Dwalende herders en leraren

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef:Klopt, ik ben ook wel van mening dat die houding een zondige houding is, maar om ze dan maar valse profeten of dwalende herders en leraars te noemen gaat mij te ver. Anderzijds mogen we dit soort pseudo-predikanten wel scherp onder de loep nemen.
Ik heb ze nergens benoemd als valse profeten of dwalende heders en leraars genoemd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Posthoorn »

Piet Puk schreef:Volgens mij als je Mattheus 18 leest. lijkt het mij niet fraai wat de heer Kleen doet. Volgens mij is de juiste weg om naar de persoon zelf toe te gaan(ook predikanten). Een website, waarbij openbaar predikanten aan de schandpaal worden genageld lijkt me niet de juiste interpretatie van Mattheus 18. Of is dit het 'zeg het der gemeente'?
Mattheus 18 heeft hier niets mee te maken. Het gaat om zaken die publiek zijn, en daar mag in het publiek op gereageerd worden. Zie bijv. 1 Tim. 5:20.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:Klopt, ik ben ook wel van mening dat die houding een zondige houding is, maar om ze dan maar valse profeten of dwalende herders en leraars te noemen gaat mij te ver. Anderzijds mogen we dit soort pseudo-predikanten wel scherp onder de loep nemen.
Het zijn sowieso geen dwalende herders en leraren. Ze zijn namelijk nooit bevestigd tot herder of leraar.
Of je ze valse profeten kan noemen ligt eraan hoe je dat begrip uitlegt. Ze zeggen vele valse dingen, maar ze brengen ook valse complot verhalen. Theologisch kan ik het niet duiden want ik heb geen behoefte om allerlei eigen materiaal van deze mensen te gaan lezen of luisteren. Maar wat ik ervan gelezen heb zegt genoeg.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Piet Puk »

Posthoorn schreef:
Piet Puk schreef:Volgens mij als je Mattheus 18 leest. lijkt het mij niet fraai wat de heer Kleen doet. Volgens mij is de juiste weg om naar de persoon zelf toe te gaan(ook predikanten). Een website, waarbij openbaar predikanten aan de schandpaal worden genageld lijkt me niet de juiste interpretatie van Mattheus 18. Of is dit het 'zeg het der gemeente'?
Mattheus 18 heeft hier niets mee te maken. Het gaat om zaken die publiek zijn, en daar mag in het publiek op gereageerd worden. Zie bijv. 1 Tim. 5:20.
Los van Mattheüs is het allerminst chique om predikanten aan te vallen zonder daar persoonlijk in gesprek mee te zijn gegaan. Volgens mij heeft dit alles met fatsoensnormen te maken. Hoe zou jij het vinden als ik een website zou maken en daarin allerlei lelijke dingen over je te schrijven?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23809
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:
Piet Puk schreef:Volgens mij als je Mattheus 18 leest. lijkt het mij niet fraai wat de heer Kleen doet. Volgens mij is de juiste weg om naar de persoon zelf toe te gaan(ook predikanten). Een website, waarbij openbaar predikanten aan de schandpaal worden genageld lijkt me niet de juiste interpretatie van Mattheus 18. Of is dit het 'zeg het der gemeente'?
Mattheus 18 heeft hier niets mee te maken. Het gaat om zaken die publiek zijn, en daar mag in het publiek op gereageerd worden. Zie bijv. 1 Tim. 5:20.
Los van Mattheüs is het allerminst chique om predikanten aan te vallen zonder daar persoonlijk in gesprek mee te zijn gegaan. Volgens mij heeft dit alles met fatsoensnormen te maken. Hoe zou jij het vinden als ik een website zou maken en daarin allerlei lelijke dingen over je te schrijven?
Dat gebeurt met ministers toch ook? Er is hier op RF wat gescholden op ze in de corona-tijd.
Het lijkt me niet nodig dat een predikant in gesprek moet gaan met iemand, die dan vervolgens van Piet Puk het recht heeft hem aan de schandpaal te nagelen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:
Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:Mattheus 18 heeft hier niets mee te maken. Het gaat om zaken die publiek zijn, en daar mag in het publiek op gereageerd worden. Zie bijv. 1 Tim. 5:20.
Los van Mattheüs is het allerminst chique om predikanten aan te vallen zonder daar persoonlijk in gesprek mee te zijn gegaan. Volgens mij heeft dit alles met fatsoensnormen te maken. Hoe zou jij het vinden als ik een website zou maken en daarin allerlei lelijke dingen over je te schrijven?
Dat gebeurt met ministers toch ook? Er is hier op RF wat gescholden op ze in de corona-tijd.
Het lijkt me niet nodig dat een predikant in gesprek moet gaan met iemand, die dan vervolgens van Piet Puk het recht heeft hem aan de schandpaal te nagelen.
Ik heb dat niet gevolgd, maar het lijkt me niet juist om op ministers te gaan schelden op Refoforum, maar met ze in gesprek te gaan. Dus dat schelden keur ik af. Daarnaast heb ik bedoeld dat Kleen zelf naar personen had moeten toegaan, waarover hij zo naar schreef/schrijft. Zo kan ik me herinneren dat hij schreef dat destijds kand. Krijgsman door de bobo's(je moet maar durven) van de GGIN naar Arnemuiden was gestuurd en dat de predikant daar zelf een sausje van roeping/zending aan had toegevoegd. O ja en wees gerust. Ik heb hem daar op aangesproken.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Willem87 »

Geytenbeekje schreef:Overigens vind ik dat er wel een verschil is mbt de heer Kleen.
Dhr. Kleen schrijft ook brieven en dingen naar predikanten als hij iets ontdekt dat niet klopt met de Schrift.
Je kunt van alles vinden van zijn coronastandpunt maar ik vind hem wel evenwichtig en zuiver aangaande de Bijbelse lijn.
Niet dat ik daar ook alles met hem eens ben, maar toch, hij doet dat wel uit liefde.
De meeste artikelen zijn wel zuiver en ontmaskeren valse leer.
Maar zo nu en dan kwamen er ook wel is wat onwaarheden.
Zeg maar gewoon Willem.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Piet Puk »

Willem87 schreef:
Geytenbeekje schreef:Overigens vind ik dat er wel een verschil is mbt de heer Kleen.
Dhr. Kleen schrijft ook brieven en dingen naar predikanten als hij iets ontdekt dat niet klopt met de Schrift.
Je kunt van alles vinden van zijn coronastandpunt maar ik vind hem wel evenwichtig en zuiver aangaande de Bijbelse lijn.
Niet dat ik daar ook alles met hem eens ben, maar toch, hij doet dat wel uit liefde.
De meeste artikelen zijn wel zuiver en ontmaskeren valse leer.
Maar zo nu en dan kwamen er ook wel is wat onwaarheden.
Weet je wat ik nou zo verdrietig vind? Je kan van Kleen, Burggraaf en anderen vinden wat je vind. Ik vind de toonzetting zelf niet christelijk en daarbij haak ik af. Van de heer Kleen is mij bekend dat hij een bepaalde visie heeft op de rechtvaardigmaking. Ik deel die niet, maar begrijp dat jullie die Bijbels vinden. Waar ik soms bij mezelf bang voor ben is: zit ik wel juist? En dat dan het gebed mag zijn: 'Bewaar ons Heere, voor valse leer' en 'Heere, wijs mij toch Uwe wegen'.
Wanneer je openbaar predikanten gaat terechtwijzen, twijfel ik of deze gebeden bij het schrijven van de artikelen aanwezig zijn.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Charles »

Ik kan nooit zo onder de indruk zijn van dit soort internet-leraars. Ik moet - als ik stukken van ze lees - altijd denken aan:

Al spreek ik in de talen van mensen
en engelen,
maar liefde heb ik niet,-
geworden ben ik een galmend stuk brons
of een dof-dreunende handtrom.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: Weet je wat ik nou zo verdrietig vind? Je kan van Kleen, Burggraaf en anderen vinden wat je vind. Ik vind de toonzetting zelf niet christelijk en daarbij haak ik af. Van de heer Kleen is mij bekend dat hij een bepaalde visie heeft op de rechtvaardigmaking. Ik deel die niet, maar begrijp dat jullie die Bijbels vinden. Waar ik soms bij mezelf bang voor ben is: zit ik wel juist? En dat dan het gebed mag zijn: 'Bewaar ons Heere, voor valse leer' en 'Heere, wijs mij toch Uwe wegen'.
Wanneer je openbaar predikanten gaat terechtwijzen, twijfel ik of deze gebeden bij het schrijven van de artikelen aanwezig zijn.
Dit had ik net zo kunnen zeggen... Ik zeg niet altijd altijd alles hardop, maar je denkt soms wel iets, en dat zijn dan dingen die je niet met elkaar in overeenstemming kunt brengen. De geest der zachtmoedigheid wordt naar ik geloof wel eens wat gemist.
De mannen hier genoemd nemen geen blad voor de mond, en wat ik ook wil opmerken, dat we ook wenselijk zou zijn minder snel te spreken. En soms ook minder veel, want immers in de veelheid van de woorden ontbreekt de overtreding niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef: Weet je wat ik nou zo verdrietig vind? Je kan van Kleen, Burggraaf en anderen vinden wat je vind. Ik vind de toonzetting zelf niet christelijk en daarbij haak ik af. Van de heer Kleen is mij bekend dat hij een bepaalde visie heeft op de rechtvaardigmaking. Ik deel die niet, maar begrijp dat jullie die Bijbels vinden. Waar ik soms bij mezelf bang voor ben is: zit ik wel juist? En dat dan het gebed mag zijn: 'Bewaar ons Heere, voor valse leer' en 'Heere, wijs mij toch Uwe wegen'.
Wanneer je openbaar predikanten gaat terechtwijzen, twijfel ik of deze gebeden bij het schrijven van de artikelen aanwezig zijn.
Dit had ik net zo kunnen zeggen... Ik zeg niet altijd altijd alles hardop, maar je denkt soms wel iets, en dat zijn dan dingen die je niet met elkaar in overeenstemming kunt brengen. De geest der zachtmoedigheid wordt naar ik geloof wel eens wat gemist.
De mannen hier genoemd nemen geen blad voor de mond, en wat ik ook wil opmerken, dat we ook wenselijk zou zijn minder snel te spreken. En soms ook minder veel, want immers in de veelheid van de woorden ontbreekt de overtreding niet.
Dat maakt het ook lastig. Het hoort namelijk wel bij de vrucht van de Geest. Evenals liefde, geduld en vriendelijkheid, die ik in de benoemde bijdragen ook nogal eens mis.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Charles »

Je kunt ze waarschijnlijk niet allemaal over één kam scheren (Kleen uit zich toch echt anders dan Burggraaf) maar idd mis ik in de bijdragen elke vorm van liefde of bewogenheid (m.u.v. Kleen n.a.v. hoe hij reageerde op de overvallers). Maar ook mis ik elke vorm van zelfontdekking die je soms de hand op de mond doet slaan. Dat zijn wel de vruchten van de Geest. Dus voor mij ligt het heel helder want aan de vruchten herkent men de boom. Zoals ik al zei: als je de stukken op die site leest dan klinkt dat als een galmend stuk brons of een dof-dreunende handtrom. Men weet het precies, en men weet het alleen.

Los van het geestelijk aspect zijn het doorgaans ook gewoon zeer onfatsoenlijke stukken waarbij mails van anderen - zonder toestemming - op internet worden gezet en mailadressen worden gepubliceerd. Deze mannen moeten in het dagelijkse leven wel zelfstandige zijn want ik zie ze echt niet functioneren als normale collega's bijv. bij mij op kantoor.
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door DDD »

Ik ontken niet dat er niets van de vrucht van de Geest op hun websites te vinden is. Toch kun je niet uitsluiten dat zij ondanks hun handicap een kind van God zijn. Maar goed dat wij daar niet over hoeven te oordelen. Van David zou je dat ook niet hebben gezegd, met zijn moord en overspel.

Al mogen we wel zeggen dat er meer vuur is dan licht.

Gods vriend'lijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.
Juicht, vromen, om uw lot;
Verblijdt u steeds in God;
Roemt, roemt Zijn heiligheid;
Zo word' Zijn lof verbreid
Voor al dit heilgenot.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Willem87 »

Piet Puk schreef:
Willem87 schreef:
Geytenbeekje schreef:Overigens vind ik dat er wel een verschil is mbt de heer Kleen.
Dhr. Kleen schrijft ook brieven en dingen naar predikanten als hij iets ontdekt dat niet klopt met de Schrift.
Je kunt van alles vinden van zijn coronastandpunt maar ik vind hem wel evenwichtig en zuiver aangaande de Bijbelse lijn.
Niet dat ik daar ook alles met hem eens ben, maar toch, hij doet dat wel uit liefde.
De meeste artikelen zijn wel zuiver en ontmaskeren valse leer.
Maar zo nu en dan kwamen er ook wel is wat onwaarheden.
Weet je wat ik nou zo verdrietig vind? Je kan van Kleen, Burggraaf en anderen vinden wat je vind. Ik vind de toonzetting zelf niet christelijk en daarbij haak ik af. Van de heer Kleen is mij bekend dat hij een bepaalde visie heeft op de rechtvaardigmaking. Ik deel die niet, maar begrijp dat jullie die Bijbels vinden. Waar ik soms bij mezelf bang voor ben is: zit ik wel juist? En dat dan het gebed mag zijn: 'Bewaar ons Heere, voor valse leer' en 'Heere, wijs mij toch Uwe wegen'.
Wanneer je openbaar predikanten gaat terechtwijzen, twijfel ik of deze gebeden bij het schrijven van de artikelen aanwezig zijn.
Kleen is juist tegen Burggraaf. Doe je huiswerk olijke guitige vriend.
Een ieder zal zijn eigen pak dragen. We hebben in de eerste plaats genoeg aan ons zelf.
Eerlijk is eerlijk.
En ja dhr Kleen heeft wel artikelen die vaak waar zijn. Denk even aan onnodige vaccinatie.
In veel gevallen. Artikelen tegen abortus euthanasie enz.
En als iemand een verkeerde boodschap brengt dan behoort men iemand terrecht te wijzen.
Zeg maar gewoon Willem.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Simon0612 »

Ik zie nu berichten die veronderstellen dat Kleen wel meevalt. Gedeeltelijk is dat waar. Er staan lezenswaardige artikelen op zijn staat. Maar er staan ook een heleboel artikelen die niet door de beugel kunnen! Waarin dominees voor valse leraars worden uitgemaakt of verbuigers, krenkers en verkrachters van Gods recht, roept dat bepaalde dominees geestelijke hoererij promoten, “wee u ds. xxx”, etc etc. En de grofste laat ik hier weg. Sorry, dan valt het niet mee bij Kleen!!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie