Generale Synode GG (alleen nieuws)

NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door NorahLinde »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:De kerk is geen museum. Dat lijkt me een goede reden om niet te veel oudvaders te lezen. Al is verbondenheid met het voorgeslacht goed, de kerkdienst moet voor alle gelovigen en hun kinderen goed te volgen zijn.
Inderdaad. Al zijn er ook oudvaders die heel goed te begrijpen zijn. Helaas lezen ze daar bij ons nooit meer van. Maar goed, ik ben toch alsnog zeer verwonderd, sinds ik vanavond de liturgie onder ogen kwam. Ik hoop daar maandag wel meer over te zeggen in het draadje van de preken van afgelopen zondag.
Dus op basis van een naam ben je al verwonderd?
Misschien is het niet noemen van een naam bij preeklezen toch zo gek nog niet.
Bij ons (ander kerkverband hoor) noemen ze ook nooit de naam van de predikant die de gelezen preek geschreven heeft. Uiteindelijk zijn het namelijk -als het goed is- Gods woorden en dan doet het er niet toe welk menselijk naampje er aan verbonden is.

Maar dat even terzijde :-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Zonnebloem schreef: Juist wel. Kan je de tekst alvast bestuderen aan de hand.
Eens hoor. Alleen in dit geval kun je de hele preek al lezen... Dat vind ik bijzonder.
O, er zijn zelfs mensen die in de kerk meelezen, tenminste dat heb ik wel eens begrepen. Dan kunnen ze hun aandacht er beter bijhouden.

En als je de Catechismusverklaring van ds. Moerkerken in de kast heb staan, dan kun je de preek ook al van te voren lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Zonnebloem schreef: Juist wel. Kan je de tekst alvast bestuderen aan de hand.
Eens hoor. Alleen in dit geval kun je de hele preek al lezen... Dat vind ik bijzonder.
Dat is toch meestal zo met een leespreek? Ik ziet totaal niet het probleem. Er is toch niemand die die preek alvast gaat zitten lezen? Dan zit je er vervolgens alsnog drie kwartier of nog langer naar te luisteren.

Het zal een enkele keer voorkomen dat iemand preventief afwezig is. Dat is enerzijds een nadeel, anderzijds is dat goed voor de wederzijdse verhoudingen. En bovendien kun je dat ook hebben met een preek/leesrooster.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Mara »

NorahLinde schreef: Bij ons (ander kerkverband hoor) noemen ze ook nooit de naam van de predikant die de gelezen preek geschreven heeft.
Bij ons zeggen ze de naam van de predikant aan het einde van de kerkdienst.
Het zijn altijd predikanten die nog in leven zijn, dus aktuele preken.
Ik kan me niet herinneren dat er oudvaders werden gelezen, misschien in een grijs verleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Hollander schreef:Wat heeft dit besluit kerkrechtelijk voor betekenis als een autonome kerkenraad vanaf heden toch een niet-GG predikant voor laat gaan?
1. Een kerkenraad is niet autonoom, maar zelfstandig.
Ik moest opeens aan dit bericht denken toen ik zojuist pagina 3 van de krant van hedenavond las.
Wij respecteren sterk de autonomie van plaatselijke kerkenraden. (Ds. P. Mulder, Gereformeerde Gemeenten)
Plaats reactie