg je vroeg of laat toch verwijdering.

En daarnaast: als we zo met elkaar omgaan, hoe ga je dan om met je hoorders? Zijn dat ook enkel de zachte dingen?
Johannes 17: 21 heeft voor jouw geen enkele betekenis, begrijp ik?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wat is daar precies het problematische van?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. :bobo
Wanneer we verschillen niet durven benoemen en bespreken of uit de weg gaan, krijg je vroeg of laat toch verwijdering.

En daarnaast: als we zo met elkaar omgaan, hoe ga je dan om met je hoorders? Zijn dat ook enkel de zachte dingen?
Johannes 17: 21 heeft voor jouw geen enkele betekenis, begrijp ik?
Misschien tijd om de kanttekening daarbij te lezen? Kijk dit bedoel ik. Op deze manier wordt het nooit wat, elkaar de les lezend…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:
Simon0612 schreef: Alsof de GGiN zich zou moeten opheffen, zich bij de GG moet voegen en klaar. Zo makkelijk is het niet. Daar gaat Hoopvol enorm kort door de bocht. Er zijn tal van zaken die dan tot grote problemen gaan leiden. Ik hoef maar twee dingen te noemen: boekje ‘Wet & Evangelie’ en boekje over de doop. Zie alleen al wat daar over op dit forum is geschreven. En uiteindelijk komen er dan van de 2 kerkverbanden 4 kerkverbanden. Is dat wat we willen?
Nee zo makkelijk is het inderdaad niet. Maar wordt er voor elkaar gebeden in het openbare gebed? Als er bijvoorbeeld een predikant ziek is bijvoorbeeld? Wordt de samenwerking wel zo veel als mogelijk gezocht? Waarom moet "onze zuivere leer" zo benadrukt worden, waarbij vaak de nadruk ligt bij hetgeen de ander op een andere wijze leert? Hoe neerbuigend wordt er in de GGiN gesproken over bepaalde predikanten uit de GG?
Doen we, in mijn geval de GGiN, er alles aan om de onderlinge band goed te krijgen?
Ja er wordt vaak voor elkaar gebeden in onze gemeente. Bij ons wordt er nooit gesproken over onze zuivere leer, en er ligt geen nadruk op wat anderen leren. Volgens mij hebben we genoeg aan onze eigen onzuiverheden. Als je op de boekjes doelt vraag ik je eerlijk of je deze echt wel gelezen hebt? Het lijkt van niet. Plaatselijk is de band prima!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Misschien is het goed dat ds. Hoogerland het interview uit de GezinsGids alvast toestuurt naar de Generale Synode van de GG, dit najaar.
Simon0612 schreef:Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde weg!
Dus je bent het niet eens met ds. Hoogerland?
Jawel, de dominee begint ongeveer met: Ik weet ook niet hoe het verder moet. En ben het met zijn stuk eens. Niet met al die hoogdravende reacties hier.

Alsof de GGiN zich zou moeten opheffen, zich bij de GG moet voegen en klaar. Zo makkelijk is het niet. Daar gaat Hoopvol enorm kort door de bocht. Er zijn tal van zaken die dan tot grote problemen gaan leiden. Ik hoef maar twee dingen te noemen: boekje ‘Wet & Evangelie’ en boekje over de doop. Zie alleen al wat daar over op dit forum is geschreven. En uiteindelijk komen er dan van de 2 kerkverbanden 4 kerkverbanden. Is dat wat we willen?
Nee. Je redeneert vanuit de mens. En dat is zondig.

De vraag is niet wat wij willen. De vraag is ook niet wat de GG of de GGiN wil. De vraag is wat God wil. En Hij wil dat 'zij allen één zijn' (Johannes 17: 21). En dan geldt dat wij dienen te buigen onder Zijn wil. Ik weet ook niet hoe dat moet. Maar als we de weg gaan die ds. Hoogerland nu schetst en daadwerkelijk een bidstond beleggen, dan geloof ik vast dat de Heere daarin mee wil werken. En als Hij het zegent, dan worden de harten van de koningen geneigd als waterbeken (Spreuken 21: 1). Dus dat geldt dan zeker ook voor het predikantenkorps van alle kerkverbanden die pal staan voor Gods Woord en de Belijdenisgeschriften.

Of geloof jij dat niet?
Kun je hierop nog antwoorden?

Ik ben wel benieuwd namelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Wie moet er dan voor gaan in de bidstond?
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Chrisje72 »

Er hoeft toch niet iemand voor te gaan? Bij de laatste bidstond in onze gemeente deden na elkaar de ds/ouderling van de hhg, de gg, de gkv en de cgk een gebed, elk had zijn eigen thema gekregen.
O ja en de ds of een ouderling van het kerkgebouw deed een korte meditatie.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wat is daar precies het problematische van?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. :bobo
Wanneer we verschillen niet durven benoemen en bespreken of uit de weg gaan, krijg je vroeg of laat toch verwijdering.

En daarnaast: als we zo met elkaar omgaan, hoe ga je dan om met je hoorders? Zijn dat ook enkel de zachte dingen?
Johannes 17: 21 heeft voor jouw geen enkele betekenis, begrijp ik?
Mooi dat je deze tekst noemt, want nu komen we misschien tot de kern. Zou het niet in de eerste plaats gaan om eenheid tussen gelovigen en God en vervolgens om eenheid tussen gelovigen onderling?

De eenheid van alle gelovigen wordt vergeleken met de eenheid van de Heere Jezus en Zijn Vader. Hún eenheid staat model voor de eenheid van de gelovigen onderling. Hieraan moeten wij ons spiegelen.
Als de gelovigen één met de Vader en de Zoon zijn, zullen ze zeker ook één met elkaar zijn! Zo gezien is gebrek aan eenheid onder christenen een teken van gemis aan gemeenschap met God.
Laten wij zelf eenheid zoeken op persoonlijk vlak. Daar hebben we tenminste zelf invloed op.

Persoonlijk: wij moeten elkaar dus niet laten zien dat we allereerst GG-lid of wat voor lid dan ook zijn, maar dat we als gelovige, één met God zijn. Vanuit die gedeelde liefde tot onze Vader kunnen, nee zúllen wij als gelovigen één zijn.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Piet Puk schreef:
Wanneer we verschillen niet durven benoemen en bespreken of uit de weg gaan, krijg je vroeg of laat toch verwijdering.

En daarnaast: als we zo met elkaar omgaan, hoe ga je dan om met je hoorders? Zijn dat ook enkel de zachte dingen?
Johannes 17: 21 heeft voor jouw geen enkele betekenis, begrijp ik?
Mooi dat je deze tekst noemt, want nu komen we misschien tot de kern. Zou het niet in de eerste plaats gaan om eenheid tussen gelovigen en God en vervolgens om eenheid tussen gelovigen onderling?

De eenheid van alle gelovigen wordt vergeleken met de eenheid van de Heere Jezus en Zijn Vader. Hún eenheid staat model voor de eenheid van de gelovigen onderling. Hieraan moeten wij ons spiegelen.
Als de gelovigen één met de Vader en de Zoon zijn, zullen ze zeker ook één met elkaar zijn! Zo gezien is gebrek aan eenheid onder christenen een teken van gemis aan gemeenschap met God.
Laten wij zelf eenheid zoeken op persoonlijk vlak. Daar hebben we tenminste zelf invloed op.

Persoonlijk: wij moeten elkaar dus niet laten zien dat we allereerst GG-lid of wat voor lid dan ook zijn, maar dat we als gelovige, één met God zijn. Vanuit die gedeelde liefde tot onze Vader kunnen, nee zúllen wij als gelovigen één zijn.
Je kunt volgens mij enkel eenheid hebben met diegenen waar je jezelf ook een mee voelt. Vanuit de GGiN gezien kun je geen eenheid voelen met een kerkverband waarin flanken zijn. Er kan wel eenheid zijn met de flank waar je deze eenheid wel mee voelt. Daar moet je dan mijns inziens dan ook de eenheid mee zoeken.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Piet Puk schreef:
Wanneer we verschillen niet durven benoemen en bespreken of uit de weg gaan, krijg je vroeg of laat toch verwijdering.

En daarnaast: als we zo met elkaar omgaan, hoe ga je dan om met je hoorders? Zijn dat ook enkel de zachte dingen?
Johannes 17: 21 heeft voor jouw geen enkele betekenis, begrijp ik?
Mooi dat je deze tekst noemt, want nu komen we misschien tot de kern. Zou het niet in de eerste plaats gaan om eenheid tussen gelovigen en God en vervolgens om eenheid tussen gelovigen onderling?

De eenheid van alle gelovigen wordt vergeleken met de eenheid van de Heere Jezus en Zijn Vader. Hún eenheid staat model voor de eenheid van de gelovigen onderling. Hieraan moeten wij ons spiegelen.
Als de gelovigen één met de Vader en de Zoon zijn, zullen ze zeker ook één met elkaar zijn! Zo gezien is gebrek aan eenheid onder christenen een teken van gemis aan gemeenschap met God.
Laten wij zelf eenheid zoeken op persoonlijk vlak. Daar hebben we tenminste zelf invloed op.

Persoonlijk: wij moeten elkaar dus niet laten zien dat we allereerst GG-lid of wat voor lid dan ook zijn, maar dat we als gelovige, één met God zijn. Vanuit die gedeelde liefde tot onze Vader kunnen, nee zúllen wij als gelovigen één zijn.
Je kunt volgens mij enkel eenheid hebben met diegenen waar je jezelf ook een mee voelt. Vanuit de GGiN gezien kun je geen eenheid voelen met een kerkverband waarin flanken zijn. Er kan wel eenheid zijn met de flank waar je deze eenheid wel mee voelt. Daar moet je dan mijns inziens dan ook de eenheid mee zoeken.
Juist dat gaat toch heel eenvoudig over kerkmuren heen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Je kunt volgens mij enkel eenheid hebben met diegenen waar je jezelf ook een mee voelt. Vanuit de GGiN gezien kun je geen eenheid voelen met een kerkverband waarin flanken zijn. Er kan wel eenheid zijn met de flank waar je deze eenheid wel mee voelt. Daar moet je dan mijns inziens dan ook de eenheid mee zoeken.
Daarbij maak je het eigen gevoel, doorgaans een subjectief gegeven, superieur aan de opdracht van eenheid.

Daarbij lijkt het gevoel van eenheid ook afhankelijk van de setting: we kunnen best eenheid voelen op dagen van bijv. Friedenstimme of Open Doors met vervolgde christenen, maar eenheid voelen met de ander flank binnen onze kerk is dan weer een stuk lastiger. Ik zie die subjectiviteit niet terug in de Bijbelse opdracht van eenheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Eenheid ligt vast in het belijden: ik geloof de algemene christelijke kerk en ik geloof de gemeenschap der heiligen.

Dat gaat wat verder dan iets voelen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Refogast »

CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Of bij de GGiN. Er is namelijk geen verschil te horen, predikant zou prima in dat kerkverband kunnen voorgaan.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door TSD »

CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Watte? Dus je vraagt je echt serieus af wat Ds. Hoogerland let om zich af te scheuren van zijn huidige kerkverband en aan de sluiten met de VGG?
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Bruna schreef:Begreep onlangs dat een verzoek van de GGiN om een gezamenlijke bidstond te beleggen met GG, OGGiN en HHK alleen door de HHK positief werd beantwoord. Daarom is deze niet doorgegaan.

Wellicht zit ds. Hoogerland niet in de commissie contact met kerken van de GG.
Maar het is wel mogelijk dat hij dit ook weet.
Ik heb het artikel nog niet gelezen. Vandaar zijn oproep volgens jou?
Plaats reactie