Ledental GKv daalt opnieuw

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
RD schreef:Ds. F. J. Bijzet, emeritus predikant binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV), heeft zich aangesloten bij de Gereformeerde Kerk Nederland (GKN).
https://www.rd.nl/artikel/930145-ds-bij ... v-naar-gkn

Opvallend dat het vooral oudere predikanten zijn die overstappen. Blijkbaar is op een bepaald moment een kantelpunt gekomen, waarbij de jongere predikanten minder affiniteit hebben gekregen met de klassieke Gereformeerde exegese.
De gemeente van Capelle-Noord, die de afgelopen weken in het nieuws is geweest, heeft juist een hele jonge predikant.
Maar het lijken inderdaad vooral oudere predikanten te zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef:Dat zou kunnen.
Een andere verklaring kan zijn dat emeritus predikante geen binding hebben met een gemeente. Ze zijn wat vrijer, zeg maar.
Een collega uit de GKV vertelde me onlangs dat predikanten die de GKV verlaten wel de emeritusvergoeding blijven ontvangen. Ik heb dat verder niet gecheckt, maar als dat zo is zou dat ook een (kleine) rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:
Tiberius schreef:Dat zou kunnen.
Een andere verklaring kan zijn dat emeritus predikante geen binding hebben met een gemeente. Ze zijn wat vrijer, zeg maar.
Een collega uit de GKV vertelde me onlangs dat predikanten die de GKV verlaten wel de emeritusvergoeding blijven ontvangen. Ik heb dat verder niet gecheckt, maar als dat zo is zou dat ook een (kleine) rol kunnen spelen.
Ja dat klopt, die vervalt niet. Dat is ook logisch omdat ze jaren de GKv gediend hebben.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door merel »

Sinds de lock down zie ik meerdere GKV gezinnen van de naburige GKV in onze kerk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Zijn er eigenlijk 'vrijgemaakten' op het forum? Waar trekken we de grens? Is orthodox gereformeerd ook reformatorisch? Dat kan niet anders dan botsen. De orthodox-gereformeerden zijn immers altijd wars van bevinding geweest, en noemden dat een ziekelijke afwijking. We merken nog op, dat de voormannen van de vrijmaking altijd zeer gewaarschuwd hebben voor de Gereformeerde Kerken, waarvan ze zich in 1944 vrijmaakten. Ik vindt het wel wat vreemd, en ongeloofwaardig, dat men nu zelf dezelfde kant kiest als weleer de Gereformeerde Kerken, waarvan zij zich meenden te moeten vrijmaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Zijn er eigenlijk 'vrijgemaakten' op het forum? Waar trekken we de grens? Is orthodox gereformeerd ook reformatorisch? Dat kan niet anders dan botsen. De orthodox-gereformeerden zijn immers altijd wars van bevinding geweest, en noemden dat een ziekelijke afwijking. We merken nog op, dat de voormannen van de vrijmaking altijd zeer gewaarschuwd hebben voor de Gereformeerde Kerken, waarvan ze zich in 1944 vrijmaakten. Ik vindt het wel wat vreemd, en ongeloofwaardig, dat men nu zelf dezelfde kant kiest als weleer de Gereformeerde Kerken, waarvan zij zich meenden te moeten vrijmaken.
Ik heb geen goed beeld bij de GKv. Waar baseer jij je stellingen op?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Zijn er eigenlijk 'vrijgemaakten' op het forum? Waar trekken we de grens? Is orthodox gereformeerd ook reformatorisch? Dat kan niet anders dan botsen. De orthodox-gereformeerden zijn immers altijd wars van bevinding geweest, en noemden dat een ziekelijke afwijking. We merken nog op, dat de voormannen van de vrijmaking altijd zeer gewaarschuwd hebben voor de Gereformeerde Kerken, waarvan ze zich in 1944 vrijmaakten. Ik vindt het wel wat vreemd, en ongeloofwaardig, dat men nu zelf dezelfde kant kiest als weleer de Gereformeerde Kerken, waarvan zij zich meenden te moeten vrijmaken.
Ik heb geen goed beeld bij de GKv. Waar baseer jij je stellingen op?
Ik heb me wat in de historie van deze gemeenschap verdiept. Algemene kennis, en las in de jaren 70 en 80 het ND, toen nog exclusief 'vrijgemaakt', hoewel er al barsten kwamen bij de breuk van de Nederlands Gereformeerden. Verder hield ik hun jaarboek (uitgegeven bij de vrijgemaakte uitgever Oosterbaan & Le Cointre) bij. Later had ook het weekblad De Schakel (opgegaan in de Gezinsgids) banden met deze uitgever. Je zag ontwikkelingen bij de Gezinsgids, die waren al in gang, maar met de overname van de Schakel vervreemden we nog meer van de oude Gezinsgids.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

En wat zijn concreet de ontwikkelingen die je nu ziet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:En wat zijn concreet de ontwikkelingen die je nu ziet?
De gezinsgids was eerder meer meditatief, en wel rechterflank geref. gezindte. Misschien zouden we dat nu moraliserend vinden. Nu pakken ze heel de gezindte mee, en dat geeft dat er nu weinig verschil meer is tussen bv de gezinsgids, terdege en het RD.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 okt 2021, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Erskinees »

En wat heeft dat met de GKv te maken?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:En wat heeft dat met de GKv te maken?
Ik antwoorde op een vraag. Even teruglezen. *wantrouwen ondanks DIA is Cool* :love :D :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:En wat zijn concreet de ontwikkelingen die je nu ziet?
De gezinsgids was eerder meer meditatief, en wel rechterflank geref. gezindte. Misschien zouden we dat nu moraliserend vinden. Nu pakken ze heel de gezindte mee, en dat geeft dat er nu weinig verschil meer is tussen bv de gezinsgids, terdege en het RD.
T.a.v. de Schakel vraag ik me af of je analyse klopt. De hoofdredacteur behoorde in elk geval tot één van de behoudende GG's. Ik bedoelde meer in de GKv eigenlijk. Daar ging het hier over.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Scheuring gkv Katwijk om vrouw in ambt

Een bezinningsgroep uit Katwijk en Rijnsburg heeft zondag in een school in Katwijk een dienst belegd. Die trok ongeveer dertig bezoekers.

https://www.rd.nl/artikel/949630-scheur ... uw-in-ambt
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

De gereformeerde kerk vrijgemaakt (gkv) van Utrecht-Noord-West gaat homohuwelijken inzegenen, meldde het Nederlands Dagblad (ND) donderdag.

Ook worden de ambten opengesteld voor mensen met een relatie met iemand van hetzelfde geslacht.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/957647-gkv-ut ... -inzegenen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie