Kerkgebouwen

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkgebouwen

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Zeeuw schreef:
GerGem schreef:In Yerseke gaan ze ook beginnen in Mei/Juni.
Het orgel wordt in Mei al weggehaald voor een uitbreiding waar veel leden het niet over eens zijn.
Ja? Ik hoor toch echt andere geluiden van die leden.
Uit betrouwbare bron begreep ik dat op de laatstgehouden vergadering >90% voor was. Nu kan die resterende 5-10% heel luidruchtig zijn natuurlijk, maar draagvlak lijkt er wel te zijn.
Ik hoor ook zoiets uit zeer betrouwbare bron :-)
Zeer betrouwbaar zelfs, toe maar, daar kan ik niet tegenop :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tiberius »

Je hebt altijd 3 groepen mensen in zulke situaties: voor, tegen en die het niets kan schelen.
Die laatste groep stemt altijd overal mee in.
Het echte kabaal gaat tussen de voor- en tegenstanders; die vaak in totaal maar zo'n 10-20% van alle leden zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:Wat gaan ze daar precies doen dan?
Yerseke krijgt een volledig nieuw kerkgebouw. Ze zijn er al járen mee bezig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkgebouwen

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:Je hebt altijd 3 groepen mensen in zulke situaties: voor, tegen en die het niets kan schelen.
Die laatste groep stemt altijd overal mee in.
Het echte kabaal gaat tussen de voor- en tegenstanders; die vaak in totaal maar zo'n 10-20% van alle leden zijn.
Ben ik het niet mee eens, met dergelijke grote besluiten die iedereen in financiële zaken raken is de interesse onder leden gemiddeld genomen exponentieel groter. In Yerseke is al eerder in het verleden nieuwbouw afgeketst door de leden zelf. Dus dat nu >90% voor is (weet het exacte percentage niet) zegt echt wel iets, dat is geen 80% desinteresse. Overigens komen de echte niet geïnteresseerden niet opdagen op zo'n ledenvergadering.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef:
GerGem schreef:In Yerseke gaan ze ook beginnen in Mei/Juni.
Het orgel wordt in Mei al weggehaald voor een uitbreiding waar veel leden het niet over eens zijn.
Terwijl de groei er daar aardig uit is.
Dat is nog positief uitgedrukt. Volgens de statistieken krimpt het daar best wel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
Ad Anker schreef:
GerGem schreef:In Yerseke gaan ze ook beginnen in Mei/Juni.
Het orgel wordt in Mei al weggehaald voor een uitbreiding waar veel leden het niet over eens zijn.
Terwijl de groei er daar aardig uit is.
Dat is nog positief uitgedrukt. Volgens de statistieken krimpt het daar best wel.
Dat 'krimpen' klopt niet hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Bruna »

HHK Middelharnis groeit heel hard. Als iedereen komt is de kerk te klein.
Bijna wekelijks komen er gezinnen over.
Zou een tweede gemeente een optie zijn?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:
Ad Anker schreef:
GerGem schreef:In Yerseke gaan ze ook beginnen in Mei/Juni.
Het orgel wordt in Mei al weggehaald voor een uitbreiding waar veel leden het niet over eens zijn.
Terwijl de groei er daar aardig uit is.
Dat is nog positief uitgedrukt. Volgens de statistieken krimpt het daar best wel.
Dat 'krimpen' klopt niet hoor.
Hoe moet ik de cijfers op gergeminfo dan lezen?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef:HHK Middelharnis groeit heel hard. Als iedereen komt is de kerk te klein.
Bijna wekelijks komen er gezinnen over.
Zou een tweede gemeente een optie zijn?
Vanuit welke gemeente(n) komen deze gezinnen over? Is er een specifieke reden voor?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Bertiel »

ex GG Middelharnis en Dirksland
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ad Anker »

Een tweede gemeente is een optie. Wellicht is Dirksland dan een optie. Want veel mensen uit Dirksland kerken in Sommelsdijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Je hebt altijd 3 groepen mensen in zulke situaties: voor, tegen en die het niets kan schelen.
Die laatste groep stemt altijd overal mee in.
Het echte kabaal gaat tussen de voor- en tegenstanders; die vaak in totaal maar zo'n 10-20% van alle leden zijn.
Een jaar of 15 geleden werden de bouwplannen van Gouda gepresenteerd tijdens een gemeenteavond. Mannen, maar ook vrouwen (sommigen hebben geld) en kinderen (want moeten later de aflossing ook opbrengen) waren genodigd.
Uiteindelijk zijn de plannen definitief en wordt er een ledenvergadering belegd. Van de ruwweg 1300 leden doopleden waren 300 mansledematen aanwezig. Enorme opkomst! (Normaal zag je er maar 100, maar als het over stenen gaat, is er opeens wel belangstelling) Hiervan stemden er 270 voor: een overweldigende meerderheid, zo werd gesteld. Ja, mannen vinden bouwen altijd wel leuk.
20 procent van de gemeente heeft ingestemd met de plannen, de overgrote meerderheid had niets te vertellen.
En zo zal het overal wel gaan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkgebouwen

Bericht door TSD »

refo schreef:
Tiberius schreef:Je hebt altijd 3 groepen mensen in zulke situaties: voor, tegen en die het niets kan schelen.
Die laatste groep stemt altijd overal mee in.
Het echte kabaal gaat tussen de voor- en tegenstanders; die vaak in totaal maar zo'n 10-20% van alle leden zijn.
Een jaar of 15 geleden werden de bouwplannen van Gouda gepresenteerd tijdens een gemeenteavond. Mannen, maar ook vrouwen (sommigen hebben geld) en kinderen (want moeten later de aflossing ook opbrengen) waren genodigd.
Uiteindelijk zijn de plannen definitief en wordt er een ledenvergadering belegd. Van de ruwweg 1300 leden doopleden waren 300 mansledematen aanwezig. Enorme opkomst! (Normaal zag je er maar 100, maar als het over stenen gaat, is er opeens wel belangstelling) Hiervan stemden er 270 voor: een overweldigende meerderheid, zo werd gesteld. Ja, mannen vinden bouwen altijd wel leuk.
20 procent van de gemeente heeft ingestemd met de plannen, de overgrote meerderheid had niets te vertellen.
En zo zal het overal wel gaan.
Verder gaat het goed met je, refo? Dit is wel weer een knapstaaltje zwartkijkerij hoor :haha

1. De mansleden die er niet waren hadden zeker wel wat te vertellen maar namen zelf de moeite niet om te komen.
2. Achter mansleden staan gezinnen en in de meeste normale situaties heb je het hier thuis over en besluit je samen met je vrouw of je voor bent of niet, je moet immers als gezin de last dragen.
3. De suggestie dat kinderen hiervan iets zouden moeten vinden is natuurlijk belachelijk dus daar ga ik verder niet op in.

Van de mansleden was en overgrote meerderheid aanwezig. Gouda zal rond de 700 belijdende leden gehad hebben (gelet op de verhoudingen nu). Dus even aanname dat de helft man is, dan zijn er 300 van de 350 aanwezig. Stel al zouden alle afwezige mansleden tegen zijn, dan nog is een overweldigende meerderheid voor.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Bruna schreef:HHK Middelharnis groeit heel hard. Als iedereen komt is de kerk te klein.
Bijna wekelijks komen er gezinnen over.
Zou een tweede gemeente een optie zijn?
Maar hoe kan dat dan?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tom »

GerefGemeente-lid schreef: Dat 'krimpen' klopt niet hoor.
Begrijp helemaal dat je negatieve reacties over je kerkverband verdedigt en dat mag ook! Maar het gaat hier gewoon om constateren vam feiten. Zover ik weet krimpt Yerseke wel en verwacht ook dit jaar geen groei. Geldt voor wel meer gemeenten op de bevelanden trouwens, bijv Krabbendijke.
Plaats reactie