Kerkgebouwen

Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tom »

GerefGemeente-lid schreef: En waarom kiest men voor de HHG van Middelharnis en niet voor de CGK? Die is toch ook zeer behoudend.
Daar zitten ook heel veel oud GGers
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Hoe moet ik de cijfers op gergeminfo dan lezen?
Ik meende dat de VGG te Kruiningen haar 'groei' hier mede aan te danken heeft.
Het ging toch om de GG Yerseke? Ad bracht het nog positief dat de groei er aardig uit is. Mijn reactie nav gergeminfo.nl was dat er sprake is van krimp. Daarop was je reactie dat 'krimpen' niet klopt, maar blijkbaar is er al jaren sprake van krimp onder ds van Krimpen. Waarom klopt dat dan niet?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Hoe moet ik de cijfers op gergeminfo dan lezen?
Ik meende dat de VGG te Kruiningen haar 'groei' hier mede aan te danken heeft.
Het ging toch om de GG Yerseke? Ad bracht het nog positief dat de groei er aardig uit is. Mijn reactie nav gergeminfo.nl was dat er sprake is van krimp. Daarop was je reactie dat 'krimpen' niet klopt, maar blijkbaar is er al jaren sprake van krimp onder ds van Krimpen. Waarom klopt dat dan niet?
Krimp is wat anders dan deze afname.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ad Anker »

Wat is het verschil?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Wat is het verschil?
Als een ledenaantal van +2300 binnen 5 jaar afneemt met 100 leden is dat hetzelfde dan een gemeente van 600 leden waar er 25 vertrekken. Dat vind ik niet een krimp. Ik denk dat je dan meer moet denken aan een afname van ongeveer 10% in 5 jaar tijd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Natuurlijk draait het daarom. Doorgaans altijd. Al dan niet inhoudelijk juist gemotiveerd.
Dat zou té mensgericht zijn.

De ene dominee beter als de andere, dat gaat het niet in bij mij. Stel dat je zou zeggen, de Heere zegent het werk van de een meer als de ander zou ik dat al heel anders vinden.
Yep. Dat is precies wat ik bedoel. Daarom is de kerkelijke verdeeldheid zo intriest.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Wat is het verschil?
Als een ledenaantal van +2300 binnen 5 jaar afneemt met 100 leden is dat hetzelfde dan een gemeente van 600 leden waar er 25 vertrekken. Dat vind ik niet een krimp. Ik denk dat je dan meer moet denken aan een afname van ongeveer 10% in 5 jaar tijd.
Wat je bedoelt is helder, maar het klopt niet. Krimp betekent gewoon afname. Als er maar een lid verdwijnt is een gemeente al gekrompen.
-
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Simon0612 »

Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Hoe moet ik de cijfers op gergeminfo dan lezen?
Ik meende dat de VGG te Kruiningen haar 'groei' hier mede aan te danken heeft.
Het ging toch om de GG Yerseke? Ad bracht het nog positief dat de groei er aardig uit is. Mijn reactie nav gergeminfo.nl was dat er sprake is van krimp. Daarop was je reactie dat 'krimpen' niet klopt, maar blijkbaar is er al jaren sprake van krimp onder ds van Krimpen. Waarom klopt dat dan niet?
Nu wil ik ook eens een keer goochelen met cijfers…als je het netto pakt over al de jaren dat de ds. daar al staat is er toch een toename van 78 leden. Gemiddeld genomen lijkt het me dan ook niet iets om zorgen over te maken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Natuurlijk draait het daarom. Doorgaans altijd. Al dan niet inhoudelijk juist gemotiveerd.
Dat zou té mensgericht zijn.

De ene dominee beter als de andere, dat gaat het niet in bij mij. Stel dat je zou zeggen, de Heere zegent het werk van de een meer als de ander zou ik dat al heel anders vinden.
Yep. Dat is precies wat ik bedoel. Daarom is de kerkelijke verdeeldheid zo intriest.
Ah oké. Toch worden scheuringen meestal veroorzaakt op een hoog niveau. Classis etc. Daar zitten toch wel kinderen van God. Die zouden toch beter moeten weten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Simon0612 schreef:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Hoe moet ik de cijfers op gergeminfo dan lezen?
Ik meende dat de VGG te Kruiningen haar 'groei' hier mede aan te danken heeft.
Het ging toch om de GG Yerseke? Ad bracht het nog positief dat de groei er aardig uit is. Mijn reactie nav gergeminfo.nl was dat er sprake is van krimp. Daarop was je reactie dat 'krimpen' niet klopt, maar blijkbaar is er al jaren sprake van krimp onder ds van Krimpen. Waarom klopt dat dan niet?
Nu wil ik ook eens een keer goochelen met cijfers…als je het netto pakt over al de jaren dat de ds. daar al staat is er toch een toename van 78 leden. Gemiddeld genomen lijkt het me dan ook niet iets om zorgen over te maken.
Zover had ik niet gekeken. Maar goed vanaf 2015 is er wel een behoorlijke afname te zien laten we het dan daar op houden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Simon0612 »

Nasrani schreef: Zover had ik niet gekeken. Maar goed vanaf 2015 is er wel een behoorlijke afname te zien laten we het dan daar op houden.
Ja maar dat kunnen dus zo maar mensen zijn die in de begin jaren op zijn prediking zijn afgekomen en later denken: het is toch niet wat ik er van dacht. En zijn weer gevlogen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Natuurlijk draait het daarom. Doorgaans altijd. Al dan niet inhoudelijk juist gemotiveerd.
Dat zou té mensgericht zijn.

De ene dominee beter als de andere, dat gaat het niet in bij mij. Stel dat je zou zeggen, de Heere zegent het werk van de een meer als de ander zou ik dat al heel anders vinden.
Yep. Dat is precies wat ik bedoel. Daarom is de kerkelijke verdeeldheid zo intriest.
Ah oké. Toch worden scheuringen meestal veroorzaakt op een hoog niveau. Classis etc. Daar zitten toch wel kinderen van God. Die zouden toch beter moeten weten?
Gods kinderen moet je in de laagte zoeken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef: Gods kinderen moet je in de laagte zoeken.
https://charlesspurgeon.nl/mirten-in-de-diepte/
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Erik1960 »

In een poging weer bij kerkgebouwen uit te komen:
Deze kerk passeerde ik tijdens mijn wandeltocht in Noord-Spanje. Mensen kunnen er -hier gesymboliseerd weergegeven- alles kwijt waar ze mee zitten om daarna hun weg verlicht en/of opgelucht te vervolgen.
Afbeelding
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:In een poging weer bij kerkgebouwen uit te komen:
Deze kerk passeerde ik tijdens mijn wandeltocht in Noord-Spanje. Mensen kunnen er -hier gesymboliseerd weergegeven- alles kwijt waar ze mee zitten om daarna hun weg verlicht en/of opgelucht te vervolgen.
Afbeelding
Vandaar die 3 WC's en 3 vuilcontainers?
Plaats reactie