Ledental GKv daalt opnieuw

Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Silo »

J.C. Philpot schreef:
ND schreef:Soms schuurt het: de vrijgemaakte ‘leegloop’ richting de Gereformeerde Bond

Eindelijk weer degelijke prediking, waarin de boodschap van zonde en genade centraal staat. Heerlijk, die rustige eredienst zonder allerlei fratsen van vernieuwing. De psalmen worden weer gezongen, de Tien Geboden weer wekelijks gelezen. Het is voor veel ex-vrijgemaakten geestelijk op adem komen in een hervormde gemeente die zich rekent tot de Gereformeerde Bond. Maar ze brengen met die overstap wel hun eigen cultuur mee.

Dominee Willem-Jan Dekker: ‘Je kunt niet zeggen dat we deze mensen met gejuich begroeten. '

‘Ik kan niet ontkennen dat gemeenteleden zich soms hardop afvragen: hoelang blijven wij nog een hervormde gemeente?’, zegt dominee Willem-Jan Dekker van de Amersfoortse Joriskerk. Hij zag opvallend veel ex-vrijgemaakten bij zijn kerk aankloppen de afgelopen jaren. Zo veel zelfs, dat hij zijn vrijgemaakt-gereformeerde collega in de stad opzocht en vroeg: wat is er bij jullie aan de hand?

‘Het is al een tijdje aan de gang, een trend van de laatste vijf, zes jaar. Maar begin dit jaar ging het om een stuk of vijf adressen in één keer’, zegt Dekker. Hij spreekt er voorzichtig over, want het is een delicaat onderwerp. Hij gunt hun heus een kerkelijk thuis, zegt hij. Tegelijk is hij eerlijk: het past niet bij hervormden om je kerk te verlaten (...)
Bron: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1031721 ... eerde-bond
Ik kan het artikel niet geheel lezen.
Ds. W.J. Dekker stelt names gemeenteleden de vraag "hoelang blijven wij nog een hervormde gemeente?". Bij mijn weten is een behoorlijk gedeelte van de leden van de Joriskerk oorspronkelijk ook niet van hervormde origine (GG, HHK, CGK enz). En dat speelt in veel meer bondsgemeenten. Niks negatiefs daarover want ik zou er best kunnen kerken maar veel leden van hervormde bondsgemeenten zijn toch al niet oorspronkelijk hervormd?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Silo schreef:Ds. W.J. Dekker stelt names gemeenteleden de vraag "hoelang blijven wij nog een hervormde gemeente?". Bij mijn weten is een behoorlijk gedeelte van de leden van de Joriskerk oorspronkelijk ook niet van hervormde origine (GG, HHK, CGK enz). En dat speelt in veel meer bondsgemeenten. Niks negatiefs daarover want ik zou er best kunnen kerken maar veel leden van hervormde bondsgemeenten zijn toch al niet oorspronkelijk hervormd?
Dat maakt waarschijnlijk dat de van oorsprong Hervormde leden, dat gevoel nog meer hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Augustienus »

Dat wordt op dit forum van de HHK ook steeds gezegd. Blijkbaar gaat dit aan de gereformeerde bond ook niet voorbij.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door DDD »

Het speelt bijna overal, want ook in de Gereformeerde Gemeenten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Het speelt bijna overal, want ook in de Gereformeerde Gemeenten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Maar bij een Gereformeerde Gemeente is het toch niet vreemd dat niet iedereen oorspronkelijk hervormd is? :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Het is inderdaad zo dat mensen die van buiten komen moeten wennen aan de cultuur binnen hervormd-gereformeerde gemeentes. Ik zie dat ook aan mensen die zijn overgekomen uit de GG. Die ervaren een soort van cultuurshock.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ambtenaar schreef:Het is inderdaad zo dat mensen die van buiten komen moeten wennen aan de cultuur binnen hervormd-gereformeerde gemeentes. Ik zie dat ook aan mensen die zijn overgekomen uit de GG. Die ervaren een soort van cultuurshock.
Hoezo cultuurshock? Bedoel je dan ritmisch i.p.v. iso-ritmisch zingen en minder hoedjes?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

vriend-en-metgezel schreef: Hoezo cultuurshock? Bedoel je dan ritmisch i.p.v. iso-ritmisch zingen en minder hoedjes?
In onze gemeente zijn veel vrouwen actief, ook in bestuurlijk zin. Het grote verschil zit met name in de wijze hoe kerkenraad en gemeente met elkaar omgaan.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ambtenaar schreef:
vriend-en-metgezel schreef: Hoezo cultuurshock? Bedoel je dan ritmisch i.p.v. iso-ritmisch zingen en minder hoedjes?
In onze gemeente zijn veel vrouwen actief, ook in bestuurlijk zin. Het grote verschil zit met name in de wijze hoe kerkenraad en gemeente met elkaar omgaan.
Ok, je zou denken dat mensen al een beetje geïnformeerd zijn over de manier waarop het er in hun nieuwe gemeente aan toegaat voordat ze de overstap maken en dat daardoor de cultuurshock meevalt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Herman »

Het is erg jammer steeds weer te moeten constateren dat mensen hun eigen cultuur als norm nemen en zich niet als een gast in een nieuwe gemeente te gedragen.

Aan de andere kant schort het ook wel wat aan een goede informatievoorziening. Want wat is nu het eigene van de Joriskerk (behoudens hun uitstekende organist)? En is het hervormde karakter van de Joriskerk net zo hervormd als dat van de dorpskerk in dorp X of stadje Y?
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door vriend-en-metgezel »

Herman schreef:Het is erg jammer steeds weer te moeten constateren dat mensen hun eigen cultuur als norm nemen en zich niet als een gast in een nieuwe gemeente te gedragen.

Aan de andere kant schort het ook wel wat aan een goede informatievoorziening. Want wat is nu het eigene van de Joriskerk (behoudens hun uitstekende organist)? En is het hervormde karakter van de Joriskerk net zo hervormd als dat van de dorpskerk in dorp X of stadje Y?
Norm of referentiekader? Dat is wel een verschil. Misschien doen mensen op bepaalde punten de aanname dat iets in de nieuwe gemeente is zoals ze dat gewend waren in hun oude gemeente, terwijl dat dan anders blijkt te zijn.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Herman »

vriend-en-metgezel schreef:Norm of referentiekader? Dat is wel een verschil. Misschien doen mensen op bepaalde punten de aanname dat iets in de nieuwe gemeente is zoals ze dat gewend waren in hun oude gemeente, terwijl dat dan anders blijkt te zijn.
Ik denk dat het referentiekader tot (botsende) normen leidt. Anders zou het thema niet erg geproblematiseerd hoeven worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:Het is erg jammer steeds weer te moeten constateren dat mensen hun eigen cultuur als norm nemen en zich niet als een gast in een nieuwe gemeente te gedragen.

Aan de andere kant schort het ook wel wat aan een goede informatievoorziening. Want wat is nu het eigene van de Joriskerk (behoudens hun uitstekende organist)? En is het hervormde karakter van de Joriskerk net zo hervormd als dat van de dorpskerk in dorp X of stadje Y?
Aan het rijtje van indelen van gemeentes van de GG van DDD kon je zien dat gemeenten verschillend worden bekeken en gezien.
Dat ligt juist aan je referentie, in vergelijking met de Gereformeerde kerk, zal de Joriskerk vast rechts zijn, maar in de GB is het eerder een linkse gemeente, al zullen dat anderen weer niet zo zien....
Het is sowieso de vraag of er in die gemeente veel van oorsprong Hervormden zitten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Aan het rijtje van indelen van gemeentes van de GG van DDD kon je zien dat gemeenten verschillend worden bekeken en gezien.
Dat ligt juist aan je referentie, in vergelijking met de Gereformeerde kerk, zal de Joriskerk vast rechts zijn, maar in de GB is het eerder een linkse gemeente, al zullen dat anderen weer niet zo zien....
Het is sowieso de vraag of er in die gemeente veel van oorsprong Hervormden zitten.
Dat is een heel ander referentiekader dan waar ik het over had. Dat is het referentiekader van een Buitenstaander die allerlei kwalificaties op een andere gemeente plakt. Maar hier gaat het om een referentiekader van iemand die lid is geworden van een nieuwe gemeente met andere gebruiken en andere leerstellige accenten dan ze vanouds gewend en die de nieuwe gemeente beoordeelt vanuit zijn oude referentiekader 'maar wij doen dat in de GKV altijd zo, en we zouden dat graag zo houden'.

Overigens ben ik bij het ND gelimiteerd tot een paar artikelen per jaar, dus ik heb helaas geen kennis kunnen nemen van wat de dominee van de Joriskerk nu precies het pijnpunt vind.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Dodo »

vriend-en-metgezel schreef:
Ambtenaar schreef:
vriend-en-metgezel schreef: Hoezo cultuurshock? Bedoel je dan ritmisch i.p.v. iso-ritmisch zingen en minder hoedjes?
In onze gemeente zijn veel vrouwen actief, ook in bestuurlijk zin. Het grote verschil zit met name in de wijze hoe kerkenraad en gemeente met elkaar omgaan.
Ok, je zou denken dat mensen al een beetje geïnformeerd zijn over de manier waarop het er in hun nieuwe gemeente aan toegaat voordat ze de overstap maken en dat daardoor de cultuurshock meevalt.
Wat Ambtenaar zegt. Het is een andere manier van met elkaar omgaan, een andere manier van denken ook. En er zijn allerlei kleine dingen die tijd nodig hebben om ze een keer tegen te komen en te ontdekken: hé, dit was ik anders gewend.
Er is bij ons ook een soort termijn dat mensen die overkomen uit een andere kerk niet snel in de kerkenraad kunnen komen. Laat ze eerst maar eens wennen.
Plaats reactie